Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kriteereistä parisuhteissa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.25 08:32:35

Millaiset kriteerit sinulla on kumppanille ja ovatko ne muuttuneet merkittävästi iän ja kokemuksen mukana?
Oletko joskus tinkinyt kriteereistä ja oletko tällä hetkellä yhdessä kriteerit täyttävän ihmisen kanssa vai kuitenkin eronnut?
Tai elätkö ehkä yksin, koska kriteerejä täyttävää kumppania ei ole löytynyt?

Re: Kriteereistä parisuhteissa

Päivämäärä:   21.1.25 09:08:41

Nuorempana sitä ei samalla tavalla osannut asettaa kriteerejä kuin näin melkein 40-vuotiaana. En enää yhtään ymmärrä, mitä ihmettä olen nähnyt joissain nuoruuden poikakavereissani. Joitain vuosia sitten tinderiin liittyessä tärkeimmät kriteerit miehelle oli:
-liikunta ja terveellisesti elämäntavat, ei mitään baareissa hillumista, ja muutenkin elämä hallinnassa
-koulutus vähintään AMK
-vakituisesti työelämässä
-keskustelutaidot myös vaikeista asioista ja omista tunteista
-läheisyys, toiseen huomioon ottaminen, empatiakyky, toisen kunnioittaminen jne.

Olisihan niitä lisääkin, mutta nuo ehkä sellaisia, mistä en enää tingi. Ja löysin tinderistä maailman ihanimman miehen, joka ylittää jokaisen kriteerini moninkertaisesti ja on vain älyttömän hyvä ja täydellinen puoliso minulle :)

Päivämäärä:   21.1.25 09:11:36

Vähän olen tinkinyt nykyisen miehen kanssa. Mutta hänellä on hyvä sydän ja viihdyn hänen kanssaan. Raha, toimeentulo ja koulutusvaatimuksista tinkinyt. Vähän myös päihteidenkäytön suhteen.

Ei nämä helppoja ole. Olen kuitenkin onnellinen hänen seurassaan. Tavannut monta ns. kunnollisempaa miestä, jotka taas todella kovia ja jopa väkivaltaisia tai joustamattomia ison egonsa kanssa. En kestäisi sellaista. En usko, että kaikin puolin unelmieni miestä on saatavilla. En silti ole onneton tai tyydy. Hyväksyn vain toisen "virheet".

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.25 09:13:03

Ainoa kriteeri on aina ollut, että hänen kanssaan on kiva ja hyvä olla.

Päivämäärä:   21.1.25 09:17:22

En ymmärrä, miksi jotkut lähtevät suhteeseen (ehkä jännitys viehättää, halu pelastaa/parantaa toinen tms) ihmisen kanssa, jolla on elämänhallinta hukassa, peliongelmaa, isot velat ulosotossa ja tunnesäätelyn kanssa ongelmia. Sitten vielä lisäännytään, ja elämä on jatkuvasti kriisistä toiseen selviytymistä, puolison rahan käytön vahtaamista, valheita ja kaiken kannattelua, kun toinen ei kykene ottamaan mistään vastuuta. Ja kun kaikki ongelmat oli oikeasti tiedossa, niin lopputulos ei voi olla mikään yllätys. Seuraan siis sivusta tällaista, ja aika surullista katsottavaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.25 09:30:47

Nuorempana en osannut asettaa kunnollisia kriteerejä. Nyt osaan.

Viimeksi huonosti valitusta kumppanista erotessani menin Tinderiin selkeä tavoite mielessäni. Halusin järkevässä työssä olevan, vähintään AMK-taustaisen miehen, jolla on mielekkäitä harrastuksia ja joka on kiltti, puhuu ja pussaa. En katso päihdeongelmia tai muitakaan hoitamattomia mt-ongelmia. En vilkaissutkaan esim. pikkulapsiaikana eronneita, koska sellainen kertoo pitkäjänteisyyden puutteesta ja kyvyttömyydestä laittaa perhe etusijalle.

