Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen somekulissi sinulla on?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   18.1.25 11:41:19

Vai onko ollenkaan?
Somekulissi, missä hevonen kulkee aina mainiosti, ruoka on itsetehtyä, väkerrettyä ja itse kasvatettua, lapset täydellisiä, töissä tulee jatkuvasti kehuja ja mitä lie.
Kaikki mitä netissä on ei välttämättä ole totta.

Onko sinulla tai ystävälläsi somekulissi? Miten totuus ja kulissi eroaa toisistaan - vai eroaako? Mitä hyötyä tai haittaa voi olla somekulissin ylläpidosta? Onko mehukkaita ylilyöntejä jaettavaksi tänne?

Re: Millainen somekulissi sinulla on?

Lähettäjä: Toffifee 
Päivämäärä:   18.1.25 11:56:00

Kulissini on onnellisuus ja positiivisuus. Hymyilen kuvissa, postaan pelkkiä kivoja ja kauniita asioita, saatan jakaa inspiraatioauseita (joita en osaa noudattaa) ja kuvaan välillä ruoka-annoksia (joista syön pari haukkua, koska ahdistus ei salli enempää) tai postata iloisen kuvan hevoseni kanssa valmennuksen jälkeen (vaikka todellisuudessa heti autooni päästyä itken, koska tunnen olevani niin huono ratsastaja enkä ansaitse hevostani). Sellainen life is good ja voin hyvin- kulissi, jota kyllä yritän esittää myös oikeassa elämässäni. Todellisuudessa elän kuitenkin syvällä syömishäiriön kynsissä ja olen masentunut. Itken, romahtelen, pyörtyilen, vihaan itseäni, kehoni oireilee pahasti ja olen tehnyt suunnitelman miten poistun maailmasta kun en kestä enää.
Teen näin, että en huolestuttaisi ketään, ihmisten suhtautuminen minuun ei muuttuisi (mielenterveysongelmaisen ikävän leiman pelko) enkä olisi ystävilleni taakka. Eli hymy naamalle ja ponnari kuntoon, kyl se siitä (tai sitten ei) :)

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   18.1.25 11:57:28

Enpä paljon päivittele somea. Joskus joku koira kuva tai reissusta. Naurattaa kun yksi tuttu aina mainostaa olevansa niin reipas ja tekevä ihminen. Totuus että ei ainakaan talostaan pitänyt kovin huolta kun sen ostaja valitti miten jättivät sinne hirveän määrän roinaa jne.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.25 11:58:59

Ei mitään, en käytä sellaisia someja joissa kukaan näkisi elämääni. Ehkä somekulissini on se etten ole edes olemassa, mikä on kyllä jotain mistä haaveilen.

Lähettäjä: 33338636 
Päivämäärä:   18.1.25 12:05:59

No en kyllä peittele mitään. Laitan ihan arkisia kuvia, mutta toki koitan saada kuvat näyttämään kivalta. En laita mitään tärähtäneitä kuvia tai sellaisia jossa näytän tyhmältä. :D

Mutta ihan tavallisia asioita. En jaksa ihmisiä, jotka esittävät jotain.

Päivämäärä:   18.1.25 12:07:58

En päivitä sinne juuri mitään niin ei ole kulissia. Seuraava päivitys on varmaan lapseni syntymä 1,5-2 kk päästä. Sitä edellinen päivitys oli joskus 1-2 viikkoa sitten.

Kavereissa on näitä kulissien pitäjiä. Paistavat läpi.

Lähettäjä: ehei 
Päivämäärä:   18.1.25 12:17:39

Noin kolme vuotta sitten poistin kaikki tilit.
Lähinnä rupesi ärsyttämään kulissien pitäjät.

Tämä on ainut paikka missä enää käyn.

