Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tietääkö vanhempasi raha-asioistasi?

Lähettäjä: Yllättynyt 
Päivämäärä:   13.1.25 18:25:28

Ihan galluppina utelen, kuinka paljon jaat henkilökohtaisia asioitasi vanhempiesi kanssa? Esimerkiksi raha-asioita, tietävätkö vanhempasi minkä verran sinulla on esim. asunto- tai autolainaa yms. ? Tai minkä verran saat palkkaa?

Re: Tietääkö vanhempasi raha-asioistasi?

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   13.1.25 18:27:41

Tietää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.1.25 18:29:38

Tietää. Ovat asuntolainan takaajia, joten näkevät jäljellä olevan lainasumman muutenkin.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   13.1.25 18:32:37

Eivät tiedä, mutta minä tiedän lapsieni raha-asiat ainakin pääpiirteittäin.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   13.1.25 18:36:23

Tietävät kaiken.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.1.25 18:39:06

Ei nyt sinällään, ollaan saatettu ohimennen joskus jutella asioista, mutta en usko että isää edes kauheasti kiinnostaa mun raha-asiat että muistaisi niitä.
Raha-asioissa ei siis ole mitään erityistä, asuntolainaa on, mut pärjätään puolison kanssa ihan hyvin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.1.25 18:39:22

Tietävät. Eivät euron tarkkuudella, mutta en mitään salailekaan. Ja joka kerta äiti kysyy että tarvitsenko rahaa ja vastaan että ei kiitos, pärjään ihan hyvin :)

Lähettäjä: Dodo 
Päivämäärä:   13.1.25 18:42:03

Eivät tiedä. Meillä välit eivät ole niin läheiset, että puhuttaisi moisista. Vanhempani ovat minulle ikään kuin hieman etäisiä hyvän päivän tuttuja, jotka ovat sattuneet minut tekemään. Jutellaan esim säästä mieluummin kuin mistään henkilökohtaisuuksista.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   13.1.25 18:42:38

ei ole mikään salaisuus ja kertoisin jos kysyisi mutta kun lainoja ei ole ja yrittäjä tienaa niin vaihtelevasti niin eivät ole kyllä kyselleetkään :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.1.25 18:49:14

Eivät tiedä mitään. Yllättyisivät korkeasta palkastani ja järkyttyisivät suuresta lainamäärästä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.25 18:52:08

Tietää, ainakin äiti. Palkan suuruuden osaavat toki jo arvioida siitä, että ollaan samalla alalla kaikki kolme :D

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   13.1.25 18:52:59

Äitiä ei ehkä niin kiinnosta, vaikea sanoa minkä verran on kuunnellut minun ja isäni keskusteluja, suoraan ei ole varmaan koskaan tullut puheeksi. Isä tietää vuositulorajan ja veroprosentin, kun maksaa minulle palkkaa satunnaisista sivutoimista hommistani, joita hänelle tarvittaessa teen. Velattomuudesta on tullut mainittua ja samoin kodin etsinnän budjetista. Nykyisen asunnon arvon tietäävät, kun se on vanhemmiltani ostettu.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   13.1.25 18:56:58

Juu, suurin piirtein tietävät. Ei nyt kovin tarkasti ole palkasta puhuttu mutta viimeksi tavatessa isäni kysyi että eihän mene omaa rahaa sijoitusasuntoihin ja kerroin niiden olevan muutaman satasen kassavirtapositiivisia. Jonkun asunnon isä joskus takasi niin kai siinä jotain tuloja silloin näkyi.
Minä puhun rahasta avoimesti mutta vanhempieni palkkoja en ole koskaan tiennyt, kuuluvat siihen sukupolveen jonka mielestä ne ovat salaisuus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.1.25 19:00:32

vanhempieni palkkoja en ole koskaan tiennyt, kuuluvat siihen sukupolveen jonka mielestä ne ovat salaisuus.
^^^^^^^

Samoin. Minulla ei ole ollut koskaan mitään tietoa vanhempieni palkkojen suuruudesta. Se oli salaisuus, eikä kuulunut lapsille tai muillekaan.

Päivämäärä:   13.1.25 19:00:51

Eivät varmaankaan tiedä. Ei juuri puhuta rahasta. Tietävät kyllä, että pärjään.

Päivämäärä:   13.1.25 19:28:17

Eipä juuri, mutta eivät ole varmaan niin kiinnostuneitakaan, kunhan en heidän kukkarollaan käy.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   13.1.25 19:28:57

Osittain. Aikanaan 27 vuotta sitten olivat mukana takaamassa ensimmäistä asuntolainaamme, mutta heidän takausosuutensa vapautui tietty jo kauan sitten. Muutama vuosi sitten isäni perimä mummuni asunto laitettiin piharakennuslainaamme täydennysvakuudeksi, sekin on jo vapautunut. Nykyään mulla on autolaina isältäni. Meillä on ihan maksuohjelma siinä, ja isä on suoraan pistänyt lyhennykseni menemään johkin rahastoon.

