Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Töissä muut saikuttaa jatkuvasti

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   16.1.25 10:52:21

Olen vähän väsynyt siihen, että naisvaltausessa työpaikassani porukka saikuttaa ihan koko ajan. Pienten lasten vanhemmat ovat viikottain pois, kun lapsilla tai itsellä on flunssaa/oksutautia/mitä milloinkin. Kaikilla on perheet ja mies, mutta niin vaan on, että miehet eivät jää hoitamaan vaan se on äiti joka jää. Eihän tämä näin voisi mennä! Kyllä tässä pitäisi olla vastavuoroisuuden periaate, käytännössä nämä äidit voivat itse asiassa olla liki puolet työajastaan pois täydellä palkalla! Aiheuttaa merkittäviä vaikeuksia naisvaltaisilla aloilla, enkä ihmettele, miksi nuoria naisia ei haluta palkata.

Re: Töissä muut saikuttaa jatkuvasti

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.1.25 10:54:56

Jaa. Kolmevuotiaan äitinä olen tainnut olla pois lapsen syntymän jälkeen nelisen kertaa. Mies hoitanut suurimman osan sairasteluista. Hyvä, ettet yleistä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.1.25 10:56:09

Ensi viikonlopun tuuraan myös kaksvitosta lapsetonta kollegaa, joka on sairauslomalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.1.25 11:00:21

Ethän sinä tiedä vaikka olisivat puoliksi lastdn sairastelut poissa. Et myöskään tiedä mikä sairaus on kyseessä.

Jos halutaan kuluttajia, täytyy maksaa palkkaa ihmisille. Ja ihmisyyteen kuuluu myös sairaudet.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   16.1.25 11:02:42

"Jaa. Kolmevuotiaan äitinä olen tainnut olla pois lapsen syntymän jälkeen nelisen kertaa. Mies hoitanut suurimman osan sairasteluista. Hyvä, ettet yleistä."

Ap puhui omasta työpaikastaan.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   16.1.25 11:03:25

Ootko varma, että miehet ei jää?

Kyllä mä usein oon kipeiden lasten kanssa kotona, mutta mies on ollut ainakin saman verran. Ne lapset vaan on usein kipeinä ja yritetään parhaamme mukaan vuorotella ja katsoa kummalla tärkeämpi olla töissä juuri sinä päivänä.

Ikävää toki jos asiat kaatuu sinun päällesi tästä syystä, juttele esimiehellesi. Jos taas ei edes lisää sinun hommiasi, niin huolehdi omista asioistasi. Jonu toivottavasti sinuakin hoisi lapsena kun sairastit. Lastrn hoito kotona kun sairastavat ei todellakaan ole netflixiä ja chiliä vaan valvomista, ja siivoamista, päivin öin. Yleensä myös itse samalla kipeänä.

Ps. Mitä luulet kuka silti tekee meen tiimistä silti eniten laskutusta. Minä. Sinulla on todella toksinen asenne naisia kohtaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.1.25 11:07:01

Mua muutenkin ihmetyttää miten paljon ihmiset sairastaa. Siis lapset ja heidän vanhemmat. Olen ihmetellyt tätä jo parikymmentä vuotta, kun töissä vanhemmat koko ajan pois kun joka sairastaa.

Silloin kun itse olin koulussa niin useampi vuosi meni ilman sairauspoissaoloja ja sit muutamia päiviä pois jos oli joku flunssa. Mitään vatsatautia tms mulla ei ole ikinä ollut. Eivätkä muutkaan meidän luokalla juurikaan sairastaneet. Eikä ollut mikään muutaman oppilaan minikoulu.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.1.25 11:07:16

On se kamalaa kun on itse terve ja voi hyvin ja läheiset ja perhe on terveitä. Sen sijaan että kadehtii muita sairauksista, niin voisi vaikka olla kiitollinen omasta hyvästä tilanteesta. Toivottavasti saat syövän tai vaikka ms-taudin.

Päivämäärä:   16.1.25 11:09:57

Niin, olit koulussa.

Ei koululaisia tarvitse jäädä kotiin valvomaan. Ne on päiväkoti-ikäisiä, joita jäädään kotiin hoitamaan tai sitten todella kipeitä vähän vanhempia lapsia.

Päiväkoti-ikä menee ohi. Sitten ne lapset kasvaa eikä enää saa joka tautia. Sitten saattaa moni ikivela ollakin itse tehnyt kuitenkin sen lapsen ja sairastelee sen kanssa kun nää entiset "saikuttajat" tekee työt.

Päivämäärä:   16.1.25 11:11:46

Ikävä kyllä tiedän että miehensä eivät ole pois. Kertovat auliisti, että miehet eivät voi jäädä kotiin, koska heillä "niin tärkeää töissä, ettei voi olla pois".

Päivämäärä:   16.1.25 11:13:27

Itsellä siis kaksi lasta. Hyvin vähän ovat sairastaneet ja aina olen pitänyt huolen, että vuorotellaan miehen kanssa.

Päivämäärä:   16.1.25 11:13:49

No sitten heillä on niin tärkeää.

