Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Synnytys ja vauriot pelottaa, mistä apua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.25 13:11:08

En ole vielä raskaana eikä ole aivan lähitulevaisuuden suunnitelmissakaan. Murehdin etukäteen ja haluaisin kokemuksia.

Olen siis aina kammonnut synnytystä, raskaana oloa ja imetystä. Kaikki ne tuntuvat äärimmäisen vastenmielisiltä ajatuksena, mutta lapsista kuitenkin pidän ja haluaisin omia. Adoptio tuskin on vaihtoehto, joten älkää ehdottako sitä.

Etenkin synnytys pelottaa aidosti. Minulla on syykin pelätä, sillä minulla tuntuu olevan heikosti palautuva kudostyyppi ja pienestäkin haavasta jää melkoinen arpi. Olen varma, että synnytyksen aikana koko toosa repeää atomeiksi enkä voi enää koskaan istua, ratsastaa tai harrastaa seksiä.

Voisin kuvitella tulevani raskaaksi ainoastaan siten, että saan varmasti suunnitellun sektion. Arpia jää takuuvarmasti, mutta otan ne mieluummin vatsaan kuin jalkoväliin. Raskausarvet eivät pelota, vaan pahemmat vauriot ja esim. pidätyskyvyttömyys.

Pääseekö synnytyspelosta keskustelemaan minnekään (neuvolaan tms.) jo ENNEN kuin päättää alkaa yrittää lasta? Haluaisin jonkun lääketieteen ammattilaisen tutkivan nuo vanhat arpeni ja sanovan sen pohjalta, onko minulla mitään realistista mahdollisuutta palautua raskaudesta koskaan vai kannattaako koko ajatus haudata.

Re: Synnytys ja vauriot pelottaa, mistä apua?

Päivämäärä:   20.1.25 13:14:11

Kannattaa etsiä yksityinen gynekologi, jolla on työkokemusta myös raskaus/synnytyspuolelta.

Lähettäjä: Mieti vielä 
Päivämäärä:   20.1.25 13:21:13

Naistentautien erikoislääkärille aika yksityiselle. Esim. Terveystalo, Mehiläinen jne.

Tai sitten yksityiseen neuvolaan kätilön kanssa juttelemaan.

Noihin pelkoihin varmaan tarvitaan kyllä jotain mentaalipuolen asiantuntijaa.

Lopuksi ihan ystävällisesti muistuttaisin, että lapset eivät ole mikään ihmisoikeus tai "mutta mä haluan"-asia. Jos oikeasti on noin pahoja pelkotiloja, kannattaa miettiä, onko mielesi tarpeeksi terve ja vahva kasvattamaan lapsen. Tää maa ja maailma on täynnä lapsia, joilla on henkisesti epävakaa äiti. Muistan kun oman esikoisen synnyttyä liityin vauvaryhmiin ja tajusin, että on naisia, jotka on ihan tarkoituksella hankkineet lapsen, mutta päävikojensa vuoksi eivät pysty lähtemään vauvan kanssa ulos ovesta. Ei kävelylle, kauppaan, ulkoiluttamaan koiraa (sellainenkin oli pitänyt hankkia) vaan koko päivä odotettiin miestä kotiin saapuvaksi. Järkyttävää.

Päivämäärä:   20.1.25 13:25:11

Se, että pelkää pysyviä vammoja (mitkä ihan yleisiä) ei minusta mene siihen luokkaan ettei sopisi vanhemmaksi. Pysyvät tai vuosia kestävät vammat ovat ihan hyvin mahdollisia.

Lähettäjä: jeb 
Päivämäärä:   20.1.25 13:25:24

Olen 30 vee ja juurikin tämän pelon myötä pitkittänyt raskaaksi tulemista, oman rakkaan lapsen haluan sen verran luonto huutaa mutta pelko on ihan järjetön, ite sairaaloissa ollut vain tapaturmien takia ehkä siitä jäänyt traumat!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.1.25 13:39:30

Mitkään aiemmat vammat ei kerro mitään synnytyksestä palautumisesta, kun aiemmin ei ole sellaisia hormoneitakaan kiertänyt veressä. Ja toisekseen synnytyksessä ei välttämättä edes tule haavoja.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   20.1.25 13:46:07

Noin minäkin ajattelin nuorena mutta ikä auttoi asiaa. 2 lasta sain ja ihan alakautta synnytin. Yleensä synnytykset menee ihan hyvin ja ymmärtääkseni jos todella pelkää synnytystä niin tehdään sektio. Neuvolassa voi asiasta jutella ja minä kävin sairaalassakin asiasta puhumassa, en nyt muista mikä osasto se oli. Samalla tehtiin päätös sterilisaatiosta.

