Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saman kirjan lukeminen uudelleen ja

Lähettäjä: uudelleen 
Päivämäärä:   9.1.25 13:44:09

Tuli tossa mieleen, että pitäisikö olla huolissaan kun 7 kk sisällä luen / kuuntelen samaa kirjaa nyt neljättä kertaa melkein peräkkäin. Muutama muu siinä välissä, mutta aina palaan tähän samaan tiettyyn kirjaan.

Siitä on tullut ikään kuin lohtukirja, tiedän mitä siinä tapahtuu, osaan sen melkein ulkoa ja siksi se onkin niin ihana. Tietää, että siinä ei tapahdu mitään pahaa, vaan se on sellainen hyvän mielen kirja. Usein kuuntelen sitä iltaisin uniajastuksella kun menen nukkumaan ja nukahdan aina tosi hyvin silloin.

Mutta pitääkö olla jollain tasolla huolissaan jos aikuinen (30 +) tekee tällaista? Onko tää merkki jostain nepsypiirteistä? Tunnistan kyllä itsessäni jotain sen tyylistä.

Re: Saman kirjan lukeminen uudelleen ja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 13:46:04

Tjaa, voihan jotkut katsoa suosikki elokuviaankin moneen kertaan. Eikö tuo ole vähän sama asia. Tarvitseeko kaikesta hakea ongelmaa.

Päivämäärä:   9.1.25 13:47:27

En mä tästä mitään ongelmaa hae. :) Tuli vaan mieleen kun nyt töissä tosiaan neljättä kertaa laitoin äänikirjan kuunteluun...

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.1.25 13:51:35

Mielenkiinnosta: mikä kirja?

Itselläni 10-15 vuotta saa kulua ennen kuin luen jotakin romaania uudelleen. Runoja voin kyllä lukea moneen kertaan.

Voi olla nepsypiirre, mutta kirja voi myös osua sanomallaan aloittajan nykytilanteeseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.25 13:54:15

Minäkin kuuntelen uudelleen parhaita kirjoja, tosin niitä hyviä kirjoja on niin paljon ettei sentään noin nopeasti tullut uusintaa. Varmaan hyvä kirja!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.1.25 13:54:44

Unikirjaksi pitääkin valita jokin tuttu teos.

Mä luen joitain kirjoja (lähes) joka kesä uudelleen.

Päivämäärä:   9.1.25 13:54:55

nomadi: En viitsi kirjan nimeä sanoa täällä (sori), koska olen puhunut siitä myös instatililläni, enkä halua että tutut tunnistaisi. Sellainen ihan tunnettu kirja, jota toiset haukkuu ja josta toiset tykkää.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   9.1.25 14:03:10

Melkeinpä ainoa kirja, jonka olen lukenut moneen kertaan on Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla trilogia ja siitä varsinkin 2-osa. Toisin sitäkään en enää vuosiin. Esim. Sinuhe Egyptiläistä en uskalla aloittaa enää uudestaan, koska pelkään pilaavani hyvän kirjan nyt kun tiedän mitä siinä lopulta Sinuhelle käy.

Sitten on jotain dekkarisarjoja, joiden ensimmäiset osat olen lukenut vuosia sitten. Kun sarjaan on tullut uusia osia, olen saattanut lukea alkupään uudestaan, jotta pääsen mukaan päähenkilön kehitykseen.

Tosi harvoin kuitenkaan haluan lukea mitään uusiksi, kun lukemattomia kirjoja on maailma täynnä. Siksi kiinnostaakin kovasti se, että joku jaksaa lukea kirjan / katsoa elokuvan uudelleen ja uudelleen. Ei kuulosta miltään nepsy-jutulta todellakaan. Mä vaan olen itse liian utelias, että jaksaisin samoja juttuja. Tai ainakin kirjan edellisestä kerrasta pitää olla vuosia aikaa, jotta en muista liikaa.