Löysin miehen, joka pitää minua kuin kukkaa kämmenellä. Hänen kanssaan on turvallista olla, hänellä on hyvä työ ja kivoja harrastuksia, joiden parissa hän viihtyy. Hän pitää huolta itsestään. Olen tosi onnellinen.

Lienee sanomattakin selvää, että olen samanlainen, koska en voi vaatia toiselta sellaista mihin en kykene itse.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.1.25 10:26:29

Ihastun saati seurustelen niin harvoin, että mitään ulkoisia kriteereitä ei ole tarvinnut kovin tietoisesti asettaa, mutta jätin kyllä yhden suhteen aloittamatta, kun minulla ja miehellä ei toiveet oikein kohdanneet. Hän olisi halunnut kevyen seksisuhteen ystävyytemme jatkeeksi, mutta minä en oikein nähnyt miten ystävyys + seksi vain hänen kanssaan ei olisi seurustelua, joten en lähtenyt kuvioon mukaan. Siinä olisi äkkiä käynyt niin, että minä koen seurustelevani mutta hän ei ja senhän jo tietää, miten siinä käy.

Eli kriteerinä on kaikin puolin kolahtava ihminen, jonka kanssa on samat toiveet suhteelta ja yhteensopiva elämäntilanne. Sellainen sitten löytyikin.

Lähettäjä: Poikamies 
Päivämäärä:   21.1.25 10:34:47

Hyötyliikkuu, ei lihava, kevyesti pullukka saa olla, osaa keskustella perustellen erilaisista kirjoista.

Kahdesta ensimmäisestä pystyn jonkin verran joustamaan, viimeisestä en.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.1.25 10:38:31

” Nuorempana en osannut asettaa kunnollisia kriteerejä. Nyt osaan.”

Tämä. Sitä vaan ihastui ihmiseen, joka jutteli kauniita, kun olin aina ollut kiusattu ja syrjitty… ja sitä olikin hyvä uhri narsistiselle puolisolle. Päädyin hakatuksi ja henkisesti piestyksi.

Nykyisin onkin kriteerejä. Kaikkia en osaa edes sanoittaa. Mutta haluan tutustua ja seurata miten henkilö kohtelee ystäviään, perhettään ja erityisesti miten kohtelee ihmisiä, jotka eivät ole hänen lähipiiriään tai ovat jopa sellaisia, joista hön ei pidä. Alkaako haukkuminen ja kiusaaminen, vai ohittaaki asiat neutraalimmin.

Sen lisäksi pitää osata pitää huolta itsestään ja hygieniastaan. Pitää osata ja haluta pitää huolta kodistaan. En ala kenenkään aikuisen miehen äidiksi ja siivoojaksi.

Perus käytöstavat pitää löytyä ja tietynlainen älykkyys, myös ns. sydämenviisautta ei vain kirjaviisautta. En jaksaisi myöskään elämäntapatyötöntä, vaan ehdottomasti pitää olla ihminen, joka kantaa kortensa kekoon, ainakin sen minkä pystyy.

Ulkonäölle ei ole oikeastaan mitään kriteereitä ollut. Minut sytyttää tosiaan se, että ihminen on fiksu ja huumorintaju kohtaa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.1.25 10:40:34

Ja siis tuollainen puoliso löytyi liki 15v sitten. :) jos ikinä erotaan, rima on korkea seuraavalle puolisolle.

Lähettäjä: khyl 
Päivämäärä:   21.1.25 10:52:18

Nuorena olin nähnyt kaveripiirissä niin erilaisia suhteita, erilaisine ongelmineen, mikä auttoi luomaan kriteerejä jo silloin.

Piti olla työssä käyvä, päihteetön, pitää huoli itsestään ja hygieniastaan, ystävällinen, jotain tavoitteita elämässä. Löytyi näitä kriteereitä vastaava, mutta silti jäi ehkä se syvin yhteys muodostamatta vaikka kaikin puolin ihanaa olikin. En kadu.

Nyttemmin tärkeää on se, että kiinnostuksen kohteet ja tavoitteet elämässä kohtaisi pääosin. Edelliset kriteerit pysyy silti mukana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.