Lapset pitää hoitaa ja sori nyt vaan, mutta työ ei ole elämän tarkoitus. Ne lapset ja perhe hyvinkin on ja hyvä tarkoitus onkin.

Juttele esimiehen kanssa, jos vaikuttaa sinun töihisi. Jos ei vaikuta, ole hiljaa ja pidä huoli omista asioistasi. Jos esimies kuormaa sinulle muiden työt, etkä jaksa, jää saikulle.

Lopeta se vinkuminen.

Päivämäärä:   16.1.25 11:15:20

"On se kamalaa kun on itse terve ja voi hyvin ja läheiset ja perhe on terveitä. Sen sijaan että kadehtii muita sairauksista, niin voisi vaikka olla kiitollinen omasta hyvästä tilanteesta. Toivottavasti saat syövän tai vaikka ms-taudin"

Aika sairasta kirjoittaa näin!

Lähettäjä: Jooh 
Päivämäärä:   16.1.25 11:15:39

Esimerkiksi meille ei oteta lapsellisia töihin sairaustumisien takia. Vähän vanhempia ihmisiä joilla ei ole lapsia tai ovat koulussa jo

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.1.25 11:18:49

Ikävä kyllä epäilen itse osassa "sairastumisen" vuoksi poissaoloja, että aina ei olla rehellisellä asialla. Lapsten sairastaminen on kurjaa, mutta jossakin on oltava se raja, mitä pystyy yhdestä työpaikasta olla pois. Toivottavasti tulisi voimaan se ensimmäinen sairaalomapäivä omaan piikkiin, niin nähtäisi sen vaikutukset.

Lähettäjä: Sammy 
Päivämäärä:   16.1.25 11:21:50

LähettäjäT
Päivämäärä16.1.25 11:18:49

Ikävä kyllä epäilen itse osassa "sairastumisen" vuoksi poissaoloja, että aina ei olla rehellisellä asialla

Mikä saa sinut ajattelemaan noin? Toiset tässä maailmassa sairastaa enemmän ja vakavammin kuin toiset.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.1.25 11:25:22

Se on kiva, kun nämä olisikin asioita, joihin voisi kovasti itse vaikuttaa. Meillä kaksi lasta (nyt jo isoja). Esikoinen sairasti ihan todella paljon, jatkuvasti räkätautia ja korvatulehduksia ym. Töistä tuli poissaoloja meille molemmille vanhemmille runsaasti. Nuorempi on sairastanut elämässään yhden korvatulehduksen ja senkin vasta kouluikäisenä. Hyvin harvoin sairaana ylipäätään. Lapsilla vajaat kolme vuotta ikäeroa, elinympäristö ym. siis täsmälleen samanlaiset.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.1.25 11:25:33

Työsopimuslain mukaan työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Monissa työehtosopimuksissa on kuitenkin sovittu palkan maksamisesta lapsen äkillisestä sairastumisesta johtuvien lyhytaikaisten poissaolojen eli tilapäisen hoitovapaan ajalta.
Kuinka moni työnantaja käyttää oikeuttaan olla maksamatta palkkaa näistä sairaan lapsen hoidoista? Tämä tosin varmaankin sisältyy moniin työehtosopimuksiin?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.1.25 11:33:06

pisterivi: nimenomaan koululaisia ollut monilla. Nyt on päiväkoti-ikäisiä yhdellä työkaverilla ja työkaveri (mies) hoitaa usein. Sit on useinkin lääkäreissä käyntejä kouluikäisillä/teineillä joihin vanhemmat menee mukaan.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   16.1.25 11:33:47

Meillä ei ainakaan saa olla lapsen sairauden takia pois omalla ilmoituksella kuin kolme kertaa kalenterivuoden aikana. Sen jälkeen vaaditaan todistus. Tämä on tietysti kiinni työnantajasta, että pyydetäänkö todistusta ja milloin pyydetään. Mutta ei sillä keinolla varmaan kukaan loputtomasti saa ylimääräistä palkallista vapaata väärin perustein.

Päivämäärä:   16.1.25 11:36:06

"Lapsten sairastaminen on kurjaa, mutta jossakin on oltava se raja, mitä pystyy yhdestä työpaikasta olla pois."

Ja mitä sitten tehdään? Viedään sairaat lapset päivähoitoon?

Päivämäärä:   16.1.25 11:36:56

"Toivottavasti tulisi voimaan se ensimmäinen sairaalomapäivä omaan piikkiin, niin nähtäisi sen vaikutukset."

En usko. Moni olisi vain 2 päivää. Lisäksi on syrjivä esim. menkkakipujen ja migreenin suhteen.

Jos menee omakustanteiseksi voi vain miettiä milloin osatyökykyisen on kannattavampaa olla kokonaan elätti. Sairaudet eivät ole oma valinta.

Jos epäilee aiheettomista saikuista, voi myös miettiä työpaikan ilmapiiriä ja mitä sen eteen voisi tehdä ettei töihin tull ja töiden teko olisi niin vastenmielistä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   16.1.25 11:41:47

Minä olen aina ollut vähiten pois. Olen ratkaissut asian niin etten tee muiden saikkuja kuin viimeisenä vaihtoehtona ja jos saan tilalle vapaan. Listaa tehdessä saa laittaa ja teen tupisematta. Ei minunkaan vuoroja tarvi muiden tehdä.

