Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teetkö / oletko tehnyt 4-päiväistä viikkoa?

Lähettäjä: fnn 
Päivämäärä:   20.1.25 05:18:05

Harkitsen tätä 4-päiväistä viikkoa todella. Olen 99 % varma että se onnistuisi kyllä, jos vaan kysyisin. Silti mietityttää, kun tulot tippuisivat jonkin verran. Mistä kaikesta olet itse joutunut tinkimään tällaisessa tilanteessa? Mulla ei ole siis entuudestaankaan mikään iso palkka, joten se mietityttää.

Yksi vapaapäivä vaikka keskelle viikkoa silti houkuttelisi enemmän kuin mikään. Uskon että selviäisin kyllä taloudellisesti, joten kuten.

Olen siinä tilanteessa, että uupumusoireita on alkanut olla pitkän aikaa. Ei kuitenkaan varsinaisesti niin paljoa, että ''voisin'' jäädä sairauslomalle tms. Vaan ihan yleisesti ottaen.

Mulle on ihan sama mitä muut ajattelee mun jaksamisesta, mulla mulle se 5 päivän työviikko on todella pitkä. Se tuntuu jokapäiväiseltä maratonilta. Viikonloppu tuntuu kilometriltä siihen verrattuna. :D

Re: Teetkö / oletko tehnyt 4-päiväistä viikkoa?

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   20.1.25 05:45:54

Yksi vaihtoehto: Ensin saikulle ja sitten työkykyneuvottelu (työterveyslääkäri, sinä ja työnantajan edustaja), jossa sovitte tuosta työajan lyhentämisestä määräajalle. Entäs osasairaspäiväraha, eli saisit kelalta korvauksia myös. Jos kerta on uupumisesta kyse, niin harkitse tuota.

Päivämäärä:   20.1.25 05:56:01

Tuotakin mietin kyllä. Mutta eikö siinä tarvitsisi olla pidempi saikku ensin? Veikkaan että mikään viikko-kaks ei riitä? En ole kauheasti ollut poissa, lokakuussa oli pieni pätkä kotona kun jalka meni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.25 06:53:51

En, mutta olen tehnyt 80% työaikaa lapsen ollessa pieni. Tulothan siinä tippui, mutta se ei kai ole yllätys kenellekään. Sen sijaan työtehot parani, olo oli paljon virkeämpi ja työpäivät tuntui aina loppuvan tosi lyhyeen (tein siis lyhennettyä päivää 5x viikossa). Voisin tehdä uudestaankin joskus.

Aloittajalle suosittelen kyllä samaa kuin edellä, työterveyden kautta. Työuupumus ei ole leikin asia.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   20.1.25 07:00:07

Olen ollut nyt kohta 4 vuotta osa-aikaisena, 60%. Teen siis vain 3 pvää viikossa. Sopii itselle kuin nenä päähän. Peruspalkka on sen verran hyvä, että tuostakin jää käteen matalapalkan verran. Vakituinen paikka. Tätä työtä en edes jaksaisi tehdä 5 päivää viikossa, sen verta vaativaa.
Elämässä on muutakin kuin työ. Terveyttä ei kannata uhrata sille.

Päivämäärä:   20.1.25 07:03:10

Olen menossa tällä viikolla käymään työterveydessä. Ajattelin pyytää jotain suositusta tai jotain lappusta, jonka kanssa olisi helpompi mennä juttelemaan työnjohtajalle. Hän on onneksi ihan helposti lähestyttävä ja varmasti ymmärtää, siitä ei ole kiinni.

Olen siis aiemminkin käynyt työterveydessä puhumassa jaksamisesta. Oikeastaan tämä alkoi jo edellisessä paikassa. Eli olen jo vuosia miettinyt lyhyempää työaikaa.

