Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten jaksaa melkein aikuista poikaa?

Lähettäjä: Ihmisraunio 
Päivämäärä:   18.1.25 16:40:07

Toivon saavani vertaistukea tai jotain ymmärrystä, en kaipaa lynkkausta koska sitä osaan ihan itse itselleni tehdä.

Eli mun poika on 17v, täyttää kuukauden päästä 18v. On aikeissa jäädä vielä kotiin asumaan ainakin nyt toistaiseksi ja olenkin luvannut että tottakai voi asua. Tekee hyvin kotihommia.

Mutta. Ollaan jotenkin täysin eri maailmoista. Tämä aiheuttaa sen että tuntuu siltä ettei ole mitään yhteistä puhuttavaa kun ekassa lauseessa jo ajaudutaan riitaan. Poika on rasisti, kaikki mikä on erilaista noin kuulemma sama kun ammuttais taivaalle. Mustat, ruskeat, huonot, lesbot, transut, vegaanit, aivan kaikki perussuomalaisesta poikkeavat kuulemma joutaisi maailmasta pois. Köyhät kans.

Ja tämmöseksi ei olla poikaa kasvatettu, exällä eli pojan isällä on vähän erikoisia mielipiteitä mutta ei nyt tuota tasoa todellakaan. Minä olen itse monikulttuurisesta perheestä eikä olla rikkaita myöskään, joten poikani on ihan elänyt näiden asioiden keskellä mistä on nyt sitä mieltä että kaikki pois maailmankartalta.

Mulla on mennyt motivaatio ja kiinnostus koko äitiyteen aivan täysin. En jaksa enää päivääkään. Raivostuttaa ajatus mennä töihin, jotta on rahaa mennä kauppaan ja ostaa ruokaa omalle täysin kusipäiselle lapselleni. Oon yrittänyt olla kiva, hänellä on aina kaikkea mitä tarvitsee mutta kyllä henkinen läsnäolo ja yhteys on nykyään aivan pyöreät 0.

Lasken vaan päiviä siihen että täyttää 18v niin ainakin lopetan ruuan ostamisen, itselleni kokkaan vegaaniruokia tuosta päivästä lähtien. Helpottaa ainakin taloudellisesti. Ehkä se joskus tulee järkiinsä.

Syyllistän itseäni aika paljon tästä =(

Re: Miten jaksaa melkein aikuista poikaa?

Päivämäärä:   18.1.25 16:42:07

Puhelin näköjään muokkasi joitain sanoja, pahoittelut.

Lähettäjä: Huiska 
Päivämäärä:   18.1.25 16:44:51

Olisiko kuitenkin parempi, että poika muuttaisi omilleen? Kuulosta kamalalta tilanteelta, tsemppiä!

Lähettäjä: Onpas herttainen 
Päivämäärä:   18.1.25 16:46:43

Toivottavasti elämä opettaa. Onko sun poika töissä tai opiskelee? Jos halveeraa köyhiä, luulisi, että hän itse on tai ainakin on tulossa varakkaaksi. Ja jos on rahaa, voit periä asumisesta, sähköstä, vedestä maksun. Tai sitten voi pikapikaa etsiä asunnon itselleen.
Ts

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   18.1.25 16:49:01

Oletko yrittänyt kysyä pojalta, mikä hänellä on vialla? Tuollainenhan johtuu yleensä jostain omasta traumasta, esim. homofobia homoudesta, jota on pakko piilotella. Ohjaa se poika terapiaan ennemmin kuin omaan asuntoon, tekee vielä jotain tyhmää jäädessään ihan yksin.

Lähettäjä: Onpas herttainen 
Päivämäärä:   18.1.25 16:49:11

Karkasi.. Tsemppiä sulle. Me vanhemmat voidaan tehdä parhaamme, mutta kyllä noita kovia arvoja on tyrkyllä monesta suunnasta.

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   18.1.25 16:51:31

Nyt tarkkana! Onko seurannut A. Taten kaltaisia somevaikuttajia? Näitä on nyt netti täynnä podcasteja nuorille miehille. Nyt on jyrännyt feminismi ja pitkän aikaa ja miehen malli on hukassa. Nuoret miehet tarttuu näihin Taten kaltaisiin kun hormonitoiminta on aktiivisimmillaan. Muista että miehiä ajaa testosteroni. Hän elää äidin kanssa. Missä on miehiset auktoroteetit hänen elämässä? Ovatko läsnä? Tähän kannattaa tarttua.

Päivämäärä:   18.1.25 16:54:35

Poika on siis oikeasti tosi fiksu tyyppi. Tai siis sanotaanko että osittain. Pärjää koulussa, on ollut töissä jo monena vuotena koulujen loma-aikoina ja ulkopuolisille näyttäytyy erittäin kohteliaana ja mukavana. Joka ikinen kerta kun alkaa joku "tapetaan homot" keskustelu, yritän kysyä että miten vaikuttaa hänen elämiseen jos joku on huono yms. Menee ihan älyttömäksi jankkaamiseksi vaan. Kuulemma saa olla sitä mieltä.

En tiiä onko kyse jostain kapinasta minua kohtaan enemmänkin? Oon miettinyt paljon että olisiko kuitenkin parempi jos muuttaisi vain pois, ja välit ehkä joskus paranisi.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   18.1.25 16:56:02

Joku tuossa on täytynyt mennä pieleen pitkällä aikavälillä. En käsitä eikä kyllä oma luonne riittäisi seuraamaan sivusta hiljaa. Ja miten sitä sanotaankaan, sen lauluja laulat kenen leipää syöt, vai miten olikaan. Minun kattoni alla en katselisi hetkeäkään perheeni arvojen vastaista puhetta/käytöstä.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   18.1.25 16:58:36

Tuollainen ihmisviha syntyy yleensä jostain omasta negatiivisesta tunteesta. Huono itsetunto, epävarmuus, ahdistus. Olisiko mahdollista hakeutua keskustelemaan tilanteesta yhdessä psykoterapeutin kanssa? Jos tällainen tunne jatkaa kasvamistaan se johtaa isoihin ongelmiin kaikilla elämän osa-alueilla.
Toisaalta rasismi opitaan ympäröivästä maailmasta, ja Suomessa radikaali äärioikeisto on jo vuosia aktiivisesti värvännyt mukaan nuoria, jopa lapsia. Joten jos nämä ajatukset liittyvät ainoaan yhteenkuuluvuudentunteeseen, siihenkin voisi miettiä muutosta. Vihapuhetta tai muuta asiatonta käytöstä ei kenenkään tarvitse kodissaan kuunnella, se ei ole normaalia.

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   18.1.25 17:01:33

Hei, aivot kasvaa ihmisen mukana sinne noin 25 v asti. Ehtii vielä ymmärrys kasvaa ja elämä opettaa. Saattaa kuulua kasvuun, tai olla jonkun ns hyvän tyypin ”vaikutuspiiristä” jolla tuollainen katsomus. Mutta käsityskyky kasvaa vielä.

Tiedän, että on vaikeeta, mutta koita olla provosoitumatta typeristä puheista.

Mulla on noi 20-25 vuotiaita työkavereita (poikia) ja kyllä niillä on välillä niin typeriä juttuja ja suppea maailmankatsomus vielä. Välillä huvittaa ja välillä,surettaa ja ottaa päähän, mutta lapsiahan nuo osittain vielä ovat!

Mun aikuinen poika on todella fiksu , mutta niin materialisti, se surettaa, etten ole osannut niitä elämän tärkeimpiä asioita sitten ehkä kuitenkaan opettaa.

Lähettäjä: MieVaan 
Päivämäärä:   18.1.25 17:02:47

Mitä jos hän juttelisi jonkun homon tai muun ihmisryhmän edustajan kanssa jota vihaa?
Itse polyamorisena seksuaalivähemmistön edutstajana olen useammankin kerran istunut alas henkilön kanssa joka tuomitsee sateenkaari ihmiset. Kun olemme aikamme jutelleet, eivät he mielipidettään muuta, mutta laajentaa ajatustaan sen verran, että mekin olemme vain ihmisiä ja ei meitä tarvitse tappaa. Se viha vähemmistöjä kohtaan pienenee huomattavasti kun saa positiivisen kokemuksen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.25 17:03:14

"On aikeissa jäädä vielä kotiin asumaan ainakin nyt toistaiseksi ja olenkin luvannut että tottakai voi asua. Tekee hyvin kotihommia."

"Raivostuttaa ajatus mennä töihin, jotta on rahaa mennä kauppaan ja ostaa ruokaa omalle täysin kusipäiselle lapselleni. Oon yrittänyt olla kiva, hänellä on aina kaikkea mitä tarvitsee."

Aika ristiriitaista, saa asua kotona tottakai, mutta ajatuksesi hänestä kuitenkin on, että painuis v ttuun. Alapa kasvattamaan sitä poikaasi, mun katon alla ei tollanen rasisti asuis hetkeäkään. Kyllä ihan ittees saat syyttää, oot surkea vanhempi.

Lähettäjä: Ajk 
Päivämäärä:   18.1.25 17:07:43

Näissä kirjoituksissa mainitaan Väestöliitto ja Radinet-ohjelma, mutta se on ilmeisesti päättynyt?

https://yle.fi/a/3-8306640
https://yle.fi/a/3-10197277

Ei kai tuon ikäinen enää noin lapsellisesti vanhempiaan vastaan kapinoi ja huomiota hae..?

