Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten te laihat pysytte laihana?

Lähettäjä: päärynä 
Päivämäärä:   22.1.25 18:57:44

Miten te laihat pysytte laihana ja oletteko aina olleet laihoja? Tuskin kukaan haluaa tahallaan lihoa?

Re: Miten te laihat pysytte laihana?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.25 19:01:48

Nopea aineenvaihdunta + aktiivinen työ + arkiliikunta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.25 19:03:11

Mitä tarkoitat laihalla tässä?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.1.25 19:07:36

En ole päästänyt itseäni lihomaan, vaikka se onkin teettänyt työtä. Liikun aika paljon, syön yleensä kevyitä ruokia ja en ole mahdottoman altis lihomaan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.1.25 19:09:01

Laiha tarkoittaa alipainoista. Esimerkiksi jos eläimestä sanotaan, että se on laiha, se ei ole kehu vaan eläinsuojeluasia tai terveysongelma. Miksi siis laihan ihmisen pitäisi pysyä laihana? Sehän on terveysongelma.

Hoikka on täysin eri asia.

Päivämäärä:   22.1.25 19:11:06

Hmm: eläimiä ei usein sanota myöskään läskiämmiksi.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.1.25 19:21:58

.: Ei niin eikä toivottavasti ihmisiäkään. En ole varma, mihin kommentillasi pyrit.

Jos jonkinlaisen janan piirtäisi, ääripäät ovat laiha - lihava ja siinä välillä on variaatiota:

(sairaalloisen laiha) - laiha - hoikka - tavis - ylipainoinen - lihava - (sairaalloisen lihava)

Hoikkana olen aina pysynyt, koska suurin osa syömästäni ruoasta on terveellistä, useimpina päivinä en syö yli kulutuksen ja liikunta kuuluu arkeeni. Lisäksi nukun pääsääntöisesti riittävät yöunet. Terveelliset ruokailutavat olen oppinut jo lapsena enkä harrasta mitään ääripäitä: en ole totaalikieltäytyjä millekään kaloripommille mutta en myöskään lääkitse mielentilojani mässäämällä. Herkkuja syön välillä, mutta en päivittäin tai viikoittainkaan, ja kun syön mitä tahansa, laitan sen esille kauniisti ja nautin siitä enkä lapa lapiolla suuhun samalla kun katson tv:tä. Vältän kiireessä syömistä.

Päivämäärä:   22.1.25 19:37:56

hyväkarppi arkiliikunta ja vesi.
olen ollut aiemmin aika lihava.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   22.1.25 19:40:24

Liikun lähes tauotta. Hikoan päivittäin useasti..
En osta makeaa (syön kyllä tarjottaessa)

Päivämäärä:   22.1.25 19:48:25

Olen aina ollut hoikka. Vastaus on varmaan että geenit. Vanhemmat ovat myös hoikkia. Mielestäni syön normaaleja määriä ruokaa ja herkkuja, ihan samalla tavalla kuin tututkin, ehkä enemmänkin. Toisin kuin monet työkaverit syön aamiaisen, lounaan ja välipaloja jo pelkästään työpäivän aikana. En ole himoliikkuja mutta käyn kävelyillä ja ryhmäliikunnassa pari kertaa viikossa. Alkoholia tosi vähän. Nukun 9h yössä. Olen tosin aika jännittynyt ihminen, hikoilen, tärisytän jalkaa ja vatsa reagoi herkästi stressiin, joten jotain ylikierroksia kaiketi voisi olla. Tämän ja geenien lisäksi en keksi muita syitä hoikkuudelle.

Olen tosin myös pitkä ja pitkäraajainen mikä varmasti auttaa myös asiaa. Eli geenit, geenit :D

Päivämäärä:   22.1.25 19:49:14

Olen aina ollut hoikka. Syön herkkuja viikoittain. En syö terveellisesti. Toki koiran kanssa käydään kävelyllä joka päivä ja 1-2x/viikko käyn ratsastamassa. Ei ole vaatinut ponnisteluja.

Bmi 19

Lähettäjä: Tiffania 
Päivämäärä:   22.1.25 19:56:33

Olen ollut koko ikäni alipainoinen, enemmän tai vähemmän. Nuorempana jo söin paljon ja tosi isoja annoksia, mutta olin silti hyvin hentoinen, mutta terveen näköinen.
Sairastin nuorena aikuisena anoreksian ja painoni tippui silloin todella alas. Sitä seurasi pitkä ortoreksiavaihe, jolloin olin periaatteessa terveempi, mutta kontrolloin silti tarpeettoman paljon syömisiäni ja liikuin liikaa. Pelkäsin lihovani, jos lopetan.
Mutta sitten noin kymmenen vuotta sitten paranin oikeiden henkilöiden avulla ja päästin irti kaikesta kontrollista. Annoin itselleni luvan alkaa syömään juuri niin paljon ja juuri sitä mitä tekee mieli ja lopettaa pakonomaisen liikkumisen. En laske mitään, en kontrolloi ja syön reilusti hiilareita ja herkkuja myös. En treenaa kovaa, vaan liikun fiiliksen mukaan. Huomasin, että näin terveenä minulle luonnollisin paino on 48-49 kg ja siihen painoni pyrki asettumaan kuin itsestään. Ja siinä se pysyy söin enemmän tai vähemmän eikä se vaadi työtä ylläpitää. Eli minun kehoni ns ideaalipaino on varmaan tässä vähän alipainon puolella luonnostaan (mutta lihasta löytyy ja kehoni on rakenteeltaan ”reitevä pötkylä”, niin en näytä alipainoiselta). Olen tässä painossa terve ja hyvinvoiva, eli taidan olla vain luonnostaan hoikka.

