Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lomaosakkeet/viikko-osuus

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   13.1.25 22:44:48

Voisitko harkita tai kenties omistatko lomahuoneistosta jonkin osuuden? Näitä näkyy nyt aika paljon myynnissä ainakin pohjoisessa. Siis esim. lomaosakkeesta/mökistä 1/6 osuus on aika yleinen. Onko näissä järkeä, kokemuksia? Saisiko näin palan mökkeilyä elämään, ovatko toimivia ja mitä tulisi ottaa huomioon?

Re: Lomaosakkeet/viikko-osuus

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.1.25 22:45:47

Googleta, löydät paljon huonoja kokemuksia. Todella vaikea päästä eroon noista.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   13.1.25 22:56:42

Ei ole järkeä, älä lähde noihin. Vuokraa vaikka joka kerta mökki erikseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.1.25 23:03:58

Jos todella käytät sitä lomaosaketta, niin hyvä diili.
Ystäväni vanhemmilla on ollut lomaosake Vuokatissa jostakin 80-luvulta asti, ja koko suku käyttää sitä. Tykkäävät.
Minäkin olen siellä käynyt parit lomat. Ei huono homma.

Mutta sitten aina pitää miettiä sekin, että jos ei käytäkään, ja haluaa vietä lomansa muualla.

Lähettäjä: kaksi eri asiaa 
Päivämäärä:   14.1.25 08:20:06

Nyt menee puurot ja vellit sekaisin.

On lomaosakkeita, siis nää huonomaineiset ja sitten on näitä Lapin viikko-osuuksia, jotka menee kaupaksi ja ovat luotettavia.

Lomaosakkeiden hinnat on päästä vedettyjä, kulut kovat ja niistä ei joissain paikoissa pääse eroon millään.

Mulla on Ylläkseltä kahdesta eri mökista viikko-osuus. Jos ei itse käytetä, laitetaan vuokralle. Lapissa on paljon näitä osuuksia, koska silloin pääsee "omaan" mökkiin omilla viikoilla.

Päivämäärä:   14.1.25 09:41:58

Kaksi eri asiaa, siis tämä oli ehkä se mitä hain. Eli esim. Rukalta olen katsonut näitä, jostain paritalomökistä vaikka se 1/6 osuus. Ehkä itsekin vähän sekoitin kaksi eri asiaa kysymyksessä eli en tosiaan ole miettimässä niitä loma-osakkeita vaikkapa Holiday clubista vai missä niitä nyt on. Mutta lautailua ja hiihtoa harrastavana ja muutenki pohjoisen luonnosta nauttivana juuri tuollaista viikko-osuutta mökistä olen haaveillut pohjoisesta.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   14.1.25 10:59:35

Jos sille on itselle käyttöä niin silloin se toimii. Mutta täytyy tosiaan miettiä etukäteen haluaako aina samaan paikkaan samaan aikaan (saako esim lomat). Ja tietysti se että miten/kuka sitä osaketta hoitaa. Meillä on osakkeita Lapissa muutaman viikon verran vuodessa. On ollut kannattavaa, me tykätään käydä samassa paikassa vuodesta toiseen. Se on kuin oma mökki josta ei kuitenkaan ole vastuuta huoltotoimissa yms. Mutta siis jälleenmyyntiarvon varaan ei kannata laskea ja itseltä täytyy myös sen verran löytyä ylimääräistä että eskmerkiksi yllättävät korjaukset ja huoltotoimet ei sekoita omaa taloutta

Päivämäärä:   14.1.25 11:01:51

1/6 osa on aika normaali osuus pohjoisen mökeissä. Eli 7-8 viikkoa vuodessa. Muiden omistajien kesken voi vaihdella viikkoja, meillä on oma whats app-ryhmä.

Toinen osuus on ollut jo 20 vuotta. Toinen 4 vuotta.

Suosittelen!