Palkoistamme eivät tiedä tarkalleen. Kun vaihdoin työnantajaa, niin silloin tuli puhetta, mutten muista, kuinka eurolleen kuukausipalkasta puhuttiin, lähinnä varmaan mainitsin tonnin noususta ja loistavista eduista.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   13.1.25 19:31:42

Suurin piirtein joo. Palkasta olen aina puhunut vanhemmille avoimesti, samoin esim asunnon ostosta ja sen hinnasta. Sitä en kerro, paljonko rahaa tuhlaan tai paljonko tarkalleen laitan säästöön kuussa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   13.1.25 20:22:19

Eivät.
Palkan nyt toki osaavat suunnilleen arvioida alallani.
Mutta muuta eivät tiedä.

Päivämäärä:   13.1.25 20:28:34

Tietää. Elän tuilla, tietävät määrät ja tietävät miten suuren osan tuloistani joudun laittamaan lainoihin ja paljonka niitä on. Tiedän minäkin heidän tulonsa ja menonsa, en kyllä ole yhtään kärryillä esim. asuntolainan määrästä kun ei sinänsä kiinnosta.

Päivämäärä:   13.1.25 20:30:50

Äiti tietää enimmäkseen, mutta ei tällä hetkellä ihan tarkkaan kuinka köyhä olen. En halua huolestuttaa.
Isää ei kiinnosta.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   13.1.25 20:34:32

Äiti tietää, muttei muista, muistissa vikaa. Isä ei enää elossa.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   13.1.25 20:46:30

Eivät tiedä, mutta voivat varmaan päätellä jotenkin, millaisia rahoja tähän talouteen tulee. En ole koskaan kenellekkään kertonut, enkä todellakaan leveile millään, mutta elintasosta voi tehdä omia kuvitelmiaan. Säästöön menee kyllä isompi osa, kuin mitä kulutetaan, ettei päättelytkään oikein pidä paikkaansa, isälle olen kyllä kertonut, että säästetään tietynlaista taloa varten, mutta en ole mistään rahasummista silloinkaan puhunut.

Ennen yhteistaloutta mieheni kanssa tiesivät kyllä, koska olin todella pienituloinen ja tarvitsin välillä vanhempieni apua raha-asioissa, varsinkin opiskeluaikoina ja heti niiden jälkeen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   13.1.25 21:59:38

Äiti osaa itse päätellä, isän ei tarvitse tietää.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   13.1.25 23:14:01

Kun isä oli elossa niin raha-asioista ei kyllä puhuttu. Muusta paljon tärkeämmästä kyllä ja hän oli ihminen, jolle soitin monessakin tilanteessa kun asiat mietitytti. Hänen raha-asioistaan joskus puhuttiin. Nekin enemmän yritysjuttuihin ja suunnitelmiin liittyen.

Lähettäjä: mmmm 
Päivämäärä:   14.1.25 01:13:12

Tietää. Olen kertonut palkkani ja tietävät minkä hintaisen asunnon ostin ja paljon otin lainaa silloin. Osaavat laskea että pärjään, jotain pieniä sijoituksiakin on. Mutta aina kysyvät tarvitsenko rahaa (vaikka heillä pienemmät eläkkeet kuin mun palkka) aina tuovat kassikaupalla ruokaa ja tarjoutuvat maksamaan ostoksia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.1.25 03:43:50

Ei ne taida tietää, joskus tiukempina aikoina tiesivät kun joutui jeesiä pyytämään. Asuntojen oston aikaan on toki hinnoista puhuttu ja joskus taisin mainita että joku laina loppui. Eipä ne ole kyselleet, ei ole mitään salailtavaakaan. Jonkun hevosen ostamisen joskus kyllä pidin salassa tarkoituksella :-D

Lähettäjä: Vp 
Päivämäärä:   14.1.25 06:28:20

Opiskeluaikoina ja ensimmäistä asuntolainaa ottaessa tiesivät eurolleen tulot ja lainat. Isäni oli henkisenä tukena ja neuvonantajana ensiasuntoa ostaessani.

Nykyään tietävät suunnilleen palkkaluokkani mutta eivät tarkkaa palkkaa. Nykyasunnostani tietävät asunnon hinnan (jälleen, koska konsultoin isää) sekä millä hintaa myin edellisen pois. Siitä varmaan ovat osanneet laskea paljonko minulla suunnilleen on asuntolainaa. Suoraa keskustelua ei raha-asioista ole käyty, kun ei ole ollut tarvetta.

