Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toisten tunteiden sanoittaminen

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   17.1.25 09:27:31

Mikä ihmeen muoti tämä on? Ht.netissäkin näkee usein näitä absurdeja keskusteluja, joissa ruvetaan sanoittamaan toisten tunteita. "Kyllä kaikkia lihavia nyt ärsyttää" tai "sinua suututtaa kun olet väärässä" .

En hyväksy tunteiden määräämistä/siirtämistä myöskään lasten kohdalla, jokaisella on oikeus tunteisiinsa. Lasta pitää toki opettaa kohtaamaan ne tunteensa.

Re: Toisten tunteiden sanoittaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.1.25 09:35:03

Vaikuttaisi aika selkeältä yritykseltä ymmärtää/osoittaa ymmärtävänsä. Jos joku sanoittaa tunteesi väärin, niin tietysti voit korjata, ei kukaan muu tiedä sinun totuuttasi, mutta onko se oikeasti niin paha jos joku yrittää edes osoittaa ymmärrystä?

Lapselle tuota tehdään että lapsi oppii mitä eri tunteet on ja että vanhempi näkee ne, on kokenut niitä joskus itsekin ja siten ymmärtää. Ei se lapsi opi mitä eri tunteet on jos kukaan ei niitä hänelle sanoita.

Päivämäärä:   17.1.25 09:38:34

En nyt löydä omaa tekstiäni, olen kertonut tämän ennenkin, mutta olin kaupassa, jossa lapsi kertoi että kaverilla on tietynlainen joulukalenteri. Häntä ei kuunneltu ja se tietysti suututti. Sanottiin vain ettei nyt osteta kalenteria. Lopulta hänelle sanoitettiin, että häntä harmittaa kun ei saa kalenteria... että joo, vanhempi näkee ja tietää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.1.25 10:19:22

Netissä kertoo siitä, ettei ole oikein mitään argumenttia, millä väittää vastaan. Kai se jonkin tyypin ad hominem -virhe on.

Päivämäärä:   17.1.25 10:27:22

Ei lasten tunteiden sanoittaminen ole enää muotia. Lasten annetaan kokea ne tunteensa, jälkeenpäin niistä toki keskustellaan ja lasta voi rauhoitella.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   17.1.25 10:29:01

No näkeehän sen, jos joku asia harmittaa ;)

Lähettäjä: drop 
Päivämäärä:   17.1.25 11:16:17

Minua kovasti hämmentää se, miksi niin monessa keskustelussa täälläkin aina vastataan ”läski siellä sitä ja tätä” tai ”lihavia ärsyttää tämä” tai ”läski ulisee kun tällaista kommentoi” yms. Koska ei oikeasti kukaan voi tietää toisten kommentoijien painoja täällä. Itsekin olen saanut johonkin kommenttiini tuollaisia vastauksia (ja taustatiedoksi, olen hyvin pienikokoinen, siro ja kevyt ihminen). Niinkun mitä ihmettä, miksi heitellään tuollaisia kommentteja?

Päivämäärä:   17.1.25 11:29:51

Noin omaa, yleensä tarkoitushakuista tulkintaa toisen tunteista tai aikeista yritetään esittää objektiivisena faktana. Vastenmielinen taktiikka. Tosin välillä tuntuu, että moni ihan aidosti kuvittelee tietävänsä miten muut kokevat asiat. Keskustelussa tuollainen on myös toisen rajoja rikkovaa, koska se ikäänkuin pakottaa paljastamaan oman kokemuksen tai tunteen puheena olevasta asiasta.

Päivämäärä:   17.1.25 11:33:24

"Ht.netissäkin näkee usein näitä absurdeja keskusteluja, joissa ruvetaan sanoittamaan toisten tunteita. "Kyllä kaikkia lihavia nyt ärsyttää" tai "sinua suututtaa kun olet väärässä" . "

"Vaikuttaisi aika selkeältä yritykseltä ymmärtää/osoittaa ymmärtävänsä."

Ootko nyt tosissasi, kaimani piste?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.1.25 11:39:09

Ensimmäisellä pisteellä on nyt jäänyt aloitus lukematta. Tottakai tunteita voi ymmärtää rivien välistä, jos vaikka joku kertoo äitinsä eilisestä kuolemasta näin: "en ehtinyt kertoa, kuinka paljon rakastin ja aikansa loppui kesken ja lapset jäivät ilman rakasta mummia ja miten mä pärjään." Tuosta voi aistia surua, kaipuuta, järkytystä...

Mutta jostain "ei se haittaa, ettet pidä siitä että tykkään pukeutua tunikaan" ei kannata tehdä tulkintaa "joo, sua harmittaa kun oot läski".