Päivämäärä:   18.1.25 12:18:16

Some on itselleni enemmän sellainen hyvien vibojen jakamispaikka. Sellaisia kuvia mitä itse tykkään katsoa, esim. eläimistä. Ja pintapuolisesti saatan päivittää jotain kuulumisia, 1-2 kertaa vuodessa, koska paljon tuttuja seuraajina. Ei ole tarvetta hehkuttaa mitään ja todella tarkkaan mietin mitä jaan yksityisestä elämästä. Itsestäni on kuvia lähinnä eläinten kanssa.

Päivämäärä:   18.1.25 12:19:45

En pidä kulissia, mutta postaan vain asioita, jotka eivät ole liian henkilökohtaisia. Ja toisaalta minkä oletan kiinnostavan (ja mikä tykkäysten valossa kiinnostaa). En laita someen mitään sellaista mitä en voisi bussipysäkille ventovieraalle avata tai jota en voisi muuten julkisesti kuuluttaa. Liian henkilökohtaiset ja herkät asiat menee siihen kategoriaan.

Julkaisujen pitää olla myös esteettisesti kauniita.

Itse en lue sitä kulissiksi, että valitsee hyvät jutut mitkä julkaisee. Eihän vaikka työkaverillekaan pidetä kulissia vaikka kaikkea ei kerrottaisi. Sitten jos alkaa valehdella tai luoda vääristynyttä kuvaa, on kyse kulissista.

Lähettäjä: North 
Päivämäärä:   18.1.25 12:23:21

Olen sairastanut viimeisen 8kk todella tiiviisti ja ollut paljon sängyn pohjalla ja sairaalahoidoissa. Mutta someni peittää tämän hyvin, joten kai se jonkunlainen kulissi on. Saatan esim ottaa sairaalan pihassa kauniin kuvan auringonlaskusta tai päiväkahvista, kukaan ei tiedä että ne ovat otettu sairaalassa tai kuvassa on päiväni ainoat askeleet pois sängystä ja mukanani kulkee tippateline. Ja tykkään somesta ja tykkään myös päivittää itsekin aktiivisesti instagramiin stooreja. Sisällöstäni saa kyllä elämästäni kieltämättä aivan erilaisen kuvan, mitä karu todellisuus on.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   18.1.25 12:23:38

Oikeassa elämässä olen masentunut, ahdistunut ja itsetuhoinen luuseri, josta ei ole yhtään mihinkään ja joka sietäisi kuolla pois happea tuhlaamasta. Olen sitä samaa myös somessa. En osaa valehdella enkä rakentaa mitään kulisseja. Tästä syystä minulla ei ole ystäviäkään. Kukapa tällaisen ankeuttajan kanssa haluaisi kaveerata...

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   18.1.25 12:25:53

Ei mitään, päivittelee yleensä vaan jos lähden jonnekin reissuun. Ja nekin lähinnä omaksi iloksi ja muistoksi sinne. Koirien kuvia käytän aina kansikuvan ja välillä päivitä tuoreen profiilikuva itsestäni (kerran vuodessa). Niitä profiilikuviakin on kiva itse seurata miten tässä on kasvanut, ja sitten alkanut vanhentumaan :D päivittelee siis suurimmaksi osaksi vain itseäni varten. Mitään ruokakuvia ja muita kirjoituksia en sinne laittele koskaan.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.1.25 12:27:58

Ei ole kulisseja. En ole postannut mitään moneen vuoteen. Ei vaan ole mitään, mitä haluaisin jakaa somessa. Koko some on jo niin nähty ilmiönä.

Lähettäjä: """ 
Päivämäärä:   18.1.25 12:38:54

En jaa someen juuri mitään. Joskus storyyn jonkun maisemakuvan lenkiltä kun on kiva keli ja nätit värit tai koiran kuvan. Sekin on tosin sen verran iäkäs, että tarkoituksella sitä vähemmän somessa näytän koska sitten kun siitä aika jättää, en aio sitäkään kuuluttaa somessa. Reissukuvia jaan myös.

Mun somesta ei kyllä pysty päättelemään oikein yhtään mitään :D .. Poistaisin koko somen jos en olisi yrittäjä ja yrittäisi pysyä jollain tavalla omasta alasta kärryillä myös mm. kilpailijoita seuraamalla ja Facebookin (oman alan) ryhmät on tärkeitä ja oikeastaan ainoita joissa kysyn ja jaan apua tarvittaessa työhön liittyvissä jutuissa.

