Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaiset ihmiset irtisanotaan ?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.25 15:49:02

Kun työpaikalle tulee yt neuvottelut, ja irtisanomiset. Millä perusteella yleensä työpaikoilla ne irtisanottavat valitaan ? Vai onko se vaan summanmitikassa joku

Re: Millaiset ihmiset irtisanotaan ?

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   20.1.25 15:50:41

Laiskurit ja saikuttajat tietty.

Jengi kenellä ei ole osaamista tai kouluta/kehitä itseään jatkuvasti.

Tai on muuten vain mulgguja luonteeltaan

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   20.1.25 15:51:27

Meiltä lähti alkoholisti ja työuupumukseen sairastunut.

Päivämäärä:   20.1.25 15:55:22

Tääpä on hauska. Pomojen kaverit ja ne saa jäädä joilla on sukua enemmän samassa firmassa töissä. Laiskuudella tai saikuttamisella ei ole ollut mitään vaikutusta. Ja etenijät löytyy tuosta samasta sakista.

Lähettäjä: Yt 
Päivämäärä:   20.1.25 16:10:27

Meillä ei oo laiskureita tai saikuttajia.
Me sairastellaan pääsääntöisesti lomilla.
Aiempiin muutosneuvotteluihin peilaten mm kalleimmat työntekijät (pätevyydet, ikälisät...) sai lähteä. Kyllähän heidän työpanoksensa ja ammattitaitonsa korvaa se Joku, joka ottaa omien töiden lisäksi irtisanotunkin työt.

Eläkeikää lähestyvät sai lähteä. Sepä se kiva onkin, kun ansaitut eläkerahat kapenee pienipalkkaisiin töihin, jos enää töihin kelpaa.

Joten nyt tässä sitten odotellaan muutama viikko...

Lähettäjä: Fuu 
Päivämäärä:   20.1.25 16:13:52

En ole koskaan ollut paikassa, jossa YT:t olisivat oikeasti ”tuotannolliset ja taloudelliset syyt” ja henkilöstömäärää olisi pakko vähentää. Kaikissa työpaikoissa, joissa on YT:t, olleet, niin on haluttu eroon tietystä/tietyistä henkilöistä.

Yksi tapasaikuttaja oli osastonsa ainoa työntekijä todella hyvällä palkalla. Tapasaikutus alkoi vasta koeajan jälkeen. Tuli YT:t, jotka koskivat vain tätä yhtö osastoa eli tätä yhtä henkilöä. Syy oli kyllä taloudelliset ja tuotannolliset syyt sillä perusteella, että osaston toiminta ei ollut kannattavaa (johtuen palkkamallista). Osaston ainoan työntekijän nykyinen palkkamalli ei voinut enää jatkua ja siksi ko. hlö irtosanottiin. Osastolle perustettiin samalla uusi työ, jossa sama palkkamalli kuin muilla (kannattavilla) osastoilla ja työtä tarjottiin ko. tapasaikuttajalle. Muiden osastojen palkkamallissa ei tapasaikutus onnistunut, jos halusi saada palkkaa, joten tämä tyyppi ei uutta työsopparia allekirjoittanut.

Yhdessä toisessa työpaikassa alkoi tietyn osaston esimiesten YT:t. Koskivat neljää henkilöä, joista yksi oli vanhempainvapaalla ja toinen vanhempainvapaan sijainen. Heistä ei haluttu eroon (ja saivatkin jäädä). Kahdesta muusta haluttiin eroon. Toinen irtisanoutui itse YT:iden aikana ja toinen irtisanottiin.

Päivämäärä:   20.1.25 16:22:57

YTssä myös säästetään kustannuksia jos on jääty tavotellusta voitto % tms. Kun leikataan kulut alas, lomautetaan porukka tms. Saadaan liiketulos tavoitetulle tasolle

Lähettäjä: Yt 
Päivämäärä:   20.1.25 16:31:40

Omassa tapauksessani muutosneuvottelut ovat todellakin taloudellisista syistä. Iso kiitos maamme hallitukselle!
Jos mun jakkara putoaa, se on vain pieni ongelma koko hallituksen aikaan saamassa vyyhdissä, joka koskettaa hyvin, hyvin monia henkilöitä ja yrityksiä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.1.25 17:13:19

Ensimmäisenä lähtee ne, joiden kanssa johdolla on jotain henkilökemiaongelmia. On lähtenyt super ahkeria ja työhönsä tunnollisesti suhtautuvia, joiden persoona on vaan jostain syystä hiertänyt toimaria. Pidemmälle mentäessä ne, joiden osaaminen voidaan tavalla tai toisella korvata. Viimeisenä ne, joiden töitä pomot ei missään nimessä halua joutua hoitamaan itse.

Lähettäjä: ja 
Päivämäärä:   20.1.25 17:18:40

Liittoon kuuluvat.

Lähettäjä: huutista 
Päivämäärä:   20.1.25 18:41:08

Kuka tahansa voi tulla irtisanotuksi. Ennen se oli laiskat, tapasaikuttajat ja/tai kalliit työntekijät tai kuka tahansa joka ei ole pomon lähipiiriä. Tänä päivänä se on ensin työntekijät vanhimmasta päästä, seuraavaksi kalliit kokeneet työntekijät. Sen jälkeen vedetään pitkää tikkua.

