Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitajan kirjaus ärsyttää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.25 09:12:21

Hoitaja vihjaili kerta toisensa perään, että minun pitäisi olla muualla ja kerran kysyi suoraan, tahdonko lopettaa käynnit.

Kun sitten ymmärsin ja hyväksyin, että hoitaja ei minua luokseen tahdo ja päätin hoitosuhteen, niin hoitaja kirjasi asian sillä tavalla kuin minä en tahtoisi hoitoa.

Rehellinen kirjaus olisi kuulunut, että painostin potilaan lähtemään.

Re: Hoitajan kirjaus ärsyttää

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   10.1.25 09:15:20

Miksi sitten lähdit, jos tarvitsit hoitoa?

Päivämäärä:   10.1.25 09:18:06

Mielenterveyttäni ei tue hoitaja, joka tahtoo minusta eroon. Hoitajan suhtautuminen minuun aiheutti häpeää ja syyllisyyttä, koska koin, että olen haitta ja että en ansaitse hoitoa.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   10.1.25 09:28:52

Minä luulen, että asia ei korjaannu tehtailemalla aloituksia hötölään. Mielenterveyshoitaja ei yleensä ole se taho, jona tarjoaa lopullisen hoidon ja ratkaisun vakavissa mielenterveysongelmissa. Hänen työnkuvaansa kuuluu kylläkin muidenr atkaisuiden esittäminen.

Päivämäärä:   10.1.25 09:32:16

Niin halusitko sä oikeasti sitä hoitoa? Kävitkö vastaanotoilla? Vastailitko muutakin kun ”emmää tiiä”

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.1.25 09:34:12

Näitä on, ja ihan aiheesta. Erästäkin nuorta naista on tutkittu milloin minkäkin gynekologisen tai vatsan alueen ongelman vuoksi jo kymmeniä ja kymmeniä kertoja. Oireista joille ei löydy minkään sortin selitystä. Tutkimuksiin on mennyt verovaroja jo varmasti liki sata tonnia, mt-puolen hoitoon moninkertaisesti. Varsinainen diagnoosi sitten lopunviimein on masennus ja epävirallisesti huomionhakuisuus. Jännästi ei jaksa masennustakaan esittää yksikössä, joka on pääasiassa täynnä mummoja :D. Sielläkin masennukselle epätyypillisesti jaksaa kyllä olla sosiaalinen, ruoka maistuu, mutta sitten kun tympääntyy menoon niin lähtee vain nostelemaan.

Päivämäärä:   10.1.25 09:34:56

Nyt en ole minkään hoidon piirissä. Jos jatkossa yritän saada apua, niin kai sillä jokin merkitys on, lukeeko tiedoissa, että minä tahdoin lopettaa hoidon vai että hoitaja tahtoi lopettaa hoidon.

Hoitajalta olisi ollut suoraselkäistä tehdä päätös itse eikä painostaa minua siihen.

Päivämäärä:   10.1.25 09:40:17

Pyydä siis että kirjaus muutetaan.

Päivämäärä:   10.1.25 09:43:33

^^ Hoitaja ei voi yksinään päättää hoidon loppumisesta.

Mutta niin kävitkö sä siellä tapaamisissa? Vastailitko muutakin kuin ”emmää tiiä?”

Ei ihme jos hoitaja on ehdottanut hoidon päättämistä, jos et vaivaudu paikalle tai vastauksesi ovat luokkaa en tiiä. Siellä jonossa on kymmeniä muita, jotka haluavat tulla paikalle ja oikeasti työskennellä.

t. Jonottanut mt-palveluihin vuodesta 2022.

Päivämäärä:   10.1.25 09:44:30

Tuskin sitä muutetaan. Ärsyttää hoitajan selkärangattomuus. Enhän minä sinne väkisin olisi yrittänyt, jos hoitaja olisi suoraan sanonut, että hoito loppuu.

Vihjaileva puhetapa, jolla potilas painostetaan tekemään päätös, on sekä epäammattimainen että vastuuton.

Päivämäärä:   10.1.25 09:46:13

Joka ikinen kerta olin ajoissa paikalla ja puhuin paljon ja aktiivisesti. Sieltä lentää heti pihalle, jos jättää käynnin väliin.

