Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koirarotuvalintaa taas

Lähettäjä: Noutajapaimen 
Päivämäärä:   9.1.25 20:24:06

Laitanpa minäkin kyselyä, mitä rotua suosittelisitte. Aikaisemmat koirani ovat olleet metsästyskoiramixejä tai terriereitä, mutta nyt haluaisin harrastaa tokoa ja rally-tokoa vähän enemmän "tosissaan". Olisi myös kiva, jos riistaviettiä ja ääntä ei olisi ihan hirveästi. Sitä on nyt jo tarpeeksi koettu.

Olen miettinyt bortsua tai kelpietä, mutta en tiedä olisiko ehkä kuitenkin vähän liian tykkejä minulle. Bortsu tuntuisi ehkä vähän jo liian totiselta harrastamiselta. Saa siinä olla vähän jotain särmää ja haastettakin

Entä esim. tolleri sen sijaan. Porokoirakin viehättäisi, mutta sen mahdollinen äänekkyys ja riistavietti mietityttää. Vesikoirat muuten, mutta turkki ei ole oikein minun mieleen.

Aika laajalla skaalalla siis on haku päällä. Mutta kokoluokka, turkki ja ulkonäkö miellyttää kelpieissä eniten. Mutta moni tuntemani on aika hysteerisiä ja arkoja. Onkohan avointa tyyppiä vaikea löytää. Ja onko nuo mainitsemani lajit sille liian hidastempoisia. Agilitya en pysty itse harrastamaan, kun siinä tulee polveen liian repiviä liikkeitä. Mutta muuten kyllä olen aikaisempien koirien kanssa harrastanut montaakin lajia, että koiran taipumustenkin mukaan tietysti mennään. Asutaan omakotitalossa ja lenkkeillään paljon. Ei tarvitse olla koirapuistokoira, mutta olisi ihan kiva, jos pystyisi sen verran tulemaan toimeen muiden kanssa, että voisi esim. viedä hoitoon koiralliselle kaverille. Ei kovin isoa. Voi olla mainittuja pienempikin.

Re: Koirarotuvalintaa taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.25 20:28:51

Älä ota bortsua tai kelpieta, jos sulla aiemmin on ollut terrierejä ja metsästyskoiramixejä. Se paimenien sielunelämä ei sulle välttämättä avaudu ollenkaan ja koet koiran vain raskaana. Toki jos paimenien maailmaan haluaa lähteä, niin collie on varmasti kevympi pudotus.

Itse kans siis olen metsästykoira/terrieri-ihminen, enkä voisi sietää paimenkoiraa.

Mites ihan labbis?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.1.25 20:33:10

Millainen koira saisi olla vapaa-ajalla?

Päivämäärä:   9.1.25 20:38:04

Tolleri on varmaan noutajista äänekkäin, en tiedä räkyttääkö ne mutta vuotaa helposti harrastuksissa missä vire nousee.
Mulla ollut terriereitä, enkä kestä yhtään lähipiirin maanisia bortsuja. Itse otin labbiksen.

Päivämäärä:   9.1.25 20:40:27

No tuo paimenten intensiivisyys minua kieltämättä vähän mietityttää, että mahtaisiko ärsyttää se perskärpänen, kun on tottunut itsenäisempään. Tosin tykkään siitä että koira on monessa mukana, mutta ehkä se saisi hieman osata olla itsekseenkin. Käydään päivätöissä, tosin aika usein on joku kotona etätöissä.

Labbis olisi muuten, mutta turhan iso. Ja se jakautuminen näyttiksiin ja käyttiksiin

Päivämäärä:   9.1.25 20:41:40

Entä millaisia flätit on? Niitä ei ole kenelläkään lähipiirissä, niin on vähän vieras minulle

Päivämäärä:   9.1.25 20:41:43

Heittäisin jokeriksi eurasierin. Jos aloittaja on hirvikoiraihminen, eukku puhuu enemmän samaa kieltä mutta on myös vähän enemmän porokoiran tyyppinen, mutta äänenkäyttö on vähäisempää ja sillä on enemmän miellyttämishalua.