Päivämäärä:   18.1.25 17:14:59

Oletko koskaan istunut alas ja suoraan kertonut kuinka kuormittavaa ja asiatonta tuollainen käytös sinusta on? Ja sanonut että sellainen ei voi jatkua? Kysynyt mitä hakee näillä puheilla?
Oli huono käytös ja rikolliset puheet mitä tahansa, pitää ymmärtää että jos haluaa jonkun kanssa asua saman katon alla, ei noin voi toimia.
Jotain omaa pienuutta tuollaisella käytöksellä yleensä ilmennetään. Onkohan elämässä nyt joku osa-alue missä on erityisiä haasteita joista et ole kuullut?

Päivämäärä:   18.1.25 17:24:39

"Oletko koskaan istunut alas ja suoraan kertonut kuinka kuormittavaa ja asiatonta tuollainen käytös sinusta on? Ja sanonut että sellainen ei voi jatkua? Kysynyt mitä hakee näillä puheilla?"

Loputtomia kertoja olen kysynyt ja kertonut että tuntuu todella oudolle ja pahalle että näin ajattelee. Alkaa vain se loputon jankutus mikä ei johda mihinkään ja lopulta minä luovutan ja olen vain hiljaa tai poika suuttuu ja puhisee kun "hänellä ei saa olla mielipidettä".

Oon sanonut nätimmin ja en niin nätisti.

Täytyy kysyä tuosta Hilman ehdottamasta somettajasta että seuraako. Tai ylipäänsä että mitä eniten seurailee somessa.

Asutaan melko pienellä paikkakunnalla ja aivan takuulla ympäristön asenne osaltaan vaikuttaa. Mutta kuten sanottua, ihan verisukulaisista löytyy näitä erivärisiä että luulisi olevan normaali asia.

Ja olen myös sanonut että ei hän edes kaikkia homoja tunnista että tälläkin hetkellä voi olla jonkun homon kanssa tekemisissä mutta vaan tiedä sitä.

Lähettäjä: Ajk 
Päivämäärä:   18.1.25 17:26:57

Kuvaat että nyt henkinen läsnäolo ja yhteys on nykyään aivan pyöreät nolla. Kauanko tämä tilanne on jatkunut?

"Ääriajattelua voi ehkäistä tukemalla lapsen hyvinvointia, kokemusta yhteisön jäsenyydestä ja omasta tärkeydestä. Lapsen ulkopuolisuuden kokemus voi johtaa siihen, että lapsi hakee hyväksyntää ääriyhteisöistä, jos hän ei koe sitä muualla."

https://www.tehylehti.fi/fi/toissa/miten-lapsuudessa-
ehkaistaan-aariajattelua-arniika-kuusisto

"Lapsella tai nuorella voi olla vuosien kokemus syrjäytymisestä, pahoinvointia, ehkä jopa vakavaa kiusaamista elämänpolullaan. Se, päätyykö hän ääriajattelun piiriin, on useiden tekijöiden summa, kirjoittaa varhaiskasvatuksen professori Arniika Kuusisto Helsingin yliopistosta."

https://www.helsinki.fi/fi/tutkimusryhmat/radikaaliksi-
kasvamassa/ajankohtaista/miten-tukea-lasten-ja-nuorten-
hyvinvointia-ja-ehkaista-aariajattelua

"Vihapuheen ja rasistisen käytöksen taustalla voi
olla esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuden, ulko-
puolisuuden, merkityksettömyyden ja joskus myös
kiusaamisen tunteita ja kokemuksia."

https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/189180_
oph_ekstremismi_esite_210x210_suomi_verkko_3.pdf

https://thl.fi/aiheet/vakivalta/vakivallan-
muodot/radikalisoituminen-ja-ekstremismi

https://www.pelastakaalapset.fi/ajankohtaista/
vakivaltainen-aariajattelu-verkossa/

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.1.25 17:27:58

Kuinka peisettiä? No ihan vitun peisettiä!

Päivämäärä:   18.1.25 17:31:03

"Loputtomia kertoja olen kysynyt ja kertonut että tuntuu todella oudolle ja pahalle että näin ajattelee. Alkaa vain se loputon jankutus mikä ei johda mihinkään ja lopulta minä luovutan ja olen vain hiljaa tai poika suuttuu ja puhisee kun "hänellä ei saa olla mielipidettä"."

Onpa surullista. Olisiko käynti psykoterapeutilla mahdollista? Voisi kartoittaa onko tuollaisessa ehdottomuusessa kyse orastavasta persoonallisuushäiriöstä tai muusta isommasta ongelmasta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   18.1.25 17:33:02

Jos tekee hyvin kotihommia niin olisiko ne kotityöt mahdollista velvoittaa myös vapaaehtoistyöhön jossain yhteisössä tai yhdistyksessä missä tapaisi erilaisia ihmisiä?

Päivämäärä:   18.1.25 17:35:51

"Jos tekee hyvin kotihommia niin olisiko ne kotityöt mahdollista velvoittaa myös vapaaehtoistyöhön jossain yhteisössä tai yhdistyksessä missä tapaisi erilaisia ihmisiä?"

:DDDDDDD

Jaa että aloittaja, joka ei saa pojan puhumisiin mitään ryhtiä, saisi sen raahattua vapaaehtoistyöhön?? :DDD

Mä en kattelis tollasta mun katon alla. Sanoisin, että se on aika alkaa etsimään oma asunto. Laskut ja kaikki myös perässä. Hävetä saa vanhemmat

Lähettäjä: Laku 
Päivämäärä:   18.1.25 17:39:04

Onko sille kerrottu, että kaikkia omia mielipiteitä ei kannata kertoa eikä hänellä ole mitään oikeutta esim.vahingoittaa ihmisiä omien typerien mielipiteidensä takia? Ja kyllä tuon ikäisen täytyy jo osata käyttäytyä eikä odoteta, että aivot kehittyy. Onpa typerä tekosyy sallia aikuisilta ihmisiltä perseilyä todeta, että aivot kehittyy vielä.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   18.1.25 17:43:14

Ikävää. Enkä osaa auttaa, mutta Ajk:n kommentti on hyvä. Tuo on nouseva suuntaus tradwifen kans. Avo, avioerot vaikuttavat lapseen, vaikka kaikki näyttää ok. Kasvatus on hitokseen vaikiaa ja alkaa jo ennen syntymää.
"Oon yrittänyt olla kiva, hänellä on aina kaikkea mitä tarvitsee"...tämä on ainakin pielessä.

Päivämäärä:   18.1.25 17:47:48

Oletettavasti noihin vihattaviin ihmisiin kuuluvat pojan mielestä myös naiset, joten häneltä voikin sitten kysyä, että ajatteleeko samalla tavalla myös äidistään. Ja että jos äitikin on niin halveksittava, niin sitten voi poika muuttaa asumaan omilleen omilla rahoillaan kun täyttää 18, jos kerran toista niin halveksii niin ei tarvitse sitten tältä mitään apuakaan odottaa. Pärjätköön itse.

Päivämäärä:   18.1.25 18:09:58

Kiitos kommenteista kaikille. Nuo Ajk mainitsemat pointit on hyviä, kyllähän kyse voi olla noista asioista, koska en varmasti äitinä ole täysin onnistunut vaan ollut melko paljon henkisesti poissa.

Pisteen mainitsema naisviha on muuten ollut kanssa tällä vihalistalla, mutta sen olen saanut kitkettyä pois. Sitä en sietänyt kuunnella, ja taisin joskus sanoakin että mitähän sitten tässä talossa teet jos naisista ei mihinkään ole.

Mutta mä en silti ymmärrä sitä että mitä se ulos heittäminen auttaisi? Ennemminkin lisää jonkinlaista pahaa oloa tai mitä tuo ikinä onkaan.

Päivämäärä:   18.1.25 18:11:57

Viimeisimmät kerrat kun vähätteli naisia niin sanoin että sulla varmaan on poikaystävä hakusassa sitten kerta naiset on niin huonoja kaikessa. Ei ole sen jälkeen naisia vähätellyt.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   18.1.25 18:14:48

Poika on ihan keskenkasvuinen lapsi vielä. Tottakai hän kapinoi ja kukapa muu siinä joutuu kohteeksi kuin se turvallinen äiti. Juuri eilen puhuin yhden äidin kanssa kasvattamisesta. Me äidithän emme yksin kasvata lapsiamme, vaan koulu, kaverit, puoliso, yhteiskunta, some jne. Emme voi kasvattaa kuin niitä pieniä lapsia ja sitten tavallaan työ on tehty, kun lapset lähtevät kodin seinien ulkopuolelle. Sitten on vain luotettava siihen, että elämä kantaa ja järki pitää hengissä. Lapsethan enimmäkseen oppivat esimerkistä eivätkä puheesta. Eli ei se kannettu vesi kaivossa pysy. Voit olla vain suoraselkäinen ja turvallinen aikuinen ja toivoa, että hänestä tulee samanlainen.
Jos olisin sinun tilanteessasi, pitäisin pojan lähellä vielä, kunnes itse on muutaman vuoden päästä lähdössä. Älä käy noita keskusteluja hänen kanssaan. Ole vaikka puhumatta mitään, jos kaikki puhuminen ajautuu riitaan. Voitte myös sopia säännöt asioista, joista ei kannata keskustella. Jos hän jankkaa niistä, voit kuunnella, mutta älä lähde väittelyihin. Sinun ei tarvitse eikä kannata kääntää hänen päätään mihinkään suuntaan. Tee hänelle hyvää ruokaa silloin tällöin, huomioi ja anna pientä ylimäräistä käyttörahaa jos voit, mutta ole ennen kaikkea lempeä itsellesi.

