Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suosittele asuinaluetta pk-seudulla

Lähettäjä: Lapseton sinkku 
Päivämäärä:   11.1.25 17:04:56

Erotaan mieheni kanssa, mutta minne muuttaisin? En halua vuokralle vaan ostaa oman asunnon, joko rivari tai kerrostalo. Teen etätöitä, lapsia ei ole.

Joten suosittele omaa asuinaluettasi tai minne et ikinä muuttaisi, perusteluiden kera.

Re: Suosittele asuinaluetta pk-seudulla

Lähettäjä: jaahas 
Päivämäärä:   11.1.25 17:17:48

Budjetti kannattaa mainita.

Jos sulla on riittävästi massia niin vanha kantakaupunki eli Eira, Ullanlinna, Punavuori jne. Lisäksi Töölö ja Meikku. Itäsuunnalla Vallila, Ilmala, länsi-Pasila, Alppiharju on edullisempaa seutua mutta edelleen vehreää ja viihtyisää.

Rivari ja pk-seutu on hankalampi yhtälö ja täysin riippuvainen budjetista. Ensinnäkin niitä on aika vähän suhteessa koko asuntokantaan. Jos sulla on laittaa reilusti yli 500te voit päästä kiinni rivariin semikivalla sijainnilla. Jos ei ole niin edullisemmat rivarit on vanhoja ja poikkeuksetta seudulla jonne harva vapaaehtoisesti muuttaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.1.25 17:25:55

Tämähän riippuu siitä mihin sinulla on varaa. Ne halutut alueet ovat erittäin kalliita.

Lähettäjä: lera 
Päivämäärä:   11.1.25 17:27:34

Kyllä Espoosta löytyy vielä siedettävän hintaisia rivareita ja ihan kivoilta alueilta. Esim. Kilo on ihan mukavaa seutua ja junaradan varrella.

Itse tykkäsin Helsingissä Vartiokylästä, mutta monen mielessä itä-helsinki yhdistyy niin negatiivisiin asioihin, ettei sitä voi harkitakaan.

Kerrostaloissa löytyy valinnanvaraa ja vaikea sanoa tietämättä yhtään enempää, mikä olisi hyvä sijainti aloittajalle. Nuo Ullanlinnat ja eirat on sellaisia kauniita mummoalueita, mutta omaan makuun aika pahassa liikennesumpussa: julkisista sinne pääsee vain ratikalla ja autolla joutuu ajamaan keskustan läpi.

Itse en ikinä muuttaisi jonnekin espoon tai vantaan perukoille kerrostalolähiöön, jossa on vain kaupungin huonot puolet (tiheään rakennettu, paljon ihmisiä) mutta sitten kuitenkin niukasti palveluita ja kaikki kaupungin riennot kaukana. Lauttasaareen tuskin muuttaisin enää. Asuin siellä pitkään enkä oikein ymmärrä, mistä kyseisen alueen hypetys nykyään johtuu. Ei siellä ole oikein mitään paitsi saarta kiertävä kävelytie, jossa saarelaiset kiertävät ympyrää kuin jotkut stressaantuneet häkkieläimet.

Olen nyt itse muuttamassa kallion seudulle, koska haluan olla siellä missä tapahtuu ja koen, että tällä hetkellä helsingissä tuolla alueella on eniten kaikenlaista. Monelle taas kallio on juuri se kauhistus, jonne ei ikinä muuttaisi.

Päivämäärä:   11.1.25 17:31:15

Ah joo, olisi kannattanut budjetti mainita, alle 200k.
En havittele niitä hienompia ja kalliimpia seutuja, joku Helsingin keskusta nou nou, mutta en minnekään Mellunmäkeen tai Kontulaankaan ole muuttamassa.
Ehkä enemmän mielessä joku Espoo tai Vantaa tai muu vastaava.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.1.25 17:38:55

Minkä kokoinen asunto alle 200k€:lla pitää saada? Tuolla ei kovin kivalle asuinalueelle kyllä pääse kuin yksiöön korkeintaan. Itse pidän eteläisestä Espoosta, mutta tuolla rahalla pääsee vain vanhoihin kerrostaloihin kaikista levottomimmalle kerrostaloalueelle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.1.25 17:48:13

Onko sulla autoa vai pitääkö olla hyvät julkiset yhteydet?

