Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko vanhempasi edunvalvoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.1.25 15:22:57

Miksi olet edunvalvoja? Oletko ainoa, vai onko muitakin? Miksi ette ottaneet ulkopuolista edunvalvojaa?

Re: Oletko vanhempasi edunvalvoja?

Lähettäjä: riu 
Päivämäärä:   16.1.25 15:36:14

Olen edunvalvontavaltuutettu, vanhempani on valtuuttanut minut ja veljeni. Yksinkertaisempi systeemi kuin edunvalvoja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.1.25 15:55:39

En ole vielä, mutta on tehty valmiiksi paperit tilannetta varten jos joku läheisistä tarvitsee edunvalvontaa.
Meillä on ristiin mun isä, anoppi, minä, mies, ja meidän aikuiset tytär ja poika.
Paperit on myös siihen, jos meidän nyt parin viikon päästä 11 täyttävä iltatähti jäisi ilman isää ja äitiä. Hänen huoltajiaan olisivat silloin joko isoveli tai isosisko, tai molemmat yhdessä.

Päivämäärä:   16.1.25 15:58:16

Olen miettinyt että meidän perheessä pitäisi tämä keskustelu käydä. On kaksi 65-vuotiasta ja neljä noin 40- vuotiasta sinkkua niin koskettaa kaikkia.
Mistähän lähtisi liikkeelle?

Päivämäärä:   16.1.25 16:05:20

Tämä on asia, jota minäkin olen miettinyt paljon. Mitä teen jos äitini saa muistisairauden? Edunvalvonta ei ole mikään yksinkertainen juttu ja omat tietoni tällaisista asioista ovat aika heikot, toki sitten pitäisi siihen perehtyä, mutta tämäntyyppiset asiat ovat minulle vaikeita ja mokaan helposti. En kuitenkaan missään tapauksessa haluaisi äidille ulkopuolista edunvalvojaakaan, koska näissä on todella paljon väärinkäytöksiä, on keinoteltu edunvalvottavan rahoja omiin taskuihin, hävitetty edunvalvottavalle tärkeää irtaimistoa, jyrätty edunvalvottavan oma tahto täysin ja annettu tälle niin vähän käyttörahaa ettei tämä pysty tekemään mitään. Näistä on uutisoitu aika useinkin. Ja se ihan myönnetään, että oikein kukaan ei valvo näiden edunvalvojien toimintaa.

Lähettäjä: Wau 
Päivämäärä:   16.1.25 16:46:49

Tässä hyvä opas: https://www.suomalainen.com/products/edunvalvontavaltuutus-arkikielella

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.1.25 16:52:20

Jos mahdollista ei ulkopuolista edunvalvojaa. Osa on ihan fiksuja mutta osa pihtaa valvottavan rahoja ja omaisuutta. Saavat liian suuren vallan rahan käytöstä. Valvottava haluais esim matkustaa johonkin ja tarvitsisi rahaa sanotaan ettei onnistu vaikka tilillä reilusti rahaa.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   16.1.25 17:28:16

Olen mun vanhempien edunvalvoja ja ilmeisesti myös mieheni vanhempien.
Molemmat tehneet paperit selviksi ajoissa, kun kumpienkin lähipiirissä muistisairautta ja asioiden hoitsminen on ollut välillä todella hankalaa ilman papereita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.1.25 17:33:50

Minä ja siskoni ollaan omien vanhempien edunvalvojia, (tai siis äiti on tällä hetkellä isän edunvalvoja), mies on omiensa. Meidän 2 vanhinta lasta on meidän. Nämä siis tehty valmiiksi, jos tulee tilanne, ettei joku ole enää kykenevä asioistaan ja omaisuudestaan päättämään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.