Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jatkuvakäyttöiset piilolinssit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.25 22:06:25

Onko kokemusta?

Käyttänyt piilareita vuosikymmeniä silloin tällöin, muttä mitenkäs nämä, joita ei tarvitse ottaa välttämättä muutamaan päivään ollenkaan pois?

Kuulostaisi niin kätevältä jossain leiriolosuhteissa! Onko näin?

Re: Jatkuvakäyttöiset piilolinssit?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.25 22:54:12

Mulla ainakin silmät kuivuu yön aikana, että pakko ottaa yöksi pois… ei ole hyvä käyttää pitkiä aikoja putkeen piilareita, vaikka käyttäisikin silloin tällöin

Lähettäjä: Pi 
Päivämäärä:   15.1.25 00:27:42

Sama juttu, otan yöksi aina pois koska kuivuu liikaa. Joskus vaelluksilla saatan olla pari päivää putkeen piilarit silmissä, mutta varsinkin heti herätessä ne tuntuu todella epämukavilta ja silmät ovat kuivat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.1.25 01:55:32

Reilu kymmenen vuotta sitten käytin niitä jatkuvasti n. viikon putkeen, sitten olin välissä päivän tai pari ilman. Ei ongelmia, kun on laittaessa huolellinen käsihygienian ja linssien puhdistuksen kanssa eikä koske silmiin likaisin käsin. Myöskään likaista vettä ei saisi päästä silmiin, eli leiriolosuhteissa kasvot kannattaa puhdistaa vaikka kosteuspyyhkeillä, ei roiskia mitään järvivettä. Hommissa joissa on vaarana mennä roskia silmiin kannattaa pitää suojalaseja, halonhakkuu ym. Silmätipat tulee kyllä tarpeeseen (huom, pitää olla säilöntäaineettomia) vähintään nukkumaan mennessä ja herätessä, muuten kyllä kuivuu ikävästi silmiin. Kuivilla linsseillä näkee huonosti, ne voivat hangata ja myös tipahtaa itsekseen pois, joten silmätippoja kannattaa pitää mukana jotta voi lisäillä aina tarvittaessa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.1.25 05:11:52

Niin kauan kuin ns. 24/7-linssejä on ollut Suomessa saatavilla, olen niitä käyttänyt. Eli arviolta 20 vuotta on mennyt niin, että linssit tarvitsee vaihtaa kerran kuukaudessa ja muun ajan ne voi käytännössä unohtaa. Mulla eivät kuivu silmiinkään ennen kuin onkin jo vaihtamisen aika ja siitä usein huomaankin, että on kuukausi taas kulunut. Mitään ongelmia ei ole ollut, optikon ja silmälääkärinkin mukaan kaikki on kunnossa - paitsi se näkökyky, joka noilla linsseillä korjataan. :D Mitä vähemmän täytyy silmiin koskea (eli päivittäin laittaa linssejä ja ottaa pois, putsata tai muuten sormin sörkkiä), sen parempi. Nuo triplapisteen kuvaamat tilanteet toki täytyy huomioida, tosin samoin tekisin ilman piilareitakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.1.25 14:17:18

Hei, kiva kun tullut vastauksia!
Täytyy ehkä kokeilla.

Tuntuuko ne about samalta, kuin kertakäyttöiset (tai joskus aiemmin käytin kk-linssejäkin)?

Eli voin tuosta vain tilata netistä varmaankin? Mulla on ollut käytössä ihan halvimmat Focus- tai Acuvue-linssit tai vastaavat kertakäyttölinssit.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.