Lähettäjä: porkkana 
Päivämäärä:   17.1.25 16:23:32

Lähettäjä: drop
Päivämäärä: 17.1.25 11:16:17

Minua kovasti hämmentää se, miksi niin monessa keskustelussa täälläkin aina vastataan ”läski siellä sitä ja tätä” tai ”lihavia ärsyttää tämä” tai ”läski ulisee kun tällaista kommentoi” yms. Koska ei oikeasti kukaan voi tietää toisten kommentoijien painoja täällä. Itsekin olen saanut johonkin kommenttiini tuollaisia vastauksia (ja taustatiedoksi, olen hyvin pienikokoinen, siro ja kevyt ihminen). Niinkun mitä ihmettä, miksi heitellään tuollaisia kommentteja?

Siis tämä! En vaan ymmärrä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.1.25 16:41:22

" miksi niin monessa keskustelussa täälläkin aina vastataan ”läski siellä sitä ja tätä” tai ”lihavia ärsyttää tämä” tai ”läski ulisee kun tällaista kommentoi” yms."

Jos joku vaikka kysyy, mistä löytyisi juhlapuku hoikalle tiimalasivartaloiselle, jossa tulisi muodot esille ja olisi olkaimeton, niin ei ole vaikea arvata millainen ihmine ja miksi kommentoi jotakin "mauton wt tyrkkypuku" tai vastaavaa. Se ei erittäin todennäköisesti ole toinen hoikka tiimalasivartaloinen :D

Päivämäärä:   17.1.25 16:49:37

No: tuollaista ihmistä voi ojentaa käyttäytymään, eli tuossa tapauksessa antamaan sen pukuvinkin. Vaikka etpähän sinä voi sitä tajuta, kun et ole hoikka :D

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   17.1.25 16:52:43

"Jos joku vaikka kysyy, mistä löytyisi juhlapuku hoikalle tiimalasivartaloiselle, jossa tulisi muodot esille ja olisi olkaimeton, niin ei ole vaikea arvata millainen ihmine ja miksi kommentoi jotakin "mauton wt tyrkkypuku" tai vastaavaa."

Just tuo.

Tuollaiseen kysymykseen tulee myös kommentteja "halusit sitten päästä kertomaan, että oot hoikka ja hyväkroppainen" (koskaan kukaan ei kommentoi samalla tavalla kysymykseen "olen xxl-kokoinen ja haluaisin vinkkejä, mistä löytää juhlapuku"). Ei ole vaikea arvata, ketä häiritsee se, että hoikka ja hyväkroppainen sanoo olevansa hoikka ja hyväkroppainen. Kerro olevasi katkera ilman että kerrot olevasi katkera.

.

Lähettäjä: Orange 
Päivämäärä:   17.1.25 16:59:34

Minä kyselin joskus neuvoja uniapneajuttuihin. Sain pelkkiä "laihduta, läski!"-kommentteja. Onneksi pääsin lopulta hoidon piiriin. Kummaa, kun lääkärin mielestä ei ollut tarvetta "pudottaa paria kiloa".

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.1.25 17:07:11

"No: tuollaista ihmistä voi ojentaa käyttäytymään, eli tuossa tapauksessa antamaan sen pukuvinkin. Vaikka etpähän sinä voi sitä tajuta, kun et ole hoikka :D"

Niin ajattelit, että se ei-hoikka katkera osaisi antaa pukuvinkkejä hoikille? Hoikka ymmärtäisi, että ei se ole mahdollista. Samoin kuin hoikka ei osaisi antaa pukuvinkkejä ei-hoikille kun ei sellainen ole.

Lähettäjä: taas samaa 
Päivämäärä:   17.1.25 17:11:22

En ymmärrä koko painojankutusta. Jos ei halua olla ylipainoinen, muuttaa ruokavalionsa ja alkaa liikkua niin hoikistuu. Jos taas haluaa, on sitä sitten reilusti. Jos joku haluaa olla muhkumpi niin siinähän on, hänellä on siihen oikeus, niinkuin hoikillakin on olla hoikkia. Pukeutumisvinkkejä nyt ei kannata tyrkyttää ellei ole itsellä kokemusta, koosta riippumatta.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.1.25 17:21:17

Eli kun raskaana ollessani, varsinkin loppuaikana, kerrytin painoa ja turposin kuin rantapallo, ammattitaitoni jouti viemäriin?

Lähettäjä: JuliaX 
Päivämäärä:   17.1.25 20:58:14

Lähettäjä: drop
Päivämäärä: 17.1.25 11:16:17

Tämä. Ja kun noita kommentteja siis tulee, vaikka koko keskustelun aihe ei liittyisi painoon tai ihmisten kokoon millään tavalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.