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   18.1.25 13:02:22

Sairastuin vuodeksi vakavasti, enkä jakanut siitä someeni mitään. Koko kokemus oli henkisesti niin rankka, että koin itselleni helpommaksi pitää someni pienenä kulissina. Sairaus vaikutti koko arkeeni niin vahvasti ja oli läsnä koko ajan, joten somessa saatoin olla ns oma itseni ja pääsin olemaan jossain paikassa normaalisti, jossa minua ei kohdella sairaana. Enkä olisi myöskään jaksanut selittää ja vastata kunnostani kenellekään, koska elämä oli muutenkin jo pelkkää sairastamista.

Enkä muutenkaan halua jakaa henkilökohtaisia asioita puolitutuille uteliaille, joita valtaosa seuraajistani on.

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   18.1.25 13:03:46

No ei s

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   18.1.25 13:04:40

Facebookissa on valeprofiili, jolla osallistun ryhmien keskusteluun, erityisesti kirjallisuusryhmien, en juuri muiden. Profiilissa ei ole mitään tietoja.

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   18.1.25 13:06:00

No ei se ole mikään ihmeen "kulissi" jos haluaa jakaa vain mukavia asioita. Normaalia elämää.

Olin jo lopen kyllästynyt someen, mutta Threads on yllättänyt positiivisuudellaan.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   18.1.25 13:11:46

Ilmeisesti aika menevä, matkusteleva, koska puolitutut kommentoi niin oikeassa maailmassa. Parin kuulauden välein kun on tylsää, laitan jonkun omaa mieltä hetkauttavan videon. Yleensä ulkoa.
Itselleni ei esim fb edes näytä ystävieni juttuja. Pelkkiä mainoksia.

Päivämäärä:   18.1.25 13:42:00

Ei mitään, en käytä sellaisia someja joissa kukaan näkisi elämääni.

Lähettäjä: Aito 
Päivämäärä:   18.1.25 13:59:31

Ei ole kulissia, vaikka aika paljon postaan instaan. Mulla on omasta mielestäni hyvä elämä ja postaan yleensä positiivisia asioita: nättejä maisemia, eläimiä, hyvää ruokaa, harrastuksia. Mun someni on sisällöltään melko kevyt, vaikka olen ihan fiksu ja asioista perillä oleva ihminen. En laita someen mitään, mitä en voisi kertoa periaatteessa kenelle tahansa.

Päivämäärä:   18.1.25 14:00:38

Ei ole kulissia, mun asiat vaan ei kuulu muille.
Laitan pelkkiä positiivisia postauksia, lähinnä eläinten kuvia. Sellaista mitä tykkään itse selailla sitten myöhemmin.

Käytän facea päiväkirjana, mutta en postaa henkilökohtaisia asioita. En kerro poliittisia mielipiteitäni tms. Noudatan: ”dance, like nobody’s watching. Post, e-mail and text like it will be read in court”.

Lähettäjä: economical truth 
Päivämäärä:   18.1.25 14:07:49

Somekulissin mukaan reissaan ja liehun ympäri maailmaa sekä eksoottisilla lomilla että mielenkiintoisissa työtehtävissä, teen tosi jänniä ja arvokkaita löytöjä kirpparilta ja niin edelleen.

No, kulissi ei sinänsä olekaan väärässä. Mutta totuutta vääristää se että sieltä välistä puuttuvat ne kymmenet ellei sadat päivitykset joissa nyhjäsin taas koti-Suomessa kuten viime viikollakin ja sitä edellisellä ja olin kuolla tylsyyteen, että tein töissä taas koko päivän jotain täysin arvotonta nysväämistä kuten eilenkin ja toissapäivänä ja vihasin itseäni ja uraani, ja että ostin Tokmannista talouspaperia ja jauhelihaa, tein itselleni pahaa ruokaa ja sitten katsoin taas koko illan Netflixiä kotona, kuten olen tehnyt koko tämän viikon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.1.25 14:11:50

Ei ole kulissia, mutta en minä someen mitään negatiivisia kuvia postaa.
Postaan harvoin. Yleisimmin reissukuvia, kuvia puutarhasta, koirien tempauksista, joskus hevosten kuvia.
Kuvat on tarkoitettu ystävilleni, eivät ole kaiken kansan nähtävillä.

