Lähettäjä: Topa
Päivämäärä: 15.1.25 15:15:56
Ihmettelen välillä samaa kuin aloittaja, mutta kai me ihmiset olemme erilaisia ja ajat ovat muuttuneet. Itse olen tyyppiä "nokka kohti uusia pettymyksiä" ja olen yrittänyt oppia pitämään puoleni, välttämään tietynlaisia ihmisiä sekä tilanteita, joissa voi käydä huonosti.
Ymmärrän, että minun ei tarvitse miellyttää ketään, kunhan kelpaan itselleni, enkä tahallani vahingoita ketään. Itsestäni minä pidän puutteinenikin.
Olen 60-luvulla syntynyt. Synnyin perheeseen, johon en ollut eityisen toivottu äidin puheiden perusteella. Äiti ns hyvä narsisti. Sain vanhanaikaisen, syyllistävän kasvatuksen sekä kristillisen kasvatuksen. Sisarkateus aiheutti jopa fyysistä pahoinpitelyä kotona ja myöhemmin minua on parisuhteissani pahoinpidelty, mutta näistä on selvitty. Minua on ahdisteltu fyysisesti pari kertaa nuorena, mutta ei luojan kiitos raiskattu. Koulussa on kiusattu, mutta enemmän oltu mukavia, joten kiusausyritykset on kuitattu tällä. Töissä on myös kiusattu, mutta olen purkanut nämä asiat tuoreeltaan työkavereille, esimiehille ja työterveyteen, joten niistäkin on suht hyvin selvitty. Kiusaajille on käynyt huonommin.
Ymmärrän hyvin, että raiskaus ja vakava pahoinpitely traumatisoivat pahoin ja niihin tarvitaan aina ammattiapua.
Olen kiitollinen siitä, että en ole elänyt pumpulissa ja takaiskuja on tullut pitkin matkaa enkä ole kuitenkaan koskaan kokonaan menettänyt uskoa ihmiskuntaan.
Nykyään kuitenkin asioista tuupataan hiukan liikaa tietoa joka tuutista ja ihmiset peilaavat oman elämän tapahtumia saamaansa tietoon, jolloin ongelma paisuu, kun piruja näkyy seinillä. Toisaalta hyvä saada tietoa, mutta jos ainut keino selvitä on hankkia terapiaa, johon ei ole resursseja, niin huonompi homma.
Tänään juuri mietin tuota terapeuttivillen instajuttua gaslightningista. Se oli huono. Ihmiset alkavat nähdä sumutusta kaikkialla ja kenen kanssa näitä käsitellä? Tällä voidaan rikkoa ystävyys- ja perhesuhteita lopullisesti, kun ihmisille tarjoillaan ongelma, johon ratkaisu on vain maksullinen terapia.
Puhukaa ja keskustelkaa ystävien, sukulaisten ja kylänmiesten kanssa. Kuunnelkaa mitä heillä on sanottavaa. Usein pelkkä asioista puhuminen auttaa. Teininä puhuin ja itkin hevoselle. Siitä oli suuri apu.
|