Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  REMMIRÄHJÄYS, help

Lähettäjä: Lokki 
Päivämäärä:   16.1.25 10:49:03

Hei.
Minulla on pieni koira, joka tuli minulle syksyllä aikuisena kodinvaihtajana
Koira on todella arka luonteeltaan. Alkuun pelkäsi minua, eikä moneen päivään uskaltanut tulla syömään herkkua kädestä, enkä saanut edes hihnaa pariin päivään irti pannasta, sillä koira pakeni ja alkoi peloissani haukkumaan jos ei päässytkään pakoon. Nyt koira on oppinut luottamaan minuun ja on kotona sisällä aivan ihana ihmisrakas, seurallinen sylikoira.

Lenkillä alussa haukkui kaikki ihmiset, pyörät, jopa jotkut autot ym.
Nykyään ei haku enää vastaan tuleville ihmisille kuin harvoin. Olen kehunut maasta taivaisiin aina hieman ennen kun koira kohtaa ihmisiä tai pyöriä ja vaikuttaa rennolta. Ja myös siinä kohdalla ja ohituksen jälkeen.

MUTTA. Koirien kohtaaminen on ihan kamalaa. Tämä koira huomaa koirat jo todella kaukaa. Paljon ennen kuin minä huomaan. Koira alkaa pitämään kurkusta asellasta hinkumista/kovaa vikinää ja menee heti ihan tiloihin vaikka toinen koira olisi juuri ja juuri vaan näkyvissä jossain.
Mulla ei ole mitään yhteyttä koiraan silloin. Ei auta mikään fyysinen toiminta. Koira on pieni, noin 10 kg, joten hallinnassa se on tietenkin vaikka kohtaaminen olisi läheltäkin. Lähikohtaamisissa koira pitää aivan järkyttää meteliä. Se ei ole oikeastaan haukkumista vana huutamisen, kiljumisen ja haukkumisen sekoitusta. Meteli kuuluu kauas.
Koira ei motivoida herkuista, ei oikeen mistään. Koira ei ole ollenkaan ruuan perään vaikka mitä nakkeja antais. Myös lelu ei kiinnosta siinä tilanteessa ollenkaan.
Toistaiseksi paras tapa mielestäni hoitaa ohitukset on ollut vaan ihan reippaasti kulkemalla ohi, ihan kuin en itse välittäisi tilanteesta ollenkaan.
Jos muita koiria ei ole lähistöllä, koira kulkee ihan normaalisti aika löysällä narulla.
Minulla on lenkillä lähes aina mukana myös toine koira, joka ei rähjää. Toivoisin tämän rähjääjön ottavan mallia vanhemmasta koirasta, mutta ei näytä tarttuvan esimerkki.

Kuinka lähtisitte opettamaan tällaista arkaa koiraa käyttäytymään asiallisesti koirakohtaamisissa. Kun koira on niin tiloissa että siihen ei saa mitään yhteyttä millään houkuttumilla.

Re: REMMIRÄHJÄYS, help

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.1.25 11:00:10

Menisin vaan reippaasti ohi ja antaisin ihan reilusti aikaa. Jospa jossain kohtaa hokasee että ei olekkaan vaaraa kun tilanteissa ei tapahdu sen kummempaa. Tai edes jossain vaiheessa alkaisi rentoutua edes sen verran että siihen saisi kontaktin mitä kautta alkaa opettelemaan.

Päivämäärä:   16.1.25 11:20:06

” Koira ei motivoida herkuista, ei oikeen mistään. Koira ei ole ollenkaan ruuan perään vaikka mitä nakkeja antais. Myös lelu ei kiinnosta siinä tilanteessa ollenkaan.”

Motivoituuko sisällä herkuista tai leluista? Jos vastaus on kyllä, niin silloin yrität ulkona vaatia liikaa. Motivoituuko paremmin, jos päivän ruuan saa ainostaan lenkeillä, ei kupista ollenkaan?

LAT antaa useille hyvää alkua, harvalla parantaa koko remmirähinää. Välimatkan tulee tosiaan olla niin suuri, että koira pystyy syömään. Koiraa ei tule houkutella, se ei opeta mitään. Koiralle pitää ihan opettaa toimintamalli. Lähtisin LATilla liikenteeseen ja sitä kautta eteenpäin.

Päivämäärä:   16.1.25 11:24:35

Pelkäävää koiraa ei tosiaan auta lenkistä toiseen raahata väkisin pelottavaan tilanteeseen. Pelkäävä koira oppii vain pelkäämään entistä enemmän. Pienen jännityksen kanssa ehkä tuollainen ”mennään vain ohi” voi toimia, mutta jos koira menee ihan pelkotiloihin, niin siinä ei väkisin ohi meneminen auta. Eli varsinaiset ohitukset pitäisi nyt jättää kokonaan pois ja lähteä työstämään ongelmaa ja mielentilaa vastaanottavaisemmaksi. Jos koira siis pelkää.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.1.25 11:51:10

Olet toiminut selkeästi jo oikein, kun koira on muuttunut alkuajoista. Hyvä!

Silloin kun koira menee sellaiseen tilaan, että siihen ei saa mitään kontaktia, niin silloin se tilanne yksinkertaisesti on liian vaikea ja niitä pitäisi välttää. Koirasi pelkää selkeästi muita koiria. Itse suosittelisin, että menisit hengailemaan vaikka jonnekin koirapuiston lähettyville niin, että koira saa katsella koiria ja kehut sitä kovin. Siis sellaisen välimatkan päästä, että reaktiota ei tulisi.

Päivämäärä:   16.1.25 12:05:21

” Itse suosittelisin, että menisit hengailemaan vaikka jonnekin koirapuiston lähettyville niin, että koira saa katsella koiria ja kehut sitä kovin. Siis sellaisen välimatkan päästä, että reaktiota ei tulisi.”

Älkää pliis tehkö tätä. Oma koira jää sitten sinne aidalle ja portille tuijottamaan ja puistoilu loppuu siihen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.