Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laittaisitteko viestiä kaverille?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.1.25 12:53:50

Kaverin läheinen ilmeisesti huonossa kunnossa. Tarkempaa tietoa, että mikä on vikana, ei ole. Tiedetää vain että on sairaalassa ja kaveri on siellä. Meidän porukassa kaikilla hirveä huoli tilanteen takia. Mullakin vähän ajatukset karkailee. Tekisi mieli laittaa jotain tsemppiviestiä, mutta vaikea laittaa mitään kun ei tiedä kuinka vakava tilanne on. Toisaalta taas varmaan parempi antaa olla rauhassa ja odottaa, että kaveri ottaa yhteyttä sitten kun tilanne on ohi.

Vai laittaisitteko jotain viestiä? Ajatuksissa kaveri ja hänen läheiset ovat nyt paljon.

Re: Laittaisitteko viestiä kaverille?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.25 12:56:10

Laita viestiä. Se lämmittää kun tietää että on toisten ajatuksissa.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   10.1.25 12:57:15

"Hei, miten voit? Kuulin, että läheisesi on sairaalassa. Soita, jos haluat jutella."

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   10.1.25 12:58:41

Ehdottomasti viestiä. Ihminen voi itse sitten ottaa yhteyttä, kun kokee hetken olevan hyvä. Mitä, jos kaikki läheiset ajattelelisivat, etteivät halua häriitä tai haluavat antaa tilaa? Kukaan ei olisi yhteydessä ihmiseen, jolla on kriisi käynnissä eikä hän saisi tukea mistään.

Lähettäjä: Poseidoni 
Päivämäärä:   10.1.25 13:02:05

Itse ehkä tykkäisin hieman huonoa siitä, että joku on huhunnut asiasta (riippuu toki onko ystäväsi perhettä vai joku perheeseen kuulumaton tuttu) , mutta arvostaisin silti yhteydenottoa, koska eihän se sinun vikasi ole, jos joku juoruaa.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   10.1.25 13:04:42

Ehdottomasti laittaisin minäkin viestiä. Hänellä kriisitilanne päällä, ja se että läheiset osoittaa ajattelevansa lämmittää mieltä ja antaa tukea. Ja tiedon siitä, että on joku jonka kanssa jutella kun on sen aika.

Päivämäärä:   10.1.25 13:29:02

Hän on siis itse ilmoittanut koko porukalle, että nyt on tilanne päällä eli ei ole mikään joltain kuultu huhu. Ei vaan ole tarkemmin laittanut mitä on tapahtunut. Laittoi myös että tilanne jatkuu.

Mä en just tiedä että ollaanko tarpeeksi läheisiä, että voi viestiä laittaa, vaikka ollaan melko paljon tekemisissä. Joskus sanonut, ettei hänellä oikein ole ystäviä. Sukulaiset taas läheisiä, joten ihan yksin ei ole.

Mää oon superhuono tällaisissa. En siis yhtään tiedä mitä laittaisin, että olisi just sellainen viesti mikä olisi mukava saada.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   10.1.25 13:48:27

Laittaisin viestiä. "Moikka, mikä on tilanne?" Tai "Hei, miten siellä menee?" tms. Ei mitään turhia höpinöitä, vaan lyhyt viesti jossa kysytään miten tilanne on kehittynyt vai onko mitenkään. Ei mitään turhia höpinöitä. Se lyhyt viesti kuitenkin kertoo viestin saajalle että hänellä on niitäkin jotka ovat hänen tukenaan ja ajattelevat häntä. Vastaa sitten kun ehtii/jaksaa/kykenee.

Itse en jaksaisi syventyä pitkiin viesteihin jos olisin pelkäisin pahinta läheiseni puolesta, mutta lyhyt viesti lämmittäisi mieltä, juuri siksi että tietäisin siitä etten ole yksin.

Päivämäärä:   10.1.25 13:48:30

Mieti että itse kertoisit että tilanteesi on noin, ja yksikään kaverisi ei laittaisi mitään viestiä, osoittaisi mitenkään tukea. Eikö se tuntuisi siltä että sinut on täysin hylätty, ettei heitä kiinnosta?

