Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työtehtävät vanhempainvapaiden jälkeen

Lähettäjä: backtobasics 
Päivämäärä:   13.1.25 11:22:19

Te jotka "asiantuntijatehtävissä" niin millaisiin työtehtäviin olette palanneet pitkien vanhempainvapaiden jälkeen? Vai onko samat työt odottaneet?

Olen työskennellyt samassa yrityksessä yli 8 vuotta, mutta nyt viimeisen 3,5 vuoden aikana saanut kaksi lasta ja ollut enemmän ja vähemmän vapailla. Tehnyt siis tuossa välissä muutaman kuukauden pätkän töitä ja pieniä tuntitöitä silloin tällöin.

Nyt palasin sitten 80% sopimuksella töihin, mutta jotenkin harmittaa kun teen nyt samoja työtehtäviä kuin silloin 8 vuotta sitten kun aloitin firmassa. Hävettää kun kaikki muut ovat edenneet ties mihin hienoihin hommiin ja itse teen tätä aloittelijan hommaa josta olin jo päässyt etenemään ennenkuin jäin ensimmäiselle äitiysvapaalle. Tokihan se on positiivista että palkka on reippaasti enemmän kuin aikoinaan kun näitä perushommia tein, eli tavallaan olen vähän ylipalkattu näihin hommiin, mutta harmittaa kun ne vanhat haastavammat työt on nyt sitten annettu muille ja varmaan taas kestää ennenkuin täältä pohjalta pääsee ponnistamaan ylemmäs..?

Toki ymmärrän että muutoksia hommiin tulee kun on pitkään pois, mutta miten tästä häpeästä pääsisi eroon? Tärkein työni on kuitenkin ollut olla kotona lasten kanssa niin sinänsä tässä ei ole mitään hävettävää...

Re: Työtehtävät vanhempainvapaiden jälkeen

Lähettäjä: Kuulapää 
Päivämäärä:   13.1.25 11:28:54

Samat työt odotti. Olin pari vuotta kotona pyöräyttämässä kaksi lasta.

Ekana päivänä projektiin ja käyttöliittymiä suunnittelemaan sekä scrum masterin hommia tekemään. Olisin kyllä ottanut mitä vain vastaan.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   13.1.25 11:30:36

Juttelisin esimiehelle. Voisitko auttaa nut työn ohessa muita osastoja? Tehdä vähän kehittämistä sivussa kun osaamista jo on?

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   13.1.25 11:40:52

Samoja töitä mut hyvät asiakkaat napsittu muualle tai lähteneet vetämään kun niitä ensin tehnyt sijaiseni oli idiootti.

Muita hyviä asiakkaita taas ei tunnu muut tiimit mielellään antavan takaisin, jotka ehdittiin siirtää sijaiseltani osaavammille.

Noh, mulla on lapset nyt usein kipeänä ja vaikka miehen kanssa jaetaan niiden hoito puoliksi, niin poissaoloja tulee paljon enemmän, mitä ennen lapsia. Odottelen näissä hommissa tän pikkulapsiajan ja sitten lähden muualle kun ei toivottavasti tule sairastelujakaan niin usein.

Lähettäjä: backtobasics 
Päivämäärä:   13.1.25 11:43:28

Kyselin vähän niiden vanhojen töiden perään niin osa siirretty eri tiimille ja osaan on "jonotuslista" ja hän voi minut listalle laittaa......

Tuo on kyllä totta että sairastelua ja poissaoloja varmasti taas tulee kun päiväkoti alkoi niin voisi kituuttaa ainakin hetken tässä.. Muita työpaikkojakin mietin mutta ei varmaan helpolla löyty 80% sopimuksella samoja töitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.25 13:25:32

Olisin tyytyväinen, jos palkka hanttihommista kuitenkin sama kuin niistä "vaativista asiantuntijatöistä"...