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   14.1.25 11:29:44

Vaikka aihe koski näitä viikko-osuuksia palaan vielä Holiday Clubiin kun se mainittiin. Onko teillä kritisoijilla omakohtaista kokemusta? Tunnen useita HC osakkaita, jotka ovat hyvin tyytyväisiä. Esim. vanhemmillani on ollut HC-viikkoja jo vuosia, kohde on kyllä vaihdellut. Välillä vuokraavat oman viikon pois käypään hintaan, mutta hyödyntävät superhalpoja äkkilähtöjä. Toimii mielestäni paljon joustavammin kuin sitoutuminen paikkaan x useita viikkoja vuodessa.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.1.25 11:35:41

Miksi kukaan ostaisi lomaosakkeesta 1/6:n? Sinä saisit käyttää omaa viikkoasi joka 6. vuosi, vai olisitko mökillä samaan aikaan 5 muun osakkaan kanssa?

Vai onko sittenkin kyse mökin tai osakkeen käyttöoikeudesta, eli tuo olisi 1/6 koko vuoden viikoista? Se on sitten eri kysymys, kuinka tasapuolisesti ne viikot jaetaan.

Tyytyväisyys riippuu siitä, onko oikeasti mahdollisuus käyttää sitä osaketta.

Päivämäärä:   14.1.25 12:22:25

#Miksi kukaan ostaisi lomaosakkeesta 1/6:n? Sinä saisit käyttää omaa viikkoasi joka 6. vuosi, vai olisitko mökillä samaan aikaan 5 muun osakkaan kanssa"

Ei jestas! Miten tämän voi ymmärtää näin väärin :D :D

Joka vuosi on vaihtuvia viikkoja 7-8 eli tänä vuonna meillä on 1, 7, 13, 19, 25, 31, 37, 43, 49 ja vuonna 2026 seuraavat viikot.

Toisessa mökissä meillä on perättäisiä viikkoja, mutta samaan malliin.

Ja kyllä, tiedän Holiday Clubin lomaosakeperiaatteen ja omistamisen hyvin. Nyt esim. Saimaa on isoissa vaikeuksissa...ihan voi arvata, miten käy

Päivämäärä:   14.1.25 12:25:13

Nuo yllättävät kulut on just yksi asia jota mietin. Vastikkeet kerätään mökeissä mutta onko ne suoraan juokseviin kuluihin vai kerätäänkö säästöä? Tulee varmaan selvittää tätä, jos tulee jokin yllättävä isompi kulu niin miten toimitaan, miten korjauksista päätetään ja muutenki juuri että miten yhtiön asiat hoituu.

Toinen tuo että miten viikot jakautuu. Ilmoituksissa on eniten tainnut olla kiertäviä viikkoja, joissakin vakiviikot. Eihän sitä aina saisi lomia välttämättä niihin, toki etätyöt onnistuu ja ainakin pitkät viikonloput. Mutta hyvä kuulla kaksi eri asiaa että ainakin sulla on ollut toimivat kokemukset, ja tuo myös että noin sujuvasti onnistunut viikkojen vaihdot.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   14.1.25 18:26:16

Minulla on vanhemmilla Holiday Clubin kautta viikko-osake Kuusamossa. Siis yksi tietty viikko vuodessa. Eivät ainakaan ole negatiivista puhuneet ja välillä jotenki vaihdelleet sitä kai jopa ulkomaan reissuun asti. Jos olen ymmärtänyt oikein. Mutta kai se voi olla siis ihan toimivaakin. Ovat ostaneet sen kun itse jo aikuistunut niin itsellä ei ole tullut käytyä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.25 19:10:23

”Minulla on vanhemmilla Holiday Clubin kautta viikko-osake Kuusamossa. Siis yksi tietty viikko vuodessa.”

Paljon tällainen viikko tulee kustantamaan kokonaisuudessaan? Eikö olisi vain helpompaa vuokrata se yksi viikko milloin tahtoo eikä olla sidottu just siihen yhteen tiettyyn aikaan vuosittain.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.25 19:27:18

Ei ikikuunapäivänä. Niitä on ollut aina paljon myynnissä ja siihen on syynsä.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   14.1.25 19:28:00

