Lähettäjä: Noutajapaimen
Päivämäärä: 9.1.25 20:24:06
Laitanpa minäkin kyselyä, mitä rotua suosittelisitte. Aikaisemmat koirani ovat olleet metsästyskoiramixejä tai terriereitä, mutta nyt haluaisin harrastaa tokoa ja rally-tokoa vähän enemmän "tosissaan". Olisi myös kiva, jos riistaviettiä ja ääntä ei olisi ihan hirveästi. Sitä on nyt jo tarpeeksi koettu.
Olen miettinyt bortsua tai kelpietä, mutta en tiedä olisiko ehkä kuitenkin vähän liian tykkejä minulle. Bortsu tuntuisi ehkä vähän jo liian totiselta harrastamiselta. Saa siinä olla vähän jotain särmää ja haastettakin
Entä esim. tolleri sen sijaan. Porokoirakin viehättäisi, mutta sen mahdollinen äänekkyys ja riistavietti mietityttää. Vesikoirat muuten, mutta turkki ei ole oikein minun mieleen.
Aika laajalla skaalalla siis on haku päällä. Mutta kokoluokka, turkki ja ulkonäkö miellyttää kelpieissä eniten. Mutta moni tuntemani on aika hysteerisiä ja arkoja. Onkohan avointa tyyppiä vaikea löytää. Ja onko nuo mainitsemani lajit sille liian hidastempoisia. Agilitya en pysty itse harrastamaan, kun siinä tulee polveen liian repiviä liikkeitä. Mutta muuten kyllä olen aikaisempien koirien kanssa harrastanut montaakin lajia, että koiran taipumustenkin mukaan tietysti mennään. Asutaan omakotitalossa ja lenkkeillään paljon. Ei tarvitse olla koirapuistokoira, mutta olisi ihan kiva, jos pystyisi sen verran tulemaan toimeen muiden kanssa, että voisi esim. viedä hoitoon koiralliselle kaverille. Ei kovin isoa. Voi olla mainittuja pienempikin.
|