Päivämäärä:   20.1.25 13:46:08

Sektiota ei ainakaan tietääkseni ole saanut viime vuosina etukäteislupauksena, vaan vasta raskaana. Se on pelkopolikohtaista missä kohtaa sektio "luvataan", vaikka taatusti alusta alkaen toistellaan että ketään ei voida pakottaa synnyttämään alateitse. Itse sain sektioajan esikoisesta 39 viikolla, seuraavan viikon maanantaille. Vaikka taisin pelkopolilla käydä ensimmäisen kerran jo viikolla 16, ja lukuisia kertoja sen jälkeenkin.

Mutta niin: sektion saa, kun tarpeeksi järkkymättömästi vaatii. Jos et ole saanut "sektiolupausta" eli lääkärin kirjausta aiheesta, sinulle voidaan sitä alatiesynnytystä tuputtaa, jos synnytys lähtee käynnistymään ennen sektioaikaa. Ja itsehän en ole saanut kyseistä kirjausta kummallakaan kertaa.

"Mitkään aiemmat vammat ei kerro mitään synnytyksestä palautumisesta, kun aiemmin ei ole sellaisia hormoneitakaan kiertänyt veressä. Ja toisekseen synnytyksessä ei välttämättä edes tule haavoja."

Tämän kaltaisia kommentteja tulet varmasti saamaan aiheesta, lukuisia. Kurkkaahan ihan huviksesi tilastoja, kuinka moni selviää synnytyksestä ilman että "edes tulee haavoja" :'D

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   20.1.25 13:47:37

Ymmärrän ihan hyvin, että synnytys voi pelottaa, varsinkin nykypäivänä, kun tietoa on ihan liikaa. Minä pelkäsin varmaan suhteellisen normaalin verran synnytystä ennen raskautta, mutta raskauden edetessä aloinkin pelkäämään, että joudunkin sektioon. Kummallisesti hormonit vaikuttavat ajatteluun, etukäteen ei oikein voi tietää, mitä tapahtuu.

Ja se toosa kyllä palautuu, sitä on turha murehtia, kenelläkään ei olisi enempää kuin 1 lapsi tai ei ollenkaan, jos lapsen myötä alapää olisi saman tien tuhoutunut.

Toivottavasti löydät keskusteluapua.

Päivämäärä:   20.1.25 13:49:06

En tiedä pääseekö pelkopolille tai muualle ennen raskautumista, mutta kun olet raskaana, niin varmasti pääsee ja sulla on oikeus valita synnytystavaksesi sektio. Joudut seisomaan päätöksesi takana, perustelemaan ja todennäköisesti myös vääntämään asiasta, mutta jos sektion haluat, niin sen saat. Kun aihe on joskus ajankohtainen, kannattaa liittyä fb suunniteltu sekio& synnytyspelko - ryhmään, siellä hyvin vertaistukea ja vinkkejä mm pelkopolikäynneille.

Päivämäärä:   20.1.25 13:50:27

Kiitos asiallisista vastauksista! Tätä kautta lähden kartoittamaan asiaa.

Hormonien mainitseminen oli myös hyvä huomio! Kyllähän ne varmasti auttavat palautumisessa eri tavalla.

Vielä haluan kommentoida tätä:

"Lopuksi ihan ystävällisesti muistuttaisin, että lapset eivät ole mikään ihmisoikeus tai "mutta mä haluan"-asia. Jos oikeasti on noin pahoja pelkotiloja, kannattaa miettiä, onko mielesi tarpeeksi terve ja vahva kasvattamaan lapsen."