Päivämäärä:   20.1.25 07:04:45

En saisi miettiä mitä muut töissä ajattelevat. Täällä on ns. vanhanaikainen kulttuuti työntekijöiden kesken, paljon vanhempaa väkeä jotka varmasti ajattelevat minun olevan laiska tms. "Kyllä ennen jaksettiin".

Mutta, koska kaikilla on tämä sama mahdollisuus vähentää työaikaansa, niin ehkä annan niiden mielipiteiden vaan olla. :D

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   20.1.25 07:12:30

Teen 3-4 työpäivää viikossa. En koe että olen joutunut luopumaan mistään pienen palkan vuoksi. Toki minulla ei enää lapset asu kotona, joten kulutkin helppo pitää kurissa.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   20.1.25 07:25:56

Jos olet asiantuntijatyössä, on kyllä riskinä että pitäisi sitten vaan pystyä neljässä päivässä tekemään täyden työajan työt, kun ei niitä kukaan muukaan ehdi tehdä. Ei edistä työssä jaksamista. Itsellä ei kokemusta, mutta moni osa-aikainen meillä on näin kertonut.

Päivämäärä:   20.1.25 07:31:51

En ole asiantuntijatyössä, vaan perus tehdashommassa arkisin 8 h päivässä.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   20.1.25 07:43:07

Aloitin 80% työajan vuoden vaihteesta. Teen siis 4 päivää töitä viikossa, ti-pe. Juurikin uupumuksen takia ja pienten lasten takia. Lasten ei tarvitse nyt olla päiväkodissa viitenä päivänä viikosta. Totta on, että palkasta tämä syö aika paljon. Omassa arjessa näkyy niin, että joutuu tarkemmin miettimään mitä ostaa kaupasta, ulkona syöminen on pois laskuista (pl.hese, pikaruokalat), säästöön ei pysty siirtämään mitään. Meillä rullaa tietysti entiseen malliin talo- ja autolainat ja omakotitalon kulut. Tätä on nyt takana muutama viikko ja on kyllä sen arvoista. En tiedä miten yksi päivä voi tehdä niin ison eron työviikkoon. Tiistaina töihin tullessa työviikko tuntuu superlyhyeltä ja on tuntunut että heti onkin perjantai ja taas pidennetty viikonloppu.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.1.25 07:52:16

Olen tehnyt ison osan urastani lyhennettyä työaikaa ja vaadin sitä yleensä jo työhaastattelussa. Aina ei ole onnistunut ja joskus on joutunut kesken työsuhteen vaihtamaan kokoaikaiseen, jos palkanmaksutapaa tai kokouskulttuuria on muutettu tavalla joka ei ole lyhennettyä aikaa tukenut, vaan olisin ajautunut vain tekemään työtä palkatta.

Progressiivisen verotuksen takia -20% työajassa on vain -10% nettopalkassa. Ajallinen hyöty on merkittävästi suurempi kuin taloudellinen menetys.

"Kyllä ennen jaksettiin"
-Helpostihan sitä ennen jaksettiinkin, kun samaa työmäärää oli tekemässä monta ihmistä! :D

Päivämäärä:   20.1.25 07:52:18

Kiitos kokemuksesta Dee.

Mäkin laskiskelin, että pärjäisin kyllä. Säästöön ei jäisi kuin ihan vähän kuukaudessa, mutta jos tämä parantaisi hyvinvointia, niin ehkä se olisi todella sen arvoista.

Itse haluaisin vapaan keskelle viikkoa. Aina olisi max 2 työpäivää putkeen ja sitten tauko. Arkipyhät mukaan vielä niin välillä olisi pidempiäkin vapaita...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.1.25 07:52:52

Jos kerran olet suorittavassa työssä tehtaassa, osa-aikaisuus onnistuu aivan varmasti. En edes sotkisi tuohon työterveyttä enkä edes mainitsisi mitään työuupumusta jos siitä ei kerran ole kyse. Valitettavasti se tulee seuraamaan sinua ja voi hankaloittaa tulevia työasioita. Kysyisin ihan neutraalisti esimieheltä että miten 80% työaikaan/väliaikaiseen osa-aikaisuuteen suhtaudutaan ja onko se mahdollista - vastaus voi olla hyvinkin helppo ja pääset aloittamaan piankin.

