Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  sähkäriä paikalla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.25 17:51:07

Onko yleistä että pyykinpesukone polttaa pistotulpan toista metalli osaa joka pesun yhteydessä? Ei siis molempia metalli osia. Kohtuu uusi pyykinpesukone ja pistotulppa on nyt jo alkanut kuoriutua. Talon mies mittasi ja avasi pistorasian ja se oli ok. Voin tilata huollon koneelle maahantuojalta mutta mikäli koneessa ei ole vikaa niin lasku kosahtaa omaan jalkaan. Kone toimii ok, pistotulppa lämpenee vähän pesun aikana mutta ei radikaalisti, mutta tuo pistotulppa kuoriutuu joka pesulla..

Re: sähkäriä paikalla?

Lähettäjä: :; 
Päivämäärä:   20.1.25 18:13:42

Huono kosketus voi lyödä liekit kun kosketus katkeaa kokonaan, korjattava heti, näissä ei yleensä ole avattavaa mallia pistotulppa että vois kiinnityksiä korjata, johto katkaistaan, maadotetun uuden saa vaikka Tokmannilta, keltavihreä on maajohto, yksiväriset virtajohtoja samantekevää kuinka päin ne kytket.

Päivämäärä:   20.1.25 18:18:47

Tämä on takuun alainen kone joten itse ei tarvitse tehdä mitään. Mutta tämä ongelma voi siis nimenomaan olla pyykinpesukoneen puolella kun pistorasia on kunnossa?

Päivämäärä:   20.1.25 18:47:53

No jos pistorasia on mitatusti kunnossa, niin kyllä, vika on pesukoneessa. Tuommoinen on vakava tulipalovaara, eikä sitä konetta tule käyttää rikkinäisenä.

Lähettäjä: Sähö 
Päivämäärä:   20.1.25 18:58:36

Jostain syystä kontakti pistorasian ja pistotulpan välillä heikentynyt, sen ilmaisee pistotulpan lämpeneminen.
Tuo heikko kontakti on voinut aiheuttaa vaurioita molempiin rasian päihin. Kuumeneminen heikentää kytkennässä jousivoimia pistorasiassa ja jatkossa ei luotettavaa kontaktia ole jos on näkyvissä olevia vaurioitakin pistotulpassakin. Vaurioita voi olla myös rasian kontaktipinnoissa. Pesukoneen pistorasian sisäosa ja pesukoneen pistotulppa tulee vaihtaa molemmat samalla kertaa.
Vian alkusyytä vaikea arvioida, lika, pistotulppa johtimen liian pieni kuparimäärä, pistotulpan ohuet piikit, valmistusvirhe, liika taivutus, väärä suojausluokka ym. Sähkäri voisi ainakin arvioida onko pesukoneen johdin riittävän paksua käytettyyn kuormitukseen nähden. Ja vaihtaa pistotulpan ja rasian sisäosan samalla kertaa.

Tapaus ei ole ainutlaatuinen, pesukone käyttää osan ajasta sähköä paljon ja mustuneita pistotulppa/rasioita ilmaantuu säännöllisesti ja pahimmillaan tutkitaan palon syttymis syytä ja syy löytyy ko. liitoksesta.

Lähettäjä: NNA 
Päivämäärä:   20.1.25 19:00:51

Entä tämä: jos ottaa sulakekaapista kys. lampun sulakkeen irti, niin voiko osaamaton eli minä vaihtaa itse katttovalaisimen jossa sokeripala? Sanokaa sähkärit onko riskiä tunaroida tälli tmv

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.25 19:32:18

Lähettäjä: NNA
Päivämäärä: 20.1.25 19:00:51

Entä tämä: jos ottaa sulakekaapista kys. lampun sulakkeen irti, niin voiko osaamaton eli minä vaihtaa itse katttovalaisimen jossa sokeripala? Sanokaa sähkärit onko riskiä tunaroida tälli tmv

No tuon hommanhan saa tehdä kyllä itse. Varmista vaan lamppu päällä, että sulake on oikea. Ja aina varmuudeksi ollaan koskematta niihin johtojen paljaisiin päihin. Paras olisi, jos voi mittarilla tarkistaa jännitteettömyyden

Päivämäärä:   20.1.25 19:42:13

Kiitos vastauksista. Saa nähdä mitä pesukone korjaaja sanoo. Kyseessä on kerrostalo niin en tiedä lähettävätkö sähkäriä vaihtamaan pistorasiaa kun on kuulemman kunnossa oleva pistorasia.. uusi pesukone johto varmaan sitten palaa taas pikku hiljaa jos vika on pistorasiassa eikä sitä suostuta vaihtamaan.

Päivämäärä:   20.1.25 19:56:08

Pistotulpassa varmasti huono kontakti sisällä johtoon ja alkaa siksi kuumeta. Kaveri veti aikoinaan yhden rakennuslämmittimen irti johdosta kiskaisemalla, alkoi pistotulppa lämmitä sen jälkeen. Irrottakaa aina kaikki ottamalla ote pistotulpasta, ei johdosta vetämällä.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   20.1.25 20:06:44

Minulla oli kerran pesukone, josta sain sähköiskun. Selvisi, että johto oli rikki niin, että sen sillä oli eristeissä vikaa. Jos seinässä oleva pistorasia on kunnossa, vika voi olla johdossa.

Päivämäärä:   20.1.25 20:21:53

Olen vetänyt aina johdon irti pistotulpasta enkä johdosta ja kuten sanottu niin kyseessä on pari kuukautta vanha kone, joka pyörii kerran viikossa pari koneellista, joten vähän ihmetyttää kun pistoke palaa. Kyseessä on vielä hinnaltaan kohtuu kallis merkki. Olisi varmaan pitänyt ostaa joku parin sadan euron kone.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.