Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Te joilla toiminimi

Lähettäjä: Minde 
Päivämäärä:   20.1.25 15:08:11

Te joilla on toiminimi niin kertoisitteko siitä.
Itse tässä pyörittelen toiminimen laittamista. Palvelut mitä sen kautta tekisin olisi pienimuotoista ainakin alkuun, päätyön rinnalla. Jossain vaiheessa unelmahan olisi että sillä eläisi. Nyt olen tehnyt pääosin tuttaville näitä asioita mitä nyt ajattelin toiminimen alla tehdä, voisin tarjota palveluita muillekkin.
Monipuollista olisi tarjolla.
Olen kurssittanut itseni ripsiteknikoksi ja rakennekynsiin (tähän haluan vielä lisää koulutusta), kasvojen ja päänhierontaa (2 kurssia käyty), jalkahoitoja (1 kurssi käyty ja toinen juuri menossa) siivousta (mm. hotellitason siivouksesta kokemusta 10v), vanhuspalveluja mm kauppa asioita jne missä ikinä tarvitaan apua (ei lääke tai hoiva) jne.
Kotoa löytyy jo huone jossa työpisteet ripsille, kynsille ja hieronnalle.
Kertokaa kokemuksia ja hyviä vinkkejä, mitä ottaa huomioon.

Re: Te joilla toiminimi

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   20.1.25 15:10:39

No mites toi kirjanpidon osaaminen, verotuksen hallinta jne? Ota suosiolla kevytyrittäjyys esim. OP:n kautta (tästä tulee y-tunnus mukana) niin pääset helpommalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.25 15:11:07

Käy kursseja yrittämisestä ja kirjanpidosta.

Päivämäärä:   20.1.25 15:13:12

Kirjanpitoon otan oikean kirjanpitäjän, en halua itse yrittää säätää sitä, ainakaan alussa.
Kevytyrittäjyyttä mietin kans yhdessä välissä mutta mitä enemmän asiaa pengoin tulin siihen tulokseen että ei.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.25 15:16:26

Se kirjanpitäjä tulee kalliimmaksi kuin kevytyrittäjyys, mutta itsepä valitset. OP:n kautta minäkin teen (koska siinä tulee se tmi), Eezyyn ja muihin en sotkeentuisi.

Lähettäjä: KP 
Päivämäärä:   20.1.25 15:17:13

ja huomioit sen, että Suomessa yrittäjä putoaa "sosiaaliturvan" ulkopuolelle, vaikka toisin kirjoitetaan. Haastaavaa päästä terkkariin, kun vaativat käyttämämään työterveyttä ja se on sitten himppasen kallista, sairastumisesta puhumattakaan.

Olet vähän kun toisen asteen kansalainen. Jos on päätyö, niin älä ala sivutoimiseksi yrittäjäksi. Ongelmia tiedossa, varsinkin kun nyt "leikataan" kaikesta mahdollisesta.

Lähettäjä: Tepsu 
Päivämäärä:   20.1.25 15:18:32

” No mites toi kirjanpidon osaaminen, verotuksen hallinta jne? Ota suosiolla kevytyrittäjyys esim. OP:n kautta (tästä tulee y-tunnus mukana) niin pääset helpommalla.”

Ei todellakaan mitään kevytyrittäjyyttä. Kirjanpitäjät ovat sitä varten, että he tekevät kirjanpidon.

Ota kuitenkin huomioon, että ripsiteknikon tiloihin on määräykset millaiset ne täytyy olla. Terveystarkastaja tarkastaa ne tilat. Asiakkaalle tarvitsee olla käytössä vessa ja tekijälle vesipiste.

Päivämäärä:   20.1.25 15:20:42

Tepsu
Tämän tiesin jo, asuinhuoneistossa jossa on huone missä esim ripsiä tehdään ei tarvitse olla samassa tilassa wc ja vesipiste, riittää että ne löytyvät huoneistosta.

Päivämäärä:   20.1.25 15:30:24

"Käy kursseja yrittämisestä ja kirjanpidosta."

Ei. Älä kuluta kallista aikaasi tällaiseen. Hanki toiminimi ja keskity tekemään sen kautta työtä. Etsi hyvä kirjanpitäjä, sen kuukausittainen kulu kannattaa maksaa. Jos laskutat enemmän töitä kerralla ja harvemmin, etsi sellainen kirjanpitäjä joka laskuttaa tositteiden määrän perusteella. Yrittäjyyskursseilla ei tee mitään, siellä käydään läpi asioita, joita ei enää tarvitse. Tiedän, koska olen niitä käynyt aina yrittäjän ammattitutkintoon asti. Ei kannata kuluttaa aikaa kurssilla, jolla käydään läpi eri yritysmuotoja. Senkin ajan voi tehdä tuottavas työtä. Yrittäjyys on työn tekemistä, ei yrittäjyyden pohdiskelua.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   20.1.25 16:07:55

Ilmoitus Kaupparekisteriin ja verottajalle. Yel, jos päätyö. Kirjanpitäjä tai kirjanpito itse - ei ole vaikeaa. Siinäpä ne.