Päivämäärä:   20.1.25 08:07:47

Olen jo maininnut työterveydessä aiemmin jaksamisen asioista. Syksyllä kun se jalka meni, niin vähän samaan viikon saikkuun ynnättiin myös tämä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.1.25 08:16:32

Teen ja tarkoitus olisi tehdä loppu työura, ellei sitten olisi mahdollista siirtyä vielä lyhyempään työaikaan. Taloudellisesti ei ole ongelma, koska 80% palkka on 1000€ suurempi kuin mitä palkka oli ennen perhevapaita 10 vuotta sitten.

Tein opiskelujen jälkeen melkein 10 vuotta kahta työtä omasta halusta, 45-65h viikossa. Ei sitä silloin tajunnut, mutta näin jälkikäteen ymmärrän, että se oli yllättävän rankkaa. Nyt kun on mahdollista valita, teen mielummin vähemmän. Oon maanantait vapaalla, ellei työtilanne jostain syystä vaadi tästä poikkeamaan. Silloin teen sitten 5 lyhyempää päivää. Käytännössä saan hyvin vapaasti itse päättää työajat, kunhan hommat tulee tehtyä.

Päivämäärä:   20.1.25 08:25:03

Itse olen hankkinut työn jossa on keskimäärin 12 työpäivää kuukaudessa ja tästä saa täyden palkan ( noin 7000e kk). Olen 45v. enkä ole 5 päiväistä viikkoa tehnyt kun 2x4kk ja 2x6kk. Että ehkä sinullekin sopisi joku ihan eri työ.

Päivämäärä:   20.1.25 08:27:52

Ei tällä koulutuksella hankita mitään muuta työtä. Ei ole mahdollisuutta opiskella (koska siinä vasta pienet tulos olisi enkä edes tiedä mitä opiskelisin).

Tämä työpaikka on itsessään jo niin hyvä, että siitä ei kannata luopua. On hyvät työsuhde-edut ja tosi hyvä työterveyshuolto.

Mulla on sama juttu ollut jokaisessa työpaikassa.

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   20.1.25 08:28:42

Tein 80%, kun en vaan jaksanut enempää. No nyt on kilpparivajis hoidossa, niin 100% menee ja jää energiaa muuhunkin. Oma palkkani osuu verotaulukossa kohtaan, jossa verotuksen progressio johtaa siihen, ettei 80% työaika lopulta tunnu niin rajusti käteen jäävässä palkassa. Eläkekertymä lasketaan kuitenkin bruttopalkasta, joten tällä hetkellä pidän parempana vaihtoehtona tehdä 100% työaikaa, kun kerran jaksan.

Lähettäjä: Ravitie 
Päivämäärä:   20.1.25 08:32:19

Mitä . tekee työkseen? Ihan hyvät kk-ansiot vähillä päivillä.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   20.1.25 08:33:52

Itse olin viime syksynä sairauslomalla ensin 6 viikkoa ja putkeen sitten osasairauspäivärahakausi, jolla olen edelleen. Teen töitä 60% ja nykyinen soppari tällä on tämän kuun loppuun. Tällä viikolla menen lääkärin pakeille, ehdotan kyllä vielä jatkoa sinne asti, kun tätä on saatavilla. Noin 2kk pätkissä on ollut, 150 arkipäivää (kalenterin mustat päivät) tätä on mahdollista saada, niin huhtikuulle asti voin tätä hyödyntää. Tulee kyllä hyvään saumaan tehdä osa-aikatyötä, kun aika paljon on ollut kuormitustekijöitä viime aikoina.