Päivämäärä:   9.1.25 20:43:27

Mä tunnen kymmeniä kelpieitä ja niiden joukossa on nolla arkaa. Mun oma oli pentuna arka, mutta nykyään vähän liiankin avoin. Olisi mukavampaa lenkkeillä jos koira ei hakisi huomiota jokaiselta vastaantulijalta, kun en itse jaksaisi lenkeillä olla sosiaalinen :D ääntä tähän on kyllä asennettu todella paljon ja ääni on myös harvinaisen ruma ka korviin sattuva. Siitä huolimatta on toinen nyt tilauksessa.

Jos kelpie kiinnostaa ja kokemusta on tosi erilaisista koirista, niin kannattaa ihan rauhassa tutustua rotuun. Moni harrastaja ottaa mielellään treeneihin mukaan ja antaa myös kokeilla miltä sen koiran ohjaaminen tuntuu. Kannattaa kysellä esim. facebookin australiankelpie finland-ryhmästä. Mahdollisimman paljon koiria tapaamalla se parhaiten selviää sopiiko rotu itselle.

Lähettäjä: HM 
Päivämäärä:   9.1.25 20:47:18

Kävisikö koikkeri?

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   9.1.25 20:52:35

Keskikokoinen villakoira. Tai miksei isokin. Turkki sangen vaivaton kun pitää lyhyenä. Riistaviettiä voi olla vähän. Oma keskariuros lähti pentuna jänistenkin perään mutta kaksivuotiaaksi tullessaan oli jo todennut, että jäniksiä ei kannata edes yrittää, ja on sen jälkeen häätänyt vain kaniineja. Jäniksen nähdessään sähköistyy hetkeksi ja sitten heti rauhoittuu ja jatkaa hommiaan. Linnuista ja sorkkaeläimistä ei välitä, eikä ota jäljelle tai jää etsimään puskista kun näköyhteys katkeaa. Todella hanakka kaiken heitetyn ja juoksuvieheenkin perään.

Päivämäärä:   9.1.25 20:54:03

Mä heitän cockerspanielin ja walesinspringerspanielin (enkku on jo liian kookas jos labbiskin on). Riippuu tietysti, kuinka tosissaan haluaa harrastaa. Turbo cockerit, eli käyttölinja, ovat nimenomaisesti turboja kaikilta osin ja kovin äänekkäitäkin ovat näin kun itse on tottunut hiljaisesti tekeviin koiriin. Eli näyttelylinja temperamentiltaan molemmissa on huomattavasti miellyttävämpi ja molemmat rodut tykkää tehdä ihmisen kanssa asioita. Mutta jos tavoitteet on etenkin tokossa korkealla, niin en tiedä riittääkö ihan näin perusperus koira. Rally on siitä mukava laji että monenlaiset rotujen edustajat voi olla huippuja.

Sitten jo ehdotettu eurasier. Niissä on luonteissa hajontaa hyvin varautuneesta aavistuksen varautuneeseen. Täysin avointa eukkua ei ole tullut vastaan (esim. Keskiverto labbis on niin avoin kuin koira voi olla). Jälkimmäinen jos osuu kohdalle, niin on mainioin koira. Perheenjäsen otti perheeseensä tällaisen koiran ja osui sopivasti vähemmän varautunut - ujostellen nuuskii joitakin vieraita ekan pari minuuttia ja sitten kaikki on jee jee. Ja sen koiran motto on tuo jee jee. Melkoinen sähköjänis, ilopilleri, tykkää hyppiä ilmaan ja rakastaa lapsia. Oppii se myös juttuja, mutta vaatii omistajaltaan vähän hermoja. Ja ei hauku juuri koskaan.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   9.1.25 20:56:26

Mulla oli sama koiratausta, kriteerit ja harrastukset koiralle kuin aloittajalla.
Mietin todella montaa eri rotua ja pitkän harkinnan jälkeen päädyin näyttelylinjaiseen bortsuun. Nappivalinta!