Lähettäjä: Yhtiömuoto 
Päivämäärä:   20.1.25 16:16:20

Kannattaa miettiä yhtiömuoto tarkkaan. Olen vastaavassa tilanteessa kuin aloittaja (päätyö muualla ja sivutoimisena teen yrittäjän hommia). Laskin kuitenkin, että minun kannattaa toiminimen sijaan perustaa osakeyhtiö.

Lähettäjä: Kukku 
Päivämäärä:   20.1.25 16:43:36

Öö..
Millä perusteella laskit noin?
Onko tulosi toiminimestä yli 50000€?
Tuohon summaan itse päädyin kun yritysmuotoa mietin.

Aloittaja: kirjanpito on todella helppoa. Toiminimellä yksinkertainen riittää. Älä tuhlaa rahojasi kirjanpitäjään.

Lähettäjä: Kukku 
Päivämäärä:   20.1.25 16:44:42

Siis tulosi OY:stä....

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   20.1.25 16:49:16

Toiminimiyrittäjyys on sopinut minulle. :) Perustin y-tunnuksen OP:n kevytyrittäjäpalvelun kautta, mutta tulotason noustessa jossain kohtaa heidän välistä vetämänsä summa alkoi tuntua turhan suurelta, joten kilpailutin muutaman kirjanpitäjän ja jätin OP:n palvelun sitten taakse. Y-tunnus toki pysyi. Nykyinen kirjanpitäjä veloittaa 35 €/kk ja sitten vuoden päätteeksi tulee yksi isompi lasku, kun laitetaan vuosi pakettiin. Tämä on toiminut kivasti! Mutta OP:n palvelu on kyllä kätevä ja edullinenkin, jos tulotaso on matala. Voin suositella sitäkin lämpimästi, toimii niin hyvin ja siellä saa kaiken tehtyä samassa paikkaa. Nyt lähetän itse laskut muun kanavan kautta ja toimitan sitten vain ne ja mahdolliset kuitit/ostolaskut kirjanpitäjälle 3 kk välein.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   20.1.25 16:50:45

OP:n palvelun aikaan en myöskään pitänyt erillistä yritystiliä, koska sellainen kai tavallaan on siellä palvelussa sisällä myös. Mutta oikean kirjanpitäjän myötä tuli tarpeelliseksi perustaa yritykselle oma tili ja siellä näkyy sitten selkeämmin tulot ja menot ja saa tiliotteet kirjanpitäjälle myös.

Päivämäärä:   20.1.25 16:53:24

"Haastaavaa päästä terkkariin, kun vaativat käyttämämään työterveyttä ja se on sitten himppasen kallista, sairastumisesta puhumattakaan."

Höpö höpö, aina on päässyt terkkariin kun ollut tarvetta ja kun sanoo olevansa yrittäjä niin ottavat myös vakavasti koska yrittäjät eivät hae sairaslomaa turhan takia vaan tulevat lääkäriin vasta kun tosi kyseessä.

Lähettäjä: Yhtiömuoto 
Päivämäärä:   20.1.25 17:48:48

Kukku: Kun huomioi myös päätyöstä saadun palkan, tuli omalla kohdallani halvemmaksi nostaa oy:stä osinkoja kuin toiminimestä yksitysottoja.

Lähettäjä: xtmi 
Päivämäärä:   20.1.25 18:02:36

Kuulostaapa sekavalta :D ..
Toiminimi pystyyn ja hyvä kirjanpitäjä kylkeen. Tee ajatuksen kanssa liiketoimintasuunnitelma, kannattavuuslaskelmat ja markkinointisuunnitelma. Markkinoinnissa huomioi se, että näyt "oikeissa paikoissa" mutta mm. somekanavia valitessa valitse ne joihin teet myös sisältöä eikä niin että yrität näkyä kaikkialla vaikka aika ei riittäisi sisällöntuotantoon (ellet ulkoista sitä).

Erilaisia mentoripalveluja on paljon ja siinä vaiheessa kun haluat alkaa kasvattamaan toimintaa, ei ole yhtään huono idea tukeutua siihen.

Itse olen aloittanut sivutoimisena, päätoimisena olen ollut nyt 6v. Olen käynyt "kirjekurssina" (verkossa) yrittäjyyden ammattitutkinnon ja sieltä plussaa oli mentorin tuki. En tiennyt tarvitsevani mutta jos ei muuta niin näin yksinyrittäjä sai pallotella ajatuksia ja tukea ideoille :)

Lähettäjä: tallityyppi 
Päivämäärä:   20.1.25 18:45:18

” Se kirjanpitäjä tulee kalliimmaksi kuin kevytyrittäjyys, mutta itsepä valitset. ”

Hyvä kirjanpitäjä tienaa sulle parhaimmillaan palkkionsa takaisin, kun osaa ohjeistaa asioissa tekemään asiat järkevämmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.