Lähettäjä: Helposti 
Päivämäärä:   22.1.25 20:25:54

Arkiliikunta, työmatkat ja koiran kanssa. Olen niin nuuka, etten osta herkkuja vaan peruselintarvikkeita kasvispainotteisesti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.25 20:32:56

En jaksa tehdä ruokaa. Lisäksi syön vain jos on nälkä. Minulla ei ole kiellettyjä ruokia, vaan syön mitä tekee mieli. Roskaruuan suhteen teen niin, että jos tekee mieli niin päätön venyttää esim. Että huomenna sitten tms. Usein huomena ei tee enää mieli. Joskus haen juuri silloin kun päätän, mutta pidän huolen ettei liian usein ihan terveyssyistä. Ajattelen että tänään jotain muuta ruokaa.
Ei tee oikein mieli syödä makeaa/sipsejä/limua paljoa kerralla, usein ajatus on herkullisempi kuin itse syöminen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.25 20:34:34

Joo ja raha on yks seikka mulla kans, ajattelen ruokaa "ravintoarvoina" ja vertaan sitä hintaan.

Sokerilla/sipseillä ei paljo saa rahalle vastinetta

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   22.1.25 20:50:53

Olen normaalipainoinen/hoikka, jolla lihasmassaa (kaiketi edelleen) keskivertoa enemmän.

Pysyn näissä mitoissa ihan vain elämällä elämääni. En varsinaisesti tietentahtoen tee mitään mittojeni eteen, mutta pidän aktiivisesta elämäntyylistä ja liikunnasta.

Lähettäjä: Blueberry 
Päivämäärä:   22.1.25 20:53:05

Olen aina ollut hyvin siro ja pieni. Tai no laihaksi suoraan voisi sanoa. En koskaan elämässäni ole tarkkaillut tai rajoittanut syömisiäni (tai no lihaa en ole syönyt lapsuuden jälkeen, mutta siis ihan vain koska en tykkää ajatuksesta syödä eläimiä) tai liikkunut yhtään millään muulla tarkoituksella kuin pitääkseni hauskaa. Syön ihan normaalia ruokaa niin että nälkä lähtee. Ja herkuttelen aina jos mieli tekee, mitä sitten mieli just sillon sattuukin tekemään. Enkä ole liikunnallinen, vain ratsastan ja sitä varten vähän oheisjumppaan ja venyttelenkin toki, ettei vanhan lihakset ihan kangistuisi. Thats it. Eli olen kai sitten luonnostaan hoikka.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   22.1.25 20:53:45

En ole aina ollut laiha. yhdessä vaiheessa lääkitys aiheutti jotain mikä sai lihomaan 20kg hyvin pienessä aikaa. Olisiko pari vuotta mennyt tuon painon kanssa kunnes sain sen taas normalisoitumaan.

En tee painon eteen mitään erityistä. Syön yleensä yhden lämpimän aterian päivässä ja muuten napostelen jotain, jos muistan. En koe juurikaan nälän tunnetta niin aina ei muista syödä, sitten kun silmissä alkaa pimenemään niin muistaa ettei ole syönyt.
En ole erityisen innokas liikkumaan, askelmittarin mukaan keskimäärin 4000-5000 askelta päivässä. Osansa varmaan tekee myös geenit, koko suku on hoikkaa. Mä olen meidän perheen lihavin, kaikilla muilla bmi alle 18.

BMI 19,5

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   22.1.25 20:58:50

Olen aina syönyt mitä haluan, tykkään pizzasta ja suklaasta, juon viiniä ja olutta. Syön toki myös salaatteja ja vihanneksia mutta hedelmiä tuskin ollenkaan. Syön vain yhden lämpimän aterian päivässä, aamulla kahvia, työpaikalla eväsleivät tai croissantin, iltapalaksi leipää tai mysliä ja jogurttia. Mitään kevyttuotteita en käytä, ruoanlaitossa voita ja kermaa. Lapsena ja nuorena, myös nuorena aikuisena olin laiha, ehkä liiankin, nyteläkeiän kynnyksellä hoikka. En kovin paljon urheile edes enää nykyisin, aiemmin liikuin enemmän. Mikään himoliikkuja en kyllä koskaan ole ollut. Eli ei nyt oikeastaan tarvitse ponnistella pysyäkseni hoikkana. Olen sitä mieltä että tämä on osin geneettistä, ehkä myös hyvän aineenvaihdunnan ansiota? Mutta tyytyväinen olen ettei tarvitse kituutella ruoan kanssa, koska lihava minän kanssa ei tulisi elämästä kyllä mitään.