Päivämäärä:   10.1.25 13:58:30

"Mieti että itse kertoisit että tilanteesi on noin, ja yksikään kaverisi ei laittaisi mitään viestiä, osoittaisi mitenkään tukea. Eikö se tuntuisi siltä että sinut on täysin hylätty, ettei heitä kiinnosta?"

Mulla on ollut tuollainen tilanne, että kukaan ei laittanut viestiä tai kysynyt miten menee. Vuosia sitten siis avomieheni kuoli yllättäen. Ihan piti yksin pärjätä eikä monista ole kuulunut tuon jälkeen mitään. Kun tää viestin laittaminen on mulle näin vaikeaa niin ymmärrän hyvin ettei kukaan mulle tuolloin viestiä laittanut tai ottanut muuten yhteyttä.

Tuollaista pelkkää kysymystä "Mitä kuuluu? / Miten siellä menee? / Mikä tilanne?" en halua laittaa kun on jotenkin liian arkinen ja että odottaisin vastausta.

Lähettäjä: mango 
Päivämäärä:   10.1.25 14:00:58

Laittaisin kyllä viestiä! Joku lyhyt viesti, jolla osoittaisin että hän on mielessä ja haluan antaa tukea hänelle vaikeaan aikaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.1.25 14:01:11

Laita viestiä ja kysy voitko tuoda syötävää tai tarviiko jotain tavaraa. Oli mukava ele kaverilta tuoda kahvia ja syötävää kun vanhempien kuolinvuoteella valvottiin.

Päivämäärä:   10.1.25 14:02:23

"Tuollaista pelkkää kysymystä "Mitä kuuluu? / Miten siellä menee? / Mikä tilanne?" en halua laittaa kun on jotenkin liian arkinen ja että odottaisin vastausta."

Tarkennuksena tuohon vielä että en siis mitään pitkiä tarinoita tai korulauseita tarkoita noiden tilalle, mutta jotenkin tuollainen pelkkä kysymys on jotenkin sellainen töksäytys. Jos joku saa kiinni mitä tarkoitan.

Päivämäärä:   10.1.25 14:04:38

Ehkä voit vaan kertoa mitä sanoit aloituksessa. Että kaveri on ajatuksissasi paljon ja että jos hän haluaa ja jaksaa niin mielelläsi juttelisit hänen kanssaan.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   10.1.25 14:14:10

Toki sinä tunnet kaverisi itse parhaiten ja tiedät mistä hän ilahtuisi, mutta sanoisin edelleen, että kovin pitkiä viestejä ei kannata laittaa jos on tilanne päällä. Jos pelkkä "miten menee" tuntuu liian kylmältä, niin voisihan siihen lisätä jotain sellaista, että "me ollaan täällä jos tarvitset meitä" tai "kerro jos voimme auttaa jotenkin" tms.

Kaverisi kyllä päättää itse vastaako hän viesteihin vai ei, mutta ainakin itseltäni jäisi vastaamatta jos tulisi kovin pitkiä viestejä. En jaksaisi keskittyä niiden lukemiseen enkä sen takia sitten myöskään vastaisi niihin. Lyhyen viestin jaksaa lukea ja niihin voi vastatakin pikaisesti parilla sanalla "tilanne jatkuu" tai "kerron myöhemmin" jne, siksi itse arvostaisin lyhyttä viestiä, olisi se kuinka arkinen hyvänsä.

Päivämäärä:   10.1.25 14:48:04

Kaveri ei ole suomalainen, joten meidän suora ja napakka tapa ilmaista asioita on tosiaan välillä vähän tökeröä hänen mielestään. Ja kuten jo laitoin niin mitään pitkää viestiä en laittaisikaan vaan pari lausetta. Kun vaan tietäisi mitä/miten laittaa.

Päivämäärä:   10.1.25 14:52:46

Ajattelet tätä nyt ihan liikaa. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos laitat viestin? Oli se tönkkö tai ei.

Jos haluat vaan olla laittamatta viestiä niin älä laita, mutta mitään erityistä hyväksyntää et sille päätökselle saa täältä. Pistät omat pelkosi ja sosiaalisen ahdistuksesi kaverisi edelle. Voit tehdä niin mutta kannattaa tiedostaa että se on mitä teet eikä yrittää maalata sitä joksikin altruistiseksi teoksi jossa vaan suojelet kaveriasi tönköltä viestiltäsi.