Mä kyllä nukahdan hyvin uuteen äänikirjaan, kunhan olen tarpeeksi väsynyt. Uniajastukseen vaan vaikka 10 min, niin luultavasti aamulla muistan ensimmäiset 2 minuuttia kirjasta.

Lähettäjä: Zn 
Päivämäärä:   9.1.25 14:06:57

Luin minäkin aikoinaan Jääkansan tarinat kirjasarjan varmaan kolmeen kertaan läpi, oli niin hyvä. :)
Mahtaakohan tuota löytyä enää kirjastoista? Pitäisköhän ottaa uusi kierros, enää kun ei muista mitä niissä tapahtui.

Päivämäärä:   9.1.25 14:10:04

No enpä usko, että tuossa on yhtään mitään huolestuttavaa. Monet meistä lukevat lempikirjojaan, katsovat lempielokuviaan ja kuuntelevat lempibiisejään toistuvasti. Toiset taas lenkkeilevät samoja reittejä päivästä toiseen tai mitä rutiineja nyt ikinä tykkäävätkään muodostaa. Varsinkin vaikeassa elämäntilanteessa kirjan tuttuus voi tuoda lohtua ja turvallisuutta.

Huolestu sitten, jos vielä parin vuoden päästäkin jaksat edelleen lukea sitä samaa kirjaa yhä uudestaan ja uudestaan.

Päivämäärä:   9.1.25 14:19:06

Kiitos kaikille vastauksista. Hyvä ettei kuulosta kauhean huolestuttavalta. :D

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.1.25 14:25:21

"En viitsi kirjan nimeä sanoa täällä (sori), koska olen puhunut siitä myös instatililläni, enkä halua että tutut tunnistaisi. Sellainen ihan tunnettu kirja, jota toiset haukkuu ja josta toiset tykkää."

Kyllä ne tutut tunnistaa jo tuosta lukutiheydestä. Muakin kiinnostaisi, mikä on noin kovasti sua koskettanut.

Joitain omia suosikkikirjoja oon lukenut useammasti, mutta välissä saattaa olla monta vuottakin. Muistan kyllä tosi hyvin suosikkikirjojen sisällön ja saatan lukea jonkun erityisen lauseen silloin tällöin, mutta koko kirjaa luen harvakseltaan. Tunnistan myös Binkin kirjoittaman, eli jos kyseessä on kirjasarja, uuden osan ilmestyessä saatan lukea alusta kaikki, jotta pääsen hahmon kaareen taas sisälle.

Suosikkielokuvat ja -tv-sarjat katson monta monituista kertaa läpi. Jollain toisella kertaa saatan kiinnittää enemmän huomiota lavasteisiin tai puvustukseen, jollain toisella kertaa ajan kuvaukseen (historialliset tuotannot). Jos tv-sarjaa varten on kehitelty kokonaan omia sääntöjään noudattavaa maailmaa (fantasia, scifi), joskus vain yritän hakea sieltä epäloogisuuksia :D
Kirjoja ei voi tietenkään voi lukea samalla tavalla, ehkä siksi niitä tulee luettua määrällisesti harvemmin.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   9.1.25 14:33:07

Minulla on yksi kirja, jonka olen lukenut ainakin 5 kertaa ja aion taas kohta lukea. Tosin nämä kerrat ovat tapahtuneet varmaan 20 vuoden sisään, että en jatkuvasti ole sitä lukemassa. Kyseessä on kirja, joka nyt vaan iskee täysillä. Tunnettu kauhutarina, elokuvakin on tehty mutta se oli mielestäni peestä. Kirjana toimii aivan sikahyvin!

Ymmärrän sinua aloittaja, ja me olemme täysin normaaleja ;)

Päivämäärä:   9.1.25 17:00:40

''Kyllä ne tutut tunnistaa jo tuosta lukutiheydestä. Muakin kiinnostaisi, mikä on noin kovasti sua koskettanut.''

