Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suomenkieltä hyvin osaaville kysymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.25 19:10:50

Voiko sanaa "asti" käyttää silloin, kun jokin asia on alkanut?

Voiko esim. sanoa "Olen käynyt uimassa kerran viikossa viime syyskuusta asti."

Vai viittaako sana "asti" loppumiseen, eli "Kävin uimassa kerran viikossa viime syyskuuhun asti", eli uiminen olisi loppunut syyskuussa?

Jos uiminen on alkanut viime syyskuussa, pitäisikö siis sanoa: "Olen käynyt uimassa kerran viikossa viime syyskuusta alkaen/lähtien"?

Kyllähän ainakin puhekielessä käytetään "asti"-sanaa jonkin asian alkamisen kuvailussa, mutta onko se äidinkielellisesti oikein?

Toivottavasti ymmärsitte tämän hieman sekavan sepustukseni.

Re: Suomenkieltä hyvin osaaville kysymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.25 19:41:19

En ole osaaja mutta lähtien kuulostaa paremmalta.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   18.1.25 19:43:46

Käytetään puhekielessä joo, mutta lähtien on parempi. Tai alkaen tai aloin käydä..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.1.25 19:55:04

"Vai viittaako sana "asti" loppumiseen, eli "Kävin uimassa kerran viikossa viime syyskuuhun asti", eli uiminen olisi loppunut syyskuussa?

Jos uiminen on alkanut viime syyskuussa, pitäisikö siis sanoa: "Olen käynyt uimassa kerran viikossa viime syyskuusta alkaen/lähtien"?"

Juuri näin. Jotain on tehty tai tehdään johonkin asti tai saakka, jolloin tekeminen on päättynyt tai päättyy. Jotain on tehty tai tehdään jostain alkaen, lukien tai lähtien, jolloin tekeminen on alkanut tai alkaa.

Ja tosiaan - suomen kieli, suomenkielinen. :)

Lähettäjä: tiu 
Päivämäärä:   18.1.25 19:58:20

"Asti" on yleisemmin ilmaus ilmauksesta johonkin saakka. Mutta on kaksitulkintainen.

https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/ajanilmaukset-alkaen-mennessa-asti-
saakka-viimeistaan/

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.1.25 20:04:14

Asti -sanaa voi käyttää kieliopillisesti, kuten ensimmäisessä esimerkissä. Ei ole puhekieltä.

"Olen odottanut sinua kello kolmesta asti." Tämä on kieliopillisesti ihan oikein. Toki vaikka joku on kieliopillisesti oikein, ei tarkoita, että se olisi ainoa oikea tapa sanoa asioita. Eli jos asiayhteydessä "asti" ei toimi luontevasti, niin vaihtaa sen toiseksi sanaksi. Jos se kuitenkin omaan kielikorvaan sopii, niin se on ihan ok käyttää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.