Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sukulainen neuloi mulle paidan. Paljonko maksan?

Lähettäjä: Hänelle? 
Päivämäärä:   9.1.25 19:13:05

Eli sain toivomani paidan ihanalta sukulaiselta, joka siis tekee paljon käsitöitä muille ja ihan omaksi ilokseen. Tekee kaikkea ihan kaappiinkin vaan pölyttymään kun tykkää neuloa.

Lankojen hinnan kertoi mutta mikä olisi kohtuullinen korvaus työstä? Onko 50e+langat ok? Ei siis sano mitään kysyttäessä, vaan tyyliin vaan että "no laita langoista rahat". Haluaisin kuitenkin jotain maksaa, tiedän että neulepaita kuviolla on iso työ.

Re: Sukulainen neuloi mulle paidan. Paljonko maksan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.25 19:21:51

Sanoisin, että vähintään satanen, jos jotain aiot maksaa. Myyntihinnat liikkuvat 200-300e välillä ja nämäkin ovat harrastushintoja.

Yhteen villapaitaan menee todella paljon aikaa. Helposti yli 50h. Jos oletamme, että menisi oikeasti 50e ja työtä tekisi tienatakseen tulisi palkan olla vähintään 600e, jotta myös veron voisi maksaa ja saisi noin 10e/h palkan. Puhumattakaan siitä, että oikeasti työhön on voinut mennä vaikka tuplasti aikaa kuvionnista ja langasta riippuen.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.1.25 19:23:29

Vähän on vaikea. Todellisuudessa 50 e + langat ei ole vielä paidan arvoinen, mutta sitten taas tekijä ei itse pyydä muuta kuin lankojen edestä rahaa.

Laita nyt ainakin tuo ehdottamasi summa! Toisaalta mietin myös, että onko sinulla jotain taitoa ja tekisit ”vaihtokaupat”. Olen esim itse puhunut kaverini kanssa, että hän maalaa minulle taulun ja minä neulon hänelle paidan :).

Päivämäärä:   9.1.25 19:30:49

Ja minusta se, että maksaa, mutta maksaa huomattavasti arvoa vähemmän on tökeröä. Siitä tulee kuva, ettei toinen lainkaan tajua oikeaa arvoa ja luulee pääsevänsä ns "kiitollisuudenvelasta" pilkkahinnalla. Eli jos toinen tekee lahjana on sitten parempi ottaa se lahjana vastaan kuin maksaa jotain todella pientä summaa ns. maksuna.

Päivämäärä:   9.1.25 19:35:25

Juuri noita pointteja mitä mainitsitte olen miettinyt, kuitenkin tuntuu liian tökeröltä maksaa pelkät langat. Jos olisi lahja niin silloin hän ei haluaisi edes lankojen hintaa.

Välimatkaa on sen verran ettei jonkin palveluksen teko hänelle oikein onnistu.

Päivämäärä:   9.1.25 19:44:48

Jos on hyvin kudottu norjalais/islantilais tyylinen neule, niin 200. Niitä myy harrastelijat 200-300 e hinnalla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.25 19:52:37

No onpa ärsyttävä ihminen jos ei voi sanoa suuntiakaan paljonko palkkiota haluaisi. Ei kai vain kuittaile selän takana että niin ison homman teetti ja mitään ei maksanut.
Toki onhan sekin mahdollista että teki enemmän lahjamielellä, joulukin oli just äsken.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 19:54:26

Älä nyt tuota yhtä höpsöä kuuntele. Jos tekijä sanoo, että ei tarvitse mitään ja annat hänelle 50 + langat (ja pyöristys ylöspäin seuraavaan tasalukuun), niin se on oikein hyvä "ei mitään". Jos tekijä olisi halunnut korvauksen, niin suu auki ja sanomaan se. Itseään voi vain syyttää, jos 50€ tuntuu liian vähältä. Sinä kuitenkin kysyit.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 19:57:10

Voithan laittaa viestiä vielä, että laitoit langoista rahan (älä mainosta sitä viittäkymppiä, vaikka laitatkin sen lankojen päälle), että jos haluaa vaivanpalkkaa, niin tietenkin laitat sen.

Päivämäärä:   9.1.25 19:57:43

En siis ole teettänyt hänellä mitään. Olen saanut aiemminkin paljon villasukkia ja yhden paidan (joka oli lahja eli en maksanut edes lankoja). Mutta hän siis neuloo joka tapauksessa, ja tuli aiemmin puhetta että mulla olisi kyllä käyttöä paidalle jos hän semmoisen vain haluaa mulle tehdä. Lupauduin maksamaan langat +työn.

Tunnen hänet myös sen verran hyvin ettei hän minulta koskaan pyytäisi 200-300e, vaikka minä tiedän kyllä että se on lähempänä paidan oikeaa arvoa eikä edes riittäisi.