Päivämäärä:   16.1.25 11:43:50

"Lapsten sairastaminen on kurjaa, mutta jossakin on oltava se raja, mitä pystyy yhdestä työpaikasta olla pois."

Mikä sun ratkaisu on tähän?

Voisiko joku sairaita kadehtiva terve kertoa nyt perustellusti miksi kadehtii sairautta?

Päivämäärä:   16.1.25 11:49:31

"Voisiko joku sairaita kadehtiva terve kertoa nyt perustellusti miksi kadehtii sairautta?"

Veikkaan että nämä ovatkin itse niitä joilla on tapana "saikuttaa" vaikka ovat terveitä. Pitävät pikku kotipuuhastelulomia kun huvittaa. Ja kuvittelevat että muutkin tekevät samaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.1.25 11:55:01

"Ei koululaisia tarvitse jäädä kotiin valvomaan. Ne on päiväkoti-ikäisiä, joita jäädään kotiin hoitamaan tai sitten todella kipeitä vähän vanhempia lapsia."

En todellakaan jättäisi mitään pientä ekaluokkalaista yksin kuumeessa/oksennustaudissa tms. 8 h työpäivän ajaksi! Eikös muutenkin ole niin, että jos lapsi on alle 10-vuotias ja sairastuu, silloin voi vanhempi jäädä kotiin hoitamaan.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.1.25 12:01:34

Ei kukaan sairautta kadehdi! Mutta jos laittaa töihin tiedon, että ollaan oksennustaudissa ja julkaisee iltapäivällä sosiaalisessa mediassa postauksen, kun ollaankin koko perhe laskettelemassa, niin toki tulee vähän mieleen, että onkohan oksennustauti totta....

Päivämäärä:   16.1.25 12:02:06

"Jaa. Kolmevuotiaan äitinä olen tainnut olla pois lapsen syntymän jälkeen nelisen kertaa. Mies hoitanut suurimman osan sairasteluista. Hyvä, ettet yleistä."

Jaa. Itsellä 2,5 vuotias lapsi enkä ole ollut kertaakaan pois. Mun mielestä 4 kertaa on helvetisti. En ole myöskään itse ollut ikinä saikulla. Työuraa takana 34 vuotta. Kyllä noita lapsien "sairastumisia" käytetään ihan surutta lisälomapäivinä kuten kaikkea muutakin pikku nuhaa.

Päivämäärä:   16.1.25 12:06:38

"En ole myöskään itse ollut ikinä saikulla. Työuraa takana 34 vuotta."

Tällä ei kannata ylpeillä. Voi kopsahtaa tulevaisuudessa omaan nilkkaan.

Lähettäjä: Kumma 
Päivämäärä:   16.1.25 12:10:12

Älä murehdi toisten saikuista. Saikulla ollessa ei saa esimerkiksi lisäkorvauksia vaan ihan peruspalkan. Olen itse ehkä kolmeen vuoteen kerran sairaana ja jokaisen sairastumisen jälkeen onnellinen että saan käydä terveenä töissä ja tehdä asioita mitä haluan.

Jos toisten saikuttelun takia joutuisin tekemään esimerkiksi tuplatyöt samalla palkalla niin silloin marssisin esimiehen puheille ja vastaisin löytämään sijaiset tai olisin liittoon yhteydessä.

Päivämäärä:   16.1.25 12:18:46

Olen sellaisessa työssä, jossa muiden saikuttaminen kaatuu paikalla olevien niskaan. Hyvin spesiaalia terveydenhoitoalan työtä, johon ei reväistä ketään paikkaamaan yhtäkkiä, vaatii vuosien harjoittelua. Siksi nämä jatkuvat saikut kuormittaa todella paljon jä ärsyttää myös. Koen jotenkin niin, että hyvin köykäisesti ko ihmiset suhtautuvat saikkuihinsa, ikäänkuin kerran viikossa 2-3 päivän poissaolo olisi ihan "pikkujuttu". Esimies ei puutu. Ilmoitus esimiehelle ja koko tiimille whatsappryhmään ilman sairaslomatodistuksia tms.

Päivämäärä:   16.1.25 12:32:34

Vika on sun esimiehissä ja itse työpaikassa. Ri noissa sairaissa.

Jos sulle marttyyrille taas ei ole kukaan kertonut, niin minä nyt kerron. Jos olet sairas ja et jaksa, jää itse myös saikulle.

Tilanne ei tule muuttumaan niin kauan kuin siellä joku superihminen venyy ja paahtaa itseään loppuun.

Kyräilet väärälle taholle.

Lähettäjä: Roosie 
Päivämäärä:   16.1.25 12:32:50

Lähettäjä.
Päivämäärä16.1.25 12:06:38
"En ole myöskään itse ollut ikinä saikulla. Työuraa takana 34 vuotta."

Tällä ei kannata ylpeillä. Voi kopsahtaa tulevaisuudessa omaan nilkkaan.