* En kai mä nyt jokaisella lukukerralla siitä ole instassa mainostanut. :D Mutta silti. Maininnut olen. En aio sanoa kirjan nimeä tai kirjailijaa täällä, kun se ei ollut tärkeä tieto.

Päivämäärä:   9.1.25 17:11:35

Ei, mutta kannattaa ehkä miettiä miksi luet sitä uudelleen ja uudelleen. Ihan mielenkiinnosta itseäsi kohtaan.

On minullakin kirjoja joita luen lähes joka vuosi, mutta harvemmin useaa kertaa vuodessa :D toki yhdessäkin sarjassa on 16 osaa joten ehkä se on vähän sama asia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 17:23:29

Kerro ihmeessä mikä kirja on kyseessä? Itsellä vakiokirjat (äänikirjoina tosin) jotka tulee kuunneltua vähintään kerran vuodessa-kahdessa. Ne ovat Lotr, Hobitti, Harry Potterit ja Game of Thrones.

Myös Uinu uinu lemmikkini ja Vihreä maili on tullut sekä luettua että kuunneltua useampaan otteeseen.

Tuntuu että jos en löydä jotain superhyvää kirjaa/sarjaa, se tulee vaan kuunneltua paremman puutteessa, enkä välttämättä edes muista siitä jälkikäteen mitään.

Lähettäjä: .m. 
Päivämäärä:   9.1.25 17:46:53

Luin joskus jostain että uusintojen katseleminen, ja samojen kirjojen lukeminen rauhottaa hermostoa koska aivot tietää mitä siinä tapahtuu, eikä tarvitse ns jännittää/pelätä yllätyksiä. Varsinkin stressaavassa elämäntilnteessa, tai toipuessan jostain traumasta jotkut hakevat ennalta-arvattuutta ja turvaa lukemalla samoja kirjoja uudelleen. Tai esim narsistisen suhteen (puoliso tai vanhemmat) jälkeen jossa koko elämä on ollut arvamaamatonta ja on joutunut jönnittämään tai varomaan jatkuvasti ja joutunut ns ennustamaan tulevia pahoja raivokohtauksia puolison/vanhemman taholta..aivot saavat siis hetken levätä tutun ja turvallisen tarinan parissa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   9.1.25 17:52:20

Olen kuunnellut nyt 3 vuotta harry pottereita ja erityisesti puoliveristä prinssiä äänikirjana joka päivä. En ole itsestäni yhtään huolissaan.

Juu, varmasti olen autisti/adhd mutta näillä mennään, riittävä äly kompensoi ja olen vaan vähän outo.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.25 18:53:38

Kerro! mikä kirja se on!!
Olen kuunnellut äänikirjoja yli 30 vuotta, ja koska valikoima ei ollut häävi silloin kun oltiin kirjaston varassa - alkuun olivat vieläpä c-kasetteja - joutui pakostakin kuunteleman samoja. Töissä eräällä verstaalla töissä tuntui aina olevan menossa Hiljaa virtaa Don.
Melko varmasti eniten kuuntelemani on Jäniksen vuosi, johon pätee hyvin tuo "siinä ei tapahdu mitään pahaa, vaan se on sellainen hyvän mielen kirja".
Jotkin kirjat on kolahtaneet niin kovaa että on ollut pakko kuunnella uudestaan saman tien, eräät klassikot on vuosien varrella kerrattu kolmesti.
Viime vuosilta Niko Kettusen Viikon eläimet on aina hauskaa kuunneltavaa, vähän kuin ennevvanhaan Knalli & sateenvarjo -kuunnelmat.
Aloittajan toistotahtiin en ole yltänyt minkään kanssa, mutta olisin iloinen jos itsekin moisen helmen löytäisin. Enkä olisi huolissani mistään.