Noissa HC:n osakkeissa on ihan hyvät omistajaedut, jos niitä pystyy hyödyntämään. Ja jos omistaa mieleisestä kohteesta sellaisen viikon, jonka tykkää itse hyödyntää, niin ei HC välttämättä huono vaihtoehto ole. Vanhemmilla on viikko-osake ja laittoivat siitä jonkun 2% minun nimiin, niin saan omistajaedut. Ei mulla olisi yksin elävänä ois varaa maksaa yli 500 euroa lomaviikon majoituksesta Lapissa. Kun pystyn hyödyntämään äkkilähtöjä, maksan vain 150-200€, riippuen miten iso lukaali. Lisäksi perushinnoista saa -25% loma-asunnoissa ja -50% hotelleissa. Nyt oltiin joulua Lapissa niin kyllähän se oli ihan kiva säästö kun tonnin sijasta maksettiin vaan 750€ viikosta. HC:n loma-asunnot on myös siitä kivoja yksityisten vuokraamiin verrattuna, että siellä tietää olevan aina asiallinen astiasto ja keittiövälineet, kun yksityisten mökeissä se on aina ihan herran haltuun, mikä on keittiön varustelutaso.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.25 19:30:08

Mikä tossa on muka parempaa kuin vuokrata mökki erikseen silloin kun sopii?

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   14.1.25 19:35:42

Ei koskaan ei milloinkaan pidä sekaantua moiseen vedätykseen! Eroon ei pääse millään ja kulut juoksee!

Päivämäärä:   14.1.25 19:52:37

” Mikä tossa on muka parempaa kuin vuokrata mökki erikseen silloin kun sopii?”

Tätä minäkin mietin. Kun ei se HC-osakkuus ilmainen ole ja kaikki ei voi olla siellä just jouluna, pääsiäisenä ja koulujen hiihtolomaviikolla.

Kuinka monta viikkoa vuokraisi sieltä mistä tahtoo HC-osakkuuden ja vuosittaisten kulujen hinnalla?

Päivämäärä:   14.1.25 19:58:19

Tämä oli mielenkiintoinen ja kuluja on vähän avattu: https://tuulipuku.fi/saastovinkit/kannattaako-holiday-club-osakkuus/

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   14.1.25 21:35:19

“ Mikä tossa on muka parempaa kuin vuokrata mökki erikseen silloin kun sopii?”

Tämähän riippuu tosi paljon ihmisestä itsestään ja mä väittäisin että suurimmalla osalla huonojen kokemusten taustalla on se että ei tunneta omia tapoja tarpeeksi hyvin.

Meillä esimerkiksi osake ostettiin melkein 30vuotta sitten. Silloin ei ollut vuokramökkejä tarjolla samalla tavalla kuin nyt. Me tykätään olla aina samassa paikassa ja nimenomaan samaan aikaan, meillä on tarkkaan valittu viikot ostaessa sen mukaan milloin päästään ja halutaan paikalle. Ja ne ajat kun meillä osake on, on suosittuja aikoja muutenkin eli ei silloin Lapissa kyllä vuokramökit mitenkään edullisia ole tai saatavuus hyvä. Pienten lasten kanssa vielä oli ihanan helppoa kun ei tarvinnut juuri etukäteusvalmisteluita ja tunnettiin mökki hyvin. Ei aina sitä ihmettelyä että missähän kunnossa joku vuokramökki on, onko siellä kaikki ilmoitetut jutut jne. Samalla tavalla kun ihmiset tykkää mennä omalle mökilleen.

Kannattavuushan noissa mitataan sillä, onko se tuottanut riittävästi hyvää mieltä. Meillä ainakin on. Olisiko pitkällä aikavälillä tullut halvemmaksi yksittäiset vuokramökit? Ihan varmasti olisi. Mutta silloin me ei kyllä myöskään olisi käyty Lapissa yhtä paljon kuin nyt on käyty.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   14.1.25 21:38:41

Minä en ees tiedä mitä mun vanhemmat ovat maksaneet siitä osakkeesta, mutta luin tuon yllä linkitetyn blogin niin täytyy kyllä sanoa että itse en välttämättä lähtisi tuohon hommaan. Mutta he ovat tyytyväisiä viikkonsa ja myös kai tuohon vaihto mahdollisuuteen, niin silloinhan se on heille toimiva systeemi.

Mutta myös aloittajan miettimä osuus mökistä toki vähän eri juttu kuin nämä. Jos kohtuuhinnalla (ja kohtuullisella kkvastikkeella) sellaisen saa haluamaltaan alueelta ja tulee käyttöön omat viikot, niin miksipä ei.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   14.1.25 21:49:21

Kun mietittiin aikoinaan mökkiä/asuntoa lapin hiihtokeskuksesta, käytiin tutustumassa myös pariin tollaiseen 1/6 tai 1/8 settiin.