Päivämäärä:   9.1.25 21:00:14

"harrastaa tokoa ja rally-tokoa vähän enemmän "tosissaan"."

Tässä varmaan aloittaja tarkoittaa lähinnä omaksi iloksi ja olisi kiva jos koiran kanssa olisi toimiva yhteistyö, eikä niinkään että tavoitellaan arvokisoja? :D

Päivämäärä:   9.1.25 21:05:37

,, joo tarkoitus harrastaa ihan tavoitteellisesti ja kisata, mutta ei nyt kuitenkaan ihan verenmaku suussa. Sinne saakka mennään, mihin rahkeet riittää. Mutta ei haittaa jos ei sinne arvokisoihin saakka päästä

Päivämäärä:   9.1.25 21:07:56

Minkälaista treenimäärää ajattelit viikossa?

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   9.1.25 21:16:52

Oon nähnyt liian monta tolleria, joilla arkuutta, tai jotain muuta ongelmaa. Kelpiet taas, no ne on työkoiria, aloittajalle en suosittelis. Bortsut taas. No kaikkihan niitä haluaa. Labbista tai kultsua suosittelisin sen sileäkarvaisen lisäksi

Päivämäärä:   9.1.25 21:18:52

Edellisen kanssa oli noin 3-4 ohjatut tai kaveritreenit viikossa (3 eri lajia) sekä tietysti lisäksi omia pieniä kotitreenin pätkiä päivittäin

Päivämäärä:   9.1.25 21:22:31

Eurasierin kanssa on aika turha haaveilla harrastuksista kuin ehkä ihan alotasolla ja eivät myöskään tule erityisen hyvin toimeen muiden koirien kanssa.

Päivämäärä:   9.1.25 21:23:06

Eurasieria olen joskus miettinyt. Onko turkki miten työläs. Ja onko ehkä liian omapäinen kuitenkin. ^ bortsu tuntuu kyllä minustakin mielikuvituksettomalta valinnalta. Ja ehkä vähän rasittavalta koiralta

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   9.1.25 21:24:30

Islanninlammaskoira tai buhund?

Päivämäärä:   9.1.25 21:26:33

Kelpiet ei tosiaankaan ole hysteerisiä ja arkoja, mitähän koiria olet tavannut. Herkkiä ne toki ovat, mutta yleensä varovaisuus katoaa työmoodiin siirryttäessä. Kotona ovat näkymättömiä, kun off-nappi on päällä. Mutta on niiden kouluttamisessa toki omat kommervenkkinsä, etenkin jos on rotuun tottumaton. Aivan ihania silti <3

Päivämäärä:   9.1.25 21:32:19

. Ehkä mulla on sitten suppeaan otantaan löytynyt ne heikommat yksilöt kelpieistä tai osaamattomat omistajat. Toki pari on ollut myös aika nuoria. Sittenhän se voisi kuitenkin olla ihan harkittavissa.

Päivämäärä:   9.1.25 21:32:40

Jos eukussa ei riitä patit riittävän pitkälle, niin buhund ei ole sen kummempi.
Islikka voi olla, riippuu millainen sattuu kohdalle. Niissä on vähän rasittavia pirihyrriä, eli hermoissa voi olla vähän sanomista... Mutta hyvä jos osuu kohdalle, niin ihan peli. Mutta ovat kyllä taas äänekkäitä, tämän on kertonut jokainen islikan omistanut.

Päivämäärä:   9.1.25 21:34:52

Entäs pumi? Olisi vähän terrierityyppisempi kuin vaikka se kelpie. Haukkuherkiksi haukutaan, mutta eivät ne oman kokemuksen mukaan ole kelppareita äänekkäämpiä. Kierrosten noustessa voi äänenkäyttökin kasvaa, mutta niin se on monella muullakin rodulla. Turhaan ei kuitenkaan räksytellä.