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   10.1.25 08:04:45

Olen lukenut useaan kertaan moniakin kirjoja, esim. Ken Follettin Taivaan pilarit. Eka kerralla se oli kerta kaikkisen järisyttävä lukukokemus, toka kerralla löysin teoksesta uusia juttuja. Sitten meni varmaan noin 10 vuotta ja ajattelin että luen teoksen taas. Mutta jotenkin se ei vaan lähtenyt samalla tavalla imaisemaan minua mukaansa, ja jätin teoksen kesken. Ilmeisesti on jotain kausia jolloin tietyn tyyppiset tarinat vetoavat, joten kuuntele ihmeessä ja nauti kirjasta vaikka 100 kertaa putkeen! Saattaa nimittäin tulla päivä jolloin et tajua mikä siinä kirjassa oli niin hyvää :D

Joku tuossa ylempänä mainitsi Sinuhen. Olen useaan otteeseen yrittänyt lukea sitä, mutta pääsen sivulle 7 ja siihen tyssää. Pitää varmaan kokeilla vielä, josko olisi herkkyyskausi jo lähempänä.

Päivämäärä:   10.1.25 08:32:46

Onko teillä sellaista että olette lukeneet kirjan ja sitten katsoneet siitä tehdyn elokuvan. Minulla oli kausi jolloin kuuntelin melkein kaikki Game of Thrones-kirjat ja sitten kuulin että siitä on tehty elokuvasarja. No katsomaan sitä innoissaan mutta en pystynyt sitä katsomaan koska se ei vastannut omaa mielikuvitusta ollenkaan ja muutenkin oli aivan erilainen kirjaan verrattuna.

Olen huomannut muissakin kirjoissa/elokuvissa samaa ongelmaa.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   10.1.25 08:37:44

"Onko teillä sellaista että olette lukeneet kirjan ja sitten katsoneet siitä tehdyn elokuvan. Minulla oli kausi jolloin kuuntelin melkein kaikki Game of Thrones-kirjat ja sitten kuulin että siitä on tehty elokuvasarja. No katsomaan sitä innoissaan mutta en pystynyt sitä katsomaan koska se ei vastannut omaa mielikuvitusta ollenkaan ja muutenkin oli
aivan erilainen kirjaan verrattuna."

Todellakin. Luin Harry Potter kirjoja jo ennen elokuvia ja ne elokuvathan ovat suoraan sanottuna ihan hirveää kuraa. Ekan pystyn ehkä katsomaan. Ehkä. Kolme olen nähnyt kokonaan, kahta yrittänyt ja muista nähnyt satunnaisia pätkiä ja ollut aina että WTF.

Elokuva on harvoin lähellekään yhtä hyvä kuin kirja, jos kirjan on lukenut ensin. Joskus on ihan hyviä elokuviakin tehty kirjasta. Esim Tuntemattomat sotilaat, Hotelli Firenzessä.. Sarjana Anne with an E on hyvä. Lotr-elokuvista tykkään myös, mutta niistä näin ensin ekan elokuvan ennen kun luin kirjoja.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   10.1.25 09:10:08

Minusta elokuvat ja sarjat ovat monta kertaa parempia kuin alkuperäisteokset. Johtuu varmaan siitä että olen hyvä unohtamaan lukemani ja toisaalta myös mielikuvitukseni on huonohko.

En juuri koskaan lue kirjoja uudelleen. Uusiakin on niin paljon lukematta ja monet vanhat klassikotkin odottavat vielä vuoroaan. Sen sijaan katson nytkin Vampyyripäiväkirjoja neljättä kertaa. En katso niitä joka vuosi, mutta se on sarja jonka pariin palaan aika ajoin.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   10.1.25 10:39:32

"Myös Uinu uinu lemmikkini ja Vihreä maili on tullut sekä luettua että kuunneltua useampaan otteeseen."

Mun viiteen kertaan luettu lempikirjani on myöskin Uinu uinu lemmikkini. Aivan käsittämätön tarina! (Huomautuksena, että minä en ole aloittaja :))

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.