Päivämäärä:   10.1.25 14:59:22

.: kyllä, olet ihan oikeassa, että ajattelen ihan liikaa. Kuten sanottu, olen huono näissä asioissa ja ihmisten kanssa kaiken kaikkiaan. Yleensä kaikessa mitä teen, valitsen aina väärän vaihtoehdon, jos on vaihtoehtoja mistä valita, ja toimin väärin. Jotenkin pelkään, että loukkaan kaveria jollain tavalla. Tai häiritsen tms.

Lähettäjä: vastaaja1 
Päivämäärä:   10.1.25 15:06:36

Mites joku "jaksamisia, olet ajatuksissamme. Voit aina ottaa yhteyttä, jos haluat jutella tai tarvitset jotain" -tyyppinen viesti?

Päivämäärä:   10.1.25 15:10:31

Samaistun tuntemuksiisi, olen samanlainen, mutta toista ihmistä ja sen käytöstä on helpompi arvioida objektiivisesti. Tee kuten sanon, älä kuten teen, jne.

Okei, ideoita mietittäväksi: Mitä sellainen ihminen, jota arvostat ja ihailet, tekisi? Mitä täydellinen ihminen tekisi? Mitä Jeesus tekisi?

Tai puhdas logiikka (joka ei melkein ikinä toimi minulla): lista mahdollisista haitoista ja hyödyistä, niin että on kategoriat ei-täydellisen viestin lähettämiselle ja sille ettei lähetä mitään viestiä ollenkaan. Kummassa on isommat haitat? Entä hyödyt?

Entä jos asetat itsesi kaverisi rooliin: miten pahasti hermostuisit ei-täydellisestä, kömpelöstä viestistä? Mitä tunteita se sinussa herättäisi kaverisi roolissa?

Mikä olisi täydellinen lopputulos sinun kannaltasi, teolle siis? Miltä se näyttäisi? Mikä olisi paras mahdollinen lopputulos mikä millään teolla voisi olla?

Päivämäärä:   10.1.25 15:24:18

"Laittaisin viestiä. "Moikka, mikä on tilanne?" Tai "Hei, miten siellä menee?" tms."

Minä taas laittaisin jotain muuta, sellaista johon voi jättää vastaamatta kokematta oloaan vaivaantuneeksi. Vaikka jotain "Olet ajatuksissa, laitathan viestiä jos kaipaat juttuseuraa" ja sydänemojia perään.

Lähettäjä: Wau 
Päivämäärä:   10.1.25 15:32:20

Mua ei kiinnostaisi vastata mihinkään ”miten siellä menee” ja kokisin sen tökerönä.

Laita vaikka että ”miten jaksat, olet ajatuksissamme (sydän). Olemme valmiit auttamaan kaikin tavoin. Voimia. (Sydän)”

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   10.1.25 15:39:46

En kysyisi tilanteesta. Voi olla raskasta päivittää mahdollisesti monellekkin. Kertoisin kuitenkin että olen täällä jos haluaa jutella.

Minulle on elämän kriiseissä kaukaisemmatkin tuttavat laittaneet viestiä ja aina on lämmittänyt. Ihan vaikka vain että tietää ettei ole yksin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.1.25 16:38:34

Itse vähän samassa tilanteessa arvostin jokaista myötätunnon ilmausta, parasta oli melkein että kysyttiin että miten jaksat ja kerrottiin että ollaan valmiita kuuntelemaan jos haluan. On kyllä totta, että tuossa tilanteessa ei välttämättä jaksa tai halua lueskella pitkiä viestejä tai varsinkaan vastailla pitkästi, eli pieni merkki siitä, että joku ajattelee ja välittää, merkitsee ihan äärettömän paljon.
Muistakaa kysellä myös sen läheisen kuoleman jälkeen, mahdollisesti pitkänkin ajan kuluttua. Jäin itse tässä vaiheessa yksin kun moni varmaan ajatteli, että antaa olla rauhassa tai että tilanne on jo ohi - ja nyt se vasta pahalta tuntuukin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.