Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Hiljaisuus tulkitaan myöntäväksi vastaukseksi"

Lähettäjä: daja 
Päivämäärä:   10.1.25 11:47:47

Olen tämän kuullut useita kertoja elämäni aikana. Mutta mielestäni se riippuu asiayhteydestä. Monissa tilanteissa hiljaisuus nimenomaan tarkoittaa kieltävää vastausta ja on kaikkea muuta kuin myönteinen suhtautuminen asiaan.

Ja nyt puhun siis suomalaisesta kulttuurista. Jos joku kysyy toiselta kyllä-ei -kysymyksen, niin vastaamatta jättäminen tulkitaan aiheesta riippuen joko kieltäväksi tai myönteiseksi vastaukseksi. Ei ole mitään tiettyä joka tilanteessa sopivaa vaihtoehtoa. Eli "Jos ei kielletä, niin silloin vastaus on myönteinen" vs. "Jos ei myönnetty, niin silloin vastaus on kielteinen".

No miten on muiden mielestä? Onko hiljaisuus aina myöntymisen merkki ja myönteinen vastaus, vai riippuuko se aiheesta/asiayhteydestä?

Olen nyt riidoissa erään ihmisen kanssa, joka väittää, että hänellä oli lupa tehdä asia X koska minä en sitä erikseen kieltänyt. Minä taas olen sitä mieltä, ettei hänellä ollut lupaa tehdä asiaa, koska en ollut antanut siihen lupaa. Hän suuttui minulle "Hiljaisuus tulkitaan myöntäväksi vastaukseksi joten sinä anoit minulle luvan kun et erikseen kieltänyt sitä" ja kun kysyin, että onko muka aina noin, eli missä tilanteessa tahansa hiljaisuus on aina sama kuin kyllä?", hän ei vastannut mitään. Ja kun minä tulkitsin tuon sitten myöntäväksi vastaukseksi, kuten hän väitti aiemmin, niin minä olenkin nyt paska ihminen, kun eihän hiljaisuus aina ole myöntävä vastaus, vaan ainoastaan silloin kun hän niin päättää ja haluaa vastauksen tulkita...

Minun mielestäni taas säännöt ei voi mennä niin, että joku ne sanelee ja käskee muiden niitä noudattaa, muttei itse noudata, vaan muuttaa sääntöjä aina mielensä mukaan.

Re: "Hiljaisuus tulkitaan myöntäväksi vastaukseksi"

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.1.25 11:53:32

On todellain typerä sananlasku. Hiljaisuus tarkoittaa yleensä jonkinlaista vaivautuneisuutta ja epämukavuuden tunnetta, ei todellakaan myöntymistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.25 11:54:02

Hiljaisuus tulkitaan aina siten miten tulkitsija haluaa sen tulkita.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   10.1.25 11:56:33

No ihan oma mokasi. Hittoako et vastaa kun kysytään. Vtuttaa mielensäpahoittajat, jotka suuttuu muille omasta toiminnastaan johtuvista ongelmista.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.1.25 12:07:01

"Jos joku kysyy toiselta kyllä-ei -kysymyksen, niin vastaamatta jättäminen tulkitaan aiheesta riippuen joko kieltäväksi tai myönteiseksi vastaukseksi."

Tietenkin tulkitaan. Eli jos et vastaa, kysyjä tekee kuten haluaa ja siinä vaiheessa sulla ei ole enää varaa valittaa, koska annettiin vastausmahdollisuus, jota et käyttänyt. Eivät ihmiset ole ajatustenlukijoita, jos haluat, että toimitaan tavalla x, niin sitten pitää sanoa, että toimitaan tavalla x eikä vinkua jälkikäteen, kun toimittiinkin tavalla y.

Lähettäjä: N3 
Päivämäärä:   10.1.25 12:14:23

Nimenomaan tuo tähtirivin viestin pointti ^

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   10.1.25 12:35:30

Onko kyse siis siitä, että olet ollut hiljaa kun on kysytty vai eikö ole kysytty lainkaan?

Ymmärsin tekstistä, että kaveri on tehnyt asiaa, johon ei ole pyytänyt lupaa etkä sinä ole erikseen asiaa kieltänyt, koska ei ole kysytty. Tällöin tietenkään tuo koko sanonta ei päde, koska ethän sinä ole ollut hiljaa, kun ei koko asiasta ole keskusteltu.

"Hiljaisuus tulkitaan myöntäväksi vastaukseksi" -väittämää käytetään silloin, jos toinen selvästi kysyy jotain ja toinen jättää vastaamatta. Tällöin tietenkin kysyjä tulkitsee tilanteen haluamallaan tavalla.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.1.25 12:38:35

Riippuu nyt aika paljon asiayhteydestä. Ei mene niin, että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittua, mutta ei myöskään niin, että kaikkeen mahdolliseen pitää pyytää jonkun lupa.

Lähettäjä: Melissa 
Päivämäärä:   10.1.25 12:45:51

Kuten jo sanottu, niin tuo sanonta tarkoittaa minustakin sitä, että jos et vaivaudu vastaamaan, niin oma vikasi, jos kysyjä tulkitsee väärin

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.1.25 12:55:44

p n kanssa samaa mieltä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.1.25 13:34:58

Just näin:

"Jos et vastaa, kysyjä tekee kuten haluaa ja siinä vaiheessa sulla ei ole enää varaa valittaa, koska annettiin vastausmahdollisuus, jota et käyttänyt."

Lähettäjä: Pirita 
Päivämäärä:   10.1.25 15:04:56

Mun mielestä toi sanonta on läppä.
Tai sitten jos kysyy ja tenttaa uudestana eikä toinen vastaa niin sanoisin, että hiljaisuus on myöntymisen merkki että saa stana jonkun vastauksen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.1.25 15:10:14

Tuo on harvoja hyviä sanontoja. Hyvä sanonta sen vuoksi, että kaikenlaisilta päätöksentekoa väisteleviltä ja henkilöiltä joille ei:n lausuminen on mahdotonta, saadaan vastaus.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   10.1.25 17:17:46

"No ihan oma mokasi. Hittoako et vastaa kun kysytään. Vtuttaa mielensäpahoittajat, jotka suuttuu muille omasta toiminnastaan johtuvista ongelmista."

-TÄMÄ. Kommunikoi, kerro mitä haluat ja mitä et halua.

"Hyvä sanonta sen vuoksi, että kaikenlaisilta päätöksentekoa väisteleviltä ja henkilöiltä joille ei:n lausuminen on mahdotonta, saadaan vastaus."

-Juuri näin. Joskus on vaikeneminen pakko tulkita suostumukseksi, jos toinen ei vaan saa suutaan auki. Ei ole mahdollista jahkata joka asiassa loputtomiin, jos mitään kommenttia ei irtoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.