Lähettäjä: Muurinpohjalettu 
Päivämäärä:   18.1.25 14:13:57

Facebook päivitän lähinnä jotain... no, päivittelyjä. Esimerkiksi kun vehnäjauhot levisivät lattialle tai on vesiputket jäässä tai askartelin hienon joulukoristeen tai on kuusi koristeltu.

En kerro, että mulla on kaksi hevosta, että reissaan pari kertaa kuussa tai että työpaikka vaihtui viime viikolla tai että minulla on lapsi. Tai no, joskus on saattanut sivulauseessa olla että paistoin jotain lapsen harrastuksen myyjäisiin.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   18.1.25 14:17:27

Mikä on oikea on tapa käyttää somea? Mulla on kavereita, joilta tulee lähes päivittäin joku story. Arkisia asioita: aamukahvi, kuva työpaikan hissistä, lounas, lapsi kävelemässä päikystä kotiin, imurin kuva, salin edessä poseeraus ja lopuksi jalat pöydällä TV:n edessä. Siis koko päivän kirjo. En nyt välttämättä pidä hirveän kiinnostavana, mutta voin joskus lapsen kuvalle antaa tykkäyksen. On myös kavereita, jotka postaa lähinnä reissusta. Monta kuvaa yhdestä päivästä ja pitkä sepustus mitä on tehnyt, nähnyt, miten liikkunut paikasta toiseen, sattuiko jotain kommelluksia jne. Se on taas musta kiinnostavaa.

Onko jälkimmäinen sitten joku kulissi, kun kertoo vain matkoista eikä siitä että juo joka päivä kahvit?

Mulla taitaa viimeisin päivitys somessa olla yli vuoden takaa. Sen jälkeen olen laittanut välillä tarinoita, jotka häviävät vuorokauden kuluessa. Yleensä teen tarinan kun tapahtuu jotain arjesta poikkeavaa. Ehkä se on sitten kulissi. En ajatellut että jotain kiinnostaa mun siivoaminen tms.

Lähettäjä: nuksu 
Päivämäärä:   18.1.25 14:20:17

Bink: oikea tapa käyttää somea on se, joka tuntuu sinusta hyvältä!
Ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa, vaan käytä sitä juuri siten kuin koet sen mukavaksi. Ihan sama mitä joku täällä kommentoi.

Lähettäjä: Coconut 
Päivämäärä:   18.1.25 14:24:08

Lähettäjänuksu
Päivämäärä18.1.25 14:20:17

Bink: oikea tapa käyttää somea on se, joka tuntuu sinusta hyvältä!
Ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa, vaan käytä sitä juuri siten kuin koet sen mukavaksi. Ihan sama mitä joku täällä kommentoi.

Komppaus tälle. Se on just näin!

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   18.1.25 16:34:20

Ei ole kulissia kyllä pahemmin. On jotain asioita joita en someen pahemmin jaa, mutta paljon jaan ja ihan just sellasena kuin ne on. Kun makasin sairauden takia sängyssä 2,5 vuotta niin en minä sitä kaunistellut. Kerroin ihan suoraan missä kunnossa olen jne ja ilman somea en olisi kyllä selvinnyt tuosta ajasta - moni ystävä sitä kautta tsemppasi koko tuon kammottavan ajan läpi (en juuri pystynyt tapaan ketään tai edes puhuun puhelimessa), ja muiden ihmisten normaalin elämän seuraaminen auttoi jotenkuten pysyyn järjissään.

