Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko ollut onnettomuudessa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.1.25 17:10:32

Mitä tapahtui? Sattuiko? Jouduitko ambulanssiin? Jäikö traumoja? Saitko syytteitä? Kerro kaikki!

Re: Oletko ollut onnettomuudessa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.1.25 17:46:23

Hirvikolarissa joskus vuosia sitten. Löin pään sivulasiin, mutta ei tullut mitään vammoja. En käynyt lääkärissä kun osuma ei ollut mitenkään voimakas. Ei tullut ambulanssia. Poliisille ilmoitus ja metsämiehet lähti hirven perään.
Tulee seurailtua kyllä tienvarsia varsinkin hämärällä. Tuokin tosin tuli auton eteen niin nopeasti, että huomasi vasta kun oli jo myöhäistä.

Lähettäjä: palsternakka 
Päivämäärä:   12.1.25 19:40:35

Tilannenopeus ja ennakointi auttaa hirvikolarien välttämiseen. Liian yleinen selitys että se tuli äkkiä. Ja liikkeelle lähdettäessä pitää selvittää paikat missä hirvet liikkuu.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   12.1.25 19:59:32

Hyvin pienessä sellaisessa... Ajoin kohti valoristeystä, valo vaihtui keltaiseksi. Vilkaisin taustapeiliin ja takanatuleva oli sen verran kaukana, että jarrutuksen saattoi tehdä turvallisesti, joten jarrutin pysähdyksiin. Takanatulija ei sitten pysähtynytkään vaan täräytti melkein täyttä vauhtia päin... Kuskina juuri kortin saanut sälli, joka oli paniikkikohtauksen partaalla kun nousi autosta katsomaan vahinkoja. :P

Selvitettiin asia siinä keskenämme eikä pyydetty edes poliisia paikalle. Kävin varmuuden vuoksi näyttämässä niskaa päivystyksessä kun sitä alkoi aika nopeasti särkeä ja pään kääntäminen tuntui vähän ilkeältä, mutta eipä siinä mitään ollut. Sällin isä soitti illalla ja pyyteli kamalasti anteeksi poikansa törttöilyä, oli sellaista matelua että oli vaikea olla nauramatta... :D Harmi vaan, että hyvin palvellut Opel Astra meni lunastukseen, kun runko oli vääntynyt törmäyksen voimasta.

Päivämäärä:   12.1.25 20:07:16

Olen. Kaatumisonnettomuuksien takia joutunut sairaalaankin leikattavaksi.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   12.1.25 20:12:15

Palsternakka on varmaan se, joka ajelee tuolla 100km/h alueillakin max. 20km/h. Tai sitten hän ei aja autolla itse ollenkaan. Olen itse meinannut ajaa hirvikolarin polkupyörällä, sekin tuli vain äkkiä eteen. Ja siinä oli pyöräillessä vähän maltillisempi vauhti kuin autoillessa.

https://www.youtube.com/watch?v=LAfUrALLx94 tuossa nyt yksi esimerkki siitä, miten se nimenomaan tulee niin äkkiä siihen eteen.

Itse en ole onneksi onnettomuuksiin joutunut, mutta kolaripaikalla olen joskus ollut ensimmäisten joukossa. Siinäkin onneksi loppu hyvin, kaikki toipuivat takaisin kuntoon.

Lähettäjä: Zen 
Päivämäärä:   12.1.25 20:25:46

Taksissa istuin ja edessä toinen auto jarrutti äkkiä. Oman taksin kuski oli hereillä ja ehti jarruttaa, takaa tuli toinen auto ilman hidastumista meidän perään ja se perään ajanut auto sinkosi pitkälle toiselle puolelle tien piennarta. En käynyt lääkärissä koska olin tietämätön, mutta niska retkahti ja siitä on ollut vaivaa sittemmin. Oireet vaan alkoivat vasta kuukausia myöhemmin, kuten on tyypillistä näissä whiplash vammoissa.
Ei jäänyt traumoja.
Olen murtanut pari nikamaa myös ilmeisesti hevosen selästä tippuessa, mutta tämä tuli esiin selkäongelmien vuoksi kun selkää kuvattiin vuosia myöhemmin. Eli ei tästäkään traumoja jäänyt. Lähinnä tästä on tullut ymmärrys siitä että kipu ei kerro mitään vamman laadusta.

