Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yöjuna ilman makuuhyttiä, uhka vai

Lähettäjä: zukzuk 
Päivämäärä:   12.1.25 19:10:56

mahdollisuus (säästää rahaa)?

14h matka tiedossa ilman vaihtoja. Aiempaa kokemusta mulla ei ole noin pitkistä matkoista, vain muutaman tunnin.
Saako omalla penkillä (ajattelin varata myös viereisen) nukuttua?
Ja saako olla rauhassa vai onkohan joku hullu heti kimpussa, jos nukun? Kokemuksia tästä?
Yksin kun matkaan, niin ei huvita maksaa n. 200e hytistä.

Re: Yöjuna ilman makuuhyttiä, uhka vai

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.1.25 19:18:27

Jos persus kestää niin onnistuu. Joskus matkasin usein koiran kanssa yöjunalla etelästä pohjoiseen ja ihan hyvin meni, jos pystyy nukkumaan missä vaan. Rasittavaa oii se, että ravintolavaunusta tulleet känniläiset jäi lässyttämään koiralle, muuten sai olla rauhassa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   12.1.25 19:22:04

Onko oikeasti noin kallista nykyään? Joskus matkasin Oulusta Tampereelle makuuvaunussa niin lippu maksoi muutaman kympin enemmän. Toki matkakin kesti silloin vain 8h eikä yli puolta vuorokautta, mutta silti. Jos makuuvaunu maksaa 200e junalipun hinnan lisäksi niin on kyllä aika suolainen hinta. Toisaalta noin pitkää matkaa en itse lähtisi edes yrittämään ilman makuuvaunua. Mutta jos tuo 200e on kokonaishinta, että junalippu on vaikka 120e ja makuuvaunusta lisähintaa tulisi 80e, niin maksaisin kyllä mieluusti kun on noin pitkä matka kyseessä.

Itse en pysty nukkumaan istumapaikoilla, ei tule mitään, jo siksikään, että vaikka olisi tilaa käpertyä kahdelle penkille makuulle siinä on kuitenkin vähän väliä joku menossa ohi ja siihen herää kuitenkin. Pari kertaa olen matkustanut makuuhytissä eikä siitä mielestäni tullut kovin paljon lisäkuluja. Punkka oli mukava ja rauhallinen, ja koska kuulutuksiakaan ei ollut siellä sai todellakin levätä kaikessa rauhassa. Piti vain itse muistaa laittaa kello herättämään ettei aja ohi pysäkiltä.

Lähettäjä: Xeena 
Päivämäärä:   12.1.25 19:26:34

Najadi, kuulostaa tosiaan hurjalta. Itse matkustettiin vastaava matka juuri alkutalvesta ja peruslippu oli n.90€, hytti oli n. 150€ siihen päälle. Maksoin mielelläni hytistä ja hyvistä yöunista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.1.25 19:26:42

On kallista nykyään, koska se hytti varataan kokonaan itselle. Ennen koronaa pystyi ottamaan yksittäisen paikan ja hytti jaettiin jonkun tuntemattoman kanssa, jos samaan hyttiin joku sattui tulemaan. Tosi harmi, että yksittäisistä makuupaikoista luovuttiin.

Päivämäärä:   12.1.25 19:30:01

Lisäyksenä edelliseen, olen joskus matkustanut yöaikaan lyhyempiä matkoja ja ottanut tavallisen istumapaikan ja yrittänyt torkkua siinä. Koskaan ei ole kukaan yrittänyt käydä käsiksi minuun tai tavaroihini, sikäli on saanut olla rauhassa, mutta yleistä älämölöä joskus tulee, kun joku riehantunut nuorisolauma pölähtää vaunuun ja pistää poppikoneen soimaan, tai joku perhe tulee väsyneen, itkuisen pikkulapsen kanssa ja lapsi huutaa kurkku suorana väsymystä/nälkää/kakkavaippoja/mitä nyt pikkulapsi ikinä voikaan huutaa, tai sitten ne känniset mölyäjät joilla on äänensäätö jäänyt ravintolavaunuun ja kaikesta mahdollisesta on niiiiiin paljon asiaa - kovaan ääneen. Pari kertaa on konnari herättänyt voidakseen tarkistaa matkalipun.

Päivämäärä:   12.1.25 19:41:33

No on tosiaan käynyt kalliiksi! Onneksi ei kovin usein tarvitse makuuvaunua. Jos hytti maksaa tuplasti sen mitä tavallinen matkalippu... Huhhuh!

