Lähettäjä: daja
Päivämäärä: 10.1.25 11:47:47
Olen tämän kuullut useita kertoja elämäni aikana. Mutta mielestäni se riippuu asiayhteydestä. Monissa tilanteissa hiljaisuus nimenomaan tarkoittaa kieltävää vastausta ja on kaikkea muuta kuin myönteinen suhtautuminen asiaan.
Ja nyt puhun siis suomalaisesta kulttuurista. Jos joku kysyy toiselta kyllä-ei -kysymyksen, niin vastaamatta jättäminen tulkitaan aiheesta riippuen joko kieltäväksi tai myönteiseksi vastaukseksi. Ei ole mitään tiettyä joka tilanteessa sopivaa vaihtoehtoa. Eli "Jos ei kielletä, niin silloin vastaus on myönteinen" vs. "Jos ei myönnetty, niin silloin vastaus on kielteinen".
No miten on muiden mielestä? Onko hiljaisuus aina myöntymisen merkki ja myönteinen vastaus, vai riippuuko se aiheesta/asiayhteydestä?
Olen nyt riidoissa erään ihmisen kanssa, joka väittää, että hänellä oli lupa tehdä asia X koska minä en sitä erikseen kieltänyt. Minä taas olen sitä mieltä, ettei hänellä ollut lupaa tehdä asiaa, koska en ollut antanut siihen lupaa. Hän suuttui minulle "Hiljaisuus tulkitaan myöntäväksi vastaukseksi joten sinä anoit minulle luvan kun et erikseen kieltänyt sitä" ja kun kysyin, että onko muka aina noin, eli missä tilanteessa tahansa hiljaisuus on aina sama kuin kyllä?", hän ei vastannut mitään. Ja kun minä tulkitsin tuon sitten myöntäväksi vastaukseksi, kuten hän väitti aiemmin, niin minä olenkin nyt paska ihminen, kun eihän hiljaisuus aina ole myöntävä vastaus, vaan ainoastaan silloin kun hän niin päättää ja haluaa vastauksen tulkita...
Minun mielestäni taas säännöt ei voi mennä niin, että joku ne sanelee ja käskee muiden niitä noudattaa, muttei itse noudata, vaan muuttaa sääntöjä aina mielensä mukaan.
|