Lähettäjä: palsternakka 
Päivämäärä:   12.1.25 20:26:59

Kun pitää selvittää missä ne liikkuu ja pitää tietää mihin päinaikaan, voi toki ajella vaan moottoritietä jos epävarma olo. Ajan noin 80 000 kilometriä vuodessa ja nähynyt kymmeniä tai satoja hirviä ajaessa ilman läheltäpiti tilannetta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.1.25 20:29:10

Hirvet liikkuu kaikkialla. Vai pitäisikö ennen autoon hyppäämistä soittaa ajoreitin metsästysseurat läpi ja kysyä mahdollisia havaintoja? Jos vaikka lähden täältä 700 km päästä käymään kotopuolessa, kaikki seurat rimpautan läpi? Kerro palsternakka meille.

Lähettäjä: Janna 
Päivämäärä:   12.1.25 20:35:04

Olen ollut matkustajana autossa, jonka kuski ei auringon häikäisyn vuoksi huomannut ajoissa vasemmalle kääntymässä olevaa, kaistalle pysähtynyttä autoa. Vauhtia 100 km/h ja nuori kuski, lähti väistämään typerästi vastaantulevien kaistan puolelle, osui ensin pysähtyneeseen autoon, kierähti vastaan tulevien kaistalle, jolloin kaksi vastaan tulevaa autoa tuli meidän kylkeen sitä satasta. Auto meni aivan rusinaksi, ja törmäyskyljen lasit tuli sisään. Onneksi istuin takapenkillä sillä toisella puolella, mulle ei tullut kuin lievä whiplash, kuskilla murtui jalka ja käsi, apukuskille tuli jotain ruhjeita. Käsittämätöntä kyllä, kenellekään osapuolelle muissakaan autoissa ei tullut mitään henkeä uhkaavia vaurioita, nuo murtumat oli ne pahimmat.
Ei jäänyt traumoja, kävin sairaalassa tarkastettavana mutta päästivät saman tien pois.
Kuski tais saada sakkoja, en muista niin tarkkaan kun tuosta on jo useampi vuosi.

Lähettäjä: Xeena 
Päivämäärä:   12.1.25 20:36:04

Meillä tuli peura eteen isohkon kaupungin keskustassa parkkipaikalla. Kahden auton välistä hyppäsi eteen, oli raukka paniikissa. Onneksi meillä ei ollut vauhtia nimeksikään.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   12.1.25 20:38:59

Mä olen ajanut täysin valoisalla 2 m päästä hirvestä. Siinä se ojassa seisoi ja kohdalla huomasin. Olin ohi ennen kuin ehdin reagoida. Nopeus 50 km/h.
Mutta joo, toki valppaana pitää pimeällä olla varsinkin jos hirvimerkin näkee, mutta osaa ne aika huomaamattomiakin olla.

Onnettomuudessa en ole ollut kuin hevosen kanssa ja ambulanssissakin muista syistä.

Päivämäärä:   12.1.25 21:34:53

No tuolloin oli talvi ja huono ajokeli, vauhti alhaisempi muutenkin. Pilkkopimeää, ei katuvaloja. Siinä lumisateessa oli huono ajaa pitkät päällä, joten valot oli lyhyellä.
Mikäli olisin ajanut sitä 80km/h tai lujempaa niin joko olisin välttynyt osumalta tai sitten hirvi olisi lentänyt tuulilasista sisään.
Minulla ei silmissäni vielä lämpökameraa valitettavasti ole, sillä tavalla olisi varmasti hirven ajoissa huomannut.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   12.1.25 22:52:28

Mies ajoi, olin kyydissä. Neljän ruuhka 1-tiellä. Silloin oli vielä Espoon liittymien parannukset tekemättä, joten varsinkin kehä2 kohdalla liikenne alkoi aina jumittaa. Jossain jonon edessä tapahtui jotain (varmaan joku liian pieneen tilaan tehty kaistanvaihto) ja koko jono seis. Me ehdittiin pysähtyä, takana tullut ei vaan tuli perään. Mitään ei sattunut kenellekään, koska takana ajanut ehti kuitenkin jarruttaa. Auto sai eniten osumaa. Ei kutsuttu poliisia vaan saatiin keskenään sovittua. Mulle jäi pitkäksi aikaa inhottava olo ruuhkissa olemiseen. Varsinkin kyydissä ollessa. Mutta myös ajaessa ahdisti. Pelkäsin jostain syystä aina ohittaessa, että kun olen kuolleessa kulmassa, niin ohittamani auto kiilaa kylkeen. Tästä on aikaa jo varmaan 15 vuotta, nyt ei enää ahdista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.