Lähettäjä: sanoa jotain?
Päivämäärä: 21.1.25 19:03:25
Mitä tekisitte tilanteessani?
Lapsuuden kaverini asuu toisella paikkakunnalla. Nähtiin viimeksi 4 vuotta sitten. Nyt olen työasioissa menossa ko. paikkakunnalle, olen siellä pari päivää ja sovittiin jo, että käydään kahvilla tai syömässä työpäivän jälkeen.
Kaveri oli 12v. kun muutti äitinsä kanssa toiselle paikkakunnalle äidin työn perässä. Isänsä jäi työn vuoksi vanhalle paikkakunnalle ja ensimmäisen vuoden aikana kaveri silloin tällöin tuli isänsä luo ja me nähtiin. Noin vuosi muuton jälkeen kaverin vanhemmat erosivat. Ero oli ilmeisesti aika sotkuinen eikö kaveri enää isänsä luo tullut. Kaveri lopetti myös yhteydenpidon minuun, sillä oma isäni ja kaverin isä olivat kavereita.
Oltiin jo täysi-ikäisiä, kun löydettiin toisemme facessa. Silloin tällöin ollaan nähty, kun olen ollut käynässä kaverin paikkakunnalla. Hän ei koskaan tule vanhalle kotipaikkakunnalleen. Kaveri ei myöskään puhu isästään mitään. Joskus olen jotain maininnut ”isäsi ja minun isäni kävivät..”, siihen kaveri on suoraan sanonut, että on nähnyt isänsä viimeisen kerran, kun on ollut 13 eikä häntä kiinnosta tämän tekemiset.
Kaverin isä kuoli 3 vuotta sitten. Oma isäni oli hautajaisissa, mutta kaveriani siellä ei ollut näkynyt. Kaveri ei ole somessa kommentoinut ainakaan suoraan millään lailla isänsä kuolemaa.
Lähes puoli vuotta kuoleman jälkeen kaverilla oli facessa hieman mystinen päivitys, jonka saattoi liittyä isän kuolemaan, mutta sen perusteella kaveri olisi saanut kuulla kuolemasta vasta lähes puoli vuotta myöhemmin. Päivitys saattaa siis liittyä ihan muuhun asiaan.
Tapaaminen kaverin kanssa on siis jo sovittu, mutta mitä tekisitte aiheen ”kaverin isä” kanssa, jos olisitte housuissani? Esittäisittekö osanoton (toisaalta aika ”myöhäistä” ottaa osaa 3v. kuoleman jälkeen)? Kommentoisitteko kuolemaa jollain muulla tavoin? Vaikka vaan toteamalla ”isäni oli isäsi hautajaisissa silloin ja sanoi, että oli ollut kaunis tilaisuus” tms. Vanhemman kuolema on kuitenkin iso asia, tuntuu oudolta, ettei asiaa sivuttaisi millään lailla.
Mietin myös sitä, olisiko mahdollista, ettei kaveri edes tiedä isänsä kuolemasta? Kaveri on ainut lapsi ja myös hänen isänsä oli ainut lapsi. Kaverin isän puolen isovanhemmat ovat kuolleet aikoja sitten. Kaveri on isänsä ainut elossa oleva sukulainen. En tiedä, onko kaverin isän läheisistä ystävistä kenelläkään kaverini yhteystietoja (todennäköisesti ei, kaverin numero on salainen ja minäkin sain sen vain saatesanoilla ”älä anna tätä numeroa kenellekään”). Jos ja kun kaveri ei ole ollut isänsä lähiomainen sairaalan tiedoissa, onko mikään virallinen taho edes velvollinen ilmoittamaan kaverille isän kuolemasta? Olisiko merkityn lähiomaisen pitänyt hoitaa tiedotus? Merkityllä lähiomaisella kun todennäköisesti ei ole ollut kaverin yhtyeystietoja eikä välttämättä ole edes ollut tietoinen kaverin olemassaolosta.
|