Päivämäärä:   18.1.25 18:23:25

Kuuluu kehitykseen löytää aihe joka saa äidin näkemään punaista, hän on kasvamassa erilleen omaksi itsekseen. Mulle vähän särähti tuo tekee hyvin kotihommia.. mut koeta antaa mennä toisesta korvasta ulos ja näytä hänelle esimerkkiä miten rakastetaan vaikka toinen olisi erilainen. Ole lempeä. Hän on poikasi. Tuossa iässä on ihan hölmöjä mielipiteitä välillä mut ei ne lähde pois kovin konstein, päinvastoin.

Lähettäjä: valkku 
Päivämäärä:   18.1.25 18:26:00

Mä sanoisin että pelkästään Suomen surkeimmat luuset ajattelee noin, vihaavat homoja ja värillisiä jne.

Kukaan joka on menestynyt elämässään tai haluaa menestyä, ei ajattele noin. Että hänen kannattaa miettiä haluaako kuulua luuserien pohjasakkaan vai olla menestyjä?

Ja tämähän on tottakin.

Päivämäärä:   18.1.25 18:34:00

Tämä on kyllä ihan väärä käsitys, että kaikenlainen muiden halveksunta ja alistamaan pyrkiminen olisi aina oire yksilön omasta pahasta olosta. Toki se osassa tapauksia onkin, mutta ei suinkaan aina. Esimerkiksi nämä Andrew Tatea fanittavat pojat ja nuoret miehet. Eivät he ole onnettomia, he ovat monesti oilein tyytyväisiä elämäänsä. He ovat voimiensa tunnossa. Eikä heihin tehoa se, että heitä säälitään ja paapotaan ja ymmärretään. He nauravat pilkallisesti auttajilleen ja käyttävät näitä hyväkseen. He ovat itse valinneet kovuuden ja muiden halveksunnan, joten aivan näitä asioita voidaan soveltaa heihin itseensäkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.1.25 18:44:39

"Oletettavasti noihin vihattaviin ihmisiin kuuluvat pojan mielestä myös naiset, joten häneltä voikin sitten kysyä, että ajatteleeko samalla tavalla myös äidistään."

Olin juuri tulossa sanomaan tätä samaa. Vaikkei enää kehtaisikaan suoraan sinulle päin naamaa haukkua naisia, niin eihän sitä tiedä mitä oikeasti ajattelee tai mitä suoltaa nettiin.

Kuulostaa kyllä kammottavalta tilanteelta. Itselläni ei lapsia ole, mutta mietin aina että eihän vain siskoni pojat imisi netistä tai huonosta seurasta jotain Andrew Taten ajatusmaailmaa. Jos näin kävisi niin laittaisin välit poikki, vaikka kuinka olisi sukulainen niin ei tarvitse kuunnella hirveitä juttuja, enkä edes halua lähipiiriini tällaisen ajatusmaailman omaavia henkilöitä. Ymmärrän, että tilanne on mutkikkaampi kun kyseessä on oma lapsi, ja vielä noin nuori. En nyt muuta keksi kuin että seuraavaan kerran kun poika alkaa puhumaan siitä miten homojen pitäisi kuolla, niin sano vaikka että mielipidehän on niin kuin persereikä, meillä kaikilla on sellainen, mutta sitä ei tarvitse tuoda kysymättä julki.

En tiedä onko huvittavaa vai surullista, että kun lähes aikuinen ihminen haluaa tappaa homot ja muut kenestä ei pidä (siis kaikki muut paitsi valkoiset heteromiehet ja naiset, ne kelpaa kodinkoneiksi) niin hän on "erilainen". Onko tää joku uudempi versio siitä iänikuisesta "pojat on poikia" -mantrasta, jolla oikeutetaan poikien huono käytös? Kuvitelkaapa että joku saman ikäinen tyttö haluaisi tappaa tiettyjä ihmisryhmiä ja puhuisi niitä juttuja ääneen. Kukaan ei sanoisi että hän on vähän "erilainen" ja että anna lisää käyttörahaa ja tee hyvää ruokaa:D

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   18.1.25 18:45:43

Höh. Tollasiahan teinit on!
Eläimilläkin on syynsä potkia pennut pihalle...

Älä aloittaja nyt ainakaan syyllistä itseäsi, sehän me äidit kyllä osataan. Minäkin olin täysin tyrmistynyt tuon ikäisen pojan ajatusmaailman muutoksesta, joo fiksu ja hyvinkäyttäytyvä aina mutta haastoi kyllä äitinsä.
Monesti mietin ettei kauheasti huvita hyysätä himassa teinimiestä, mut minkäs teet. Kunhan täysi-ikäiseksi tuli, palvelu loppui.
Pian sitten älysi muuttaa omilleen, sehän opettaa, tosin ne ajatukset muutti muotoaan vasta reippaasti yli parikymppisenä. Nää nuoret miehet jaksaa valitettavasti öyhöttää hirveän pitkään ja monet pilata elämänsäkin - ja siihen me ei kyllä voida sitten enää vaikuttaa, niin kamalaa kun se onkin.
Tsemppiä!

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   18.1.25 18:48:10

Poikasi mielestä olet itse väärässä, hankala ja kamala.
Yritä muokata ajatusmaailmaasi enemmän poikasi mukaiseksi, ehkä tulisitte paremmin toimeen.

Päivämäärä:   18.1.25 18:52:27

"Kuvitelkaapa että joku saman ikäinen tyttö haluaisi tappaa tiettyjä ihmisryhmiä ja puhuisi niitä juttuja ääneen. Kukaan ei sanoisi että hän on vähän "erilainen" ja että anna lisää käyttörahaa ja tee hyvää ruokaa"

No niinpä. Itse asiassa olen lukenut useampia keskusteluja, joissa on ollut kyse selkeästi masentuneesta tytöstä, jolla ei siis ole ollut mitään vihaideologiaa tai uhkaavaa käytöstä, mutta kylläkin elämänhallinnan ongelmia. Ja vastaukset vanhemmalle ovat olleet että "heitä pihalle niin oppii olemaan". Eli ei mitään empatiaa nuorelle. Mutta kun on poika, joka haluaa tappaa muita ihmisiä niin lässytetään että ymmärrä ja pidä huolta ja se nyt on vaan keskenkasvuinen.

Päivämäärä:   18.1.25 18:56:23

"Yritä muokata ajatusmaailmaasi enemmän poikasi mukaiseksi, ehkä tulisitte paremmin toimeen"

Just. Eli äidin pitäisi hyväksyä olevansa ala-arvoinen ihminen koska on sattunut syntymään naiseksi ja kompata poikaa siinä että kyllä ne homot voisikin tappaa jne.

Seuraavaksi sitten äiti mukaan auttamaan kun poika vaikka haluaa toteuttaa jonkun terrori-iskun näitä vihaamiaan ihmisryhmiä vastaan?

Päivämäärä:   18.1.25 19:00:57

No, minä tossa kirjoitin viestin että voisi yrittää ymmärtää nuorta. Minut itseni haluttiin potkia pois kotoa 18v koska olin hankala vaikka teinkin tyttölapsena paljon kotitöitä. Ehkä se ei ole se sukupuoli vaan muuten vain hankalaa sietää..mitä? Täydellisyydessä säröjä? Olin se masentunut nuori joka haluttiin pois.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.1.25 19:08:05

Miksi pitäisi ymmärtää että toinen haluaa tappaa homot?? Mitä ymmärtämistä siinä on

Päivämäärä:   18.1.25 19:10:37

Poika ärsyttää sinua tahallaan, tod,näk, hakeekin juuri noita reaktioitasi.
Teinit on tuollaisia, äidilleen ne sitten purkavat maailman murheet. Omanikin oli kuin enkeli kodin ulkopuolella, kotona minulle tiuski, äyski ja oli ihan kamala.
Lapsihan poikasi vielä on. Pahinta mitä voit tehdä on hylätä hänet.
Eli rakkautta ja rajoja, ja piiitkää pinnaa tuo vaihe menee kyllä ohi.

Päivämäärä:   18.1.25 19:10:58

"No, minä tossa kirjoitin viestin että voisi yrittää ymmärtää nuorta. Minut itseni haluttiin potkia pois kotoa 18v koska olin hankala vaikka teinkin tyttölapsena paljon kotitöitä. Ehkä se ei ole se sukupuoli vaan muuten vain hankalaa sietää..mitä? Täydellisyydessä säröjä? Olin se masentunut nuori joka haluttiin pois."