Lähettäjä: Roofer 
Päivämäärä:   11.1.25 17:58:18

Ja arvostatko palveluiden läheisyyttä ja vilinää, vai asutko mieluummin "korvessa"?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   11.1.25 18:10:01

Haluatko kaupunkimaisempaa vai lähiömäisempää? Onko autoa käytössä?

Rivitalo pk-seudulla on tuolla budjetilla lähes mahdoton yhtälö. Juuri myytiin pieni perintöasunto rivitalosta Vantaalla huonojen kulkuyhteyksien päästä tuohon hintaan, mutta sen kokoisia rivitaloasuntoja on hyvin vähän tarjolla.

Itse asun Hermannissa, mutta täälläkin menee tuolla budjetilla pieneen yksiöön. Täältä pääsee sporalla tai jopa kävellen nopeasti keskustaan ja autolla valtaväyliä kätevästi ulos kaupungista (jo kallio on siinä suhteessa hankalampi, puhumattakaan keskusta tai esim lauttasaari). Alue on rauhallista, mutta vieressä on esim. Teurastamo tapahtumineen ja Kallio baareineen. Kaupunkimainen ympäristö, mutta pihat ovat isoja ja vehreitä, meidänkin talossa on nurmipiha, pihakeinu, istutuksia ja omenapuu. Vallilanlaakson ja Arbianrannan ulkoilualueet koiran kanssa ulkoiluun.

Lähettäjä: Nacho 
Päivämäärä:   11.1.25 18:20:26

Mites Rajakylä tai Länsimäki Vantaalla? Hyvät kulkuyhteydet, edullista, palvelut ja luonto lähellä. Länsimäkikin on pääosin tosi rauhallista seutua maineestaan huolimatta, Maalinauhantie Länsän toisella puolella on levoton. Itse siis asun Länsimäessä rivarissa metsän reunassa.

Lähettäjä: pöh 
Päivämäärä:   11.1.25 18:22:40

Onko sinulla joku tietty sijainti tai paikka, minne pitää päästä helposti julkisilla/autolla? Kaipaatko tosiaan hyviä julkisia yhteyksiä ja millaisia palveluita?

Me asutaan nyt laaksolahdessa espoossa rivarissa (pariskunta, ei lapsia) ja ollaan kovasti viihdytty. Eihän tämä mikään menomesta ole ja julkiset eivät kummoiset mutta todella luonnonläheistä ja rauhallista aluetta, toisaalta suht lähellä kuitenkin laajasti palveluita kuten sello ja toisessa suunnassa lommilan ikeat sun muut kaupat. Omalla autolla kivat helpot yhteydet keholle ja vihdintielle.

Katselin juuri, että budjetilla saisi ainakin tästä tai lähialueilta (viherlaakso, järvenperä, lippajärvi, karakallio) kerrostaloasunnon ja jonkun rivarinkin.

Lähettäjä: pöh 
Päivämäärä:   11.1.25 18:23:24

Autocorrect iski, keholle = kehille :D

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.1.25 19:21:09

Tuolla budjetilla ja etätyömahdollisuudella en missään nimessä valitsisi pk-seutua asuinpaikaksi. Samalle rahalle saa enemmän vastinetta missä tahansa muualla, eikä yhteydet ole välttämättä mitenkään älyttömän huonot, jos esim. junaradan varrelta valitsee pienen kaupungin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.1.25 19:26:06

Mä myyn mielelläni tämän 80 neliöisen rivarin kivalta alueelta, jos joku tarjoaa 500k. Itse maksettiin 350 000, Koronan aikaan kun asuntokauppa kävi kiivaana , naapurista myyntiin samanlainen asunto 420 000. Että jos joku tarjoaa 500 000 niin voidaan sopia kaupat heti :D

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.1.25 19:27:18

Ääni Länsimäelle!

