Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko ihminen ymmärtää toista, jos...

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   21.1.25 17:47:36

...hänellä ei ole asiasta omaa kokemusta?

Jotkut ehkä ymmärtävät, etteivät ymmärrä, mutta voiko ihminen järkeilemällä (kognitiivinen empatia) koskaan ymmärtää toisen kokemusta?

Re: Voiko ihminen ymmärtää toista, jos...

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   21.1.25 17:52:56

Riippuu mitä ymmärtäminen tässä tarkoittaa. Pitääkö kyetä ymmärtämään tismalleen oikein, tietämään tismalleen miltä toisesta tuntuu ja mitä ajatuksia hänen päässään liikkuu? Jos kyllä, sanoisin että kukaan ei voi koskaan todella ymmärtää toista.

Jos riittää että ymmärtää enimmäkseen, en usko että on pakko kokea tismalleen samat asiat, jotain samankaltaista vain. En esimerkiksi voi kunnolla ymmärtää ihmistä joka on saanut hyvän lapsuuden ja vanhemmiltaan tukea ja turvaa, mutta voin ystävien kautta ja tuollaisten ihmisten kokemuksia lukemalla ymmärtää jotenkin miltä se varmaan tuntuisi ja miten se vaikuttaisi ihmisen psyykeen. Tai en voi tietää miltä oikeasti tuntuu ihmisestä joka on yritetty tappaa, mutta omien kokemusten ja lukemani pohjalta pääsen uskoakseni erittäin lähelle sitä epätoivoa ja kauhua ja niitä pysyviä vaikutuksia.

Re: Voiko ihminen ymmärtää toista, jos...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.25 17:55:39

Kyllä minä uskon että voi. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, enkä ole koskaan toivonut omaa lasta. Vähän kaulaisempi tuttavani uskoitui minulle ja kertoi kärsivänsä sekundaarisesta lapsettomuudesta. Kun myöhemmin näin hänet pitkällä raskaana, tunsin heti aitoa iloa hänen puolestaan, vaikka minkäänlaista omaa kokemusta asiasta ei ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.