Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Bioastiapakko

Lähettäjä: ____ 
Päivämäärä:   22.1.25 17:59:23

Kirjoitin syksymmällä, että meille tuli biojäteastiapakko omakotitaloihin ja kyselin mikä on se rangaistus, jos ei astiaa ota kun eipä tuota jätettäkään juuri tule. Kukaan ei tiennyt. Mutta nyt se asia selkis!

Tänään tuli postissa huomautus, että ilmoitus astiasta pitää tehdä x päivään mennessä. En suinkaan joudu vankilaan tai saa sakkoja, vaan jos ei ilmoitusta kuulu niin rangaistuksena he tuovat 140l astian pihaan vuokralle 3,66€/kk, jonka voi sitten halutessaan ostaa omaksi 44 eurolla. Eli käytännössä saan ilmaisen kuljetuksen astialle. Aika paha. Ei mulla kyllä edelleenkään ole pihassa paikkaa sille astialle että siinäpähän tuovat ja paskapate käy kahden viikon välein ihmettelemässä jäätynyttä astiaa.

Re: Bioastiapakko

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   22.1.25 18:04:01

Ja tätä asiaa et voi ottaa naapurien kanssa yhteisenä syystä että...? Sitten ei tietysti pääse valittamaan asiasta ja kokemaan suurta "vääryyttä".

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   22.1.25 18:36:55

Öö, sen ilmaisen kuljetuksen astialle saa ihan jokainen, joka ottaa vuokra-astian. Astiavuokran päälle maksat myös tyhjennyksen. Meillä on naapurin kanssa yhteinen, eli maksu ei montaa kymppiä vuodessa ole, mutta tietenkin on varmaan turhauttavaa maksaa jos haluaa änkyröidä ja kipata biojätteen sekajätteeseen.

Lähettäjä: Ei tilaa? 
Päivämäärä:   22.1.25 18:43:44

Ihmettelen yhtä asiaa ja se on pihasi koko

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.25 18:44:18

"Meillä on naapurin kanssa yhteinen, eli maksu ei montaa kymppiä vuodessa ole, mutta tietenkin on varmaan turhauttavaa maksaa jos haluaa änkyröidä ja kipata biojätteen sekajätteeseen"

Minua turhauttaisi maksaa koska sitä biojätettä ei tule. Koirat hoitavat hyvin bioroskiksen homman. Ehkä parin kk välein jää jotkut banaaninkuoret, ei sen takia viitsi hankkia rumaa kompostoria muutenkin pienelle pihalle tai maksaa mitään tyhjennysmaksuja. Onneksi ei ainakaan vielä moista pakkoa täällä ole.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   22.1.25 18:55:52

Meilläkin on koira, mutta se ei syö juuri hedelmien tai juuresten kuoria, ei kahvinporoja tai teepusseja, eikä läheskään kaikkia ruuantähteitä, vaikka niitä tuleekin aika vähän. Mutta edelleen, ymmärrän kyllä että turhauttaa maksaa tyhjän takia.

Päivämäärä:   22.1.25 19:02:35

Ihmettelen yhtä asiaa ja se on pihasi koko

Piha on ihan hyvän kokoinen, mutta eipä sitä astiaa voi minnekkään liiterin taakse viedä kun sen pitää olla kadun varressa helposti tyhjennettävissä ja kadunvarsitilaa ei tässä ole kun kolme kappaletta autoja on parkissa siinä asvaltoidulla alueella ja sitten alkaakin pensasaita.

Päivämäärä:   22.1.25 19:04:14

Biokimppa ois kiva, mutta en ole menossa random naapurien ovelle kyselemään miltäs kuulostais biokimppa?

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   22.1.25 19:59:02

Ihmettelen näitä "ei ikinä tuu yhtään biojätettä tyyppejä", mitä te oikein syötte?

