Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työkkärin kurssit ja -kokeilut mitä maksetaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.1.25 16:04:54

"Miten työttömien tuet muuttuvat vuonna 2025? Kokosimme tähän tärkeimmät muutokset G
9 Työllistymistä edistävän palvelun ajalta maksettavia työttömyystukia leikataan. Työmarkkinatukeen, perus- ja ansiopäivärahaan sekä liikkuvuusavustukseen ei enää makseta korotusosaa (5,29 e/pv). "

Tarkoittaako tämä jos osallistuu kurssille tai työkokeiluun, ei saa mitään korotusta vaan aina saa saman työtyömyystuen kurssien aika ja työttömänä ollessa?

Re: Työkkärin kurssit ja -kokeilut mitä maksetaan

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.1.25 16:10:53

Jos saat tukea, niin eikö silloin ole ihan ok mennä näyttämään naamaansa joskus, jotta tiedetään sinun edes koettavan olla aktiviinen työnhakija? Ihan ilman mitään pientä kannustettakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.25 16:14:31

No niinhän siinä sanotaa. Ei makseta korotuksia, vaikka olisi kursseilla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 16:22:15

--, koska ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen :)

Päivämäärä:   9.1.25 16:22:20

En kyllä ymmärrä, miksi maksettaisikaan. Minä kävin yhden kurssin syksyllä enkä päässyt yhtään kertaa paikalle. Laittoivat YouTube-videoita, joista voisin opiskella hyvinvointia siitä edestä, koska kurssin järjestäjä tarvitsi sen minusta tulevan rahan.

Päivämäärä:   9.1.25 16:22:59

Ja joo, saan siis työttömyyskassasta 200 euroa kuukaudessa niin voin minä siitä edestä klikata videon auki.

Lähettäjä: O_o 
Päivämäärä:   9.1.25 16:27:04

Vähän sama, kuin työssäkäyvänä alkaisi vinkua päivälisää siitä, että vaivautuu töihin. Jos saat vastikkeetonta rahaa,niin joku kurssi tuskin on ylivoimainen käytävä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.25 16:30:27

Olen aikoinaan opiskellut työttömyyspäivärahalla ja kyllä siitä opiskelusta tulee kuluja verrattuna siihen että olisi pelkästään kotona. Ei tuo pieni korotusosakaan olisi riittänyt niitä peittämään, mutta kyllä siitä apua oli.

Omasta valmistumisesta on jo yli 10v ja tehnyt alan töitäkin, olen tosi kiitollinen siitä että tälläinen mahdollisuus silloin järjestyi. Sitä en puolestaan tajua, miten nykypäivänä sillä rahalla tulee edes toimeen, kun käytännössä kaikki kulut ovat nousseet mutta päivärahasta vaan leikataan :(

Päivämäärä:   9.1.25 16:31:41

Kyllähän moni saa lisärahaa siitä, jos työ onkin joskus aivan muualla, kaukana.

Lähettäjä: O_o 
Päivämäärä:   9.1.25 16:32:48

.. , yritit kuitenkin parantaa työllisyyttäsi opinnoilla. Työkkärin kurssille ei laiteta, jos on opiskelupaikka ja siihen luvattu tuki työkkäristä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.25 16:40:33

O_o,
Kurssi oli ihan työkkärin järjestämää työvoimapoliittista koulutusta. Toki mulla oli halukkuus tähän lähteä ja työkkärin kanssa yhdessä sovittiinkin alunperin että sieltä tulee puolto tmt maksamiselle kurssin yhteydessä. Seurantakin oli sitten melko tarkkaa, suorituksia piti tulla ettei tuki katkea.

En tiedä työkkärin nykykäytäntöjä, mutta olen ymmärtänyt ettei siellä enää käydä samalla tavalla face-to-face juttelemassa kuin ennenvanhaan. Tämä varmaan vähentää ihmisten sitoutumishaluja toimintaan, jos heille vain osoitetaan jotain epäkiinnostavia kursseja kasvottomasta suunnasta.

Silti näkisin että korotusosa voisi motivoida, eikä sillä kukaan todellakaan juhlimaan pääse, rahaa ei ole muutenkaan monella työttömällä mihinkään ylimääräiseen.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   9.1.25 16:43:46

Ei sitä mielestäni motivaation takia pidä maksaa, mutta joskus se voi olla siitä lisärahasta kiinni pääseekö paikalle ja syökö sinä päivänä esim lounasta ollenkaan !

Lähettäjä: vastaaja1 
Päivämäärä:   9.1.25 16:46:09

Sen 9€/pv kulukorvauksen saa edelleen. Jotkut ovat myös saaneet, en tiedä millä kriteereillä, myös korotusosan 5,29€ työllistymispalvelun ajalta.

Päivämäärä:   9.1.25 17:30:42

Varmasti jotkut ovat joskus saaneet korotusosan, itsekin olen, mutta tuskin tänä vuonna. Se on poistettu 1.1.2025 alkaen.

Päivämäärä:   9.1.25 17:33:51

Saa edelleen kulukorvauksen 9e/osallistumispäivä tukien päälle.

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   9.1.25 17:35:37

Lähettäjävastaaja1

Päivämäärä9.1.25 16:46:09

Sen 9€/pv kulukorvauksen saa edelleen. Jotkut ovat myös saaneet, en tiedä millä kriteereillä, myös korotusosan 5,29€ työllistymispalvelun ajalta.

Itse sain pari vuotta sitten tuon 9€ lisäksi korotusosan ansiosidonnaisen ja kun valmistuin ammattitutkintoon niin sain verottomana 414€ mutta nykyään ei siis saa kuin 9€/pvä.

Lähettäjä: Kursille JEEE!!! 
Päivämäärä:   9.1.25 17:50:43

Kyllä ei riitä tuo 9e/pv täällläpäin kulukorvauksiin mitenkään päin. Tosin en tiedä (en ole vielä kysynyt)maksaako Kela jotain avustusta erikseen koska täältä isolle kylälle on 85 km ja linja kyyti 35euroa päivä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   9.1.25 18:17:38

Ensimmäistä kertaa työmarkkinatukea saava on saanut korotusosaa per päivä tietyn ajan. Ymmärtäisin tuon niin että se poistuu? Kulukorvaus 9eur pv pysyy

Päivämäärä:   9.1.25 19:59:59

No esmes minulla matka mihinkään kurssille on noin 5e/suunta, niin autolla kuin julkisilla, jos sattuvat kulkemaan oikeaan aikaan (koululaisten kuljetukset). Eli jos edellytetään joka päivä kulkemaan, se on 5x5x2 eli 50e viikko, 200e kuukausi. Tyhjästä on paha nyhjästä, eli jos työttömyysetuus on jo valmiiksi pieni, pitää miettiä käykö kurssilla, syökö vai maksaako kenties laskuja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.