Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kasvattaja perui pennun antamisen minulle

Lähettäjä: Vuhvuh 
Päivämäärä:   19.1.25 23:08:10

Otin pennun kasvattajalta vajaa viisi vuotta sitten. Hyvin pian pennun ottamisen jälkeen ex-mieheni alkoi ”sekoilla”, en tähänkään päivään mennessä tiedä mihin tai miksi hän sairastui mieleltään. Hän osti ja tilasi jotain kiellettyjä rauhoittavia lääkkeitä/huumeita, mielialat heitteli ihan laidasta toiseen ja kiihtyi/suuttui ihan nollasta sataan sekunnissa. Aina hän on nopea tulistumaan ollut, mutta nyt se meni ihan yli. Viimeinen niitti oli, kun jossain pilleripäissään pahoinpiteli minut. Onneksi pääsin koiran kanssa asunnosta pois ja soitettua poliisit paikalle. Mies ei luojan kiitos ollut asunnossa edes kirjoilla ja poliisit ottivat avaimenkin häneltä pois ja antoivat minulle, joten mies ei jäänyt tai päässyt asuntoon enää. Hän kuitenkin pitkän aikaa uhkaili tappamisella ym (oletan että oli ainakin valtaosan uhkailuista tehdessään jossain maistissa, koska teksti/puhe oli siihen viittaavaa muutenkin). Hän myös joskus oli asunnon lähellä ja jopa oven takana. Näitäkin puitiin poliisin kanssa useaan otteeseen.
Aika nopeasti tilanne meni siihen, että oma mielenterveyteni alkoi järkkyä. Asun kerrostalossa ja aloin hissillä kulkiessa jäädä yhtä kerrosta alempana hissistä ja hiipiä portaita omaan kerrokseeni, jos mies sattuisi olemaan oven takana ja pääsisin portaita nopeammin karkuun, sillä hissi on aivan asunnon ovea vastapäätä. Olin todella pelokas ja ahdistunut.

Koiran rotu on aktiivinen harrastus-/työkoirarotu. Menin henkisesti niin huonoon kuntoon, että totesin etten kykene kouluttamaan ja tarjoamaan koiralle tarvittavaa määrää aktiviteetteja.
Kysyin kasvattajalta, ottaako hän koiran vai etsinkö itse uuden kodin. Koira oli tuolloin ollut minulla 3-4 kuukautta. Kasvattaja halusi koiran ja saikin sille päivissä uuden kodin.
Kerroin kasvattajalle melko tarkasti, mistä tilanne johtuu ja hän vaikutti ymmärtäväiseltä. Lopuksi hän vielä itse sanoi, että ehkä tulevaisuudessa voimme uudelleen yrittää jos koiran vielä haluan.

Kysyin viime vuoden loppupuolella tältä samalta kasvattajalta pentua. Kerroin pitkät esittelyt itsestäni, koska en oleta että kasvattajat muistavat kaiken. Samalla nimellä ja sähköpostilla lähestyin häntä kuin edelliselläkin kerralla. Hän lupasi ilmoittaa kun pennut syntyvät ja pentujen synnyttyä juttelimme pitkään puhelimessa ja kasvattaja varasi minulle pennun sekä sovimme koska käyn paikan päällä ja maksan varausmaksun.
Muutama tunti tämän puhelun ja sopimisen jälkeen kasvattaja soitti ja sanoi, että nyt hän vasta tajusi kuka olen. Hän sanoi, että minulle hän ei pentua myy, koska viime kerralla tapahtui palauttaminen ja hän ei halua että niin käy taas. Vaikka silloin edellisellä kerralla selitin, että minut pahoinpideltiin ja mies vainosi ym ja että periaatteessa kyllä pennun olisin voinut pitää, mutta se olisi ollut itsekästä koska en olisi voinut tarjota sille kaikkea mitä olisi pitänyt. Silloin kasvattaja tuntui sen ymmärtävän ja hyväksyvän, nyt tuntui että hän ajatteli että olen vain joku pentujen haalija, joka ei jaksa hoitaa pentua ja dumppaa pois kun kyllästyttää.
En tietenkään sen viimeisen puhelun aikana alkanut inttää tai selitellä mitään, totesin vain että selvä homma sitten. Ja tokihan kasvattaja saa ihan itse päättää kenelle pennun myy.

Minulla on nyt todella kurja olo. Ehdin innostua pennusta tosi paljon ja jo sen odottaminen toi aika ankeaan ja merkityksettömään elämääni paljon väriä. Ja nyt jysähdin tyhjän päälle. Tällä hetkellä rodussa ei ole ilmoitettuna pentueita tai astutuksia, joten uuden pentueen löytäminen voi viedä kauan aikaa, vuosiakin.

En oikein odota tähän mitään kummallista reaktiota, halusin vain purkaa tätä murhetta ja pettymystä jonnekin.

Re: Kasvattaja perui pennun antamisen minulle

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   19.1.25 23:13:45

Täysin ymmärrettävää kasvattajalta. Olisin tehnyt saman ratkaisun. Tilanteesi oli kamala, mutta luulisi että jotain muutakin silloin olisi voinut tehdä kuin antaa koira pois. Kuten muuttaa ja vuokrata oman asunnon. Tai hankkia koiralle hoitopaikan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.1.25 23:14:57

Onneksi on muitakin rotuja. Mullakin on aina muutama rotu jota kattella silloin harvoin kun koiraa ostan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.1.25 23:17:19

Vuosien varrella kasvattajallekin on ehtinyt tapahtua vaikka mitä ja mieli on muuttunut varmasti ihan sinuun liittymättömistä syistä. Ehkä hänellä on ollut korona-aikaan paljon palautuneita pentuja.