Tämä. Terveysongelma voi iskeä kenelle vaan milloin vaan. Saikuttomuus ja hyvä terveys ei ole itsestäänselvyyksiä, sen tajuaa vasta kun terveys pettää ja joutuu itse jäämään pois töistä saikulle. En ollut minäkään saikulla kymmeniin vuosiin, kunnes iski syöpä. Sitten joutuikin olemaan pois senkin edestä ja vähän väliä.

Päivämäärä:   16.1.25 12:33:27

"Tällä ei kannata ylpeillä. Voi kopsahtaa tulevaisuudessa omaan nilkkaan."

Ja mitenköhän? Toki voin joutua vaikka teholle ja olla siksi tulevaisuudessa saikulla mutta sitä ei mitenkään estä se että olisin etukäteen tapasaikuttaja. Vai miten se edistää kenenkään terveyttä? Kyllä sikäli ylpeilen että olen aika etuoikeutetussa asemassa työssä jonka olen saanut siksi että olen luotettava tyyppi enkä saikuta. Töissä käyn 10 päivää kk max. ja keskimäärin siitä maksetaan 7000e kk. 20 päivää kk käytän harrastamiseen.

Päivämäärä:   16.1.25 12:36:01

"Jaa. Itsellä 2,5 vuotias lapsi enkä ole ollut kertaakaan pois. Mun mielestä 4 kertaa on helvetisti. En ole myöskään itse ollut ikinä saikulla. Työuraa takana 34 vuotta. Kyllä noita lapsien "sairastumisia" käytetään ihan surutta lisälomapäivinä kuten kaikkea muutakin pikku nuhaa."

Sä joko valehtelet tai lapsi on mimmulassa hoidossa.

Ei pidä paikkaansa ettei olisi koskaan kipeä tai sitten jeesustelet vielä vanhempainvapaalta.

Sinulla on myös vain yksi lapsi, jos nyt sitäkään. W lasta saa molemmat omista ryhmistään omat taudit ja vielä tartuttavat ne toisilleen ja kolme lasta saa vielä isomman kasan eri tauteja.

Usein myös ekan tervehtyessä, alkaa vasta seuraava sairastaa.

Lähettäjä: pilkku 
Päivämäärä:   16.1.25 12:39:36

Miksi työpaikat eivät palkkaa keski-ikäisiä naisia? Hehän eivät enää lisäänny ja joudu olemaan jatkuvasti pois töistä lastenhoidon takia.

Lähettäjä: Sospi 
Päivämäärä:   16.1.25 12:39:43

"LähettäjäP

Päivämäärä16.1.25 10:54:56

Jaa. Kolmevuotiaan äitinä olen tainnut olla pois lapsen syntymän jälkeen nelisen kertaa. Mies hoitanut suurimman osan sairasteluista. Hyvä, ettet yleistä."

Oletko siis aloittajan kollega? Vai miksi toit oman tapasi esiin?

Minun kaverillani on tapana vuoropäivinä vaihtaa miehensä kanssa sitä kumpi jää kotiin sairaan lapsen kanssa. Heillä kolme lasta joista yksi päiväkodissa ja kaksi alakoulussa. Mutta hänkään ei ole varmasti aloittajan kollega joten ei liity ketjun aiheeseen.

Päivämäärä:   16.1.25 12:40:50

Onpas kiva että saatiin tänne yksi autisti sospikin kertomaan mitä saa vastata.

Lähettäjä: Jfrjihhyoc 
Päivämäärä:   16.1.25 12:42:42

Ei koululaisia tarvitse jäädä kotiin valvomaan. Ne on päiväkoti-ikäisiä, joita jäädään kotiin hoitamaan tai sitten todella kipeitä vähän vanhempia lapsia.

^ Aijaa! No kerropa tämä niille, jotka jäävät 11-vuotiaan nuhanenän kanssa kotiin työnantajan kustannuksella.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   16.1.25 12:43:11

Päiväkoti ikäiset vaan sairastaa paljon. Itsellä jo aikuiset lapset. Mahataudit tässä talossa loppui käytännössä kuin seinään kun nuorin lapsista oli tyyliin 3.luokalla.
Sairastelujen määrä väheni reippaasti jo siinä kohtaa kun nuorin siirtyi päiväkodista kouluun.
Päiväkodissa vaan kiertää kaikki taudit. Kuopus oli 9.luokalla Tet-jaksolla päiväkodissa, ehti olla 2 tai 3 päivää kun sairastui mahatautiin, ekaa kertaa sitten alakoulun 2luokan.

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   16.1.25 12:44:11

Itse kolmen lapsen yksinhuoltajana en ollut koskaan poissa töistä lapsen sairastamisen takia, nyt lapset jo isoja. Enkä juuri omankaan sairastamisen, viimeksi saikulla 2004 tai jotain.

Ihmettelen miten ihmiset ovat niin sairaita, kun mainokset pursuvat kaikkea mikä lisää vastustuskykyä. Luulis että kukaan ei enää sairastuisi jonninjoutaviin infeltiotauteihin.