Itse puhuinkin juuri siitä, että siinä missä masentuneita tyttöjä ei ymmärretä lainkaan ja tosiaan kehotetaan vain potkaisemaan pellolle (mitä toimintatapaa en voi ollenkaan ymmärtää enkä hyväksyä) niin poikaa jolla näyttää menevän varsin hyvin, mutta joka vihaa ja halveksii ihmisryhmiä jotka eivät ole kuten hän itse, säälitään ja ymmärretään.

Päivämäärä:   18.1.25 19:14:09

"Teinit on tuollaisia, äidilleen ne sitten purkavat maailman murheet. "

Tässä kommentissa näkyy se, että ei eroteta normaalia murrosikää todella vaarallisesta häiriintymisestä. Ei ole normaalia teini-ikäisen kiukuttelua kannattaa ääri-ideologioita, vihata itsestä erilaisia ihmisiä ja haluta tappaa heitä. Se on kaukana normaalista teini-iästä.

Päivämäärä:   18.1.25 19:15:02

"Höh. Tollasiahan teinit on!
Eläimilläkin on syynsä potkia pennut pihalle..."

No eihän ole! Tuossapa hyvä sanonta, jolla pääsee luikertelemaan kasvatusvastuusta. Oma poikani kapinoi aika vahvastikin teininä, meillä oli kunnon huutotappeluja hänen kanssaan, mutta koskaan ei esim. haistatellut minulle. Jotenkin se pohjatyö oli tehty ihan pienestä pitäen oikein eli kuitenkin kunnioitti äitiään niin, ettei uskaltanut/halunnut niin tehdä.

Ei terveestä ihmisestä kasva homofobista rasistia. Kyllä siellä taustalla aina on joku mielenterveydellinen ongelma ja siksi yhä usutan aloittajaa ohjaamaan poikansa terapiaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   18.1.25 19:19:37

Ei todellakaan tarvitse yhtään ymmärtää noita hänen ajatuksiaan ja juuri siksi niistä ei pidä edes keskustella. Kyllä hän tietää jo mitä äiti ajattelee.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.1.25 19:25:11

Jos haluaa ymmärrystä peräänkuuluttaa niin se lähtee juurikin tuosta tunne-elämän kuuntelemisesta ja ymmärryksestä, ei missään nimessä itse mielipiteiden.

"ollut melko paljon henkisesti poissa"

Kukaan ei ole täydellinen äiti, eikä sellaista tietenkään oleteta. Oletko siis ihan yksinhuoltaja? Osaatko tarkemmin nimetä syytä tällaiseen henkiseen poissaoloon, ja kauanko sitä mahtaa olla jatkunut? Onko jaksaminen muuten koetuksella kun pelkästään suhteessa poikasi kanssa?
Koetko että sinulla olisi voimavaroja ja resursseja lähteä korjaamaan tilannetta? Sillä vaikka ette jossain vaiheessa enää eläisi yhdessä, vanhemmuussuhde jatkuu vielä vuosikymmeniä. Jos itse haet apua terapiasta, annat samalla arvokkaan esimerkin lapselle että näin asioita kuuluu hoitaa ja hakea apua.

Lähettäjä: Kasvatus 
Päivämäärä:   18.1.25 19:27:41

Ei 17 vuotias ole aikuinen, vaan teini ja sen mukaiset ajatukset.
Aivot kehittyy 30 vuotiaaksi (ei 25 v.)
Eli teillä on vielä pitkä matka aikuisuuteen.
Nyt ymmärrystä puolin ja toisin.
Mielestäni pojan isä voisi tässä auttaa ehkä parhaiten.

Päivämäärä:   18.1.25 19:27:52

Joo siis kyseinen poika ei kyllä tosielämässä tee ns. Pahaa kärpäsellekään, voin sen teille vakuuttaa ketkä epäilette hänen tekevän joskus esim. Terrori-iskun. On oikeasti kunnon kansalainen PAITSI täällä kotona minulle.

Aloituksessani toin esille oman jaksamisen, en huolta pojasta. Uskon että hän aikuistuu vielä, kiitos teille jotka olette antaneet vertaistukea.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.1.25 19:29:25

Poika siis opiskelee nyt? Mitä muuta elämään kuuluu? Miten viettää aikaansa? Mitä harrastuksia ja aktiviteetteja?

Päivämäärä:   18.1.25 19:29:34

Juu tuota: kasvatusvastuuta ei ole vältelty minunkaan jälkeläisille. Ei ole haistateltu täälläkään, mutta jopa sivistyneeksi sanoisin argumentointia, jota pojan (nimenomaan pojan) suusta sai kuulla mutsin haukkoessa happea...
"Kyllä siellä taustalla aina on joku mielenterveydellinen ongelma " ja höpsis. Taustalla on some, kaverit ja uho, itsensä etsimisen kipuilu ja kapinointi vanhempien arvomaailmaa vastaan.
Tätähän on tehneet nuoret AINA.

Päivämäärä:   18.1.25 19:31:02

Pojalla on todella hyvä isä, niin kuin kirjoitin niin omaa hieman erikoisia/jyrkkiä mielipiteitä muttei tuollaisia tappopuheita kuitenkaan puhuisi ikinä. Poika on aivan eri tyyppi (se mukavampi versio) isänsä seurassa, minä olen se jolle kiukutellaan ja uhitellaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   18.1.25 19:31:47

Minusta tässä on kyllä sellainenkin näkökohta, että siinä mielessä poika on oikeassakin, että onhan ihmisellä oikeus mielipiteisiinsä. Poika ei ilmeisesti käyttäydy tai toimi elämässään erityisen moitittavasti, vaan hoitaa koulut, työt ja on kohtelias. Hän siis valitsee toimia ihan fiksusti. Jos hän sanoo, että hänellä on oikeus sentään ajatella, mitä hän haluaa, niin voimmeko oikeasti väittää, että hän on siinä täysin väärässä? Ajattelu ei vielä toistaiseksi ole Suomessa rikos.

Tai onhan se tietysti teko sekin, jos poika suoltaa aloittajan päälle joukon törkeyksiä joka kerta, kun keskustelu menee vähänkin vaikeaan suuntaan. Poika kuitenkin luultavasti mieltää äidin olevan henkilö, jolle saa olla täysin oma itsensä, eli vähän niin kuin päiväkirjalle avautuisi. Nyt nämä avautumiset kuitenkin ilmeisesti johtavat joka kerta konfliktiin ja ehkä vain provosoivat poikaa.

Tietyllä tavalla on ihan normaalia aikuistumista ja vanhemmista irtautumista, että tehdään pesäeroa, myös mielipidetasolla. Se voi triggeröidä, jos pojasta tuntuu, ettei hän saa äidin mielestä muodostaa omia mielipiteitään, ja saada esittämään ne mielipiteet jopa kärjistetymmin, kuin mitä mielessä oikeasti liikkuu.

Aloittaja sanoi, että poika on kasvanut halveksimiensa asioiden keskellä, mutta voiko se olla jopa osasyy käytökseen? Ehkä hän ei ole pitänyt kaikesta näkemästään, ja ehkä hänellä on ollut sellainen tunne, ettei niistä asioista kuitenkaan saa olla kuin yksi mielipide. Ja nyt hän kapinoi tätä vastaan.

Niin kauan kuin pojan käytöksessä ja toiminnassa ei ole radikalisoitumisen merkkejä vaan ainoa huono signaali on se, että äidille esitetään jyrkkiä mielipiteitä ja riidellään niistä kovasti, niin mieleen tulee, että olisiko nyt mahdollista yksinkertaisesti koettaa välttää mielipidekeskusteluja ja keskittyä siihen, mikä äidin ja pojan yhteisessä elossa toimii, kun niitäkin asioita ilmeisesti on? Voihan olla, että tilanne rauhoittuu jo ihan sillä, kun ei jatkuvasti ylläpidetä riitaa ja vastakkainasettelua samoista asioista.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   18.1.25 19:38:09

Tätä se monikulttuurisuus ja kaikkien suvaitsevaisuus vaatimus teettää. Ei riitä pienen ihmisen aivot loputtomaan eettisten asioiden pohdintaan. Ei edes meillä missä kaikilla kuitenkin on joku mahdollisuus saada tietoa elämän moninaisuudesta.
Ihminen tarvitsee tiettyä viitekehystä elämäänsä. Tarvitaan tietyt normit, tavat ja pelisäännöt mikä on hyväksyttävää, mikä ei. Ilmankos lapset ja nuoret kokee ahdistusta ja pelkoa tulevaisuudesta.

Päivämäärä:   18.1.25 19:39:07

"Joo siis kyseinen poika ei kyllä tosielämässä tee ns. Pahaa kärpäsellekään, voin sen teille vakuuttaa ketkä epäilette hänen tekevän joskus esim. Terrori-iskun. On oikeasti kunnon kansalainen PAITSI täällä kotona minulle."

Valitettavasti sinä et voi tätä tietää. Kyllä siihen on syytä suhtautua vakavuudella jos henkilö ilmaisee kannattavansa tällaisia ääri-ideologioita. Tietenkään sitä ei haluaisi omasta lapsestaan uskoa, että hän olisi tuollaisten asioiden kanssa tosissaan ja vaaraksi ympäristölleen, mutta totuus on, että sinä et voi tietää mitä hän vielä saattaa tehdä.

