Lähettäjä: D
Päivämäärä: 22.1.25 09:43:26
"Sosiaalityöntekijä (FM) tai sosionomi (AMK). Työkkärin, sossun tädeille ja sedille tulee riittämään töitä kun lama vaan syvenee ja työttömien määrä kasvaa. Ja alalla vuosia ollut työvoimapulaa."
Tätä kommentoisin sen verran, että vaikka alalla on hurjasti töitä ja yhä lisääntyy, sosiaaliturvasta leikataan nyt rajusti. Tarkoittaa sitä, että myös näitä työpaikkoja leikataan. Kelasta sai lähteä aika tukku tekijöitä, samaa olen kuullut sosiaalipuolelta ettei töitä tahdo saada, vaikka hukkuvat töihin. Jopa terveydenhuollon henkilökuntaa leikataan hövelisti, vaikka vuosia on huudettu työvoimapulasta ja hoitajien uupumisesta työtaakan alle.
Itse ratkaisin asian 5-vuotiaan yksinhuoltajana niin, että opiskelin nuo vuodet kun tarvitsi minua eniten. Ja ihan täysipäiväisesti siis ensin työvoimaopinnot ja sitten amk-opinnot melkein heti perään. Opintolainaa jouduin jälkimmäistä varten ottamaan täydet ja sitä maksan vielä pitkään, mutta ei tarvinnut tehdä töitä kuin kesälomilla. Sain asumistuen lisäksi. Kaikki kulut piti laittaa minimiin ja asua halvasti, mutta oli sen arvoista että sai olla illat kotona lapsen kanssa. Tämä nyt ei varsinaisesti ollut kysymys vastaukseesi, mutta aiheeseen liittyen =).
|