Ehkä sairastumista ei välitetäkään välttää. Oksennustautia (norovirustakin) sairastetaan koko perheen voimin urakalla vaikka se on helppo hoitaa ja jopa kokonaan ehkäistä kun eka perheenjäsen sairastuu.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   16.1.25 12:51:03

Noroa ei kyllä kovin helppoa ole pikkulapsi perheessä ehkäistä kun aikuinen ne oksennukset joutuu kuitenkin siivoamaan.
Itse olen muutaman noroepidemian aikaan ollut hotellissa kerroshoitajana ja se leviää kuin häkä asiakkaiden parissa ihan parissa päivässä ja vaati järkyttävän määrän työtä+useamman päivän huoneen käyttökiellon ennenkuin seuraavan asiakkaan voi sinne turvallisesti majoittaa.
Meitä siistijöitä kaatui tasaiseen tahtiin petiin varotoimista huolimatta.

Päivämäärä:   16.1.25 13:00:03

Itsellä oli sama tilanne pienessä 10 hengen yrityksessä. Muiden poissaolot kaatui jatkuvasti omaan niskaan. 2 vuotta jaksoin painaa välillä 4n ihmisen työt ja sitten irtisanouduin. Kyseessä oli vielä myyntityö joten kimpussani oli jatkuvasti omat ja muiden asiakkaat.

Suosittelen keskustelemaan esimiehen kanssa: joko he hommaavat sijaisia tai sitten hommat odottaa kunnes saikuttajat palaavat töihin. Jos kumpikaan ei ole mahdollinen niin vaihda työpaikkaa. Sinun ei tarvitse kärsiä että työnjohto ei palkkaa sijaisia tai järjestä töitä muuten järkevästi. Jos kyseessä on joku lähihoitaja työ ja sijaisia ei saada niin suosittelen alan vaihtoa.

Tämä ongelma on erittäin yleinen matalapalkka alalla jossa ihmisistä revitään p@skalla palkalla viimeisetkin mehut.

Päivämäärä:   16.1.25 13:04:53

"Ja mitenköhän? Toki voin joutua vaikka teholle ja olla siksi tulevaisuudessa saikulla mutta sitä ei mitenkään estä se että olisin etukäteen tapasaikuttaja."

Apua, ei kai noin ylimielisiä ihmisiä ole oikeasti edes olemassa? Kenenkään terveys ei ole kirkossa kuulutettu, ei sinunkaan.
Tuleeko sinustakin automaattisesti tapasaikuttaja jos sinä tai lapsesi sairastuu vaikka syöpään?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.1.25 13:05:23

Sairaudet ja sairastumiset ovat yksilöllistä. Joillakin voi ilmetä 2 vuotiaalla syöpäkin. Ei se tee lapsesta yhtään sen huonompaa tai hänen vanhemmastaan. Ja hei tuskin ketään tahallaan haluaa oksennustaudissa olla…. kauhea siivoaminen, kun lapsi ei ehdi vessaan tai ämpärille.

Onkohan ongelma myös näissä, jotka ei koskaan saikuta… vievät puolkuntoisen lapsen vain päiväkotiin tartuttamaan muita, joilla tauti puhkeaakin pahana. (varmaan sen takia kommentit, että päiväkodissa kiertää kaikki pöpöt).

Itse teen asiantuntija työtä ja saan helposti tehtyä etätöitä, joten sikäli olen etuoikeutetussa asemassa. Mutta meilläkin pari työntekijää on tullut niin kipeänä töihin, että on jo jouduttu sanomaan, että häivy…. ja kuis ollakkaan, moni sairastu vastaavaan tautiin… jeejee.

Päivämäärä:   16.1.25 13:05:55

"No kerropa tämä niille, jotka jäävät 11-vuotiaan nuhanenän kanssa kotiin työnantajan kustannuksella."

Millä työpaikalla tämä on mahdollista?

Lähettäjä: Bloom 
Päivämäärä:   16.1.25 13:10:56

”Mutta meilläkin pari työntekijää on tullut niin kipeänä töihin, että on jo jouduttu sanomaan, että häivy…. ja kuis ollakkaan, moni sairastu vastaavaan tautiin… jeejee.”

Meillä on myös tämä ongelma! Nämä sankarit tunkevat aina väkisin töihin, vaikka tyhmänkin luulisi tajuavan että siinä kunnossa kuuluisi kotiin saikulle. Tulevat tartuttamaan, kunnes heidät joutuu potkimaan kotiin. Rasittavaa!

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.1.25 13:43:27

Mä oon yrittäjä. Kohtalaisen pieni yritys, mutta en oikein uskalla palkata nuoria naisia juuri näiden sairaalomakokemusten vuoksi. Mun pikkuyritys olis kyllä suurissa vaikeuksissa jos olisi joku koko ajan saikulla. Oon ottanut vuokratyöfirmoista työntekijöitä ja näin teen jatkossakin. Saan saikun ajaksi aina työntekijän tekemään, en maksa saikuista enkä lomista. Tai maksan laskussa, mutta työt tulevat tehdyksi, enkä joudu vääntämään näistä.