Päivämäärä:   20.1.25 08:34:53

"Ei tällä koulutuksella hankita mitään muuta työtä. Ei ole mahdollisuutta opiskella (koska siinä vasta pienet tulos olisi enkä edes tiedä mitä opiskelisin).

Tämä työpaikka on itsessään jo niin hyvä, että siitä ei kannata luopua. On hyvät työsuhde-edut ja tosi hyvä työterveyshuolto."

Ei tehdastyö tarvitse mitään koulutusta. Meilläkin on paljon ihan peruskoulun käyneitä. Ja edutkin on olleet molemmissa hyvät. Erikoislääkärille pääsee helposti, työterveyden vakuutuksella pääsee esim. selkäleikkaukseen nopeasti. Itse kävin juuri magneetissa.

Päivämäärä:   20.1.25 08:37:03

Niiiin....? Kun mulla on jo se tehdastyö. Miksi vaihtaisin toiseen, kun joka työpaikassa mulla on ollut sama fiilis? Tästä ei kannata vaihtaa nyt mihinkään, se kuormittaisi vaan enemmän!

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   20.1.25 08:46:28

Asiantuntijatyössä nelipäiväinen viikko on helposti jopa kuormittavampi - voi käydä niin, että työn määrä ei todellisuudessa vähene vaan päädyt tekemään saman määrän töitä vähemmässä ajassa ja pienemmällä palkalla.

Jos taas teet suorittavaa työtä ja mahdollisuus on lyhentää työaikaa, niin kannattaa kokeilla. Yksi vaihtoehto josta monet eivät ehkä tiedä on 90% työviikko. Tarkoittaa silloin sitä, että joka toinen viikko on nelipäiväinen mutta palkkaan ei tule niin suurta pudotusta.

Päivämäärä:   20.1.25 08:49:22

Nojuu tuo 90 % voisi myös olla ok, mutta tuntuu ettei se riitä. Joka toinen viikko tulee liian harvoin...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.1.25 08:58:18

En, mutta 50% työaikaa. Joka toinen viikko 3 työpäivää, joka toinen 2.
Vaikka palkka putosi, niin myös veroprosentti putosi reilusti, jolloin käteen jäävässä tulossa ei ollutkaan lopulta niin hirmuinen ero.

Päivämäärä:   20.1.25 09:33:29

Joudun tekemään, pakoitetusti.

Työnantaja painosti allekirjoittamaan työsopimuksen pienillä tunneilla, töitä ei riitä kaikille joten minut laitettiin tekemään 4-päiväistä viikkoa. Ei minulla ollut siihen mitään sanomista. Työaika on ihan ok mutta palkka ei, ei sillä tule toimeen.

Olen ihmetellyt tätä miten voidaan työntekijöitä kohdella, osa-aika työtä pienillä tunneilla, mielivaltaista työtuntien jakoa eikä työlainsäädännöstä muuta tietoa että kuinka niitä pystytään kiertämään ettei jää kiinni. Ja kun puutut epäkohtiin tai ilmoitat liittoon niin tunnet sen nahoissasi, sekä työtunnit tippuu taas.

Päivämäärä:   20.1.25 10:14:55

Pisteelle tuossa ylempänä: eikö tuossa tilanteessa, kun työajan lyhennys tulee työnantajan puolelta, niin voit hakea liitolta soviteltua päivärahaa?

Jos omasta tahdosta lyhentää, niin silloin ei saa hakea. Mutta jos työnantajalla ei ole tarjota enempää töitä, niin kai silloin saa sitä soviteltua päivärahaa?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.1.25 10:20:35

Olen tuntipalkkalainen ja menen töihin neljänä päivänä viikossa. Viikkotunnit vaihtelevat 24-36 tunnin välillä mutta teen yleensä aina sunnuntain sekä pyhäpäiviä. Olen tähän systeemiin tyytyväinen enkä palaisi enää viiteen viikkotyöpäivään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.