Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tekisit taloudellisesti mun tilanteessa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.1.25 15:41:02

Oma asuntolainaosuus jäljellä n. 130-140K€.
Bruttotulot 4200e/kk, n. 2700 netto.

Paljon menoja, täydet päiväkotimaksut ja iso vastike sekä kk-laina. Harrastuksiin ym menee kans rahaa.
Olen ollut nyt vuoden töissä perhevapaiden ja hetken työttömyyden jälkeen.
Vanhastaan mulla on osakkeissa ja rahastoissa sekava setti n. 11000€. Käteistä säästötilillä melkein 10 000€.

Työttömyyden pelossa haluaisin pitää suht paljon likvidejä varoja, mutta en tiedä mikä olis riittävä summa.

Nyt olen saanut vaatteet uusittua perhevapaavuosien jälkeen ja kaikenlaista patoutunutta rahankäyttötarvetta hoitanut.

Minkälaisia säästösummia ja sijoituksia teillä on? Entä kuinka paljon käytätte itseenne, matkailusäästöön tai vaikka uuteen autoon säästämiseen?

Re: Mitä tekisit taloudellisesti mun tilanteessa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.1.25 15:50:18

Laske ensin pakolliset menot/kk.
Lisää siihen 300-500 €, ja yritä säästää loput.
Laita joku automaattisumma menemään säästötilille joka kuukausi.

Noin minä, ja myös mieheni, toimittiin silloin kun oli asuntolainaa.

Ja pidä huolta, että tilillä on aina vähintään se 10 000 € yllättäviin menoihin. Aina voi hajota joku kodinkone tai auto, tai eläin sairastua, tai mitä vaan.
Yli kymppitonnin säästöistä sitten matkat. Kk-palkasta kyllä jää itsensä huoltoonkin. Me budjetoidaan pakollisiin menoihin kampaajat, kosmetologilla, hierojat, treffi-illat ja harrastukset.

Lähettäjä: Raps 
Päivämäärä:   16.1.25 16:08:47

Just tänään mietin, että pitäisikö laittaa taloutta vähän kuntoon jotta saisi enemmän säästöön. En kyllä oikein tiedä mitä varten säästäisin. Tai säästöön siis jää "väkisin" niin en tiedä onko oikeasti tarvetta kauheasti alkaa kiristämään vyötä, että saisi lisää säästöön.

Ruoka on mulla sellainen mistä saisi varmasti säästöjä. Nykyään aika huolettomasti ostan kaupasta mitä haluan silloin kun kauppaan jaksan raahautua. Vakuutukset pitäisi kilpailuttaa, mutta siinä ehkä ne helpommat itselläni.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   16.1.25 18:30:28

Mikä niiden rahastojen ja osakkeiden tilanne on? Plussalla vai miinuksella? Plussalla olevat ottaisin ulos ja lyhentäisin lainaa. Miinuksella oleviin ei tietenkään kosketa.

Käteissäästöjä en ehkä uskaltaisi laittaa lainan lyhennyksiin tai ehkä niistä pari tonnia. Riippuu vähän millaisia taloudellisia arkiriskejä taloudessa on, että mikä on sopiva puskuri. Lainan korot on kuitenkin isommat kuin säästötilin tuotto (onhan ne sentään säästötilillä ja tutkittu mistä pankista paras korko tuollaiselle summalle?)

Jos työttömyyden uusiutumisesta on mitään vaaraa, niin harrastukset pois ja rahat lainan lyhennykseen.

Matkailua tai uutta autoa en edes harkitsisi tuolla talousasetelmalla.

Me voidaan vain haaveilla asuntolainasta, kun sopivaa ostettavaa ei kukaan myy, joten säästöjä on säästelemättäkin. Enemmänkin ongelma on siinä mihin sitä rahaa sulloisi parempia aikoja odotellessa, että olisi käden ulottuvilla myyjien taas aktivoituessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.