Päivämäärä:   16.1.25 13:46:48

Jännä kun tässä mun työpaikassa on yksi perheellinen yrittäjä tekemässä töitä, eikä hän ole juuri koskaan pois. Syykin taitaa olla, että se pystyy laskuttamaan vain tehdyistä työtunneista, sairaslomat ja lomat menevät hänelle omaan piikkiin. Aika merkittävä ero poissaoloissa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.1.25 13:53:45

Minun pienessä työpaikassa jostain syystä lapsettomat nuoret naiset on olleet pahimpia saikuttajia. Milloin mitäkin migreeniä ja masennusta(nämä olleetkin sitten viikkojen saikkuja eikä mitään parin päivän).
Itse olen lapsellinen ja ollut kolmen vuoden aikana tainnut olla 2 päivää pois oman koronan takia. Jos lapsi sairastaa, haen läppärin toimistolta ja teen työt kotoa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.1.25 13:56:15

Niin tai sitten yrittäjä tulee puolkuntoisena tartuttamaan muita, joilla ei ole niin hyvä vastustuskyky. Ja ihan varmasti on myös tapasaikuttajia, sitä en kiellä, mutta hieman kyseenalaista laittaa oikeasti sairaat ja tapasaikuttajat samaan koriin.

Ei ihmisiä oikein voi verrata keskenään. Toiset sairastuu helpommin kuin toiset. Tapasaikuttajia saakin kritisoida.

ja ps. Itsellä 10vuoden työurasta alle 10 saikkupäivää, joista suurimmat osuudet tuli koronasta. Puolkuntoisena teen etätyöpäivää, en tartuta muita. Onneksi on tämä mahdollisuus.

Päivämäärä:   16.1.25 13:56:49

Ite olin viikon pois töistä kun ei saanut flunssan takia hengitettyä. Jos joku on tuosta kateellinen, niin kannattaa hankkia oikeita ongelmia. En ole vieläkään täysin kunnossa mutta käyn töissä ettei kelleen tule enempää paha mieli.

Lähettäjä: Nukanda 
Päivämäärä:   16.1.25 14:02:46

LähettäjäU
Päivämäärä16.1.25 13:46:48

Jännä kun tässä mun työpaikassa on yksi perheellinen yrittäjä tekemässä töitä, eikä hän ole juuri koskaan pois. Syykin taitaa olla, että se pystyy laskuttamaan vain tehdyistä työtunneista, sairaslomat ja lomat menevät hänelle omaan piikkiin. Aika merkittävä ero poissaoloissa.

Itsekin perheellisenä yrittäjänä voin sanoa, että kyllä se saikku kovasti kirpaisee. Mutta itselleni on sattunut terveydessä huonoa tuuria ja pakko sitä on ollut silti vaan pitää. Yrittäjyys valitettavasti ei tee immuuniksi sairauksille :(

Päivämäärä:   16.1.25 14:50:58

"Tuleeko sinustakin automaattisesti tapasaikuttaja jos sinä tai lapsesi sairastuu vaikka syöpään?"

Ei tule. Äitini sairastui aikanaan syöpään ja lopulta kuolikin siihen. Hänkään ei silti ollut pois töistä kuin muutamia päiviä. Monesti meni esimerkiksi solumyrkkyjen jälkeen loppupäiväksi töihin. Tai sädehoidon jäljiltä. Leikkauspäivän oli toki pois ja jonkun aikaa sen jälkeen. Mutta ei lähellekään niitä määriä mitä keskiverto saikuttaja nykypäivänä. Kaikilla ei kuitenkaan ole varmaankaan syöpää, se varmaankin lukisi saikkulapussa. Olen ollut esimies 18 vuotta ja yhtään syöpää ei alaisillani ole ollut vaikka heitä on ollut satoja. Sanoisin noin 700 alaista kun kaikki työpaikat lasketaan. Yhdenkään lapsikaan ei ole ollut vakavasti sairas. Ihan perus flunssaa jne. Parin alaisen puoliso on sairastunut kyllä syöpään ja toinen kuolikin. Näistä kumpikaan ei saikuttanut koskaan. Toinen otti vuorotteluvapaata ja toinen käytti lomapäiviä ja liukumia.

Päivämäärä:   16.1.25 14:59:12

"Jaa. Itsellä 2,5 vuotias lapsi enkä ole ollut kertaakaan pois. Mun mielestä 4 kertaa on helvetisti. En ole myöskään itse ollut ikinä saikulla. Työuraa takana 34 vuotta. Kyllä noita lapsien "sairastumisia" käytetään ihan surutta lisälomapäivinä kuten kaikkea muutakin pikku nuhaa."

Sä joko valehtelet tai lapsi on mimmulassa hoidossa.

Ei pidä paikkaansa ettei olisi koskaan kipeä tai sitten jeesustelet vielä vanhempainvapaalta."

Valehtelen mistä? Kyllä on lapsi ollut flunssassa ainakin 12 kertaa. 10kk olin vanhempaivapaalla ja siihen sattui 3 tai 4 kertaa. Päiväkotiin lapsi meni 2 vuotiaana ja on ollut esim. juuri korvatulehdus. Flunssan takia oli 1 päivän pois tarhasta mutta ei minun tarvinnut olla pois töistä. Lapsi oli isänsä kanssa ja isä teki töitä sen päivän kotona. Eli se että lapsi saa jonkun säälittävän nuhan ei todellakaan tarkoita että äidin pitäisi olla pois töistä.