En edelleenkään tiedä äidiltäni edes palkkaluokkaa. Isältäkin tiedän vain palkkaluokan siksi, koska satuin näkemään hänen viimeisimmän työpaikkansa työtarjouksen. Voi tietenkin olla, että on onnistunut neuvottelemaan palkkaa ylöspäin. Molemmat olivat yksityisellä asiantuntijoina, joille ei ole selkeitä palkkataulukoita olemassa. Nyt molemmat ovat eläkkeellä ja ainoa, minkä tiedän, on että äitini eläke on pienempi kuin isäni mutta siihen se tieto jääkin. Elintasosta ja matkustelun määrästä voinen toki päätellä, että tuskin saavat mitään tonnin eläkettä kumpikaan. Sen tiedän, että lapsuuskoti on velaton ja että isällä on vähän velkaa sijoitusasuntonsa putkiremontin jäljiltä mutta en tiedä onko sijoitusasunnosta vielä velkaa. Minunkin vanhemmat ovat sitä sukupolvea, että raha-asiat olivat iso salaisuus eikä niistä puhuta edes perheen kesken.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.1.25 06:46:59

Ei tiedä. Äiti vain elossa.

Päivämäärä:   14.1.25 06:54:28

Olen se vanhempi. Tiedän suurinpiirtein että kaikilla neljällä lapsella raha-asiat kunnossa. Yksi lapsi on juorukalentereissa niin siitä tiedän tarkemmin.
Ollaan lainattu rahaa kun ovat ostaneet omaa asuntoa ja kysytään säännöllisesti että onhan kaikki hyvin raha-asioissa ja kerrotaan että voidaan auttaa jos tarvetta.

Lapset tietää jonkinverran meidän raha-asioista , ollaan nyt molemmat eläkkeellä.
Kaikki perustuu kuitenkin siihen että paljonko kuluttaa, ei siihen että paljonko tienaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.1.25 09:13:21

Ei tiedä enkä tiedä omien lasten. Pääpiirteittäin toki mutta ei mitään tarkkaa.

Lähettäjä: tiia 
Päivämäärä:   14.1.25 10:37:33

Eivät tiedä, en ole koskaan kertonut niin henkilökohtaisia asioitani. Eivätkä ole kyselleetkään. Avioeron jälkeen kysyivät jossain vaiheessa talon omistuksesta, koska mies muutti pois ja itse jäin taloon. Mutta ei siinäkään mistään rahoista puhuttu.

Lähettäjä: penna 
Päivämäärä:   14.1.25 13:13:41

Ei. Vanhemmat ei ole ikinä puhuneet raha-asioistaan tarkasti meillä lapsille (mutta kaikesta päätellen ovat varakaampia kuin itse olen).

Omista rahoistani en ole kauheasti kertonut sen jälkeen kun muutin kotoa pois. Tietävät että pärjätään ja tietävät kyllä esim. minkä hintaisia asuntoja on ostettu. Joskus monta vuotta sitten kerroin äidilleni palkkani, mutta se on sittemmin muuttunut aika paljon.

Ihan hyvä näin.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   14.1.25 15:24:09

Tiedetään aivan kaikki puolin ja toisin.

Päivämäärä:   14.1.25 15:27:50

Yleisellä tasolla kyllä. Isä on samalla alalla (ja mulla myös julkinen työnantaja kuten hänellä) joten tietää palkkatason melko tarkasti. Samaten puolison palkan yleisellä tasolla. Myös asunnon hinnan tietävät ja ainakin pari vuotta sitten oli puhe asuntolainan määrästä. Muita lainoja ei ole. Ei mitenkään jatkuvasti näistä puhuta, mutta eipä nuo nyt vanhempien suuntaan niin salaistakaan ole.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.1.25 15:33:36

Eipä ole tullut puheeksi raha-asiani. En muutenkaan tykkää puhua rahasta ylipäätään kenenkään kanssa. Se riittää, että saan laskut maksettua ja ruokaa ostettua, muutoin en avaa raha-asioitani oikeastaan kellekään. En myöskään miehelle, meillä on omat tilit. Mies tietää käytännössä vain sen, että minulla on palkkapäivä kolmasti kuussa ja että saan kuun alussa vuokran. Tietää toki, että maksan pois opintolainaa ja yhtiövastiketta, siinäpä tuo.

Päivämäärä:   14.1.25 15:33:57

Tietää. Ja puhutaan avoimesti. Käyttötilille taitaa heillä edellään olla käyttöoikeus, kun ei ole tullut tarvetta poistaa sitä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.1.25 15:46:21

Isä tietää, että enää meillä ei ole asuntolainaa. Aikanaan hän ja anoppi olivat sitä takaamassa.
Mitään muita lainoja meillä ei sitten ikinä ole ollutkaan.
Isä ja anoppi tietävät myös suurinpiirtein meidän tulomme. Ja tiedämme suurinpiirtein heidän eläkkeensä.

Me tiedämme myös kahden aikuisen lapsemme asuntolainat, ja suurinpiirtein tulonsa.
Muita lainoja ei heilläkään ole.

Mystisin on 10-v tyttäremme. Tiedämme toki, mitä maksamme hänelle viikkorahaa, ja hänen tiliensä saldot. Mutta käteissäästöjä tällä kymppivee tättähäärällä on yllättävän paljon, ja niistä emme tiedä muuta kuin sen, että niitä on satoja euroja.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   14.1.25 16:08:55

Jep. Eipä ole salattavaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.