Lainasin tähän alle vain yhden kommentin jota kommentoin, olisin voinut valita jonkun toisenkin. Nimimerkki Fuulla on selkeästi aika rajoittunut kokemus aiheesta. Kokeilepa isoa monikansallista firmaa ja tule sen jälkeen kommentoimaan. Seurasin 20 vuotta suurin piirtein yhden ison yrityksen jokavuotista yt-humppaa aina siihen asti että itse sain lopullisesti kenkää. Irtisanomisuhan alainen ehdin olla useamman kerran mutta tuohon viimeiseen kertaan saakka kenkää sai joko työkaveri tai joku toinen tiimi. Kassa kyseisellä yrityksellä on kunnossa joten mikään pakkotilanne ei ollut kyseessä kertaakaan. Nuppilukua vain haluttiin pienemmäksi ja sitä myöten henkilöstökulut minimiin. Suomeen irtisanomiset kohdistuvat koska täällä on helppoa ja halpaa irtisanoa ihmisiä. Eikä suomalaiset ala mellakoida toisin kuin monen muun maan työntekijät. Kun itse tulin irtisanotuksi sai samaan aikana lähteä kokonaisia tiimejä ja osastoja. Kyseiset toiminnot siirrettiin halpamaihin tai ulkoistettiin. Tuli siinä arvostettu fiilis ja kiva kiitos työnantajalta loputtomasta venymisestä ja ylitöistä. Suurimamssa osassa irtisanomisissa on kyse pelkästään strategisista päätöksistä jotka tehdään jossain ylimmän johdon mööttessä luksushotellissa.

Lähettäjä: Fuu
Päivämäärä: 20.1.25 16:13:52

En ole koskaan ollut paikassa, jossa YT:t olisivat oikeasti ”tuotannolliset ja taloudelliset syyt” ja henkilöstömäärää olisi pakko vähentää. Kaikissa työpaikoissa, joissa on YT:t, olleet, niin on haluttu eroon tietystä/tietyistä henkilöistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.25 18:46:41

Kyllä se näin 25 yt-neuvottelujen kokemuksella on
- henkilökemiat. Ne jotka uskaltaa puhua epäkohdista, saa lähteä
- saikuttajat
- muuten vaan mulkerot
- alisuorittajat, tulos tai ulos
- vanhat, kokeneet ja kalliit ihmiset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.25 18:56:18

Epäsuositut, joista ei ole harmia, lähtee ekana.

Voit olla vaikka kuinka turhake työnteon kannalta, mutta jos pomo tykkää sinusta, saat jäädä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   20.1.25 18:58:57

Jos oikeasti tekee tiukkaa taloudessa, isointa palkkaa nostavat lähtevät ensin. Muista syistä jos aloitetaan YT:t, sitten sieltä siivotaan hankalia, epämiellyttäviä, saikuttajia jne. lähinnä siksi, että työnantajat eivät jaksa perehtyä irtisanomiskäytäntöihin eivätkä jaksa pitää samoja sääntöjä kaikille, joten YT:stä seuraa vähemmän oikeusjuttuja kuin irtisanomisen yrittämisestä.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   20.1.25 19:06:29

Myös ihmiset, jotka ovat tarpeeksi tyhmiä sanomaan esimiehen kuullen ääneen, ettei omissa hommissa saa millään kulumaan koko työpäivää vaikka kuinka nysväisi... :')

Lähettäjä: tallityyppi 
Päivämäärä:   20.1.25 19:08:23

Riippuu firmasta ja YT:n syistä ja mitä osaa firmasta koskee.

Joskus pannaan pois kalliit tyypit (eli joilla palkka muita kovempi, saa säästöjä helpommin) ja joskus sitten mahdollisesti saikuttajia tai muuten tehottomia eli ns. siivotaan organisaatiota ei-mieluisista tyypeistä. Joskus esim. naisia laitetaan pois erinäisillä tekosyillä. Parhaat tyypit yleensä saa siirron just ennen YT-showta toiseen tiimiin, ettei vahingossakaan saa potkuja eivätkä itse lähde talosta. Tietyissä firmoissa kummasti ns. ”vääräuskoiset” saa potkuja jollain tekosyyllä, koska uskon vuoksihan ei saa syrjiä…

Päivämäärä:   20.1.25 19:12:29

Meillä sai kenkää uusimmasta päästä olevat, saikuttajat, valittajat, naiset, nuoret.

Jätettiin pitkä aikaiset ja vanhat, pian eläköityvät.

Lähettäjä: ivar 
Päivämäärä:   20.1.25 19:20:26

Lakkoilijat ,ennenkuin yritys muutti ulkomaille.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   20.1.25 19:24:01

Ihan esim. koko markkinointiosasto on laitettu pihalle….