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   9.1.25 21:37:56

Rallyn MM kisoissa buhund suoritti vallan mallikkaasti ja onhan niissä harvalukuisuuteen nähden kuitenkin Suomessakin Rallyssa suorittavia jo jokunen.

Päivämäärä:   9.1.25 21:38:15

Auspai?

Päivämäärä:   9.1.25 21:42:57

Mulla on kaveripiireissä unkarinpaimenien kanssa ikänsä pelanneita. Kaikilla niillä on yhteistä sähköisyys, säpäkkyys, äänekkyys ja loputon virta. Myös omistajat itsekin myöntävät että ovat mielellään äänekkäitä vähintään töissä. Yleensä huumorilla (tottuneet, kuuluu pakettiin), joskus vähän kuulostavat että toivoisivat koiran vähän hillitsevän :D

Siinä se onkin että mikä äänen käyttö on liikaa aloittajalle. Haaveileeko hän hiljaisen hillitystä vai onko töissä kiihtyminen ok vai ei.

Päivämäärä:   9.1.25 21:43:44

Pumin turkki ei miellytä, mutta mudiakin olen vähän sillä silmällä katsellut. En vaan niihin ole päässyt tutustumaan lähemmin missään harrastuksessa, niin en tiedä niistä muuta kuin mitä netissä kerrotaan

Päivämäärä:   9.1.25 21:50:17

. Ei sen mikään mykkä tarvitse olla. Kunhan nyt ei jokaista pikkulintua ja ohikulkijaa hauku, niin sekin on jo ihan kiva. Toki kisasuorituksessa ei olisi suotavaa haukkua, mutta saa treeneissä kuitenkin vähän innostua. Jostain pitää todennäköisesti kuitenkin tinkiä, kun sitä täydellistä helppoa, kaunista, hiljaista ja sopiva kokoista ei taida olla olemassa muuten kuin hirveällä tuurilla. Ja tietysti omistajakin tekee koirasta omanlaisensa

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   9.1.25 21:50:25

Tutustu pampaihin, ihania koiria!

Päivämäärä:   9.1.25 21:56:42

Joo noihin unkarinpaimenten äänenkäyttöön ja ääneen kannattaa livenä tutustua ja miten se on liitoksissa koiran temperamentin kanssa. On aivan erilaista kuin vaikka porokoiran jokunen poksautus :D tämäkin on asia missä on eroja rotujen välillä.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   9.1.25 22:24:06

Kelpie on aika tuttu rotu, kavereilla on näitä paljon. Osa on aivan loistavia harrastuskoiria, osa sitten jotain muuta. Ei kuitenkaan mun rotu. Bordercolliet jää myös hankkimatta. Samoin holskut ja mudi. Jossain vaiheessa olin uskossa, että meillä on Suomessa hyviä mudeja, mutta viimeiset pari vuotta on vienyt tään uskon.

Auspaimenissä on vieläkin todella hyviä harrastuskoiria. Niitä meillä on kaksi ollut, ja kolmaskin voitaisiin vielä ottaa.

Agin tilalle kannattaa ottaa hoopers. Ohjaaja ei hoopersissa saa edes liikkua muutamaa metriä enempää. Koira saa kuitenkin juosta niin lujaa kun lähtee.

Päivämäärä:   9.1.25 23:03:23

Kerran mietin kaupungilla onko eräs vastaan tuleva koira islanninlammaskoira. Sekuntia myöhemmin se avasi suunsa ja vahvisti olevansa. Niille häviää lappalaisrodut ihan kuus nolla.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   10.1.25 00:34:29

Punainen Irlanninsetteri.Mahtava,energinen harrastuskoira.Vaatii kärsivällinen ja lempeän omistajan.On oppivainen ja fiksu mutta kehittyy hitaasti.

Päivämäärä:   10.1.25 00:46:51

Kooikerhondje tai stabijhoun voisi myös olla. Metsästyskoiran luonnetta, mutta näppäriä harrastuskoiria

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   10.1.25 06:13:09

Karjis hyvistä vanhemmista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.