Ymmärrän mistä huolesi kumpuaa, mutta samalla olen sitä mieltä, että tällaisten kommenttien antaminen tuntemattomille netissä ei ole asiallista. Et tiedä minusta mitään muuta kuin aloituksen.

On valitettava tosiasia, että synnytyksessä voi saada pysyviä vaurioita ja se, että tätä asiaa vähätellään ja yritetään vaientaa, on osa sitä historiallista jatkumoa, jossa naisten terveyshuolet ovat olleet milloin mitäkin hysteriaa ja turhanpäiväistä hapatusta. Naisen pitäisi yhä tänä päivänä olla kiitollinen, jos vauva on terve — viis siitä, vaikka naiselle itselleen jäisi elinikäisiä vaurioita, joita muut äidit ja terveydenhuolto eivät ota lainkaan tosissaan.

Kuulun ihmisryhmään, joka haluaa ottaa asioista selvää ennen niihin ryhtymistä ja tehdä unelmiensa eteen töitä vaikka sitten terveydenhuollon ammattilaisten kanssa etukäteen kartoittaen, eikä se tee minusta huonoa ihmistä tai huonoa vanhempaa.

Päivämäärä:   20.1.25 13:50:47

"Ja se toosa kyllä palautuu, sitä on turha murehtia, kenelläkään ei olisi enempää kuin 1 lapsi tai ei ollenkaan, jos lapsen myötä alapää olisi saman tien tuhoutunut."

Minäpä tunnen neljäkin ihmistä, joilla lapsiluku on jäänyt yhteen ainokaiseen, kun synnytyskokemus/toosa on sen aiheuttaneet. Lisäksi esim. facen suunniteltu sektio -ryhmässä on yli 3000 ihmistä, joilla suurimmalla osalla on taustalla aiemmasta synnytyksestä johtunut pelko.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.1.25 14:54:49

Facessa on ryhmä "Suunniteltu sektio & synnytyspelko/trauma", ensisijaisesti heille jotka harkitsevat sektiota synnytystapana. Sekä synnytyspelkoryhmiä heille joilla olisi kuitenkin ensisijainen toive alatiesynnytyksestä. Suosittelen lämpimästi hakemaan vertaistukea ja ajatuksia facen eri ryhmistä, täällä saat valitettavasti vaan kakkamyrskyn aikaan.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   20.1.25 15:04:21

Mulla pelko katosi raskauden myötä. Luin myös paljon kirjallisuutta, mm. Peloton synnytys. Auttoi paljon, kun ymmärsi, mitä siinä oikeasti tapahtuu. Ja neuvolan täti oli muuten huippu, voi kun kaikki saisi hänet <3

Älä ainakaan lue keskustelupalstojen synnytyskokemuksia.

Raskauden lopussa suurin pelko oli joutua sektioon.

Lähettäjä: Urppis 
Päivämäärä:   20.1.25 17:37:09

Itse sain suht helposti suunnitellun sektion, perustelut toki kysyttiin. Operaatio meni super hyvin (viikoilla 39+0) ja toipuminen oli nopeaa ja kivutonta. Arpikin parani nopeaa ja vaalentui reilusti muutamassa vuodessa. Itselleni myös suunniteltu sektio oli ainut vaihtoehto ja onneksi sen sain. Seuraavakin tulee sitten suunnitellulla sektiolla, muita vaihtoehtoja ei ole. Lähipiirissä aivan tarpeeksi horror storyja ja hätäsektioita, joista ei sitten toivutakkaan ihan samalla tavalla..

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.1.25 17:58:54

Vähän kuin autolla ajo tai ratsastus; siinäkin voi sattua kaikenlaista, mutta harva niitä riskejä ratissa tai satulassa kovin usein miettii.

Isellä on kokemusta sekä alatiestä että sektiosta. Kokemuksena osin erilaiset, mutta vaikea verrata, kumpi oli rankempaa. Sektioarpi näkyy vieläkin ja siis koko loppuelämäni. Mutta nykäsen sanoin: se on fifty-sixty, kumman valitsisin, jos valita saisin.

Kovempaa kipua olen kokenut hammaslääkärissä ja yhdessä pahassa putoamisessa. Hengenlähtö on ollut lähimpänä viidakkokuumeessa. Eniten harmittavat kuluneet koivet.

