Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten menee verotus?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   22.1.25 13:23:26

Jos kuvitellaan, että teen tällä hetkellä 100% töitä 3000 palkalla.

Haluaisin tehdä vain 80% työaikaa, jolloin tulot putoaa 2400 euroon.

Pystyn käsitöitä myymällä kuussa samaan tuon 600€ kasaan, jos mulla vaan olisi se aika, joka siis säästyisi tässä työajassa.

Nouseeko mun verotus merkittävästi, vaikka tulot tulisikin kahdesta lähteestä (palkkatyö ja oma harrastus)? Olen ymmärtänyt, että jos verokortilla tekee kahteen paikkaan, kokonaisvero on aina sama. Mutta tässä ei ole verokorttia harrastukseen liittyvissä tuloissa.

Miten nuo harrastustulot ilmoitetaan verottajalle? Ajatuksena ottaa ne harrastustoiminnan rahan tulot esim. Mobilepaylla.

Re: Miten menee verotus?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   22.1.25 13:24:32

Ja lisättäköön vielä, että ALV velvollisen rajoihin en myynneilläni tähtää vaan tuo 600*12 eli 7200€ harrastustuloilla maksimi.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   22.1.25 14:06:33

Sä ilmoitat itse nuo tulot verottajalle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.1.25 14:28:10

Ja todennäköisesti verotus kiristyy, koska palkasta tehtäviä vähennyksiä ei tule noista muista tuloista. Riippuu kuitenkin niin monesta asiasta, että mahdoton varmaksi sanoa miten käy.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   22.1.25 14:57:27

Todellisuudessa 20% työajan lyhentyminen ei vaikuta 20% nettopalkkaan koska voit laskea myös veroprosenttiasi. Todellinen luku on yleensä jotain 10% luokkaa.

Käsitöistä saamasi tulot ilmoitat verottajalle ja sitä ennen vähennät niistä tarvikekustannukset yms. ja pidä itse kirjaa pienimuotoisesti mitä olet myynyt ja kenelle, mihin hintaan, mitä olet ostanut ja mihin hintaan jne. jos verottaja alkaa kysellä tarkennuksia. Jos harrastuksesi vuoksi joudut ostamaan vähänkään kallimpia työvälineitä tms. niin voi olla kannattavaa myös perustaa toiminimi.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.1.25 16:08:01

Missä ja miten ne tulot ilmoitetaan verottajalle?

Lähettäjä: 3252 
Päivämäärä:   22.1.25 16:11:47

Myyntitulot ilmoitetaan Omaverossa. Ainakin ennen oli näin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.