Päivämäärä:   19.1.25 23:25:31

Varmasti harmittaa, mutta kasvattajahan ei tunne sinua. Hänellä on faktana ainoastaan huono kokemus, eikä hän luota, että tällä kertaa asiat olisi toisin. Varmasti viimekin kerralla alkuun tilanne kuulosti hyvältä ja sinä sopivalta omistajalta, kunnes asiat sitten menivätkin pieleen. Kasvattajahan ei voi millään tietää totuutta, eikä oikein enää luota sinun sanaasi, että tällä kerralla asiat on toisin. Mieti myös olisiko oikeasti sinusta aktiivisen työkoiran omistajaksi, kun koet tälläkin hetkellä elämässäsi vain ankeutta ja merkityksettömyyttä. Elävää eläintä ei voi kohdella kun tulevaa pelastajaa, eikä se ole vastuussa elämäsi mielekkyydestä.

Päivämäärä:   19.1.25 23:31:08

Tilanteesi on ollut aivan hirvittävä. Silti kasvattaja on vieras ihminen eikä tunne sinua lainkaan. Siispä tuollaisen tarinan kuullessaan hänelle on saattanut tulla sellainen vaikutelma, ettei ympäristö ole koiralle sopiva muutenkaan.

Ei ole sinun syysi, että mies alkoi sekoilla ja minusta teit vastuullisesti ottaessasi kasvattajaan yhteyttä, kun resursseja koiran pitämiselle ei ollut. On kuitenkin olemassa sellainen ihmistyyppi, jolle aina sattuu ja tapahtuu ja he joutuvat laittamaan elämänsä uusiksi milloin minkäkin syyn vuoksi. Sinä et tekstisi perusteella ole sellainen, mutta koiran kasvattaja takuulla törmää vuosien varrella sellaisiinkin eikä halua ottaa riskiä, että sinä olisitkin tällainen tyyppi.

Tsemppiä! On muitakin rotuja, sinuna katselisin niitä.

Päivämäärä:   19.1.25 23:34:30

"Ehdin innostua pennusta tosi paljon ja jo sen odottaminen toi aika ankeaan ja merkityksettömään elämääni paljon väriä. Ja nyt jysähdin tyhjän päälle."

Ei sun mielenterveys vieläkään ole ihan mallillaan jos tuollaisen takia jysähdät tyhjän päälle. Hanki apua, ei kuulosta nyt siltä että koiran paikka olisi sinun luonasi.

Päivämäärä:   20.1.25 00:08:17

Jätit sitten sille kasvattajalle esittelytekstissäsi kertomatta, että "hei, olen se tyyppi, joka palautti pennun silloin ja tällöin". Ei varmasti lisää luottamusta.

Päivämäärä:   20.1.25 00:14:49

Ymmärrän kasvattajaa, jos tai kun tasapainoisia ottajia ja koteja on pennuille olemassa, hän ei halua ottaa riskiä, että taas kävisi jotain. Ymmärrät varmaan itsekin jos asettaudut kasvattajan asemaan. Koita saada elämääsi merkityksellisyyttä ilman koiraa joka on täysin sinun varassasi ja mielialojesi armoilla. Koira on mukavaa plussaa hyvään, tasapainoiseen elämään, ei kävelykeppi joka pitää merkityksetöntä elämää pystyssä.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   20.1.25 01:25:43

"Silloin kasvattaja tuntui sen ymmärtävän ja hyväksyvän"

Halusi vaan olla ystävällinen vaikealla hetkellä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   20.1.25 01:39:28

En minäkään myisi pentua kotiin, jossa edellisestä koirasta on luovuttu hyvin nopeassa ajassa. Kuten yllä jo sanottiinkin, niitä hyviä kotejakin on tarjolla, joten miksi ottaa riskiä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.1.25 05:20:34

Ymmärrän kasvattajaa ja olisin itsekkin toiminut samoin. On kasvattajan tehtävä pyrkiä löytämään pennuille tasapainoiset kodit.

Ei ole sinun vikasi että olet itsekkin sairastunut joskus elämä ei kohtele hyvin. Mutta kasvattaja on ollut hyvin viisas kun ei ole sinulle uutta pentua myymässä. Hän tietää ja tuntee rodun ja osaa ymmärtää ettei se sovi sinulle. Olisi kaikille hyvin ikävää jos tilanne uusisi ja pennun pitäisi löytää uusi koti.

Ymmärrän että tuntuu pahalta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.1.25 07:21:29

En taatusti antaisi pentua enää sellaisen palauttaneelle. Silloin kun pennun ostaneella ilmenee ongelmia, tärkeintä on saada pentu pois ongelmakodista, eikä sanoa mitään minkä voisi tulkita riidankylvämiseksi. Lisäksi kasvattajalle on voinut tulla myöhemmin lisää palautuksia, joka on johtanut siihen linjaan että kasvattaja ei enää anna uudestaan pentua sellaisen palauttaneelle.

Sinuna katsoisin uutta rotua. Kerrostaloasujana sinulla tuskin on tarvetta juuri työkoiralle, vaan voit harrastella muunkinrotuisen koiran kanssa. Suosittelen ihan seurakoirarotuista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.