Päivämäärä:   20.1.25 18:02:20

"Voisin kuvitella tulevani raskaaksi ainoastaan siten, että saan varmasti suunnitellun sektion. Arpia jää takuuvarmasti, mutta otan ne mieluummin vatsaan kuin jalkoväliin."

Miksi?

Vatsa on näkyvämpi paikka ja haittaa enemmän jokapäiväistä elämää. Vaikea kuvitella että se 12 kudoskerroksen läpi menty sektiohaava paranisi paremmin sulla kuin alapään nirhaumat, alueella, joka kuitenkin limakalvoina paranee parhaiten ja nopeiten kaikista alueista.

Mutta siis kyllä pelkosektion saa jos sen haluaa. Ei ole pakko synnyttää alakautta.

Imettäminen tuntui oudolta ja vieraalta minustakin, mutta halusin imettää, koska se tuo niin paljon hyötyjä sekä lapselle että äidille. Imetys olikin tosi kivaa ja helppoa. Sääli vaan ettei multa tullut maitoa kovin runsaasti kuin se 6 kk mutta edes sen verran.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.25 18:11:00

Alatiesynnytyksistä 70% saa jonkinasteisia vaurioita. Joo, olen saanut sektion kun synnytystä yritettiin turhaan käynnistää 4 päivää. Sektiosta toipuminen oli nopeaa onneksi. Mutta en silti ikimaailmassa hanki toista lasta. Kun luulet, että se pahin vaihe päättyy synnytykseen niin ehei!! Ainakin mulla kamalinta oli imettää. Lapsi huutaa vaan ja nännit valuu verta. Sattuu ihan pirusti ja tästäkin hommasta tuli huono olo!!! Luulin että raskausajan pahoinvointi päättyy lapsen saamiseen, en ikinä tiennyt että myös imetys voi aiheuttaa pahoinvointia. Pumppasin maitoa lopulta 8kk. Mutta, ei ikinä enää lapsia. Jos tykkää kärsiä väh 1,5 vuotta niin joo…

Päivämäärä:   20.1.25 18:15:54

70% saa jonkinasteisia vaurioita joista 99% on pienempiä kuin se että maha on vedetty auki kohtuun asti.

Mä oon saanut molemmissa synnytyksissä jonkinasteisia vaurioita. Ekassa tikattiin. Tokassa niin vähän että sai parantua itsekseen. Heti on voinut istua ja parantunut tosi hyvin. Buranaa en ole tarvinnut kuin ekassa synnytyksessä päivän verran varoiksi.

Päivämäärä:   20.1.25 18:17:30

- Tuohan on järkevä kommentti pelkäävän ihmisen topaan. Varsinkin, kun näissä kommenteissasi ei ole mitään lähteitä.

Olen synnyttänyt kaksi lasta, kolmatta osotan. Ensimmäisellä kerralla laitettiin kaksi pinnallista tikkiä. Vauvan päässä ollut anturi raapaisi pikkaisen. Tämä varmaankin lasketaan tässä - kommentissa vaurioksi. Istuin jo synnytystä seuraavana päivänä risti-istunnassa. En tarvinut lääkkeitä tai mitään muutakaan. Toinen lapsi syntyi nopeasti ja helposti. Ei yhtään tikkiä. Imettäminen tuntui esikoisen kohdalla alkuun vähän ikävältä, kun vasta opeteltiin asiaa. Se meni kuitenkin nopeasti ohi. Moni muukin asia tuntuu alussa ikävältä. Vaikka liikunnan aloittaminen. Silti sitä ei dramatisoida.

Omien synnytysten lisäksi olen doulannut useammassa synnytyksessä ja ystävien kanssa puhunut synnytyksistä. Muutama tikki voi usein tulla. Mutta paljon vähemmän, kuin sektiossa. Jollain voi olla pieniä kipuja alkuun, niihin saa särkylääkettä. Myös sektion jälkeen on kipuja. Niihinkin saa lääkettä.

Päivämäärä:   20.1.25 18:19:31

Mun mielestä hirveät kokemukset saa suhteessa liikaa näkyvyyttä, kun suurin osa alatiesynnytyksistä menee hyvin.