Meillä tänään on kompostiin mennyt mm. 3 x kahvinporot, appelsiinin kuoret, banaanin kuoret, omenan kara, salaatin kanta, paprikan kanta, kurkun kanta, porkkanan kuoria, bataatin kuoria ym. Ja näiden lisäksi lasten jämiä.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   22.1.25 19:59:40

Niin ja kompostiin mennyt myös nenäliinoja, talouspaperia ym.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   22.1.25 20:02:04

Mitä se Mmm syö, kun kompostiin menee "lasten jämiä" :'DDDDD

Päivämäärä:   22.1.25 20:05:19

"Ihmettelen näitä "ei ikinä tuu yhtään biojätettä tyyppejä", mitä te oikein syötte?

Meillä tänään on kompostiin mennyt mm. 3 x kahvinporot, appelsiinin kuoret, banaanin kuoret, omenan kara, salaatin kanta, paprikan kanta, kurkun kanta, porkkanan kuoria, bataatin kuoria ym. Ja näiden lisäksi lasten jämiä."

Ei täällä kai muut ole sanonut tuota kuin minä. Ihan tavallista ruokaa syön. Perunat kuorineen omaan mahaan, porkkanankannat, omenaröntit, porkkanankuoret yms koirien suihin.

Se on kyllä huolestuttavaa jos lapsiesi jämiä heittelet bioastiaan. Minulla ei lapsia ole, mutta pitäisin heidät ihan yhtenä kappaleena jos olisi enkä alkaisi kompostoimaan heitä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.25 20:23:29

Meillä ei koira syö sitrushedelmien tai banaanien kuoria, ei teepusseja eikä satunnaisesti jääviä kuivia leivänkannikoita. Ei myöskään käytettyjä pehmopapereita, biojätteeseen menevät käytetyt nenäliinat ja talouspaperi jos sitä satun ostamaan.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   22.1.25 20:25:00

Mä olen myös ihmetellyt, miten joillain ei tule biojätettä. No, ehkä syövät eineksiä ja ovat niin ekologiaisa tyyppejä, että käyttävät vain kestorättejä ja kankaisia nenäliinoja.

Kyllä meilläkin tulee paljon sellaistakin, mikä ei koirille kelpaa tai ole sopivaa.

Meillä ei maksa bioastian käyttö yhtään ylimääräistä, kun sitten saa harventaa loppujäteastian tyhjennysväliä vastaavasti paljon pidemmäksi.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   22.1.25 20:45:21

Meillä oli vaihtoehtona bioroskis tai komposti. Ostettiin komposti. En ole kertaakaan talvella käyttänyt sitä. Kesällä käytin joo. Varmaan jäätynyt umpeen koko kapistus. No eipä sinne esim. tänään olisi muuta päätynyt kun tomaatin kannat ja avokadon kuoret.

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   22.1.25 20:54:37

Onneksi ei tarvitse tuskailla tämän asian kanssa. Meidän kaupungissa on pitänyt lajitella bio jo -90 luvulta asti.
Menee samalla rutiinilla kuin vessassa käynti....

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   22.1.25 21:40:40

No, mulla ei biojätettä paljoa tule. Komposti ei sillä vähällä voi hyvin, eikä mun biojätteestä oikein kerättäväksi asti ole.

En juo kahvia, mutta jos joisin, niin purut voisi laittaa suoraan pensaiden alle tms. Oivallista lannoitusta, ja eivät vaadi kompostointia.

Aamulla annos mysliä. Ei jätettä. Töissä lounas ja ja välipala, jos jotain biojätettä näistä tulee, niin ne jää työpaikan jätteenkeräykseen. Kotona "päivällinen" on joku nopea mikroannos ja annos pussisalaattia. Iltapalan usein rahkaa ja marjoja. Viikonloput ei ole yhtään jäterikkaampia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.25 21:49:18

Onneks ei koske meitä kun asutaan haja-asutusalueella.