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.1.25 19:24:31

Omalle kohdalle ei oo koskaan osunut, mutta silloin kun edellinen talousnotkahdus alkoi, miehen silloisessa työpaikassa alkoi vuosittaiset yt:t. Ensimmäiset kolmet oli ihan selkeät "ei toivotut henkilöt" pihalle ja muodon vuoksi eläkeputkeen pääsijät ja muutama muu, jotka otettiin konsultteina takaisin. Vasta neljännet oli todelliset yt:t. Kansainvälinen pörssiyhtiö kyseessä.

Odotan omaan työpaikkaani kevään aikana yt:t alkavaksi. Tuskin tulee irtisanomisia, mutta lomautukset on hyvin mahdollisia. Osa-aikalomautus sopisi mulle hyvin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.1.25 19:29:53

Meidän firmassa jos lomautetaan tai tulisi irtisanomistarve, niin tällä hetkellä lähdettäisiin sieltä tuoreimmasta päästä - kuka on ekana tullut taloon. Ammattitaito on tällä hetkellä kovin niillä, jotka on olleet pitkään. Palkkatasot kaikilla samat. Perustoiminnot on ylläpidettävä, joten jos joltakin ei jokin työtehtävä onnistu, niin sieltä sitten mietittäisiin lähtijää.

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   20.1.25 19:42:47

Monet yt-neuvottelut läpi käyneenä meillä ainakin lähti ekoilla kierroksilla saikuttajat, päihdeongelmaiset.
Sen jälkeen taisi olla pärstäkertoimen mukaan lähinnä.
Lopulta lähti kaikki (kun firma lopetettiin) aikaa meni 7 vuotta..

Jos vain suinkin mahdollista etsikää uusi duuni. On paljon parempi lähteä itse tai edes yrittää etsiä uutta..

Päivämäärä:   20.1.25 19:48:35

Meillä lähtivät ne joita työnteko tai toimistolle tulo ei kiinnostanut. Eläkeikää lähestyviä ehdotettiin mutten suostunut.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.1.25 19:53:46

Meillä irtisanottiin puoli vuotta sitten henkilö, joka ei ollut tehtäviensä tasalla ja oli etätöissä vaikka esihenkilö pyysi lähitöihin. Pari muuta samanlaista ja ei välillä saanut kiinni millään viestintävälineellä. Yksi oli teknisesti ja ammatillisesti erittäin älykäs ja lahjakas, mutta ihmisenä hirviö.

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   20.1.25 20:03:29

Yt alkaa. Yhdistetään toimintoja, kaikille ei jatkossa riitä töitä. Saa nähdä ketkä joutuu lähtemään.
PikkuPomojen pallit ei ilmeisesti heilu, ovat hyvin järjestäneet omat asiansa ettei niin käy. Työntekijöitä kyllä vähennetään ilmeisen rankalla kädellä.
Veikkaan että eläkkeelle laitetaan muutamia aiemmin, muutama vaihtaa firmaa neuvottelujen aikana, änkyröitä ja tapasaikuttajia pyritään vähentämään, sitten vailla pätevyyttä olevat, johdon kanssa erimieltä olevat. Jäljelle jää jokin dynaaminen porukka, joka tekee mielellään niinkuin pitää, koska saivat jäädä taloon.

Päivämäärä:   20.1.25 20:14:28

Ruskeakieliset jäävät. Ne, joiden koko olemus muuttuu kun tulee iso pomo käymään ja ollaan mielin kielin. @!#$ jäävät.

Sairaat ja vaivaiset. Selkä rikki? Heipat.

Niillä joilla on isompi palkka kuin muilla jos sille ei ole käytännön perustetta. Esim. aikoinaan kaikki korkeakoulutetut potkittiin pihalle ja itse sai amispapereilla jäädä kun minulle ei tarvinnut maksaa samaa palkkaa.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   20.1.25 20:25:49

Riippuu paljon siitä miten iso firma ja kuka päätökset tekee.

Itse olen muutamat yt:t kokenut. Viimeisimmissä olin lähiesimiehen asemassa eli se henkilö, joka tiedot potkuista jakoi. Hirvein kokemukseni työurani aikana!! Minulla ei ollut mitään sanavaltaa irtisanomisiin, eikä edes minun pomollani, vaan vasta kolmas pomo ylöspäin teki päätökset. Usein saikuttavia laitettiin pois (saikkujen syistä riippumatta) sekä pari kalliimpaa asiantuntijaa. Muut oli todennäköisesti valittu aakkosjärjestyksessä joka toinen (oma teoriani mutta kun alaiseni laittoi sukunimen perusteella listaksi niin tismalleen joka toinen sai laput). Valitettavasti arpa ei osunut kaikkien hankalien työntekijöiden kohdalle. Olisin itse valinnut vähän eri ihmisiä lähtemään.

Lähettäjä: vee 
Päivämäärä:   20.1.25 20:28:01

Firmassa, jossa työskentelin työ oli melkoista sillisalaattia ja monenlaisia erilaisia työtehtäviä, joita joutui vaihtelemaan nopeallakin varoitusajalla. YT:ssa lähtivät ne, joilla ei ollut laajaa osaamista tai eivät sopeutuneet hyvin nopeisiin muutoksiin = kiukuttelijat ja saikuttajat. Minä säästyin mutta lähdin myöhemmin itse.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.