Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaikki ystäväni ovat läheisriippuvaisia

Lähettäjä: Jauu 
Päivämäärä:   14.1.25 01:23:16

Mitä tämä kertoo minusta?

Olin aikaisemmin vähän kaikkien kaveri ja nykyään viihdyn hirveän hyvin yksin ja omien juttujen parissa. Olen itse kaukana läheisriippuvaisesta, mutta asiaa tarkastellessa tajusin yhtäkkiä, että kaikki parhaimmat ystäväni ovat selkeästi läheirippuvaisia. Aloin sitten samalla miettimään, että miksiköhän näin on. Parille jopa diagnosoitu se ja pari muuta täyttää kriteerit. He eivät ole ystäviä keskenään.

Re: Kaikki ystäväni ovat läheisriippuvaisia

Lähettäjä: Millaisena 
Päivämäärä:   14.1.25 06:20:41

koet läheisriippuvaiset ystäväsi? Kiinnostaa, koska itsessäni on läheisriippuvaisuutta, josta yritän vapautua esim opettelemalla sanomaan EI. Lievästi läheisriippuvaisena sanoisin, että sinussa on piirteitä, joita ystäväsi ihailevat.

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   14.1.25 06:23:51

Erikoinen aloitus. Diagnosoit ystäviäsi? Ehkäpä he ovat normaaleita, mutta sinulla itsellä on joku diagnoosi, kun haluat vetäytyä. Se ei kuulosta normaalilta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.25 08:09:15

Ei läheisriippuvuutta diagnosoida?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.1.25 10:15:11

Piste, tässä varmaan ei ole tärkeää, mitä sanaa käytetään, kun kaikki ymmärtää varmasti, mitä diagnosointi tarkoittaa. Mene sinä piste hankkimasn itsellesi parempi itsetunto, ettei tarvitse netissä päteä pikkumaisuudellasi. On nimittäin säälittävä ominaisuus!

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   14.1.25 10:17:25

Millä tavalla tämä näkyy käytännössä?

Lähettäjä: Kamu 
Päivämäärä:   14.1.25 10:34:18

Ap on itse tod.näk. joku epäsosiaalinen "friikki". Pitää normi ystäviään outoina, jottei tarvitsisi katsoa peiliin.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   14.1.25 10:43:39

Ap kertoo, että parilla ystävällä on diagnosoitu läheisriippuvuus. On aika tärkeää korjata kuitenkin, ettei läheisriippuvuutta diagnosoida. Läheisriippuvuus ei ole virallinen diagnoosi, eikä sitä siis luokitella sairaudeksi. Kiinnostaisi kyllä, miten aloittajan ystävät sitten hänen mielestään kuvautuvat läheisriippuvaisina. Millä perusteella hän siis heidät sellaisiksi luokittelee.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.1.25 11:02:02

"Piste, tässä varmaan ei ole tärkeää, mitä sanaa käytetään, kun kaikki ymmärtää varmasti, mitä diagnosointi tarkoittaa"

Kyllä, sanoilla ja niiden merkityksellä ON väliä. Läheisriippuvaisuus ei ole mikään diagnosoitava tauti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.1.25 11:20:58

Kertoo susta sen, että voit pompotella heitä silloin kun sinä joskus satut kaipaamaankin sosiaalisia kontakteja. He odottavat kuin koiranpennut valmiina kun sanot hep. Muuten et heitä tarvi. Jos he pitäisivät omat rajansa ja osaisivat sanoa ei, te tuskin olisitte ystäviä koska ette tapaisi koskaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.1.25 11:22:07

Eivätkä he tarvitsisi sinun kaltaista ystävää joka mielummin on yksinääb

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.25 11:38:45

” Piste, tässä varmaan ei ole tärkeää, mitä sanaa käytetään, kun kaikki ymmärtää varmasti, mitä diagnosointi tarkoittaa. Mene sinä piste hankkimasn itsellesi parempi itsetunto, ettei tarvitse netissä päteä pikkumaisuudellasi. On nimittäin säälittävä ominaisuus!”

Totta hitossa sillä on merkitystä. Läheisriippuvuus ei ole sairaus, eikä sitä voi diagnosoida kukaan. Ihmisellä voi olla tietynlaisia käytös- tai ajattelumalleja, mutta se ei tee hänestä ”diagnosoitua”. Sana läheisriippuvuus viittaa kanssariippuvuuteen, tietynlaiseen persoonallisuuden tilaan, jota esiintyy mm. alkoholistien läheisillä. Se ei tarkoita ihmistä, joka on riippuvainen parisuhteesta tai muista läheisistään.

Lähettäjä: xc v 
Päivämäärä:   14.1.25 11:44:52

Täällä just ne läheisriippuvaiset nysvät haukkumassa aloittajaa :D Opetelkaa olemaan yksin niin ei oo niin paha olo!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.25 11:52:15

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.1.25 08:09:15

Ei läheisriippuvuutta diagnosoida?

Itse asiassa kyllä diagnosoidaan. Usein se liittyy muihin mt- ja päihdeongelmiin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   14.1.25 12:03:46

Ehkä aloittaja nyt vain tarkoitti, että ystäviksi on kerääntynyt ihmisiä, jotka ovat vaikka alkoholistiperheistä, ovat miellyttämishaluisia ja laittavat muiden hyvän edelleen ja sitten surkuttelevat. Mutta ilmeisesti heidän läheisriippuvuus ei kohdistu sinuun vai?

Päivämäärä:   14.1.25 12:36:46

"Diagnoosi tarkoittaa taudinmääritystä. Diagnoosi pohjautuu lääketieteelliseen tietoon ja sen asettamisesta vastaa lääkäri. Tällä hetkellä Suomessa diagnoosit määritellään ja jaotellaan ICD-10-tautiluokituksen mukaisesti."
Lähde: Terveyskirjasto.