Monellakin hirveitä asioita tehneellä on ollut "kunnon kansalaisen" kulissi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.1.25 19:39:13

Poika on kasvanut eri ihonväriä olevien ihmisten keskellä ja ehkä homoja/ledboba tavannut. Ja näistä on nyt niin traumatisoitunut, että ne on perseeestä ja saisi tappaa. Onpas älytön puolustus. Ei vissiin sitten ihmekään, jos niin iso osa miehistä vihaa naisiakin, kun aika moni kasvaessaan kasvaa naisten kanssa ja vähintään koulussa ja tarhassa niihin törmää.

Lähettäjä: Normaalia 
Päivämäärä:   18.1.25 19:40:31

Poika on teini ja osa teineistä nyt vaan on tuollaisia, vaikka mitään vikaa elinoloissa, kaverisuhteissa yms. Ei ole. Jos poijalla on kavereita, koulussa kaikki ok, käyttäytyy muualla, käy kesällä töissä ja kotona kantaa kortensa kekoon niin en jaksaisi aloittajana olla huolissani. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja pojalle voi sanoa noista puheista ettei kotona tarvitse harrastaa ja sinä et jaksa kuunnella tuollaista puhetta ja jos ei ole mitään hyvää sanottavaa niin silloin parempi olla hiljaa. Ärtymyksen sijaan keskittyisin pojan hyviin puoliin eli muista kehua poikaa. Kiitä siivoamisesta, muista sanoa pojan olevan rakas jne. Yritä katkaista negatiivisuuden kierre ja keskity positiivisiin asioihin.

Kuten yllä jo joku sanokin niin poika selkeästi irtautuu nyt lapsuuden perheestä eli sinusta ja muuttuu itsenäisemmäksi yms. Tilanne helpottaa siinä vaiheessa, kun poika muuttaa omilleen ja varmasti välit paranee sitä myötä ja kun kasvaa aikuiseksi niin arvostus vanhempia kohtaan palaa ja muuttuvat taas tärkeiksi joihin ei tarvitse pitää hajurakoa.

Tuo kuvio niin nähty ja kuuluu monilla kasvuun ja kehitykseen.

Lähettäjä: SK 
Päivämäärä:   18.1.25 19:42:45

Yleisesti ihmisen ihan kaikki käytös, uho, kapinointi, jne. kumpuaa kyllä sieltä mielen syövereistä. Ei se ole mitään irrallista, vaan käytös ilmentää tunnetta ja mielentilaa.

Uskoisin että psykologi olisi sinulle paras keskustelukumppani. Ja halutessasi antaa hyviä työkaluja oman mielen vahvistamiseen näissä konfliktitilanteissa ja vanhemmuuteen. Ei ole normaalia tuntea olonsa "raunioksi".

Tämä kannattaa tsekata myös:
https://www.mll.fi/vanhemmille/toiminta-lapsiperheille/tukea-vanhemmalle/
https://www.mll.fi/vanhemmille/tukea-perheen-huoliin-ja-kriiseihin/

Päivämäärä:   18.1.25 19:43:05

"Ei 17 vuotias ole aikuinen, vaan teini ja sen mukaiset ajatukset.
Aivot kehittyy 30 vuotiaaksi (ei 25 v.)
Eli teillä on vielä pitkä matka aikuisuuteen."

Ei tämä saa olla mikään puolustus. Teinikin jo tietää, mikä on oikein ja mikä väärin. Onko pojan isä siis joku kovaääninen persu, jolta hän on oppinut nämä mielipiteensä? Onko pojalla tyttöystävää, onko ollut joskus? Jos on, niin miten hän pystyisi peittelemään näitä mielipiteitään häneltä?

Päivämäärä:   18.1.25 19:45:05

" Ärtymyksen sijaan keskittyisin pojan hyviin puoliin eli muista kehua poikaa. Kiitä siivoamisesta, muista sanoa pojan olevan rakas jne. Yritä katkaista negatiivisuuden kierre ja keskity positiivisiin asioihin."

Jos tyttö puhuisi kuinka haluaisi tappaa erilaisia ihmisryhmiä niin sanoisitko siitäkin että pitää keskittyä hyviin puoliin ja kehua normaalien kotitöiden tekemisestä?

Päivämäärä:   18.1.25 19:46:46

Vähän sama tilanne. Pian 18v täyttävä poika. Täys lapsi vielä. Protestoi, uhittelee ja puhuu ihan älyttömiä.

Laitan täysin iän piikkiin. Ymmärrän ja ymmärrän myös, että yrittää provosoida äitiä.
Oletan, että kyllä se siitä. Ihan järkevä poika kuitenkin.

Lähettäjä: Laku 
Päivämäärä:   18.1.25 19:46:52

Jos on @!#$ vain äidilleen, niin pitäisikö oppia vähän kunnioitusta omaa äitiään ja yleensäkin aikuisia kohtaan? Oletko sanonut, että tuollainen perseily tuo sinulle pahan mielen ja onko se sällin mielestä ok? Että äidille voi perseillä vaikka muuten osaa käyttäytyä? Laitapa lissää kotitöitä ja vähemmän passausta.

Päivämäärä:   18.1.25 19:47:49

Juu tuota//Tietää, mutta ei ymmärrä samalla tavalla asioita kuin aikuinen ihminen kuten usein teinit kokevat olevansa kuolemattomia ja siksi ottavat ihan tyhmiä riskejä, koska eivät samalla tavalla ajattele asioiden syy seuraus suhteita kuin aikuiset. Toisaalta taas joku aikuiselle mitätöntä asia voi olla maailman loppu josta kuvittelee ettei voi päästä ikinä yli yms. Ei ne teinin aivot todellakaan ole valmiit ja siksi on ihan turha vedota myöskään siihen, että teini kyllä tajuaa ihan joka tilanteessa mikä on oikein ja mikä väärin ja siksi pitää osata toimia sen mukaan mikä on oikein.

Päivämäärä:   18.1.25 19:48:26

Juu tuota: niin oliko sulla millainen kokemus omista teineistä/aikuiseksi varttuvista pojista nimenomaan --> 26 vuotiaaksi asti vaikkapa?

Päivämäärä:   18.1.25 19:51:21

. //Kyllä. Poika ärsyttää äitiä tahallaan asialla jonka tietää äitiä ärsyttävän. Ihan perus teini meininkiä ja vastaavaa käytöstä tapahtuu niin tytöillä kuin pojilla. Helpottuu siitä iän myötä ja kun pääsee omilleen.

Päivämäärä:   18.1.25 19:51:48

Ei kannata tuudittautua siihen uskoon, että olisi vain iän myötä ohimenevä kehitysvaihe. Niin minun pikkuveljestänikin sanottiin, kun hän oli teini, ja nyt lähes kolmekymppisenä hän on edelleenkin sama ahdasmielinen salaliittoja pursuava öyhöttäjä. Pakko myöntää, että tämä on ollut vaikea paikka kaikille perheenjäsenille. Kotoa ei todellakaan moista ajatusmaailmaa ole oppinut. Somea toki edelleen vahtaa silmät pitkällä ja imee sieltä toinen toistaan tyhmempiä ajatuksia.

Päivämäärä:   18.1.25 19:53:09

"Teinikin jo tietää, mikä on oikein ja mikä väärin."

Tämä. Empatiakyvyttömyys ja piittaamattomuus oikeasta ja väärästä eivät ole asioita, joita voisi selittää aivojen keskenkasvuisuudella. Teini-iän impulsiivisuus ja vaikeus miettiä omien valintojen seurauksia pidemmällä aikavälillä ovat ihan jotain muuta kuin viha ja halu vahingoittaa muita ihmisiä. Jo ihan lapsilla se on todella hälyttävä merkki ettei ole empatiaa ja halutaan tahallaan muille pahaa.

Päivämäärä:   18.1.25 19:53:48

Niin, siis tiedän kyllä hyvin, että ihmisen aivot ovat valmiit vasta 25-vuotiaana, mutta jo ihan taaperokin osaa erottaa oikean väärästä. Ihan turha selitellä, että tervepäinen teini olisi pahasti homofobinen tai rasisti.

"Juu tuota: niin oliko sulla millainen kokemus omista teineistä/aikuiseksi varttuvista pojista nimenomaan --> 26 vuotiaaksi asti vaikkapa?"

No kuule kuinka sattuikaan, niin oma poikani on juuri 26. Älyttömän fiksu, kiltti, naisia kunnioittava, huumorintajuinen ja hauska. Enkä muista kuulleeni hänen kaveripiiristäkään ikinä kenenkään puhuvan noin tyhmiä tai poikani kertoneen yhdenkään kaverinsa olevan rasisti tai homofoobikko. Ihan tavallisista keskituloisista perheistä kaikki.

En yhtään enää ihmettele niitä kommentteja "normaaleista perheistä", kun joku nuori tekee jotain tyhmää. Ymmärtää pitää lapsia, mutta joku raja silläkin.

Päivämäärä:   18.1.25 19:56:16

Saman ikäinen poika.
Välillä tuntuu, että ei tosiaan mitään yhteistä enää. Aina vain riidellään. Poika provosoi ja äiti provosoituu ja silloin käyttäytyy myös kuin teini.