Päivämäärä:   16.1.25 15:07:26

"Yrittäjyys valitettavasti ei tee immuuniksi sairauksille :("

Ei mutta vähentää niitä kyllä merkittävästi.

Päivämäärä:   16.1.25 15:08:16

"Noroa ei kyllä kovin helppoa ole pikkulapsi perheessä ehkäistä kun aikuinen ne oksennukset joutuu kuitenkin siivoamaan.
Itse olen muutaman noroepidemian aikaan ollut hotellissa kerroshoitajana ja se leviää kuin häkä asiakkaiden parissa ihan parissa päivässä ja vaati järkyttävän määrän työtä..."

Norovirus kukistuu sitruunamehulla kädenkäänteessä. Jessus mitä se olis meillä ollut kun kolme pikkulasta olis oksennellut sänkyihinsä, no jos yksi oksensi niin koko perhe sitruunamehukuurille ja se siitä oksennustaudista. Mutta se on jotenkin kunniakas perinne että oksennetaan kolme päivää että voidaan kertoa tutuille ja päivitellä, siksi oksennustautia ei ehkäistä.

Lähettäjä: -)&)¤ 
Päivämäärä:   16.1.25 15:18:02

Mitenhän paljon sairastumiseen yleensä vaikuttaa nykyinen puhtaustrendi? Kaikki pitää desinfioida heti kun on johonkin koskenut. Ihan vain tälleen yleinen pohdinta kiivaan keskustelun väliin...

Päivämäärä:   16.1.25 15:24:43

Ylihygienia ei vaikuta sairastumisiin yhtään mitään vaan se, että välttää tautibakteereita ja -viruksia. Mullassa ja hevosenpaskassa minäkin möyrin ihan vapaasti enkä käsiä pese saippualla muuta kuin silloin kun olen lääppinyt ovenkahvoja pankkiautomaattien tai hissien näppäimiä, bensapumpun kahvoja jne.
Enkä siis ole niin sanotusti koskaan kipeänä.

Lähettäjä: Pirita 
Päivämäärä:   16.1.25 15:41:04

Se on ok jos ollaan oikeasti sairauden takia pois mutta meilläpä on työkaveri joka saikuttaa ihan koko ajan. Koska voi.

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   16.1.25 15:49:42

Naisvaltainen työpaikka myös ja meillä on ongelmana se ettei saikulle jäädä vaikkei olla työkykyisiä. Pari työntekijää varsinkin alkaa olla kropastaan jo niin rikki ettei fyysinen työ ole enää hyvä idea, mutta silti tulevat väkisin töihin. Hommat kaatuu sitten muille kun tämä työkyvytön nilkuttaa sen mitä pystyy. Jos jäisi saikulle niin saisi itseään paranneltua ja me voisimme ottaa sijaisen. Mutta ei.

Sitten on tietysti niitä jotka tulevat kunnon räkätaudissa töihin kun "ei ole kuumetta niin en viitsi olla pois" ja seuraavaksi onkin sitten useampi kerralla pois sairaana.

Päivämäärä:   16.1.25 15:54:37

” no jos yksi oksensi niin koko perhe sitruunamehukuurille ja se siitä oksennustaudista.”

Kerro mulle, että miten se sitruunamehu tappaa noroviruksen elimistöstä :D Norovirushan tarttuu jo ennen kuin kukaan oksentaa, joten myöhässä olet joka tapauksessa sitruunamehujesi kanssa.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.1.25 15:59:05

Riippuu lapsesta. Voin sanoa, että kun toinen sairasti 1,5 vuotta kahden viikon välein niin ketään ei naurattanut.

Esikoinen sairasti vain jonkun suunnilleen normaalin määrän.

Päivämäärä:   16.1.25 16:26:55

Onko olemassa keinoa työnantajilla puuttua siihen, että saikkuja on ihan koko ajan? Luulisi alkavan jo kiinnostaa jos sama ihminen on joka viikko/joka toinen viikko pois?

Päivämäärä:   16.1.25 17:07:42

Onhan työpaikoilla keskustelut, jos ylittyy tietty määrä poissaoloja tietyn ajan sisään. Itse jouduin juuri tähän, koska hoidin sairasta lasta ja yleensä sen jälkeen sain itse taudin ja olin sitten itse pois.
Itseäni kiinnostaisi lähinnä, mitä työtä miehet tekevät ja miksi heillä ei onnistu hoito.
Minulla on tosi vaikea saada miestä hoitamaan, koska miehellä juoksee palaverit 8 lähtien ja kaikki ovat sellaisia, joista ei voi olla pois kuulemma. Jos mies hoitaa, hän on kuulokkeet korvilla.
Itse en pysty tekemään asiakaspalvelutyötä, koska siinä pitää puhua ja lapsi yleensä mekkaloi eikä.puhumisesta tulisi mitään.
Joudun siis olemaan sairastaessa pois.

Lähettäjä: Jfrjihhyoc 
Päivämäärä:   16.1.25 17:18:15

Lähettäjä.

Päivämäärä16.1.25 13:05:55

"No kerropa tämä niille, jotka jäävät 11-vuotiaan nuhanenän kanssa kotiin työnantajan kustannuksella."

Millä työpaikalla tämä on mahdollista?