Yritäpä löytää koodia termillä "läheisriippuvuus". Ei löydy.

Lähettäjä: norekka 
Päivämäärä:   14.1.25 13:17:11

Läheisriippuvaisuus on keittiöpsykologian termi, eikä mikään oikea sairaus.

Oikeasti ihmiset tarvitsevat toisiaan ja kaikissa ihmissuhteissa pitää tehdä myönnytyksiä puolin ja toisin.

Lähettäjä: Jauu 
Päivämäärä:   14.1.25 15:13:54

Mielenkiintoinen vastausten kirjo :D Tämä ei muutenkaan ollut mitenkään vakavaluontoinen kysymys, vaan miete johon olisi hauska kuulla muiden mielipiteitä.

En tosiaan diagnosoidulla tarkoittanut sairautta, vaan ammattilaisen toteamaa asiaa joka saattaa aiheuttaa haasteita elämään ja jota käsitellään mm. terapiassa. Yksi on myöskin itse harmitellut sitä ettei osaa olla yksin. Muutenkin keskustellaan yhdessä syvällisemmistä asioista. Kyse ei siis ole siitä että minä olisin heidät ”diagnosoineet”. En myöskään ole sanonut että heissä olisi mitään vikaa, päinvastoin. Minusta on ihanaa, että juuri he ovat ystäviäni.

He eivät ole suoraan minusta tai muutenkaan vain yhdestä ihmisestä läheisriippuvaisia. Näkyy enemmänkin seuraavanlaisissa asioissa esim. jos puoliso vaihtuu, niin se vaihtuu aina lennosta, eikä osaa välissä ottaa aikaa itselleen, kokoajan pakko olla useita keskusteluja eri ihmsiten kanssa auki, ei osaa sanoa ei vaan on aina valmis auttamaan ja tekemään muiden puolesta vaikka itse kärisisi, välillä myös juuri tavattujen ihmisten kohdalla, kerää ympärilleen kokoajan lisää ja lisää ihmisä, jotta jokaisessa tilanteessa on aina joku jonka kanssa puhua.

En myöskään koe olevani epäsosiaalinen friikki, tai ehkä välillä huonoina päivinä hahah :D

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.1.25 15:33:48

Minulla on sama juttu kuin aloittajalla. Ennen olin kaikkien kaveri, vaikken olisi näistä kaikista ihmisistä edes juuri pitänyt. Nykyään en enää jaksa, vaan kavereita on muutama ja olen mielelläni yksin kotona. Se ei ole mitään friikkiyttä, että tarvitsee ja myöskin ottaa aikaa itselleen! :D

Omiin oloihin vetäytyminen on joillekin erittäin tarpeellista, että saa taas akkuja ladattua ja jaksaa olla töissä ja harrastuksissa. Me kun emme kaikki ole samanlaisia emmekä tarvitse emmekä halua jatkuvasti ihmisiä ympärillemme. Miksi meitä pidetään outoina?

Läheisriippuvaisena pidin esimerkiksi yhtä aiempaa kaveriani näillä perusteilla:
-seurusteli aina, tarkoittaen että jos erosi, hänellä oli heti viikon päästä uusi kumppani
-jos ei jonain hetkenä seurustellut, oli pakko päästä minun luokseni viikonlopuksi koska ei ollut kumppania jonka luokse mennä
-ei osannut olla yksin missään; jos meni jonnekin yksin, veti muutamat oluet pohjalle että pystyi olemaan
-yksin ollessaan ei syönyt mitään eikä huolehtinut itsestään
-jos söimme samassa paikassa, piti syödä yhtä aikaa, eli ei voinut tehdä niin että olisi lämmitetty ensin toisen ruoka ja hän olisi jo alkanut syömään ennen kuin toisenkin annos oli valmis

Hän myös ehdotti minulle terapiaa kun sanoin etten halua seurustella.
Pidän tuollaista erittäin raskaana ja minun näkökulmastani tuollainen on myös paljon epänormaalimpaa kuin se, että haluaa olla välillä yksin kotona ;)

Päivämäärä:   14.1.25 16:10:50

Läheisriippuvuus ymmärretään usein juuri tuolla tavalla, kuin aloittaja ja h vaikuttavat sen käsittäneen. Heidän ystävillään voi olla toki taipumusta läheisriippuvuuteen, muttei noilla teidän kuvauksillanne välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa. Alla olevasta parempaa tietoa (poista väi on-sanan jälkeen).

Itse läheisriippuvuudesta kärsivänä olen opiskellut asiasta jo vuosia, käynyt myös terapiassa (isompien haasteiden vuoksi, mutta tätä käsitelty myös) ja olen miltei täysin erakoitunut. Viihdyn itsekseni oikein hyvin, kumppaniani tapaan viikonloppuisin ja tarvitsen paljon omaa tilaa. En halua olla ihmisten kanssa tekemisissä osittain siksi, että niin helposti lähden miellyttämään muita ja tulen hyväksikäytetyksi, koska en uskalla vetää rajoja muille. Tämä voi olla vaihe ja jossain toisessa kohtaa jaksan taas antaa ihmisille mahdollisuuksia, mutta vuosia olen näin voinut parhaiten. Työni saan tehdä etänä ja se on kyllä aivan fantastista. Joten ei, ystävänne eivät kuulosta tyypillisistä läheisriippuvaisilta.

https://www.terve.fi/artikkelit/laheisriippuvuus-on-

merkki-turvattomuudesta-malli-opitaan-usein-jo-lapsuudessa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.