Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiranpentua odotellessa...

Lähettäjä: Johku 
Päivämäärä:   14.1.25 02:08:41

Olen ollut yhteydessä kasvattamaan, jonka sivuilla mainitaan, että pentue tulossa alkuvuodesta. Valitulla nartulla ei ole vielä juoksu alkanut, joten eipä taida osua aikatauluihini tämä pentue. Toivoin touko-kesäkuussa pentua kotiin. Olenko törkeä, jos en nyt ostakaan siltä kasvattajalta, jonka kanssa olen jo "tutustunut"..?

Re: Koiranpentua odotellessa...

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   14.1.25 03:47:14

Mistä tiedät, ettei osu aikatauluun?

Lähettäjä: Johku 
Päivämäärä:   14.1.25 06:10:57

Mun laskujen mukaan emällä pitäis kohta olla jo pullat uunissa, että ehtii mun aikatauluihin. Ja jos ei vielä ole edes juoksua, niin..

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   14.1.25 06:18:45

Onko rodulla myöhäinen luovutusikä? Vai laskenko itse jotenkin väärin, kun mielestäni hyvin voi vielä kesäkuulle pennun saada, vaikkei narttu juokse vielä.

Toki voit ottaa aikatauluihisi paremmin sopivan pennun. Hieno tilanne, jos hyviä pentuja on noin paljon saatavilla.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   14.1.25 06:26:58

Pentuhan tulee kotiin n. 4kk astutuksesta. Miksi et ehtisi saamaan sitä touko-kesäkuulle?

Lähettäjä: Ripa 
Päivämäärä:   14.1.25 07:34:59

Kyllä se pentu kannattaa vähän muilla kriteereillä valita kun syntymä ajankohdan.

Viisi kertaa oon vannonut ettei enää ikinä talvi pentua ja taas tuli sellainen.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.1.25 08:01:42

Onko sinulle edes luvattu pentua vai oletteko vasta "jutelleet" ? ja sitten tietysti se, että vaikka astutukset onnistuisivat niin eihän silti välttämättä synny yhtään mitään, ei oikeaa sukupuolta tai tarpeeksi montaa jos jonossa on jo useampi ihminen.. myös kasvun aikana tai vaikka ell tarkastuksessa voi tulla jotain yllättävää eli tässä vaiheessa annettua lupaustakaan kukaan kasvattaja ei pysty takaamaan. Mutta kuten sanottua hienoa jos rodussa on varaa valita hyvistä pentueista hyviltä kasvattajilta juuri omaan aikatauluun sopien, sitten vain varailemaan !

Miksi pitäisi tulla juuri touko-kesäkuussa ? Hyvinhän siihen vielä ehtii, juoksun alusta 4,5kk niin pentu on luovutusikäinen eli jos nyt alkaisi juoksu niin olisivat luovutuksessa toukokuun lopussa..tammikuulle jos juoksua odotetaan niin eiköhän se ihan kohta tule ;)

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   14.1.25 08:12:31

Kun ei ne juoksut katso pennunottajan kalenteria... Joskus pitää vähän joustaa

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.1.25 08:14:47

"Kun ei ne juoksut katso pennunottajan kalenteria... Joskus pitää vähän joustaa"

Niin pitää, nykyään usein ostamalla se pentu ihan mistä vain saa ja tarvittaessa vaikka eri rotua, että tulee juuri haluttuun aikaan :D Sitten on vielä suuria odotuksia mitä sen pennun kanssa siihen ajoitetun loman aikana tehdään ja pentu nukkuu ison osan ajasta sen ensimmäisen kuukauden ja ihminen on jo takaisin töissä kun pennun kanssa oikeasti pääsisi ja pitäisi tehdä ja liikkua vähän enemmän. Mutta tuli se koira !

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   14.1.25 08:36:51

Samaa sanon kuin moni muukin, että onpa hieno tilanne jos valitussa rodussa on hyviä kasvattajia ja yhdistelmiä niin, että pääsee ihan valitsemaan presiis oman aikataulun mukaan.

Itsellä oli se tilanne, että toivotulle kasvattajalle syntyi kiinnostavasta yhdistelmästä pentue niin, että luovutus olisi ollut ideaalisti kesäkuun alussa. Vaan eipä siihen sitten syntynytkään kuin yksi haluttua sukupuolta ja se jäi kasvattajalle itselleen. Hain pennun lopulta hänen kontaktiensa kautta maailmalta ja se tuli ns huonoimpaan mahdolliseen aikaa eli alkusyksyyn, kun työt olivat jo kovassa vauhdissa :D.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.25 09:43:50

Se narttu ei välttämättä edes tule tiineeksi, tai syntyy pari pentua, jotka varattu tutuille tai pennut kuolevat tmv. Ei kannata todellakaan olla varma, että saisit tuosta suunnitellusta pentueesta pentua. Ilmeisesti sukupuolellakaan ei ole väliä kun sekin jo rajaa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   14.1.25 09:46:01

Meillä oli talvipentu, eikä siinä sen ihmeempää. Kylmin aika meni pikapissien merkeissä ja lenkit piteni samaan aikaan kun lämpötilat nousivat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.1.25 10:11:15

Oonko jotenkin outo, kun mä haluan nimenomaan talvipennun? Kolme vuotta sitten tuli joulukuussa pentu ja nyt viime kesänä heinäkuussa pentu, ja kyllä se talvi sopi paremmin.. :'D toki joo, pissatuksille lähteminen on kesällä helpompaa, kun ei tarvi kuin kengät laittaa, mutta talvipentu on kesällä jo sen ikäinen, että pääsee lenkkeileen ja nauttiin kesästä ja normielämästä. Kesäpennun kanssa se kesä menee siinä pennussa ja sen tarpeiden mukaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.