Lähettäjä: jaahas 
Päivämäärä:   11.1.25 19:30:25

Alle 200te? Katselisin suosiolla aso-asuntoja, esimerkiksi tämä:

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/22353106

Saunalahti jakaa mielipiteitä. Itse en sinne muuttaisi kun taas jonkun toisen mielestä se on loistava sijainniltaan.

Lähettäjä: Carol 
Päivämäärä:   11.1.25 20:24:31

Olen asunut Kivenlahdessa ja muuttaisin mielelläni sinne takaisin nyt kun siellä on metrokin. Kivenlahti on väljemmin rakennettu ja talot keskimäärin matalampia mitä nykyään muualle rakennetaan. Viihtyisä ympäristö. Palveluja ei kauheasti ole, mutta Lippulaivan ostoskeskus on yhden metropysäkin päässä.

Päivämäärä:   11.1.25 20:42:28

On mulla oma auto, mutta jonkinlaiset julkiset yhteydet hyvä olla kuitenkin.
Jonkinlaista luontoa myös kävelymatkan päässä hyvä olla, betoniviidakkoa en etsi.
Ruokakaupan ei tarvitse olla heti kulman takana, kunhan nyt esim 15min ajomatkan päässä olisi.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   11.1.25 20:44:19

” Alle 200te? Katselisin suosiolla aso-asuntoja”

Tämä!!!

Päivämäärä:   11.1.25 20:47:25

No siis onhan Espoossa ja Vantaalla paljon asuntoja alle 200k, esim oikotieltä löytyy.
Se vaan on ongelma, kun en tiedä millaista seutua sitten ovat, levottomalle seudulle en halua, mutta mitään luksustakaan en todellakaan etsi.

Päivämäärä:   11.1.25 20:48:59

Jos haluaa rauhallisen alueen, kunnolliset joukkoliikenneyhteydet ja edullisen hinnan, niin se on mahdoton yhdistelmä. Jostakin noista vaatimuksista joutuu luopumaan. Rauhallinen alue ja kunnolliset joukkoliikenneyhteydet: ei saa edullisesti. Rauhallinen alue ja edullinen hinta: ei kunnollisia joukkoliikenneyhteyksiä. Edullinen hinta ja kunnolliset joukkoliikenneyhteydet: ei saa rauhallista aluetta.

Päivämäärä:   11.1.25 20:52:48

Kontulahan on paaaaljon rauhallisempi kuin esim. Todella haluttu sörkka

Päivämäärä:   11.1.25 21:02:35

Tuo on kyllä ihan totta, että ei esim. Kontula ole kokonaan mitään vastenmielistä aluetta. Se metroaseman ympäristö on, mutta siellä kauempana on paljon rauhallisempaa. Tämä pätee idän asuinalueisiin muutenkin. Itse asun Itäkeskuksen alueella ja se Itiksen ympäristö on rauhatonta ja epäsiistiä, mutta syrjemmällä on erilaista. Tämä riippuu myös ihan talosta. Toisissa taloissa asuu häirikköporukkaa, toiset ovat aivan rauhallisia. Kyllä minäkin muualle täältä muuttaisin jos olisi rahaa, mutta matalapalkkatyön tuloilla ja ajokortittomana ei ole kauheasti valinnanvaraa. Mutta tosiaan jos vertaa jotain Piritorin ympäristöä ja idän lähiöitä niin todellakin itä on miellyttävämpää. Se Piritorin seutu on ihan oikeasti ällöttävää.

Päivämäärä:   11.1.25 21:12:06

. Mitä tarkoitat kunnollisilla joukkoliikenneyhteyksillä? Minä kirjoitin, että jonkinlaiset, eli jos bussi kulkee vaikka puolen tunnin kävelymatkan päästä muutaman kerran päivässä, niin se on minulle riittävä. Minullahan on oma auto, mutta se saattaa joskus joutua huoltoon tms.

Päivämäärä:   11.1.25 21:16:23

Jos sinulle riittää bussi muutaman kerran päivässä niin silloin on valinnanvaraa kyllä.

Päivämäärä:   11.1.25 21:25:24

. Juu kyllä todellakin riittää

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.