Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä mömmöä sain sektiossa?

Lähettäjä: Äityli 
Päivämäärä:   17.1.25 19:05:29

Aloin lukemaan kuopuksen synnytyskertomusta kannasta, mutta siellä ei mainita lääkettä jota sain heti kun napanuora oli katkaistu. Oli paniikkikohtaus päällä, keho vapisi ja pelkäsin todella kun viikot oli vasta 35 ja lapsi syntyi keskosena. Vapina oli sellaista kun palelee kunnolla paitsi ettei ollut kylmä. Järki sanoi ettei ole hätää mutta keho ei kuunnellut vaan veti ihme vapinaa.

Ihana anestesialääkäri tsemppasi, tiesin etten voi saada mitään rauhoittavia koska lapsi on kiinni minussa ja heti kun lapsi oli ulkona pyysin ”mömmöjä”. Puolisoni sanoi että (tätä en muista) hoitaja kysyi virne naamalla ”Mitä saisi olla?” Ja oli tuutannut maidon väristä nestettä kanyyliin.
Rauhoituin välittömästi, olin kuin pilven päällä ja leikkaussalin äänet kuuluivat kuin veden alla. Olin läsnä mutten kuitenkaan siellä, rauha kulki koko kropan läpi. Olin tätä ennen synnyttänyt 6 päivää ja käynyt tipalla supistusten keskeyttämiseksi, olin aivan loppu sekä henkisesti että fyysisesti. Tämän aineen jälkeen tilanne laukesi ja palasin ehkä vartin(?) sisällä takaisin maan pinnalle kuin mitään ei olisi tapahtunut. Olin rauhallinen ja valmis ottamaan vauvan syliin, onneni kukkuloilla.

Miksi lääkettä ei lue Kannassa? Siellä lukee muuten koko synnytyskertomus hyvinkin yksityiskohtaisesti.

Re: Mitä mömmöä sain sektiossa?

Lähettäjä: Öööh 
Päivämäärä:   17.1.25 19:06:47

Kuulostaa morfiinilta. Itse sain sektion jälkeen ja oli kyllä hyvä olo :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.1.25 19:08:31

Jotain opiaattia selvästi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.1.25 19:11:42

Propofoli on valkeaa maitomaista nestettä ja sitä salissa on ainakin saatavilla, mutta epäilen että käytettäisiinkö sitä tuollaisessa tilanteessa..

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   17.1.25 19:24:39

Sain sektion jälkeen jotakin vastaavaa. Oli todella hyvä olo, ja vaikka tiesin, että se johtuu mömmöstä, oli paras olo ikinä.

Lähettäjä: +tyhjä+ 
Päivämäärä:   17.1.25 19:51:13

Varmaa tosiaan propofoli ja laitettiin sellainen määrä, että sut ns "humautettiin"

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   17.1.25 19:52:59

Propofolia varmaan humauksen verran.

Päivämäärä:   17.1.25 19:56:13

Samaa kamaa joka tappoi Michael Jacksonin?

Päivämäärä:   17.1.25 20:01:26

Mulla ihan epiduraali (vai spiraali? En enää muista) aiheutti kovan tärinän. Muuta lääkkeitä en saanut, paitsi sitten antibioottia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.1.25 20:04:05

Joo valkoinen on propofolia

Lähettäjä: Xxcc 
Päivämäärä:   17.1.25 21:22:10

No sanokaapas, kun täällä on asiantuntijoita paikalla, mikä lääke sektion jälkeen saa nesteet lähtemään kehosta? Pissason itseni 10 kg kevyemmäksi sektion jälkeen?!

Lähettäjä: gio 
Päivämäärä:   17.1.25 21:22:56

Propofoli sanoisin minäkin

Päivämäärä:   17.1.25 21:50:18

Suonensisäinen Diapam on valkoista.

Päivämäärä:   17.1.25 22:12:23

Morkku on kirkasta

Lähettäjä: Wow 
Päivämäärä:   17.1.25 22:19:04

En enää yhtään ihmettele miksi ihmiset käyttää noita huumausaineina pahan olonsa taltuttamiseen, jos vaikutus on tuollainen!

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.1.25 22:23:25

En usko että sinulla välttämättä oli edes paniikkikohtaus päällä vaan ennen aikainen synnytys sai tuo vapinan ja kylmän olon aikaan. Minulla esikoinen oli perätilassa ja sen vuoksi halusin sektion. Ennen sektiota rv 35+5 synnytys käynnistyi vesien menolla ja heti vesien menon jälkeen minulla alkoi kova vapina ja kylmä olo. En ollut paniikissa, mutta keho vaan vapisi kovaa ja oli todella kylmä. Vapina helpottui vasta kun sektion puudutus oikeasti vaikutti, mutta kylmä olo ja outo tunne jatkui koko sektion ajan. Vasta kun sektio oli ohi ja pääsin heräämöön niin olo hävisi. Vauvan syliin saaminen ei minulla helpottanut oloa.

Kuopuksen kohdalla synnytys käynnistyi myös vesien menolla, mutta synnytyksen aikana en kertaakaan kokenut vastaavaa kuin kuopuksen kohdalla. Tosin kuopuksen kohdalla, kun menetin paljon verta ja verta vaan hulahteli ulos tuli todella outo tunne.

Lähettäjä: Jjoo 
Päivämäärä:   18.1.25 00:11:28

Ei ole ollut propofolia vaikka se valkoista onkin. Se on nukutusaine eikä sillä ole muita käyttötarkoituksia eikä se myöskään aiheuta taivaallista oloa koska siitä lähtee vain tajua pois eikö edes miellyttävän tuntuisella tavalla.

Olet saanut bentsoa suoraan suoneen, sen käyttöaihe on just toi paniikki ja jonkun valmistajan suonensisäinen bentsovalmiste on valkoista, en vaan satavarmasti enää muista mikä, koska vuosian ajan työpaikalla HUSissa ollut käytössä kirkas valmiste. Mutta ihan satavarmasti tiedän antaneeni potilaalle valkoista suonensisäistä bentsovalmistetta. Todennäköisesti oli Loratsepaamia.

Päivämäärä:   18.1.25 00:19:48

35 ei ole edes kovin vähän viikkoja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.