Päivämäärä:   10.1.25 09:46:53

Veikkaan että tämä on se sama tyyppi, joka syksyllä (?) avautui mt-ongelmistaan useamman ketjun verran, ongelmana oli mm. se, ettei voi varata aikaa puhelimella, ja oliko että tavata mitään muuta kuin jotain tiettyä tyyppiä. Ja oliko ihastunutkin johonkin hoitajaan/lääkäriin..

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   10.1.25 09:47:41

Niin vihjailiko se hoitaja nyt ihan varmasti että lähde menemään täältä vai käänsitkö asian päässäsi sellaiseksi? Kannattaa miettiä sitäkin nahdollisuutta.

Päivämäärä:   10.1.25 09:52:38

Suorassa kysymyksessä ei ole paljon tulkinnanvaraa. Ei myöskään siinä, että hoitajani toistuvasti kertoi, että tarvitsisin terapiaa enkä hoitajaa. Näin voi olla, mutta kun terapiaan ei ole taloudellista mahdollisuutta, niin sitten ei ole.

Kun hoitajani koki, ettei paikkani ole hänen luonaan, hänen olisi pitänyt tehdä itse päätös.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   10.1.25 09:55:27

No etkös sä jo aiemmin ollut sitä mieltä, että hoidosta ei ole hyötyä ja tunsit jo ennestään häpeää, syyllisyyttä ja kaikka muuta vastaavaa.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   10.1.25 09:58:50

"Suorassa kysymyksessä ei ole paljon tulkinnanvaraa."
Kyllä siinä itseasiassa on. "Haluatko lopettaa käynnit" voi muunmuassa kartoittaa potilaan motivaatiota joka on oleellinen tekijä hoidossa.

Se että hoitaja on todennut sinun tarvitsevan terapiaa hoitajan sijaan voi myös olla toteamus, ei suora käsky suksia hevonkuuseen.

Ja jos sinä olet sanonut ettet halua enää käydä niin silloinhan asiassa ja kirjauksessa ei ole mitään epäselvää.

Päivämäärä:   10.1.25 10:04:54

Aloittajalla oli tarjottu siis esim. suljetulla käyntiä koska hänen tilanteensa on niin vaikea. Ei ihan mielenterveyshoitajan käynnillä ratkeavat tilanne.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   10.1.25 10:11:07

Näin hoitajana voin kertoa, että tilanne on mt-palveluiden resurssien vuoksi todella vaikea. Sinne tavan tk-hoitajalle pukataan juttelemaan ihmisiä, joilla on pahoja mt-ongelmia, ja yrittävät kiristää epäsuorasti mm. itsemurhalla. Sellainen on todella raskasta. Ja sitten kun nämä on pullautettu useamman kerran vaikkapa sinne osastohoitoon, missä ei sielläkään ole ihmeitä saatu tehtyä, ja osaston palaute on että tämä ei ole tällaisen ihmisen paikka, hoitaja on aika haastavassa paikassa.

Päivämäärä:   10.1.25 10:11:45

Jos ei ole hoitajan käynneillä ratkeava asia, silloin hoitajan täytyy tehdä päätös hoidon lopettamisesta.

Muissa käyttämissäni mielenterveyspalveluissa on sanottu suoraan, että hoitosuhteemme on päättynyt, mutta hoitaja ei pystynyt päätöstä tekemään.

Nyt en ole minkään hoidon piirissä. Kai tämä sitten on hoitajan mielestä paras vaihtoehto. Olisin vain toivonut, että hän olisi tehnyt valinnan itse eikä painostanut minua tekemään sitä.

Päivämäärä:   10.1.25 10:16:47

Minä olen itsetuhoinen, mutta en minä sillä mitenkään kiristänyt. Kerroin tunteistani, mutta en esimerkiksi sanonut, että tapan itseni, jos hoito loppuu.

Ymmärrän resurssien vähäisyyden ja sen, että hoitajille työnnetään liian vaikeita tapauksia, mutta silti hoitajien pitäisi kantaa suoraselkäisesti päätöksiin liittyvä vastuu. Se on sitä ammatillisuutta.

Päivämäärä:   10.1.25 10:25:06

Siis kai sinä ymmärrät, että jos olet itsetuhoinen, hoitaja ei itse sitä hoitoa voi päättää, vaikka haluaisikin?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.1.25 10:25:48

Voi voi. Kyllä maailma on julma. Eikö kukaan ymmärrä sinua.