Päivämäärä:   18.1.25 16:46:32

Bink: no ei varmaan ole oikeaa tapaa. Itse kuitenkin pidän kiinnostavampana kaverisomettajina niitä, jotka jakavat stooreissa arkeaan melkein päivittäin kuin niitä, jotka laittavat vain jotain "highlight-päivityksiä" tyyliin reissuilta tai jouluna. Arki on kiinnostavampaa näin keski-ikäisen silmin :)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.1.25 17:17:47

Mä en oikein näe sitä kulissin pitona, että laitan kuvia lomilta, ravintoloista tai kauniista maisemista, perheestä juhlina yms.
Jaan asioita, jotka tuottaa mulle hyvää mieltä. En yritä aiheuttaa niillä kateutta muille. Muiden ihmisten kateellinen luonne on heidän omaa vikaa, ei minun.

Mun mielestä someen ei kuulukaan jakaa esim perheestä ja lapsista negatiivisia asioita, koska sinne jäävät jutut voi olla ikuisia. Enkä ymmärrä syytä kuvata sinne illalla nopeasti hotkaisemaani pakastepizzaa. Silloin on yleensä niin nälkä, ettei kerkiä kuvaamaan. Tai miksi julkaisisin lasten riitelyä tai sitä kertaa kun 3 vuotias levitti päiväunilla paskaa koko huoneensa täyteen seiniä myöten niin korkealle kuin ylsi.

Toki esim joulukuussa meillä näkyi somessa hyvin idyllistä perhejoulua ja uuttavuotta vaikka oikeasti yritettiin selvitä lähinnä 2 lähisukulaisen sairastuessa ja yhden kuoltua. Tuo kulissien oli ihan lapsiakin varten ja miksi en jakaisi silloinkin niitä itselle hyviä hetkiä someen. Ne minä mieluummin tuosta ajasta jatkossa itsekin muistan.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   18.1.25 17:20:03

No jaa, mieluummin katson reissukuvia kuin jotain kahvikuppikuvia arjesta. Tai lasten kuvia

Päivämäärä:   18.1.25 17:50:27

Täh: Näin me ihmiset ollaan erilaisia! Reissukuvat on myös ihan kivoja, mutta siis MINUN mielestä ne on aika tylsiä somekavereita, jotka päivittävät vain niitä reissuja ja muita spessuhetkiä. Voisin olla eri mieltä, jos seurasin tyyppejä, jotka laittaa joka päivä sen kahvikupin kuvan ja siihen jonkun tekstin tyylillä "huomenta kamut, on uusi päivä taas!" Mutta ei tosiaan ole näitä omalla seurattavien listalla.

Kuten monilla muillakin, niin myös minulla tuo some on vähän semmoinen muistojen arkisto. Kiva katsella niitä vanhoja juttuja, muistella kivaa hiihtoretkeä tai yhteisiä juttuja jo edesmenneiden lemmikkien kanssa. Jos jotakuta ei kiinnosta, niin ei se minua haittaa. :)

Lähettäjä: valkku 
Päivämäärä:   18.1.25 18:19:22

Mun mielestä mulla on ihan arkinen some, päivitän ehkä kerran vkossa jotain. Ei lapsista eikä miehestä koska he on sen kieltäneet.
lähinnä
yritän jotain hauskaa hevosesta, myös linkkaan kii9nnostabia artikkeleita, myös missä oon käynyt, joku ravintola, konsertti tms. En kerro kenen kanssa, "ystävän kanssa". eli ihan vaan arkea.
Ja silti yks mun tuttu sanoi "mä halusin sun elämän, se tuntuu niin kivalta!" No mun elämä onkin ihan ok, mutta ihan tavallista.

Lähettäjä: Niksnaks 
Päivämäärä:   18.1.25 21:19:31

Siis ei se ole mikään kulissi vaan normaalia järjen käyttöä että mummon kuolemaa, lapsen diagnoosia tai miehen erektiohäiriötä ei todellakaan jaeta nettiin :Dddd

Eli vain positiivisia, kevyitä juttuja, ei mitään paljastelua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.