Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten puhua lapsille itsemurhasta?

Lähettäjä: Suru 
Päivämäärä:   16.1.25 21:58:33

Lähisukulainen n.30v ei jaksanut enää mt ongelmiaan ja lähti oman käden kautta.
Lapset 5v ja 7v kysyvät mihin kuoli. Olen sanonut, että oli sairas ja yritettiin auttaa mutta ei auttanut. Sitten olen sanonut etten halua nyt puhua tästä.
Pakko asia on kuitenkin jossain vaiheessa käydä läpi.
Todella vaikeaa. Miten tätä nyt lähdetään kertomaan?

Re: Miten puhua lapsille itsemurhasta?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   16.1.25 22:03:57

Tuo on ihan hyvä pohjustus, että oli niin sairas. Myöhemmin voit kertoa että joskus ihminen on niin sairas että haluaa vain kuolla pois, ja voitte keskustella siitä asiasta lisää.

Lähettäjä: Öööh 
Päivämäärä:   16.1.25 22:06:12

Älä kerro tuon enempää tuon ikäisille. Heidän ei tarvitse tietää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.1.25 22:13:08

Lapset menevät elämässä eteenpäin paljon nopeampaa ja eivätkä mieti kuolinsyytä, vaikka nyt kyselevätkin.
Eli älä kerro yhtään enempää, säästät sillä lapsia.! Vasta sitten vuosien päästä, jos asia tulee edes puheeksi.

Päivämäärä:   16.1.25 22:15:05

En kertoisi tarkemmin syytä, mutta puhuisin lasten kanssa yleisesti kuolemasta, jos nämä kyselevät ja ovat selvästi kiinnostuneita. Kannattaa myös muistaa, että lapset voivat kuulla muiden ihmisten puheita asiasta ja tulla tosi hämmentynyt tai pelokas olo, ja on hyvä että sanoa että voivat aina puhua ja kysyä asiasta jos se mietityttää.

Päivämäärä:   16.1.25 23:26:16

Tuon ikäisten ei tarvitse tietää tarkkaa kuolinsyytä, itsemurhasta ei kannata puhua. Voit tosiaan sanoa, että tämä ihminen oli todella sairas ja puhua sitten kuolemasta yleisellä tasolla. Se, että sanoo ettei halua ollenkaan puhua asiasta ei ole suositeltava vastaus, koska sillä tavalla ei saa lapsia lopettamaan asian miettimistä vaan päin vastoin he miettivät sitä silloin vielä enemmän ja voivat kehitellä todella pelottavia kuvitelmia siitä itselleen.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   16.1.25 23:33:21

Ensinnäkin osanotot ja voimia sinulle. Olen joutunut itse miettimään samaa asiaa, valitettavasti.

Minun mielestäni taas olisi tärkeää kertoa lapsille rehellisesti, heidän tasollaan itsemurhasta. Lapset ovat viisaita ja aistivat ja tietävät kyllä asioita, kuulevatkin teidän ja muiden puheista. Asiasta voi helposti muodostua mieltä painavaa pelkoakin, jos he aistivat siihen liittyvän salailua mutta eivät saa oikeaa selitystä.

Tämän ajatuksen luin/kuulin jostain: Lapsille itsemurha ei ole sen järkyttävämpää kuin tavallinen kuolema, ja juuri sen takia on tärkeä sanoittaa asia heille. Ei he tiedä vielä, että itsemurhassa on jotain pahaa ja salattavaa, että se on aiheena tabu (vaikka ei pitäisi olla). Lapset ovat eritavalla läsnä totuudelle tässäkin asiassa, suorempia ja yksinkertaisempia.

Minusta hyvä alku on juuri tuo että läheinen oli hyvin sairas, ja että tämän vakavan sairauden vuoksi hän menetti elämänhalunsa ja teki keholleen niin että se lakkasi toimimasta. Tai että sairaus oli pään sisällä, ja hän oli niin sairas, ettei itse enää nähnyt mahdollisuutta parantua ja menetti halunsa elää, vaikka oikeasti apua olisi aina saatavilla. Esimerkiksi jotenkin näin.

Ja vielä lisättävä että aihe niin raskas ja hankala että kaikki varmasti tässäkin tekee tavallaan. Jos haluat ja pystyt kertoa vain, että läheinen kuoli vakavaan sairauteen, kerro niin. Itsellä vain jotenkin se tunne, että lapsikin ansaitsee totuuden ja se voi lopulta olla enemmän heidän suojelua kuin puhumattomuus aiheesta.

Päivämäärä:   16.1.25 23:40:13

Kuolemaan liittyen nyrkkisääntö on että lapsille kerrotaan se, mitä he haluavat tietää. Lapsi esittää kysymykset häntä kiinnostavista asioista ja aikuinen vastaa lapsentasoisesti. Muuta ei tarvitse eikä kannata selitellä.

Lähettäjä: Ulrika 
Päivämäärä:   17.1.25 08:10:54

https://www.mll.fi/vanhemmille/tukea-perheen-huoliin-

ja-kriiseihin/lapsi-ja-laheisen-kuolema/

Poista väli. MLL:n sivuila oli toinenkin juttu aiheesta ja sieltä voi ihan kysyä neuvoa myös, jos haluaa vaikka tarkentaa vielä nimenomaan itsemurhaan liittyen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.