Päivämäärä:   22.1.25 22:18:51

En muista koska olen viimeksi nokkani niistänyt, joten ei niitä nenäliinojakaan kamalasti kerry :D ja ihan jo taloudellisuuden takia tietenkin käytän kestorättejä, talouspaperia en ole omistanut ainakaan viiteen vuoteen enkä sitä ole myöskään kaivannut. Kahvia ja teetä en juo. Ne leivänkannikat menee koirille nekin. Sitrushedelmille olen allerginen, joten en niitä syö. Kananmunankuoret menee puutarhaan mullan sekaan ihan sellaisenaan. Tai vaihtoehtoisesti syötän niille kanoille.

Lähettäjä: Katta 
Päivämäärä:   22.1.25 22:23:17

Minulla on kompostori, mutta ei juuri sinne laitettavaa. En syö tuontihedelmiä ollenkaan, joten paksuja kuoria ei tule. Olen pihi, joten ei tule ruokahävikkiäkään. Muutaman kerran kuukaudessa kaalinkanta tai paprikan keskiö menee kompostiin. Kananmunankuoret ja käytetyt teenlehdet menee marjapensaiden alle.
Olisi kyllä tosi huono ajatus alkaa ottamaan bioroskista näillä spekseillä, ja kauheaa resurssien tuhlausta käydä jonkun sitä "tyhjentämässä". Mun käyttöön riittäisi bokashi-ämpäri, mutta se ei täytä jätelakia.

Päivämäärä:   22.1.25 22:38:41

"Ihmettelen näitä "ei ikinä tuu yhtään biojätettä tyyppejä", mitä te oikein syötte?

Meillä tänään on kompostiin mennyt mm. 3 x kahvinporot, appelsiinin kuoret, banaanin kuoret, omenan kara, salaatin kanta, paprikan kanta, kurkun kanta, porkkanan kuoria, bataatin kuoria ym. Ja näiden lisäksi lasten jämiä."

Meillä eläimet syövät kahvinpuruja lukuun ottamatta nuo kaikki mainitsemasi. Ja paljon muutakin.

Lähettäjä: Katta 
Päivämäärä:   22.1.25 22:45:56

Kasvikunnan tuotteista syön kotimaisia vihanneksia, juureksia ja marjoja, joista suurimman osan kasvatan itse. Hyvin vähän kuoria ja keskiöitä menee kompostiin, melkein kaikki muut paitsi lantut ja punajuuret syön kuorineen. Koira ja hevonen syö omenan, porkkanan ja kurkun kuoret ja jämät.

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   22.1.25 23:26:48

Aloittajallako ei ole tavallista roskapönttöä ollenkaan? Vanhempani asuvat omakotitalossa ja heiltä vietiin vanha roskapönttö pois ja tilalle tuotiin sellainen yhdistelmäpönttö, jossa on tavallinen roskis ja bioroskis vierekkäin.

Päivämäärä:   22.1.25 23:29:24

"Meillä tänään on kompostiin mennyt mm. 3 x kahvinporot, appelsiinin kuoret, banaanin kuoret, omenan kara, salaatin kanta, paprikan kanta, kurkun kanta, porkkanan kuoria, bataatin kuoria ym. Ja näiden lisäksi lasten jämiä."

Meillä ei kuorita juureksia vaan kuoret tietenkin syödään. Omenasta syö lapsikin kaiken paitsi siemenet, toki syödään vain kotimaisia omenoita. En tiedä asiaa salaatin kanta ja kurkun kanta, ne on salaattia ja kurkkua. Ne syödään. Marsut syö meillä paprikan siemenkodan, vihreän tikun paprikan päästä myönnän heittäväni roskiin. Lapselta ei tule mitään jämiä, annan sen verran mitä syö ja kun pyytää lisää, saa lisää jonka syö.

Ainoa jota ei syödä on banaanin kuoret mutta banaaneja harvakseltaan ostetaan ja jos ostetaan, olen nyt kahtena kertana tehnyt kuorista banaanivettä kasveille niin eipä niitäkään roskiin ole laitettavaksi. Niin juon myös pikakahvia eli ei tule mitään kahvinpuruja.