Lähettäjä: JuliaX 
Päivämäärä:   22.1.25 21:06:16

Elämällä ihan vaan elämääni ilman asian miettimistä. Vähän tylsä vastaus, mutta en ole koskaan murehtinut painoani. Olen onnellinen, että omaan terveen ruokasuhteen enkä edes tiedä mistään kaloreista tms yhtään mitään, koska ei ole ikinä tarvinnut moisia ajatella. Enkä ole koskaan jumpannut tai hikoillut missään liikunnassa rasvanpolttomielessä. Painoni vaan luonnostaan pysyy siinä missä se on ollut jostain ~ 18 vuotiaasta näin hyvinkin aikuiseksi asti. Eli olen sitten kai luonnostaan laiha, koska asia ei vaadi mitään toimia. Vaikka molemmat vanhempani ovat kyllä ylipainoisia, kuten myös moni lähisuvustani).

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.25 21:23:22

Olen ollut aina hoikka. Olen myös voinut syödä mitä vaan. Nyt nelikymppisenä en enää vois syödä mitä vaan ja olen saanut muutaman lisäkilon, mutta haluan pitää painoindeksin siinä 20-21 eli ei enempää lisäkiloja kuin mitä on jo tullut (nuoruudenpainooni en enää halua, naama näyttää silloin jo liian kuivalta). Eli jos vaaka näyttää enemmän, niin jätän muutamalta illalta iltapalat pois /syön vain hedelmiä iltapalaksi. Kas näin ylläpidän painoani jatkuvasti sopivalla tasolla. Asiaa helpottaa että näläntunteeni ei ole kovin voimakas.

Lähettäjä: Råtta 
Päivämäärä:   22.1.25 21:30:52

Ei tämä itsestään tule. Olen aina ollut hoikka, mutta paino lähteä kyllä nopeasti nousemaan jos jätän terveelliset elämäntavat romukoppaan. Minun reseptini on tämä:
- ruokavalio on terveellinen. Paljon kasviksia, täysjyvätuotteita, rasvaa kohtuudella ja hyvistä lähteistä. Herkkuja hallitusti
- arkiliikuntaa, kävelylenkki ja aktiivista tekemistä päivittäin. Hikiliikuntaa jonkun kerran viikossa

Usein kuulee että "kyllähän sä voit syödä herkkuja kun olet noin hoikka". Syönkin, mutta kohtuudella, ja tuolla ajattelulla paino lähtee aivan taatusti nousuun. Sitä en halua, sillä viihdyn tässä painossa. Lisäksi kaikki vaatteeni ovat samaa kokoa ja olisi hirveä homma uusia kaikki.

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   22.1.25 21:42:40

Hoikka. Syön mitä huvittaa. Puuro aamulla ja kunnon ruoka päivällä. Herkkuja menee jos mieli tekee. Kävelen, työ on jatkuvaa liikettä, elän ja harrastan. En toljota painooni, joskus voi tulla pari kiloo ka sit ne taas poistuu.

Lähettäjä: munkki 
Päivämäärä:   22.1.25 21:56:03

Olen myös aina ollut hyvin hoikka, saman kokoinen yläasteen lopusta alkaen. Minulle se ei vaadi mitään erityistä ajattelua tai painonhallintaa. Eli minulla paino vaan automaattisesti pysyy tässä samassa ihan itsestään, vaikka söisin enemmän herkkuja tai en liikkuisi. Olen iloinen tästä ominaisuudesta itsessäni, koska rakastan hyvää ruokaa, inhoan nälkää enkä oikein tykkää hikoilusta. Olisin varmasti maailman huonoin laihduttaja. Pilatesta harrastan vähäsen, että vanhenevan ruotoni lihaskunto pysyy sen verran timminä, että keho jaksaisi pitää löysät niveleni paikoillaan.

Päivämäärä:   22.1.25 22:24:02

En ole laiha, vaan normaalipainoinen 44v nainen. Rajoita nopeiden hiilareiden määriä, mutta mätän niitäkin joskus, jos tulee tehtyä esim jäätävän herkullinen sienipekonipasta.... En syö paljoa eläinkunnan tuotteita, mutten myöskään boikotoi mitään. Aika useasti tulee tehtyä iltaisin erilaisia salaatteja. Ruokavaliossani on myös ikä paljon linssejä ja kilherneitä. En syö pahemmin leipää, riisiä, perunaa enkä pastaa lisukkeena. Kalaa tulee myös syötyä aika usein viikon aikana, ja kananmunia

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.