Sen perusteella plussia ja miinuksia:
+ halvempi kuin kokonainen mökki (kaikilla ei ole mahdollisuutta laittaa isoja rahoja mökkiin)
+ tilaa omille tavaroille osassa kohteista (esim. lukittava kaappi jokaiselle osakkaalle)
+ tuttu mökki, tietää etukäteen milloin on omat viikot
- Jaettu omaisuus muiden kanssa, eli pitäisi osata ajatella enemmän vuokramökkinä
- entä kun pitäis rempata, haluaako muut osakkaat rempata ja/tai maksaa?
- ei aina saa tietenkään käyttää milloin itse haluaa

Päädyttiin ostamaan oma asunto ns. kerrostalosta ja vuokrataan sitä ulkopuolisille, kun ei itse olla paikalla. Tämä oli mieluisampi ajatus itselle, kun voidaan päättää kaikki sisustuksesta hinnoitteluun itse. Omille tavaroille on myös kunnon tilat ja saadaan käyttöön just kun itse halutaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.1.25 21:50:54

"Me tykätään olla aina samassa paikassa ja nimenomaan samaan aikaan, meillä on tarkkaan valittu viikot ostaessa sen mukaan milloin päästään ja halutaan paikalle."

Nykyään ei varmaan voi edes laskea elämää ja lomailua sen varaan että pääsee seuraavan 30 vuoden aikana aina samalla viikolla lomalle.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   14.1.25 21:51:05

” Tätä minäkin mietin. Kun ei se HC-osakkuus ilmainen ole ja kaikki ei voi olla siellä just jouluna, pääsiäisenä ja koulujen hiihtolomaviikolla”

No mä en esim. just noilla viikoilla haluais olla missään tuollaisessa :D Hirveät tungokset. Eli ei oikeasti kaikki halua lomailla samaan aikaan. Monet myös tekee etätöitä, eli voi matkustaa koska vaan :)

Päivämäärä:   14.1.25 21:58:36

” No mä en esim. just noilla viikoilla haluais olla missään tuollaisessa :D Hirveät tungokset. Eli ei oikeasti kaikki halua lomailla samaan aikaan. Monet myös tekee etätöitä, eli voi matkustaa koska vaan :)”

No toi näyttääkin olevan paras vaihtoehto lapsettomille pariskunnille tai eläkeläisille. Koululaisen vanhempana on mentävä kun koulujen loma on. Kun mahdollisuudet lomailla on rajalliset eikä niitä äkkilähtöjäkään voi oikein hyödyntää niin lapsiperheen vinkkelistä HC-osuus on hankala.

Päivämäärä:   14.1.25 22:18:54

Kiitos eräs sun listauksesta! Siis ja yleisesti siihen että miksi haluaisi mökistä osuuden versus vuokramökit. Itse ainakin kaipaan ja haluan tietynlaista pysyvyyttä. Tykkäisin käydä samassa paikassa, samassa mökissä, samoissa maisemissa ja vähän juurtua niihin. Olen esimerkiksi kulkenut joka talvi laskemassa samassa hiihtokeskuksessa teinistä saakka (okei myös muualla toki). Mutta siis tiedän sillai mistä pidän, rahat ei vain millään riitä omaan mökkiin niistä maisemista. Pienet lapsetkin löytyy niin kokisin myös heille kivaksi ”oman” mökin mihin tehdä muistoja, ja helpommaksikin heidän kanssa mennä sinne tuttuun paikkaan. Ja ajattelisin että tämän myötä oikeasti tulisi säännöllisemmin lähdettyä eli käytyä useammin.

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   15.1.25 09:11:07

Mä olen noita viikko-osakkeita katsonut myös ihan ostohousut jalassa.

4 vuotta sitten tein jo tarjouksen eräästä salkusta, hinta oli silloin tuohon mökkiin 27 000€. Osuus oli 1/6 mutta myöhästyin...

Nyt oli samaan kohteeseen tarjolla sama salkku, mutta myyntihinta melki 50 000€.

Kävin viime kesänä Kuusamossa HC esittelyssä. Yhden pistepaketin hinta oli 8000€. Sen lisäksi vuotuiset kulut oli mun mielestä tosi isot, eikä se vaihto suosituimpiin kohteisiin helppoa ollut. Ja se vaihtokin maksoi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.