Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mirtatzapin unilääkkeenä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.1.25 05:40:33

Jos syötte kyseistä lääkettä unettomuuteen säännöllisesti tai tarvittaessa, käytättekö annostuksena 1/2 vai 1/4 tablettia, oletteko huomanneet että esim. 1/4 tabletti toimii paremmin?

Miten ajoitatte lääkkeenoton? Hirveästi löytyy eriäviä mielipiteitä, riippuuko se vaan ihmisestä?

Ja kiitos, en kaipaa mitään paasausta unilääkkeiden vaarallisuudesta tai tietoa siitä, että sinä syöt jotain muuta lääkettä. Tarpeeksi paska olo jo muutenkin.

Re: Mirtatzapin unilääkkeenä

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.1.25 06:46:52

Mulla toimii tosi hyvin. Olen kokeillut käytännössä kaikki, mitä tarjolla on ja Mirtazapiinista parhaat kokemukset. Otan 1/4 niin tuntia ennen nukkumaan. Tällöin se alkaa väsyttää itsellä voimakkaasti. Jos otan ja menen sänkyyn, niin silloin ei toimi yhtään samalla tavalla ja saatan olla useamman tunnin päästä vielä hereillä.

Vaikuttaa helposti 12 tuntia. Puoliintumisaika tuolla on pitkä. Välillä jää päiväpöhnä ja sellainen ihme ruokahalu, vaikka ei ole nälkä. Yleensä ei jää mitään oloja jälkeen päin, muuta kuin että on saanut kunnolla nukuttua.

Tuolla lääkkeellä pieni määrä väsyttää, iso annostus on mielialalääke ja se piristää.

Päivämäärä:   20.1.25 07:01:30

Kun otat tuon 1/4 tabletin tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin tuleeko sulle siis väsymys vasta tuon tunnin kuluttua otosta? Eli menetkö sänkyyn heti kun alkaa väsyttää.

Otin eilen ensimmäistä kertaa 1/2 tabletin ja väsymys tuli jo 15 min kohdalla, mutta en mennyt sillon vielä nukkumaan vaan juuri jossain tunnin kohdalla, ja kun menin niin ei uni tullut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.25 07:10:39

Kannattaa mennä silloin nukkumaan, kun alkaa väsyttää, ei odotella. Jos pitää vielä kaksi tuntia valvoa, niin otat lääkkeen myöhemmin.

Lähettäjä: Apu 
Päivämäärä:   20.1.25 07:29:16

Otan just ennen nukkumaanmenoa pienen pienen palan, ehkä 1/20 osan? Auttaa tosi paljon unen kanssa. Välillä jätän pois ja nukun silloinkin aika hyvin. Jos on enemmän stressiä ja kuormitusta, niin silloin otan. Lomilla yritän olla ilman jopa viikkoja. Tauon jälkeen vaikuttaa vahvasti. Itse totun siihen ja vaikutus vähenee, jos koko ajan käyttää. Pää toimii seuraavana päivänä hyvin, kun pala on pieni.

Päivämäärä:   20.1.25 07:35:12

Okei, hyvä tietää. Odottelin tosiaan sinne lähemmäs tuntiin, sitten rupesi tulemaan (ehkä sivuoireena) koko kropan tärinää joka sitten sotki jotenkin koko pakan, kun luulin että oli sellasista ahdistustärinää, josta sitten ahdistuin lisää.

Päivämäärä:   20.1.25 07:44:10

Oletteko lihoneet kun käytätte tuota? Minulle toimi nukahtamisongelmiin mutta painoa kertyi melkein 10kg kuukaudessa ja jouduin jättämään pois.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   20.1.25 08:20:37

En päässyt ennen 12 sängystä ylös niin en voinut käyttää koska piti töihin päästä ysiltä.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   20.1.25 09:12:21

Mä oon käyttänyt puolisen vuotta. Alkuun tuntui että 1/4tbl vaikutti parhaiten, mutta nyt 1tbl (15mg) antaa parhaat unet. Ja kyllä, olen ihan koomassa seuraavaan iltapäivään asti, pakko on töissä yrittää jaksaa vaikka aivot tuntuvat olevan yhtä mössöä. Onneksi kuulemma ei näy tuloksissa, mutta joudun pinnistelemään todella paljon normaalituloksen eteen ja se uuvuttaa. Teen vielä toistaiseksi 60% työaikaa, olin edeltävästi 2kk sairauslomalla uupumuksen takia. Minulla unettomuus on jatkunut jo vuosia, joten kun palaan täyteen työaikaan joudun käyttämään mirtatsapiinia edelleen eli homma vaan jatkuu. Ilman lääkettä en nuku ollenkaan, kaikki muut lääkkeet jo kokeiltu ja tällä ollut paras vaste. Joudun vaan kärsimään tuon seurauksen sitten. Paino on noussut kyllä, mutta nousi jo ennen tämän aloitusta eli en usko olevan lääkkeestä peräisin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.1.25 09:26:12

Olkaapa nyt tarkkoja siitä mistä puhutte.
Onko se 1/2 ja 1/4 tbl 4,5 mg, 15 mg vai 30 mg tabletista.

Hoitajana sanon, että unentuojana 7,5 mg, eli puolet 15 mg tabletista on paras annostus. Se otetaan noin tunti ennen kuin on tarkoitus alkaa nukkumaan.

Päivämäärä:   20.1.25 09:26:30

Satunnaisesti otan 1/4 jos on jotain mikä valvottaa(ehkä kerran kuukaudessa). Otan n. puoli tuntia ennen nukkumaan menoa, tai vain vartin ennen. Nukuttaa hyvin, aamuisin voi olla jonkin aikaa vähän tokkura olo.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   20.1.25 10:22:46

Kannattaa olla tarkkana myös pilkun kanssa =D. Mirtatsapiinia ei ole olemassa 4,5mg vahvuisena tablettina, 45mg sen sijaan löytyy ;). Ja tosiaan on ihan henkilöstä kiinni, miten ja millä annostuksella kenelläkin toimii. Yleensä mitä pienempi annostus, sitä paremmin toimii uneen ja isommalla annostuksella mielialaan. Monella ihan murunen 15mg tabletista antaa hyvän unen ja isommilla annostuksilla vaikutus ei ole niin hyvä. Oma iäkäs potilaani sai vuosia iltaisin 15mg ja kärsi unettomuudesta, kunnes pyysin lääkäriä vaihtamaan annostuksen 1/4 tablettiin. Alkoi mamma nukkumaan ja oli hyvin tyytyväinen. Terveisin sairaanhoitaja, joka joutuu itsekin kyseistä lääkettä käyttämään ja tosiaan 15mg toimii itselleni parhaiten. Puolikkaalla (7,5mg) unet ovat repaleiset ja 3,75mg ei toimi enää ollenkaan, alussa se toimi hyvin. Ehkä tähänkin sitten jonkinlainen toleranssi tulee, vaikka moni syö koko elämänsä hyvällä menestyksellä tuota pienintä. Ei tiedä kuin kokeilemalla, mikä itselle sopii. Välillä tuntuu, että on kiinni jostain tähtien asennosta.

Omalla kohdalla lääke toimii parhaiten silloin, kun sen ottaa puolisen tuntia ennen sänkyyn menoa. Jos lääkkeen ottamisen jälkeen venyttää kovin nukkumaan menoa, uni ei välttämättä tule tuntikausiin. Eli sängyssä pitää olla silloin, kun lääke alkaa väsyttämään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.