Päivämäärä:   10.1.25 10:33:43

"Siis kai sinä ymmärrät, että jos olet itsetuhoinen, hoitaja ei itse sitä hoitoa voi päättää, vaikka haluaisikin?"

Jos noin on, silloin hän olisi voinut harjoittaa paljon mainostettua minäpuhetta ja kertoa suoraan tunteistaan. Esimerkiksi näin:

"Minusta tuntuu, etten enää pysty auttamaan sinua, mutta ammattiini liittyvän moraalin ja vastuun vuoksi en voi lopettaa hoitosuhdettamme."

Jos hoitaja olisi kertonut suoraan, miten hän tilanteen kokee, olisin lähtenyt heti. Nyt kun hän vihjailemalla ja painostamalla ohjasi minut lähtemään, jäljelle jäi syvä häpeä ja syyllisyys. Luulisi ammattiauttajan ymmärtävän, miten tärkeää on avoin kommunikaatio.

Päivämäärä:   10.1.25 10:35:31

No mutta kun sinulla oli jo aiemmin syvä häpeä ja syyllisyys, niin miten tämä asiaa muutti?

Lähettäjä: Nobody man. 
Päivämäärä:   10.1.25 10:42:11

Niinpä, kyllähän sen huomaa, että isoin osa täällä
kirjoittelevista hönöistä on mt-potilaita.

Päivämäärä:   10.1.25 11:09:39

Pitäisköhän aloittajalla itsellään lähteä opiskelemaan hoitajaksi :DD

(Pliis älä, oli sarkastinen heitto)

Päivämäärä:   10.1.25 11:15:01

"Jos hoitaja olisi kertonut suoraan, miten hän tilanteen kokee, olisin lähtenyt heti. Nyt kun hän vihjailemalla ja painostamalla ohjasi minut lähtemään, jäljelle jäi syvä häpeä ja syyllisyys. Luulisi ammattiauttajan ymmärtävän, miten tärkeää on avoin kommunikaatio."

Miten hoitaja reagoi, kun kerroit terapian lopettamisen ja hoitajan käyttäytymisen aiheuttavan häpeää ja syyllisyyttä? Eli miten sinä kommunikoit avoimesti? Koska jos mä oikein muistan sun aiemmat viestit (olet kuka luulen sun olevan), eikös sullakin kestänyt hyvin kauan puhua asioista niiden oikeilla nimillä? Vai puhuitko missään vaiheessa oikeasti asioista, mitä sun päässä liikkuu. Välillä kuulostit ainakin ht.netissä hyvin terapiavastaiselta - hienoa tietysti, jos siihen tuli jossain välissä muutos ja oletkin ollut avoimempi.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.1.25 11:19:10

Hoitaja ei voi ketään parantaa. Hän antaa apua siihen, miten itse voi vaikuttaa omaan paranemiseen. Antaa työkaluja, mutta työ täytyy tehdä itse.

Lähettäjä: PoP 
Päivämäärä:   10.1.25 11:19:13

Ammattilaisen vastuulla on tehdä päätökset ja viestiä ne yksiselitteisesti. Erityisen tärkeää se on terveydenhuollossa ja mielenterveystyössä, mutta sama koskee mitä tahansa muutakin työpaikkaa.

On raskasta olla töissä työpaikassa, jossa pomo vihjailee ja antaa ymmärtää, mutta ei saa selitettyä toiveitaan, tarpeitaan ja näkemyksiään suoraan. Yhtä lailla on rasittavaa jakaa työtä työkaverin kanssa, joka ei kykene ottamaan vastuuta ja neuvottelemaan asioista suoraan.

Kohtaamaton viestintä on ammattilaisten mukaan ongelma myös parisuhteissa. Vaikka pari olisi ollut kauan yhdessä, niin silti suhteessa voi olla pahoja kohtaamisongelmia, koska avoimen ja pelottoman viestimisen sijaan asioita oletetaan. Tämä on usein perustana kuuluisalle erilleen kasvamisellekin.

Viestiminen on vaikeaa. Silloinkin, kun sitä yrittää täysin suoraan, se usein epäonnistuu. Vihjailemalla ei onnistu varmasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.