Mulla on takana kaksi synnytystä, joista toinen saatanallisen kivulias ja toinen miltei kivuton. Toisen vauvan imetin, toinen ei onnistunut. Silti suurimmat jäljet mun kroppaan on jääny umpparileikkauksesta, joiden tähystysreiät vetävät mun vatsaa ikävälle rullalle ja kiristävät, vaikka olen hoikka.

Lähettäjä: Intuitio 
Päivämäärä:   20.1.25 18:19:50

Minä en raskauden alussa pelännyt synnytystä, mutta raskauden edetessä tuli tunne että jos synnytän alakautta niin jotain menee pahasti pieleen ja aloin pelkäämään alatiesynnytystä. Vauva olikin lopulta perätilassa ja sain sektion.. Synnytys käynnistyi vesien menolla ennen sektio aikaa monta viikkoa etukäteen, mutta sektio tehtiin.

Minulla sektio sta toipuminen oli todella hidasta ja kamalaa.

Toisen kohdalla aloin pelkäämään sektiota ja halusin synnyttää alateitse. En pelännyt enää alatie synnytystä ja omalla kohdalla mikään muu ei mennyt pieleen kuin vain se ettei istukka meinannut irrota. Lähti onneksi lopulta irti. Alatiesynnytyksestä palaudun paljon nopeammin, vaikka viikko synnytyksestä tuli kohtutulehduksin.

Lähettäjä: ojbn 
Päivämäärä:   20.1.25 18:35:07

Haluan synnyttää koska välitän lapsestani enemmän kuin itsestäni. Sektiolla syntyneillä lapsilla vaan on paljon enemmän ongelmia kuin alateitse, miten luonto on sen tarkoittanut.
Nykyään moni nainen miettii, että synnytys on joku "elämysmatka" itselle, ihana tai kaamea kokemus, miten milloinkin. Kuitenkin että pääosassa on "mä ja mun tunteet!"
Ei ole. Synnytyksen tavoite on saada vauva terveenä ulos.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.1.25 18:44:16

Tuo on just suurin syy miksi en lähtenyt koko leikkiin.

Syyllistystä, halveksuntaa, suoranaista raivoa naisia kohtaan, jotka KEHTAAVAT välittää omasta terveydestään. Halveksuen sanotaan että on itsekäs sontakasa, jos ei laita lasta oman henkensä edelle.

Lässytetään ihania, kunnes mahdollisuus aborttiin on ohi ja sen jälkeen olet kuin lihakarjaa.
Synnytysvauriot kielletään, niistä ei saa puhua. Syynä ettei juttu leviä, saadaan hölmöt nuoret naiset hattaraunelmilla huijattua lapsentekoon. Sitten voikin haukkua ja syyllistää milloin mistäkin, kun kakat on jo housussa. Kirjaimellisesti.

Ei kiitos ikinä.

Päivämäärä:   20.1.25 18:50:27

Täältä voi lukea tarkemmin vaurioista
https://www.duodecimlehti.fi/duo99134

Joo ja kyllä, sektion takia tietysti on leikkaushaava, vaikka alapää säilyisi ehjänä.

Ja kärsimys ei todellakaan tähän pääty. Imetys voi olla todella kivuliasta tai jos se menee hyvin niin voi olla, että lapsi valvottaa sua 2 vuotta putkeen ja mielenterveys kärsii.

Kaikkeen kannattaa varautua

Päivämäärä:   20.1.25 18:52:45

Ja sekin, että vaikka haluais synnyttää niin silti yli 20% synnytyksistä päättyy sektioon. Eli pahimmillaan oot yrittänyt monta päivää synnyttää ja sit sektioon ja molemmista vauriot.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   20.1.25 19:00:42

Kai minullakin sitten tuli vaurioita, kun toisessa synnytyksessä tuli joku nirhauma, joka parani hetkessä ja toisessa ommeltiin pari tikkiä. Molempien synnytysten jälkeen nousin parin tunnin päästä ylös ja kävin suihkussa ja istuin normaalisti.

Uskon kyllä, että pahoja vaurioita tapahtuu jonkun verran, mutta ei todellakaan 70 %:ssa synnytyksistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.