Mutta näin nämä hommat joskus menee. Itse olin samallainen tuossa iässä. Kun ikää tuli niin hommat tasoittui.

Päivämäärä:   18.1.25 19:56:25

SK on vissiin sosionomi? Oliko myös ihan käytännön kokemusta lasten kasvattamisesta?
Täällä näyttää olevan aika monta lapsetonta tai asuantuntijuutensa pelkkään kirjatietoon perustavaa kommentoijaa.
Älä hämäänny, aloittaja. Varmasti noista linkkivinkeistä voi olla apua. Mielestäni olet ihan normaali äiti, lapsesi on ihan normaali nuori. Tätä se vaan joskus näiden lapsosten kanssa on.

Päivämäärä:   18.1.25 19:59:15

Juuri oli jonkun opettajan (joka oli muuten mies) haastattelu julkisuudessa. Hän sanoi, että pojat ovat todellakin muuttuneet. Että ennenkin oli niitä "kovan kundin" mallia ihannoivia poikia, mutta ne olivat kuitenkin erilaisia ja niiden kanssa pärjäsi. Mutta nyt se meno on mennyt ihan mahdottomaksi. Näiden poikien kanssa ei voi keskustella, he vain huutavat raivona omaa totuuttaan.

Päivämäärä:   18.1.25 20:00:01

Ei aloittajan poika ole ketään satuttamassa ja halua satuttaa. Haluaa selkeästi vain ärsyttää äitiään, koska tietää mitkä on äidille herkät aiheet ja siksi öyhöttää kotona tuollaisia ihan tyhmiä juttuja.

Päivämäärä:   18.1.25 20:00:13

Vihan takana on aina, ihan aina pelko.

Netti on täynnä pelotteluja nuoria miehiä kohtaan miten kaikki muut saavat etuuksia paitsi he, miten kaikki muut saavat naisia ja töitä. Kyllä sellainen aivopesu vaikuttaa fiksuunkin tyyppiin jos taustalla on valmiiksi jo pelkoa ja epävarmuutta. Puuttelliset tunnetaidot (jotka olisi vanhempien homma ollut opettaa) + manipulaatio yhteisön tasolla on vaarallinen yhdistelmä sekä yksilölle, että yhteiskunnalle.

Kyllä siellä päässä vaan on jotain isompaa vikaa jos empatia ja sympatia ovat vaikeita asioita ja suoltaa sellaista sontaa suustansa. Ja taustalla on nimeonmaan aina pelko, omasta pärjäämisestään elämässä tai jostain muusta.

Lähettäjä: SK 
Päivämäärä:   18.1.25 20:03:12

Kuule on ihan käytännön kokemusta. :)

Aloittajan kysymyksen voisi hyvin pilkkoa kahteen ensimmäiseen sanaan. Miten jaksaa ikävää puolisoa, miten jaksaa huonoa esimiestä, miten jaksaa inhottavaa äitiä, jne. Silloin kun henkinen jaksaminen ihmissuhteessa on kovalla koetuksella on ammattiapu ihan paikallaan. Vertaistuki ja yleinen keskustelu voi toki olla avuksi, mutta jos tilanne on pahasti solmussa, uusi näkökulma voi antaa isoja oivalluksia ja aukaista lukkoja.

Päivämäärä:   18.1.25 20:06:14

"Ei aloittajan poika ole ketään satuttamassa ja halua satuttaa"

Sinähän se tuntemattomasta ihmisestä tiedätkin. Poika nyt kuitenkin puhuu kuinka tietyt ihmisryhmät saisi tappaa. Mieti tätä.

Ja näitä sanoista tekoihin menneitä poikia ja nuoria miehiä on ollut viimeaikaisissa rikosuutisissa paljonkin. Tästä on jo alettu puhua, aivan liian myöhään kylläkin, että poikien radikalisoituminen on vakava uhka. Tämä nykyinen poikien sukupolvi on täynnä vihaa eikä tässä ole kyse mistään normaalista teini-iästä. Se huomataan jo kouluissakin, että pojat ovat todellakin muuttuneet.

Päivämäärä:   18.1.25 20:13:30

"Sinähän se tuntemattomasta ihmisestä tiedätkin. Poika nyt kuitenkin puhuu kuinka tietyt ihmisryhmät saisi tappaa. Mieti tätä"

Ja moni teini on ihana vanhempien kuulleen toivonut vanhempien kuolemaa yms. Kuinka moni teini on oikeasti tappanut vanhempansa ja halunnut oikeasti heidän kuolevan? Toisekseen poika on kasvanut monikulttuurisessa perheessä jne. Joten tuo nyt on selkeästi tapa saada äiti vihaiseksi ja ärsyyntymään jotta poika pääsee purkamaan teini-iän tuomaa ärsytystä. En usko hetkeäkään pojan tarkoittavan mitä sanoo vaan haluaa vain äidiltä reaktion.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   18.1.25 20:14:18

Eräs ystäväni, jolla on samanikäinen poika, kuvasi kivasti vähän vastaavaa tilannetta. Poika tuo juuri äidilleen väiteltäväksi teemoja, joista tietää äidin provosoituvan. Äiti oli sitten pyytänyt, ettei aiheista enää keskustella, koska aina tulee riitaa. Siihen poika oli sitten vastannut, että en halua muiden kanssa näistä puhua, koska ne on samaa mieltä ja sittenhän keskustelu olisi ihan tylsää.

Eli vanhemman kanssa on turvallista väitellä vaikeista aiheista. Heittää provosoiva aloitus, ja sitten harjoitella omia argumentointitaitoja. Jos vain yhtään jaksat, pystyisitkö hillitsemään omia reaktioita kun poika heittää rasistisen tms kommentin? Kysy vaikka perusteluja, miksi hän niin ajattelee. Ja murrosiän kapinaahan tämä varmaan on paljolti, ja tapa irrottautua perheestä. Tämän yli kun pääsette niin olette vahvoilla :)

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   18.1.25 20:16:29

"Mulla on mennyt motivaatio ja kiinnostus koko äitiyteen aivan täysin. En jaksa enää päivääkään. Raivostuttaa ajatus mennä töihin, jotta on rahaa mennä kauppaan ja ostaa ruokaa omalle täysin kusipäiselle lapselleni."

Voi armas. Ethän voi huolehtia toisesta jos oma kuppi on tyhjä. Tämä on jo melkoinen avunhuuto. Tietävätkö läheisesti että olet jo näin lopussa? Olisiko pojan mahdollista asua jonkin aikaa isällä, että saisit oman jaksamisen kuntoon? Miten arvioisit omaa jaksamista muilla elämän osa-alueilla? Mitä vastapainoa sinulla on työlle ja vanhemmuudelle?

Päivämäärä:   18.1.25 20:18:37

"Ja moni teini on ihana vanhempien kuulleen toivonut vanhempien kuolemaa yms. Kuinka moni teini on oikeasti tappanut vanhempansa ja halunnut oikeasti heidän kuolevan? "

Ymmärrät varmaan, että joskus riidan aikana vihastuksissaan sanottu "olisitpa kuollut" -heitto on aika lailla eri juttu kuin systemaattisesti ilmaistu viha ja kuoleman toivominen muille? Ja on kyllä sanottava, että ei se omalle vanhemmalle heitetty kuoleman toive nyt ihan tavallinen teineilläkään ole. Enpä ole itsekään koskaan moista sanonut vaikka isoja riitoja äidin kanssa on ollut minullakin.

Päivämäärä:   18.1.25 20:19:46

Lähetät sen kakaran ensi kesänä interreilille, vaihto-oppilaaksi, tai mihin tahansa ulkomaille pidemmäksi aikaa vierailemaan tai leireilemään "mamuksi". Ja tulee kotiin sitten kun osaa käyttäytyä normaalisti. Saat sinäkin hengähtää.

Päivämäärä:   18.1.25 20:22:12

Osalta meni nyt pahasti pointti ohi. Ei teini, jolla menee koulussa hyvin, käy lomilla töissä, jolla on kavereita, järkeviä harrastuksia, 2 täyspäistä vanhempaa, yhtäkkiä toteuta ajatuksiaan tappaa homot.

Ihan oikeasti, tuo on h*lvetin ärsyttävää öyhötystä jota mun on vaikea jaksaa. Mutta kyllä aivan varma olen, että normaali mies tuosta vielä kasvaa.

Ketjun aloitus edelleenkin koski omaa jaksamistani, kiitos niille jotka siihen vastasivat.

Päivämäärä:   18.1.25 20:24:14

. //Eli sinä nyt vertaat teinien käytöstä siihen mitenkä sinä olet teininä kokenut asiat ja toiminut ja jos sinä et ole jotain tehnyt niin se ei voi olla normaalia käytöstä teinille ja näistä teineistä kasvaa normaaleja tervejärkisiä empaattisia aikuisia. Kannattaisi vähän laajentaa sitä otat antaa muuhunkin kuin vain omiin teini aikoihin niin huomaisit, että teinit nyt päästelee suustaan vaikka mitä älyvaipata asioita ja osa ihan järjestelmällisesti haastaa riitaa vanhempiensa kanssa ja tasan tietävät mitkä asiat vanhempia ärsyttää. Aloittajan raja menee rasistisissa puheissa ja poika tämän tietää. Se on ainoa tapa saada aloittaja provosoitumaan joten sitä keinoa poika käyttää. Tämä toiminta malli teineillä taas on ihan normaalia.