Veeärrän rahastusta tuo ettei yksittäisiä makuupaikkoja enää ole saatavilla.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   12.1.25 19:53:09

Yöjuna ilman makuuhyttiä on ilmiselvästi uhka ihmiskunnalle.

:))

Lähettäjä: 444 
Päivämäärä:   12.1.25 20:21:49

Oon menny monesti, kerran n 20 vuotta sitten joku känninen ukko pysähtyi siihen käytävälle jotain jankkaamaan, mutta muuten on saanut olla rauhassa. Eniten rassaa tympeä nukkuma-asento mutta jos kohteessa voi ottaa parin tunnin päikkärit niin hyvin selviää.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   12.1.25 20:24:24

Niskatyyny, silmälaput ja korvatulpat auttaa nukkumana, jos muuten voi puoli-istuvassa asennossa nukkua. Vielä parempi, jos saa paikan yläkerrasta, niin ei ole ohikulkijoitakaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.1.25 20:24:53

Liity facebookissa siihen ryhmään, jossa myydään makuuhyteistä toista paikkaa. Sieltä voisi yrittää löytää makuuhytin jakajaa. Toki riskinsä siinäkin, mutta jos rajaa haun naisiin, niin ehkä se vähän vähentää riskejä.

Meneehän se 14 tuntia istuenkin, mutta itse yrittäisin sen välttää, jos mahdollista.

Lähettäjä: Nojep 
Päivämäärä:   12.1.25 20:51:57

Useamman kymmenen kertaa matkustanut Lapin ja Hkin tai pohjanmaan väliä ihan normi istumaosastossa tai koiraosastolla yöjunassa. Ehkä kahdesti on ollut hytti, silloinkin nukuin huonosti (koska yleensä koirat mukana ja koirahytit on portaiden alla).
Ei koskaan mitään ongelmaa. Silmälaput, oma pieni tyyny ja fleecepeitto mukaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.1.25 20:59:46

Kärsin kovasta unettomuudesta ja kotonakin on vaikea nukahtaa saati sitten tuollaisessa paikassa.

Itse vastaavissa tilanteissa valvon suosiolla koko vuorokauden enkä edes yritä nukkua. Useamman kerran tullut pohjoisesta yöjunalla ja valvonut, koska valvominen on helppoa ja nukkuminen vaikeaa.

Lähettäjä: Maastoilija 
Päivämäärä:   12.1.25 21:14:37

Oon nukkunut useastikin yöjunassa penkillä etelästä pohjoiseen eestaas. Rahat ja puhelin taskussa.
Ihan rauhassa oon saanut nukkua, vähän voin havahtua meteliin tai vaihtaa asentoa, mutta mä nukunkin missä vain, missä asennossa tahansa. Parasta tietty jos voi käpertyä molemmille penkeille.
Tosin aina on riski et joku vie kassin hyllyltä kun nukun niin sikeästi, mut ikinä niin ei ole käynyt 30 vuoden aikana.

Lähettäjä: Iu 
Päivämäärä:   12.1.25 23:05:20

Matkustin kesällä Hel-Oulu. Olin varannut 2 istumapaikkaa yläkerrasta. En nukkunut yhtään. Vaunussa riideltiin, teinit piti omaa pientä kuhertelua koko yön, alakerrassa humalaiset huusi. Mukavaa asentoa ei löytynyt. Juna oli likainen jne. En matkustaisi enää, jos vaihtoehtoja on.

Lähettäjä: Ratc 
Päivämäärä:   12.1.25 23:35:09

Porukka lentää kuitenkin 12h jonnekin Thaimaahan ja istuu economyssa! Nyt on sitten ongelmaa vaikka junassa pääsee sentään jaloittelemaan yms

Päivämäärä:   13.1.25 00:25:56

14h paluulento Maurutiukselta, ei tilaa asettua pitkäkseen. Oli tuskallisin lento ikinä vaikka jalottelinkin välillä. Niitä jalottelijoita riitti muitakin, ahdasta oli ja jalottelu vaikeaa kun iso jumbojetti oli viimeistä penkkiä myöten täynnä ja kaikki muutkin kaipasivat selän ja jalkojen oikomista.

Menomatkalla oli hyvin tilaa ja pääsi penkeille kunnolla makuulle. Ei ongelmia.

Huomenna onneksi lyhyet lennot ensin Norjasta Hollantiin ja sieltä Suomeen. Kumpikin lento n. 2,5h. Sen jaksaa istua helpostikin.

14h olisi liikaa oli kulkupeli mikä hyvänsä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.