Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kysymys hoitotyötä tekeville.

Lähettäjä: sanna 
Päivämäärä:   18.1.25 17:27:11

Itsekin olen hoitaja ja nykyään saanut huomata että hyvin moni pitää näitä ns. älykelloja ranteessa töissä ollessaan. Aikoinaan hoitajan hommissa ei pidetty sormuksia, kelloja tms. ollenkaan hygieniasyistä.

Miten sinun työpaikallasi?

Re: Kysymys hoitotyötä tekeville.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.25 17:40:26

Olin ekassa harjoittelussa juuri (opiskelen siis vasta) niin huomasin, että joillain tosiaan oli älykello, joillain sellaisia hieman pitkiä kynsiä eli se valkoinen osuus näkyy muutaman millin, yhdellä näin jopa neutraalia kynsilakkaa... Okei, ei ehkä vanhustyössä niin paha, mutta mielestäni meille on opetettu kyllä eri tavalla. Enkä mä itse henk koht tykkäisi viedä noin likaiseen paikkaan kelloani, pelkäisin että siihen menisi jotain eritettä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.1.25 17:41:09

Meillä saa käyttää.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.1.25 18:00:03

Röntgenhoitaja. Ehdottomasti kiellettyjä ja ihmiset pitää niitä nilkassa työpäivän jos ollenkaan. Kiellettyjä on myös pitkät kynnet, rakennekynnet, kynsilakka, korut.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.1.25 19:22:40

Meillä nilkassa, jos jollain on.

Lähettäjä: Lalla 
Päivämäärä:   18.1.25 19:24:21

Ei saa käyttää eikä myöskään mitään muitakaan koruja, kelloja, rakennekynsiä, kynsilakkaa ymv.

Päivämäärä:   18.1.25 19:26:19

Saa olla ranteessa, meillä käytetään työpaikalla omia vaatteitakin. Oon erikoistunut psykiatriaan ja oon ollut niin osastohoitotyössä kuin vastaanottotyössäkin.

Korut turvallisuussyistä monet jättää pois, en tiedä onko varsinaisesti kielletty, mutta niistä on helppo tarttua kiinni. Sormuksia toki näkyy.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   18.1.25 20:32:23

Ei ole kielletty. Käytän perushomnissa, hanskojen alle jää. Kanyloidessa ja toimenpiteissä otan pois.

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   18.1.25 20:51:01

Puhut pötyä, Ennea. Tämä on suoraan Pohteen käsihygieniaohjeesta: "potilastyössä ei saa käyttää sormuksia, käsikoruja, rannekelloa, aktiivisuusranneketta tms."

Käsihygienian pitäisi olla ihan jokaiselle hoitotyötä tekevälle perusasia, joka on selkäytimessä. Siihen kuuluu käsien desinfiointi, saippuapesu tarvittaessa sekä se, että ei ole pitkiä tai rakennekynsiä, ei kelloja, ei koruja käsissä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.1.25 22:00:44

Ei saa pitää eikä siellä kenelläkään ole sormuksia, kelloja tai koruja.

Eikä tulisi mieleen pitää esim. kelloa töissä, vaikka saisikin. Sen verran isot riskit eritteille ja muille pöpöille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.1.25 22:15:36

Olen enimmäkseen kotihoidossa töissä. Suurin osa käyttää kelloja ym. työpäivinäkin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   18.1.25 22:37:46

No joo, ohjeistus on tuo. Meillä tosiaan osa pitää. Ja varmasti siihen asti kun erikseen puututaan. Perushommissa kun jää hanskojen alle (ja hanskat on tosiaan aina kädessä). Liksiset, eristykset ja eritteet tietty eri, niissä nappaa kaikki pois. Jotkut näyttää pitävän nilkassa.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   18.1.25 23:21:02

Kyllähän hoitajilla nyt herranjestas saa olla sen verran kynttä että pari millimetriä näkyy valkoista osaa. Mitä ihmiset oikein kuvittelevat? Mitään muuta ei sitten saakaan olla.

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   18.1.25 23:49:24

Ennea: Kuule kun ne hanskat ei ole mikään haarniska. Ne läpäisee. Ja kun otat likaiset hanskat pois, niin todennäköisesti kosketat sitä kelloa huomaamatta ennen kuin olet desinfioinut kädet kunnolla. Myös tuo "en käytä eristyspotilaiden kanssa" on huono argumentti, koska yllättävän monella on kosketusteitse tarttuvia tauteja, niitä ei vaan ole vielä todettu. ;)

En käsitä, miksi tutkittiin tietoon perustuvia toimintaohjeita vastaan pitää pullikoida. Jos on niin hankalaa olla ilman sitä älykelloa ranteessa, niin pitää hakeutua muihin hommiin.

Päivämäärä:   19.1.25 00:23:14

Elli, minäkin ihmettelen tuota. Tulipa mieleen eräs hoitaja, jolla oli komeat rakennekynnet ja kun hänelle tästä sanottiin, niin hänen vastauksensa sanojalle oli että "no en minä näitä pitäisi jos olisin siellä teidän puolella töissä". Se puoli mitä hän tarkoitti oli muistisairaiden ryhmäkoti ja siellä joutui säännöllisesti pesemään pois eritteitä. Se puoli missä tämä hoitaja oli itse töissä oli sellainen, jossa asui suht itsenäisesti pärjääviä vanhuksia omissa asunnoissaan, mutta eipä niitä kynsiä sielläkään turhan takia oltu kielletty. Tällä ihmisellä oli muutenkin vähän omat näkemyksensä näistä asioista. Käsidesiäkin laitettiin sellaisesta minipullosta pari tippaa, vähän huitaistiin käsiä yhteen ja menoksi....

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.