Päivämäärä:   18.1.25 20:25:07

"Lähetät sen kakaran ensi kesänä interreilille, vaihto-oppilaaksi, tai mihin tahansa ulkomaille pidemmäksi aikaa vierailemaan tai leireilemään "mamuksi". Ja tulee kotiin sitten kun osaa käyttäytyä normaalisti. Saat sinäkin hengähtää."

Tämä on erittäin hyvä idea ja olen tätä jo markkinoinut pojalle =) en voi kuitenkaan pakottaa, kun on pian 18v.

Päivämäärä:   18.1.25 20:26:20

Aloittaja, mikä on normaali mies? Onko se sellainen, joka puhuu rumasti naisista tai tummaihoisista, mutta käy töissä ja tuo rahaa kotiin eikä lyö? Meillä on varmaan kaikilla erilaisia kriteerejä normaalille miehelle, minulle tuo ei olisi normaali mies, vaan sellainen, jota en katselisi hetkeäkään.

Päivämäärä:   18.1.25 20:27:37

Aloittaja//Joku tuolla ejdotyi pojan muuttoa isän luo. Olisko mahdollista, että edes osan viikosta asuisi isän luona niin saisit vähän hengähtää vai asuuko isä sen verran kaukana ettei koulunkäynti yms. Sieltä käsin onnistu.

Ja tosiaan jos kaipaat keskustelu apua ja ajatusten jäsentelyä niin ei sitä terapiaakaan yms. Kannatta pitää mahdottomana ajatuksena.

Päivämäärä:   18.1.25 20:30:25

No jos tilanne on kuitenkin noin mallillaan niin ei sinulla ole pienintäkään syytä syyllistää itseäsi. Täällä on mahdoton tehdä muuta kun arvailla kokonaistilannetta pienten murusten perusteella.

Joka kerta kun alkaa hölistä soopaa laitat sormet korviin ja alat päästellä kovaäänisiä apinaääniä, kaivella kainaloita ja pyöritellä silmiä. Ihan joka kerta.

Ja ostat kaapin täyteen hyvää viiniä.

Päivämäärä:   18.1.25 20:30:54

Hienoa Juu tuota ja SK jos omat lapsenne ovat selviytyneet vähällä aikuistumisesta! Se, että teidän kokemuksenne on hyvä, ei kanna kovin pitkälle, jos muusta ei ole ymmärrystä.

Itse pohjaan kokemukseni paitsi omien lapsieni elämään ja heidän kavereiden vanhempien kanssa jaettuihin kokemuksiin, omien sisarusteni elämään, äitini kertomaan, sisarusteni todellakin jo vanhempana ja vanhempina kerrottuihin kokemuksiin (nauruin höystettynä) ja heidän lastensa kanssa koettuihin haasteisiin. Aika monta sukupolvea on ollut seurannassa...
Tarina on perusperiaatteiltaan yleensä sama kuin aloituksessakin, eri teemoin, ja toki aina ne mustat lampaatkin höysteenä löytyy.
Äidit on aina olleet kovilla. Äitejä jaksetaan aina syyllistää. Hyvä, kun nykyään voi hakea apua omaan jaksamiseen. Mut se lapsi kasvaa vaan kasvamalla ja oppimalla.
Kaikki ei opi, mutta se ei enää ole vanhemman hallinnassa, kun perustyö on huolella ja rakkaudella tehty.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.1.25 20:31:06

Sanot, että mielipiteitä saa olla, mutta niitä ei tämän katon alla huudeta. Että onko koskaan kuullut sanonnasta, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, kannattaa olla hiljaa.

Päivämäärä:   18.1.25 20:31:07

Juu tuota//Kysyy ihminen joka sanoo, että 2 v osaa erottaa oikean väärän.

Lähettäjä: muori 
Päivämäärä:   18.1.25 20:32:41

Täällä on 3 poikaa, 1 vähän vanhempi kuin aloittajan poika ja 2 nuorempaa. Eivät ne mitään järjettömiä puhu (eivätkä saisikaan). Ainakin vanhin tietää Taten, muttei se mikään idoli ole.

Koulussa jokaisen luokalla on monia kansallisuuksia. Itse olen kasvissyöjä. Iskä on eri Pohjoismaasta. Nämä on kasvaneet sellaisessa sulatusuunissa, että ovat tottuneet kaikkeen.

Näiden sällien kanssa on mukava elää; ne ovat avuliaita, ja niillä on ainakin joskus fiksujakin juttuja. Muorin sana on kumminkin kotona laki, ja enimmäkseen nuo uskovat puhetta.

Aloittaja voi kyllä rajata pari raivostuttavinta aihetta poikansa jutuista. Sanoo pojalle, mitä ei sovi kotona puhua. Sen isommista muutoksista täytyy ehkä todeta hämäläisittäin, että se on myähästä ny.

Päivämäärä:   18.1.25 20:34:47

"Eli sinä nyt vertaat teinien käytöstä siihen mitenkä sinä olet teininä kokenut asiat ja toiminut ja jos sinä et ole jotain tehnyt niin se ei voi olla normaalia käytöstä teinille ja näistä teineistä kasvaa normaaleja tervejärkisiä empaattisia aikuisia. Kannattaisi vähän laajentaa sitä otat antaa muuhunkin kuin vain omiin teini aikoihin niin huomaisit, että teinit nyt päästelee suustaan vaikka mitä älyvaipata asioita ja osa ihan järjestelmällisesti haastaa riitaa vanhempiensa kanssa ja tasan tietävät mitkä asiat vanhempia ärsyttää. Aloittajan raja menee rasistisissa puheissa ja poika tämän tietää. Se on ainoa tapa saada aloittaja provosoitumaan joten sitä keinoa poika käyttää. Tämä toiminta malli teineillä taas on ihan normaalia."

Huomasitko ehkä kuitenkin, että sanoin myös:
"joskus riidan aikana vihastuksissaan sanottu "olisitpa kuollut" -heitto on aika lailla eri juttu kuin systemaattisesti ilmaistu viha ja kuoleman toivominen muille"?

Eli minä kyllä _tiedän_, että teinit saattavat päästää suustaan jotain tuollaista ilman että sitä oikeasti tarkoittaisivat. Mutta kuten sanottu, se on eri asia kuin jatkuva väkivaltainen vihapuhe.

Sinä valitettavasti olet esimerkki nykyvanhemmasta, joka ei osaa erottaa todellisia vakavia ongelmia normaalista murrosiästä. Et ilmeisesti myöskään kovin paljon seuraa aikaasi kun et tiedä, että monet nuoret pojat ovat nykyään aidosti radikalisoituneet mm. erilaisten erittäin vaikutusvaltaisten somevaikuttajien innoittamina.

Päivämäärä:   18.1.25 20:35:14

"Vihan takana on aina, ihan aina pelko."

Tämä on kyllä niin höpö höpö lause. Vihaan lesboja, homoja, värivirheellisiä jne. Kaikkia näen työssäni päivittäin tai viikottain, mutta eivät kyllä aiheuta muuta pelkoa, kuin että toivottavasti en oksenna omille kengilleni.

Päivämäärä:   18.1.25 20:35:49

Mutsi: Eiköhän tuollaiset ongelmat nimenomaan ole läpi sukupolvien, koska kasvatustavat(tomuus) opitaan. Jos ei ymmärrä, mikä on oikein ja mikä väärin, niin eihän niitä omia vääriä tapoja edes lähde korjaamaan.

Tulen itse suuresta suvusta, joten jotain kokemusta on minullakin.

Päivämäärä:   18.1.25 20:38:29

Ai niin, on ihan universaali tapa että ruokapöydässä ei koskaan keskustella politiikasta tai uskonnosta. Tämän voit kirjoittaa teidänkin seinälle.

Syyllisyyden ja häpeän tunteella on tuossa ihan turha kuormittaa itseään nyt yhtään enempää. Aloita meditointi. Asioilla on tapana järjestyä.

https://vaestoliitonterapia.fi/2020/12/23/vanhemmuus-haastaa-myos-aikuisen-lapsen-kanssa/

Lähettäjä: Nams 
Päivämäärä:   18.1.25 20:38:58

Juu tuota: jep, juuri näin. Jos vielä pukeutuu hyvin, nii tietysti on hyvä mies ja äiti saa olla ylpeä ;)

Tuosta aloittajan pojasta kasvaa ihan järkyttävä poikaystävä jollekin epäonniselle tytölle

Päivämäärä:   18.1.25 20:39:29

Tosiaan pojan isä asuu toisessa kaupungissa joten koulunkäynti sieltä ei onnistu. Muuten olisi varmastikin jo toteutettu isällään asuminen.

Päivämäärä:   18.1.25 20:39:47

"Tiina" on kyllä häiriintynyt tapaus, on kirjoitellut samanlaisia ennenkin tänne.