Päivämäärä:   9.1.25 20:13:01

Joku myi 150 e islantilaisvillapaitaa ja olisin voinut sillä hinnalla ostaa. Mutta mitä tekijä pyytää niin se lienee hyvä. Tekijäjän sen hinnan saa määritellä, jos kuitenkin sovittu, että maksetaan työstä jotain. Eihän se mene niinkään, että tilaa vaikka putkityön sopimatta hintaa ja kun lasku tulee, ollaan että ei makseta.

Päivämäärä:   9.1.25 20:22:45

"Jos olisi lahja niin silloin hän ei haluaisi edes lankojen hintaa."

Se työ voi olla se lahja. Eli ei nyt ihan omaksi rahalliseksi tappioksi halua tehdä, mikä on sika ymmärrettävää.

Itse maksaisin joko pelkät langat tai langat +100e työstä. Toki jos olet lupautunut työstä maksamaan ennen kuin työtä on aloitettu, niin minusta silloin kuuluisi maksaa ihan 300e.

Päivämäärä:   9.1.25 20:23:35

Toisaalta jos ei pyydä kuin lankojen hinnan, ottaisin vastaan lahjana. Joskus paras vastine voi olla se, että on saajalle mieluinen ja voinut ilahduttaa. Kaikkea ei voi aina mitata rahassa. Ja yleensä sukulaisille tehtävät työt voivat yleensä olla edullisempia kuin muille.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.1.25 20:23:40

Laita satanen + langat.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.1.25 20:39:47

Yhdyn edelliseen kommenttiin, 100 ja langat

Lähettäjä: Toukka 
Päivämäärä:   9.1.25 20:40:07

Lähtökohtaisesti pitäisi etukäteen sopia se palkkio.

Mutta jos on nyt sanonut, että lankojen hinta on ok, niin minusta tuo 50e-100e+langat on hyvä. Kokonaispyöristys johonkin kivaan tasalukuun, eli jos vaikka langat olisi 120e, niin laittaisin 200e.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   9.1.25 20:49:19

Se on sun läheinen joka ei ole pyytänyt sinulta mitään työstä. Minusta ehdottamasi summa 50e ja langat kuulostaa tilanteeseen nähden oikeen sopivalta, laita se.

Päivämäärä:   9.1.25 21:22:24

Ja niin, ainakin minä itse neulojana

Päivämäärä:   9.1.25 21:23:27

No sehän karkasi. Minä neulojana neulon ihan mielelläni isojakin töitä _läheisille_ ihmisille ilmaiseksi tai lankojen hinnalla. Eli en usko, että tämä sukulainen oikeasti enempää kaipaileekaan.

Päivämäärä:   9.1.25 22:07:26

Kavereille olen neulonut 50 € + langat.

Vieraille olen myynyt mallista riippuen 200 - 300 €/ neule.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   10.1.25 08:20:56

Vähintään 100 e + langat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.1.25 08:21:55

Osaatko sinä tehdä hänelle mieluista vastalahjaa?

Lähettäjä: jap 
Päivämäärä:   10.1.25 09:21:21

50 e vaivanpalkkaa + langat kuulostaa sopivalta.

Lähettäjä: Jaana Järvenheimo 
Päivämäärä:   10.1.25 09:24:28

Tämähän on ikuisuusaihe neulontaryhmissä. Osa kun puolestamielensäpahoittaa siitä, kun joku hinnoittelee ali. Koska pelkäävät, että alihinnoittelu syö heidän katteitaan. Tuohan on aina kahden kauppa. Teen itsekin asioita läheisille nollahinnalla / kuluja vastaan eikä tee heikkoakaan. Ja sitten taas vastaavasti ns vierailta mennään "listahinnoin".

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   10.1.25 09:32:01

Minustakin 50e + langat on hyvä.

jos ei tee neuleita ansaintamielessä, vaan neuloo vaan kaverille omaksi ja kaverin iloksi, voisi iso palkkio tuntua myös vaivaannuttavalta. Itse kokisin esim. 150e jo vähän vaivaannuttavaksi, koska teen neuleita harrastuksena enkä pysty takaamaan ammattitason laatua (esim. onko istuvuus otetuista mitoista huolimatta niin hyvä kuin pitäisi, onko jälki riittävän tasaista, olenko valinnut oikeat langat jotka sopii varmasti siihen käyttöön kuin tarkoitus jne...). Jos saan lähes ammattitason hinnan, tulee kauheasti paineita siitä, että neuleen pitäisi myös vastata sitä tasoa.

Jos sukulainen oikeasti haluaa kunnon korvauksen, silloin hänen pitää sitä pyytää.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.1.25 09:47:18

100e + langat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.