Kaikilla vain ei tule ihan oikeasti biojätettä.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   22.1.25 23:31:14

Asun yksin ja teen oikeastaan kaiken ruoan alusta asti itse.
Koirille menee vihannesten kuoret ja kannat, lukuun ottamatta sipulin ja avokadon kuoria, kivellisten hedelmien siemeniä ja paprikan kantoja. Kananmunien kuoret, kalan nahat ja lihan perkeet silloin harvoin kun talossa lihaa syödään.
Olen nyt kerännyt ne vähät biojätteet paperipussiin, kuivahtavat siellä jonka jälkeen nakkaan pussin palamaan kun muutenkin lämmitän puulla.
Kahvin keitän kapselikeittimellä, kapselit kierrätän metallien mukana.
Talouspaperia en käytä, sitä varten on läjä mikrokuituliinoja. Satunnaiset nenäliinatkin poltan.

Nyt viikon aikana biojätettä on tullut ehkä pari desiä, sen kun kertoo 52 viikolla eipä sitä niin paljon tule, että komposti pysyisi hengissä. Tosin sellainenkin tuolla pihan nurkassa on, mutta pääosin se on käymäläjätettä varten. Toki sinne kesäaikaan varsinkin menee myös muuta, kaikki se minkä talviaikaan poltan.
Puutarhajätettä varten minulta löytyy pari isoa avokompostia, sinne menee ylimääräiset risut ja kuihtuneet kasvit.
Komposti-ilmoituksen tekemällä sain kuitenkin roskiksen tyhjennysvälin 8 viikkoon ja harvoin se on edes siinä ajassa täyttynyt. Ehkä silloin kun olen tehnyt suursiivousta ulkorakennuksissa ja sieltä tyhjentänyt tavaraa.
Muuten kierrätän muovin, lasin paperit ja pahvit, menee helpolla kun kauppareissulla parin viikon välein heittää kierrätettävät autoon ja vie kierrätyspisteelle.

Lähettäjä: _____ 
Päivämäärä:   22.1.25 23:34:19

Aloittajallako ei ole tavallista roskapönttöä ollenkaan? Vanhempani asuvat omakotitalossa ja heiltä vietiin vanha roskapönttö pois ja tilalle tuotiin sellainen yhdistelmäpönttö, jossa on tavallinen roskis ja bioroskis vierekkäin.

Tietenkin on roskapönttö. Sellainen pieni omassa katoksessaan. Ei mahdu siihen kahta pönttöä.

Päivämäärä:   23.1.25 00:29:34

Te kenellä ei ruuasta tule mitään jätettä, eikö teillä ole mitään huonekasveja eikä ikinä leikkokukkiakaan? Vaikea uskoa. Meillä suurin osa biojätteestä talvella tulee huonekasveista ja leikkokukista. Kasvit kasvaa jatkuvasti ja niistä tulee jatkuvasti roskaa, kuihtuneita kukkia, kuivuneita lehtiä, välillä joku kasvi kuolee kokonaan, ja niistä leikkokukista vasta biojätettä tuleekin...

Päivämäärä:   23.1.25 00:33:26

Ei mun huonekasvit kyllä mitään roskaa. Ja ne nyt on helppo hävittää ihan vaan viskaamalla pihalle, kun eivät houkuttele tuhoeläimiä. Rippaantuneen huonekasvin multineen voi haudata vaikka kasvulavaan jossa sitten kasvattaa kukkia tai ruokaa. Ei se biojäteastiaa tarvitse.

Leikkokukkia en harrasta, katselen niitä ihan riittävästi töissä. Jos harrastaisin, niin päätyisivät nekin pihalle maatumaan, eivät suinkaan biojätteeseen.

Lähettäjä: _____ 
Päivämäärä:   23.1.25 00:41:10

Mulla on pari palmuvehkaa ja traakki. Joku kolme kuivaa lehteä kuussa ei paljon roskista täytä.
Enkä juo kahvia tai teetä. Banaaniakin vaan joskus töissä eväänä. Kuivat leivät hevosille. Aivan naurettavaa tälläinen pakkobioilu. Olisivat vaikka perustaneet kaikille yhteisen keräyksen johonkin hyvälle paikalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.