^ no ainakin sote-alalla saa jäädä hoitamaan alle 12-vuotiasta lasta. Sote-alalla voi myös soittaa neljän viikon kesälomalta työterveyteen, että "on vesiripulia ja oksettaa". Tth ei todellakaan ota mahatautisia sinne, joten puhelimitse kirjoitetaan kolme saikkupäivää LOMAN AJALLE ja nämä päivät voi sitten pitää myöhemmin.

Päivämäärä:   16.1.25 17:21:52

"Jännä kun tässä mun työpaikassa on yksi perheellinen yrittäjä tekemässä töitä, eikä hän ole juuri koskaan pois. Syykin taitaa olla, että se pystyy laskuttamaan vain tehdyistä työtunneista, sairaslomat ja lomat menevät hänelle omaan piikkiin. Aika merkittävä ero poissaoloissa."

Ja tämän yrittäjän puoliso on juuri se aloittajan manaama vanhempi joka on aina poissa kun lapsi sairastaa. Koska yrittäjävanhempi ei voi jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin.

Päivämäärä:   16.1.25 17:26:22

"Ja ihan varmasti on myös tapasaikuttajia, sitä en kiellä, mutta hieman kyseenalaista laittaa oikeasti sairaat ja tapasaikuttajat samaan koriin.

Ei ihmisiä oikein voi verrata keskenään. Toiset sairastuu helpommin kuin toiset. Tapasaikuttajia saakin kritisoida."

Niin ja loppuviimeksi törmätään aina siihen ongelmaan että kun me emme ole lääkäreitä tai vaikka olisimmekin niin emme ole perehtyneet juuri ko. potilaaseen, joten me EMME OIKEASTI TIEDÄ kuka on tapasaikuttaja ja kuka oikeasti sairaalloinen. Se meistä heittäköön ensimmäisen kiven jne.

Lähettäjä: gaam 
Päivämäärä:   16.1.25 17:27:43

”Ei tule. Äitini sairastui aikanaan syöpään ja lopulta kuolikin siihen. Hänkään ei silti ollut pois töistä kuin muutamia päiviä. Monesti meni esimerkiksi solumyrkkyjen jälkeen loppupäiväksi töihin. Tai sädehoidon jäljiltä. Leikkauspäivän oli toki pois ja jonkun aikaa sen jälkeen. Mutta ei lähellekään niitä määriä mitä keskiverto saikuttaja nykypäivänä.”

Ja kaikilla ei sitten hoidot muuten todellakaan mene noin sujuvasti ja olo saattaa olla todella huono ja jopa sairaalakuntoinen. Se on syövän hoidossa ihan yksilöllistä mihin kuntoon tauti hoitoineen ihmisen vie ja siitä on sitten tapasaikuttaminen kaukana.

Päivämäärä:   16.1.25 17:28:28

"no ainakin sote-alalla saa jäädä hoitamaan alle 12-vuotiasta lasta."

Oho, onpa taas hoitajilla asiat huonosti. Meillä muilla ikäraja on 10 vuotta.

Päivämäärä:   16.1.25 17:32:44

” Niin ja loppuviimeksi törmätään aina siihen ongelmaan että kun me emme ole lääkäreitä tai vaikka olisimmekin niin emme ole perehtyneet juuri ko. potilaaseen, joten me EMME OIKEASTI TIEDÄ kuka on tapasaikuttaja ja kuka oikeasti sairaalloinen.”

Tämä.

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   16.1.25 17:52:18

Joo meillä aikalailla tuo tilanne. Marras-joulukuussa olin joka toinen viikko pois töistä päivän-kaksi. Lapset sairastelivat ristiin ja itse sain heiltä n joka toisen taudin. Todellisuudessa lapsista jompi kumpi oli joka viikko sairastamassa, mutta vuoroteltiin miehen kanssa. Toinen oli toisella viikolla pois töistä ja toinen toisella. Molempien meidän vanhemmat ovat työelämässä, joten he eivät voi jäädä töistä palkallisesti pois. Mut joo, hiton karseeta kyllä omastakin mielestä. Nyt oltu ennätyksellisesti 3 viikkoa putkeen terveenä vaikka on käyty päiväkodissa.

Päivämäärä:   16.1.25 17:58:27

"Kerro mulle, että miten se sitruunamehu tappaa noroviruksen elimistöstä :D Norovirushan tarttuu jo ennen kuin kukaan oksentaa, joten myöhässä olet joka tapauksessa sitruunamehujesi kanssa."

En kerro, en ole mikään tieteilijä eikä sillä ole väliä miten ja koska sitruunamehu sen noroviruksen tappaa. Olennaista on se, että oksennustaudin oireet poistuvat.

Päivämäärä:   16.1.25 18:03:01

"Ja kaikilla ei sitten hoidot muuten todellakaan mene noin sujuvasti ja olo saattaa olla todella huono ja jopa sairaalakuntoinen. Se on syövän hoidossa ihan yksilöllistä mihin kuntoon tauti hoitoineen ihmisen vie ja siitä on sitten tapasaikuttaminen kaukana."

En tiedä voiko sanoa hoitonen sujuneen sujuvasti kun tosiaan potilas kuoli.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.