Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tarpeita näpistäminen palvelee?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   12.1.25 11:44:49

Olin nuorempana vartijana Cittarissa. Eräs keski-ikäinen nainen osti ruokaa yli kuudella sadalla eurolla, muun muassa kalleimpia lihoja, mutta sitten kuitenkin näpisti alle euron kanelipussin.

Teki sen vielä tarkoituksellisen huomiota herättävästi, niin, että näpistyksen ihan varmasti huomasi.

Jotain tarpeitahan tuollainen palvelee, mutta mitä?

Re: Mitä tarpeita näpistäminen palvelee?

Lähettäjä: Cinnamon 
Päivämäärä:   12.1.25 11:47:38

Tuossa tapauksessa kanelintarvetta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.1.25 12:06:12

En tiedä auttaako tämä, mutta kun olin ihan pieni lapsi, vein vahingossa päiväkodista lelun kotiin. Tarkoitukseni oli vain näyttää sitä hakemaan tulleelle äidilleni koska minulla oli kotona ihan samanlainen, mutta sitten unohtui viedä se takaisin.
Seuraavana päivänä palautin sen, ja sain kuulla hirveää huutoa, syyllistystä ja sain tukkapöllyäkin kun olin varastanut.
Sen jälkeen aloin näpistellä kaikkea aika kompulsiivisesti ja pitkään, oletan että koska koin jo tulleeni rangaistuksi? Tai koska koin että sillä ei ole mitään väliä mikä on totuus joten voisin ihan hyvin saada edes tavaraa? En tiedä, se oli jotain pienen herkän lapsen logiikkaa. Vasta paljon, paljon myöhemmin aloin oikeasti pohtia asiaa ja tajusin että käytökseni on vaan puhtaasti väärin, että se on erittäin huono tapa joka pitää lopettaa. Tuossa tapauksessa se tarve oli jokin... trauman uudelleeneläminen? Joku protestointi maailmaa vastaan?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.1.25 13:00:10

Millä lailla aloittajan tapauksessa kanelipussi näpistettiin näyttävästi? Laitettiinko se jo hyllyllä taskuun vai heiluteltiinko sitä kassahenkilön nenän edessä, mutta ei laitettu kassahihnalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.1.25 13:04:56

Joko erehdyksessä tai sitten testasi kiinni jäämistä

Päivämäärä:   12.1.25 13:14:17

Viivaviiva, itse olen tosi pienenä vienyt kerhosta lelun. Kaikille lapsille jaettiin uusi lelupaketti, joko barbinvaatteita tai pikkuauto tms. Missään välissä en muista kuulleeni tai ymmärtäneeni, että lelut eivät ole meille omaksi vaan avaamisen ja leikkien jälkeen ne viedään kerhon lelulaatikkoon. Itse pakkasin lelun omaan kerhoreppuuni ja vasta seuraavana päivänä tajusin mikä idea oli.

En korjannut virhettäni rangaistuksen pelossa. Kerhossa ei huomattu yhden lelun uupumista, mutta luulen oman äitini huomanneen että barbillani oli uusia vaatteita. Minulle kävi toisin kuin sinulle, eli kauhistuin näpistämistä niin paljon etten ikinä ole varastanut yhtään mitään.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   12.1.25 13:29:34

"Millä lailla aloittajan tapauksessa kanelipussi näpistettiin näyttävästi?"

Ensin nainen avasi rauhallisesti laukkunsa, asetti sen hyllyn viereen, otti kanelipussin hyllystä, laittoi sen rauhallisesti laukkuunsa ja sulki laukkunsa. Ja sitten tietenkin yritti kuljettaa sen laukussa kassan ohi.

Lähettäjä: Puru 
Päivämäärä:   12.1.25 13:50:09

Joku voi saada tyydytystä siitä, että saa edes jotain ilmaiseksi.

Päivämäärä:   12.1.25 14:02:53

Mahdollisesti jännityksen vuoksi (dopamiini), saa kokemuksen siitä, että on muiden (lain) yläpuolella, tarvetta olla kapinallinen, reaktanssi…

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   12.1.25 14:06:03

Apua! Miten reaktanssi liittyy tähän??

Päivämäärä:   12.1.25 14:07:21

"Lähettäjä: ,,,
Päivämäärä: 12.1.25 14:06:03

Apua! Miten reaktanssi liittyy tähän??"

Vaikkapa jotenkin niin, että "minähän en näin kalliita hintoja purematta niele"

Tämä on siis vain arvailua.

Päivämäärä:   12.1.25 14:52:32

ja mistä sen näki, että ne kuudensadan lihat tulivat maksetuiksi kuuudensadan lihoina eivätkä vaikka 60 eurolla

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.