Päivämäärä:   18.1.25 20:44:30

. //Uskonpa, että asia on juuri päin vastoin ja sen sijaan, että tehdään asioista joissa ongelmaa ei ole ongelmaksi niin kuin tänä päivänä on tapana tehdä niin osaan erottaa milloin nuorella on oikeasti ongelmia ja milloin ei. Nuorten ongelmia ei pidä vähätellä, mutta normaalia provosoimista ei myöskään kannatta manailla niin kuin osa täällä tekee ja selkeästi ei ole mitään käsitystä millaista on kasvattaa yhtään temperamenttisempää ja kova päisempää teiniä.

Juu tuota//Ei se oma suku kauheasti tuo mitään perspektiiviä, jos olette temperamenteiltänne samanlaisia jolloin kaikkiin tehoaa suht samanlainen kasvatus ja menetelmät. Tällöin on ihan turha tulla sanomaan, että eipä meidän suvussa ikinä kukaan ole noin käyttäytynyt yms.

Päivämäärä:   18.1.25 20:44:38

Suvakeissa on se jännä juttu, että ei kuitenkaan olla niin suvaitsevaisia kun esitetään. Eikö kaikki enää olekaan samanarvoisia ja pitä rataa

Päivämäärä:   18.1.25 20:46:22

Juu tuota: varmaan sitten suureen sukuun kuuluvana ymmärrät, että tapa kasvattaa lapsia esim 60-luvulta alkaen on aika erilainen kuin nykyään. Melko tiukkaa kuria on pidetty yllä. Silti on kapinoitu, kukin tavallaan.
Mihinkä se muuttuisi? Maailma muuttuu, ja kapinointikeinot.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   18.1.25 20:49:18

Olipa kiva kun "Tiina" tulit pilaamaan tämän tähän asti asiallisen keskustelun. Mikä se sinun ongelmasi sitten onkaan kun normaali käytös ei onnistu? Voit varmaan provota ja hakea huomiota omalta äidiltäsi. Mene roskiin.

Lähettäjä: Tiedän 
Päivämäärä:   18.1.25 20:49:45

Nuori haastaa sinua näihin "keskusteluihin" niin kauan kun saa sinut pillastumaan. Sitähän hän toivoo.
Itse tein jonkin aikaa saman virheen, että lähdin mukaan väittelyyn ymmärtämättä, että sehän on kuin heittäisi vettä kuumalle kiukaalle.
Sitten opin, ja kun mouhotus alkaa, hymähdän että vai niin tai vaikka että elämä opettaa vielä sinutkin hiljaa kävelemään.
Maailmassa on monella tuon ikäisellä vain mustaa ja valkoista. Anna olla ja rakasta lastasi sellaisena kuin hän on, mutta älä antaudu keskusteluihn aiheista joiden tiedät johtavan vastakkainasetteluun. Jos hän pärjää kodin ulkopuolella noin hyvin, niin eiköhän asiat ole ihan hyvällä mallilla.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   18.1.25 20:51:50

Kaikki te, jotka olette sitä mieltä, että hirveän epäonnistunutta vanhemmuutta ja kamalan pelottava ja huono merkki, jos lapsella on tuollaisia mielipiteitä, niin koettakaa nyt tajuta tämä: ketään ei voi pakottaa muuttamaan mielipidettään. Ja mitäs luulette, onko se, jos tätä raivokkaasti yrittää, oikeasti vain hyvä asia ja voi johtaa vain hyvään tulokseen?

Sitten kun taas ollaan huolissaan siitä, mitä kaikkea tuollaiset mielipiteet voivat enteillä, niin koettakaapas nyt muistaa, että Suomessa on oikeasti todella paljon kaikenikäisiä, erisukupuolisia ja muutenkin todella monenlaisia ihmisiä, joilla ei kaikilla todellakaan ole vain suvaitsevaisia ja kauniita mielipiteitä kaikista ihmisryhmistä. Häviävän pieni osa heistä on vaarassa tehdä mitään hirmutekoja, ja vielä pienempi osa tekee.

Nykyaikaisessa hurskastelevassa kulttuurissa, jossa poikkeavia mielipiteitä ei uskalleta enää sanoa ääneen, taitaa syntyä sellainen harhakuva, että sellaisia mielipiteitä ei ole - paitsi ehkä jollain ääriliikkeiden sekopäillä. Aloittajan poika on nyt kuitenkin kenties esimerkki ihmisestä, joka uskaltaa kotona omalle äidilleen ilmaista myös niitä muunlaisia mielipiteitä, ehkä vähän provosoiden ja kärjistäen. En tunne aloittajan poikaa enkä tiedä, mitä hän tulee tai ei tule tekemään, mutta pelkästään suunsoitto vanhemmille omista erikoisista mielipiteistä ei vielä tee kenestäkään vaarallista hullua.

Päivämäärä:   18.1.25 20:52:23

"Suvakeissa on se jännä juttu, että ei kuitenkaan olla niin suvaitsevaisia kun esitetään. Eikö kaikki enää olekaan samanarvoisia ja pitä rataa"

Minä en ole "suvakki" vaan kannatan esimerkiksi vähemmän hyväuskoista suhtautumista tietyistä maista tulevaan maahanmuuttoon. Toki sinun laillasi ajatteleville varmaan olen suvakki ja ties millä nimellä nyt tykkäätkin kutsua meitä, jotka emme sinun laillasi vihaa toisia jonkun homoseksuaalisuuden tai ihonvärin perusteella. Mutta kyllä, kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Kaikki arvot sen sijaan eivät ole samanarvoisia eikä kaikenlaisia puheita, saati kaikenlaisia tekoja, tarvitse suvaita. Muiden vahingoittamista tai sellaiseen kannustamista ei pidä suvaita.

Päivämäärä:   18.1.25 20:57:38

"Juu tuota: varmaan sitten suureen sukuun kuuluvana ymmärrät, että tapa kasvattaa lapsia esim 60-luvulta alkaen on aika erilainen kuin nykyään. Melko tiukkaa kuria on pidetty yllä. Silti on kapinoitu, kukin tavallaan.
Mihinkä se muuttuisi? Maailma muuttuu, ja kapinointikeinot."

En tiedä, miten suvussani on kasvatettu -60-luvulla tai aiemmin, ilmeisesti suhteellisen järkevästi kuitenkin. Väkivaltaa ei ole käytetty, näin on vanhempanikin kertoneet, mutta rajat on olleet ja rakkautta myös. Oma tekstisi kuitenkin paljastaa, ettet ymmärrä, että lapsia kuuluu kasvattaa eikä vain kuvitella, että heistä tulee järkeviä tuurilla.

Päivämäärä:   18.1.25 20:58:43

Ne lapset käyttäytyvät niin, miten niiden lasten antaa käyttäytyä. Ihan oikeasti, laittakaa jotkut rajat että mitä teidän kotona on ok. Minä olen erityisopettaja ja omia teinejäkin on kotona, olen aika rento kukkahattutäti, joka ei oikeastaan ikinä korota ääntään. Mutta yksikään minun oppilas tai lapsi ei jumalauta käyttäydy noin ja se on näille tehty selväksi alusta asti. Myös se teini tarvitsee rajoja ja rakkautta, eli sen että vanhempi sanoo sen viimeisen sanan ja pysyy siinä, ihan sama vaikka lapselle tulisi paha mieli ja purkisi kiukkunsa vanhempaan.

Me keskustellaan ihan kaikista asioista tosi avoimesti niin luokassa kuin kotona, mutta vaadin ja huolehdin että keskustelu on kunnioittavaa.

Minä kysyisin pojalta että miksi hänen on noin paha olla, että minä kuuntelen ja voidaan hankkia apua siihen pahaan oloon, mutta että minun kuullen saa olla viimeinen kerta kun puhuu tuollaista tai muuttaa sinne isälleen ja vaihtaa koulua.

Päivämäärä:   18.1.25 20:59:27

"Nykyaikaisessa hurskastelevassa kulttuurissa, jossa poikkeavia mielipiteitä ei uskalleta enää sanoa ääneen, taitaa syntyä sellainen harhakuva, että sellaisia mielipiteitä ei ole - paitsi ehkä jollain ääriliikkeiden sekopäillä. Aloittajan poika on nyt kuitenkin kenties esimerkki ihmisestä, joka uskaltaa kotona omalle äidilleen ilmaista myös niitä muunlaisia mielipiteitä, ehkä vähän provosoiden ja kärjistäen. En tunne aloittajan poikaa enkä tiedä, mitä hän tulee tai ei tule tekemään, mutta pelkästään suunsoitto vanhemmille omista erikoisista mielipiteistä ei vielä tee kenestäkään vaarallista hullua."

On kuitenkin ihan aidosti hälyttävää jos kokonaiset sukupolvet poikia alkavat olla esimerkiksi sitä mieltä, että tyttöystävää saa pahoinpidellä tai vaikka pakottaa tämän esiintymään pornovideoilla. Jotkut Andrew Taten tyyppiset mielipiteet ovat nykyään jo varsin yleisiä poikien ja nuorten miesten keskuudessa; ei niitä mitenkään tarvitse peitellä koska ne ovat jo niin valtavirtaistuneet. Niiden sanomista ei enää hävetä, koska niin moni on samaa mieltä. Oletko yhtään miettinyt mitä tämä tarkoittaa sille toiselle puolelle ihmisistä, eli tytöistä ja naisista?

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.