Lähettäjä: Nuutti 
Päivämäärä:   13.1.25 13:37:28

Ymmärrän tuskasi aloittaja! Itse olin pitkällä (8kk) saikulla ja palasin selvästi "alempiin" töihin, vaikka vaivani oli ollut fyysinen eikä leikkauksen ja kuntoutuksen jälkeen enää vaikuttanut työkykyyni. Toisaalta ymmärrän esimiestäkin. Jonkunhan oli tehtävä ne minun työt sillä aikaa, kun minä olin pois, joten kun ei erikseen oltu palkattu määräaikaista sijaista, ei sitä minun paikkaani tiimissä enää ollut samalla tavalla kuin ennen saikkua, kun projektini oli pitänyt jakaa muille. Vanhempainvapaa on tietysti vielä pidempi aika, joten tietenkin dynamiikka ehtii sinä aikana mennä uusiksi. Itse teen projektivetoista asiantuntijatyötä ja nyt kun uusia projekteja on alkanut olen päässyt taas lähemmäs sitä vaatimustasoa, mistä jäin pois.

Ei ole työnantajankaan etu teettää sinulla ylipalkattuna helppoja töitä, joten kunhan pidät asiaa sopivin väliajoin esillä, pääset todennäköisesti pikkuhiljaa takaisin niihin osaamistasi vaativiin töihin. Voi viedä vähän aikaa, kun olet ollut noin kauan pois mutta eiköhän se sieltä jossain kohden. Nauti sillä aikaa helpommasta työnkuvastasi :)

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   13.1.25 14:59:08

Ei omakohtaista kokemusta mutta meidän osastolla markkinointiassari oli pitkään äitiyslomalla ja hoitovapailla, yhteensä kuusi vuotta toki käyden välissä tekemässä pari lyhyttä pätkää töitä. Hänen äitiyslomansijainen kun teki kaikki hommat ja kehitti markkinointia niin luonnollisesti kun varsinainen assari tuli töihin niin sijainen ylennettiin markkinointipäälliköksi. Molemmilla suunnilleen sama koulutus mutta tosiaan sijainen oli mukana isoissa projekteissa (PIM ja uudet kotisivut).

Musta olisi ollut todella tökeröä ylentää varsinainen assari koska hän ei ollut mukana näissä isoissa projekteissa eikä siis tiennyt miten paljon oli menty eteenpäin markkinoinnissa.

Näin se vaan menee. Mutta toki hänellä oli vanha työpaikka odottamassa ja mahdollisuus sitten luonnollisesti alkaa kasvattamaan osaamistaan. Tosin sitten kun oli ne kaksi lasta ja päiväkotiarjen nuhat ja räkätaudit niin todella paljon oli myös poissa.

Nyt kun tästä on aikaa se 10 vuotta niin entinen sijainen, josta tehtiin markkinointipäällikkö, vaihtoi työpaikkaa pari vuotta sitten ja tästä assarista tuli markkinointipäällikkö. Mun mielestä ei voi olettaa, että lasten jälkeen pääset heti taas siihen urakehitykseen, aina se ottaa jonkun aikaa.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   13.1.25 17:00:09

Meillä ei ainakaan edes luvata samoja töitä, ihan sama mille vapaalle lähdet. Työsuhde toki säilyy, mutta tehtävään palkataan vakituiseksi joku muu.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   13.1.25 17:06:21

Onhan palkka pysynyt samana?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.25 17:32:34

Täti ei ainakaan osaa lukea.

Lähettäjä: Kaikkea ei voi saa 
Päivämäärä:   13.1.25 19:13:12

Jää mille vapaalle tahansa, työnantajan ei tarvitse tarjota samoja töitä kun palaat.
Jos miettii asiaa kummankin osapuolen kannalta, niin tämän hetkinen tilanteesi on ok.
Perustyöt menee, kun lapset kuitenkin tulevat sairastelemaan eli poissaoloja tulee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.