Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Subkliininen hypotyreoosi

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   9.1.25 12:59:00

Kokemuksia? Millä arvoilla ootte saaneet lääkityksen? Mulla kolmisen vuotta sitten todettiin kilpirauhasessa autoimmuunitulehdus, ja kilppariarvoja seurattiin jonkun aikaa. Tsh oli lääkärin mukaan ok, sen jälkeen kun siitä oli vähennetty jotkut häiritsevien vasta-aineiden osuus.

Oireina kamala väsymys, aivosumu, järkyttävä palvelu, ihon kuivuus.. nämä pahentuneet viimeisen vuoden aikana, erityisesti nyt syksyllä ja myös paino noussut parissa kuukaudessa 10kg ilman elintapojen muutosta. Keväällä työterveydessä tsh 6,2, ei kuulemma tarvinnut asiaa seurata. Nyt lääkärissä käytyäni tsh 5,2 ,t4v 12. Oletusarvona on taas lääkärin soittaessa tuloksista, että mitään ei tehdä näillä arvoilla..

Re: Subkliininen hypotyreoosi

Lähettäjä: Älä tyydy 
Päivämäärä:   9.1.25 13:44:19

Voit kysyä miksi ei tehdä ja muista että se on hoitovirhe jos sulla on autoimmuunitulehdus joka ei mene ohi
Pidä puolesi ja sinuna menisin kunnon lääkäriin jolta saa selvän selityksen jos kerran luulet että sama meno jatkuu
Lue aiheesta itse, tietoa on nykyisin netissä paljon. Toisin kuin silloin kun itse sairastuin yli 20 vuotta sitten. Vihaksi pistää jos mikään ei vieläkään virallisen puolen terv.hoidon tasossa ole muuttunut näiden vuosien aikana ja kärsit tiedon puutteesta.
Minulla oli synnytyksen jälkeinen taudin kuva eli hieman eri kuin sinulla varmaan. Kärsin vuoden ennen kuin sain diagnoosin. Nykyisin se on thyroxinilla hoidettu kilpirauhasen vajaatoiminta. Elinikäinen vaiva mutta hoidossa.

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   9.1.25 13:51:52

Hei, melkein samassa tilanteessa olen kuin aloittaja! Työterveyslääkärini sanoi että määrää lääkityksen vasta kun TSH on yli 10. Kysyin että miksi sitten se viitearvon yläraja on viiden paikkeilla. Kuulemma sitä harmaata aluetta on kaikissa labratuloksissa, jolloin riittää seuranta. Hänen mielestään myös ferritiini 12 on ihan riittävä, kun hemoglobiini on hyvä.

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   9.1.25 13:54:16

Mulla on ollut myös raudanpuutetta siis ferritiinitasoissa mitattuna, hb ja muut normaalit. Sen mitä lueskellut niin rauta pitäisi saada kuntoon ensin, mutta se ei muuta tässä tapauksessa sitä että minulla on tulehdus ollut ja siitä kehkeytymässä vajaatoiminta..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.25 14:08:57

Nykyisin tosiaan tuo hoitosuositus on, että vasta TSH:n ollessa yli 10, aloitetaan tyroksiinihoito. Lääkäri voi harkita hoitokokeilua pienemmilläkin arvoilla, mutta se on heidän oman harkinnan varassa. Kannattaisi varmaan sitä rautaa kokeilla kuitenkin, se on aika yleinen syy hypotyreoosioireisiin.

Lähettäjä: Tiuhti 
Päivämäärä:   9.1.25 14:46:23

Mulla aloitettiin hoitokokeilu, kun T4V pyöri 10-11 välillä ja mitään muuta selittävää syytä väsymykselle ei löydetty. Ferritiini oli tutkittu jo aikaa sitten ja rauta-arvot saatu kuntoon. Meillä on tosi laaja työterveys, olen siinä suhteessa etuoikeutettu. Otettiin tosi kattavat verikokeet, kaikki mahdollinen mikä voisi vaikuttaa. Arvot muutoin priimaa paitsi tuo alarajalla pyörivä kilppariarvo. Työterveyslääkärille oli tunnin (!) soittoaika, jossa käytiin tilannettani läpi. Totesi, että en vaikuta masentuneelta eikä elämäntilannekaan ole mitenkään erityisen kuormittava, joten päätti laittaa lähetteen endokrinologille, joka päätyi aloittamaan tyroksiinikokeilun. Nyt on löytynyt sopiva lääkityksen taso, T4V 15 paikkeilla ja olen saanut elämäni takaisin. Endokrinologi arveli, että minulla kilpirauhanen on ihan kunnossa mutta hormonisäätelyssä jotain vialla.

Kymmenen vuotta sitten on ekan kerran otettu väsymyksen takia kilpparikokeet ja monesti sen jälkeen. Aina T4V ollut siinä ihan viitteen alarajalla ja välillä vähän alle. TSH ihan mitä sattuu mutta viitteessä yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin silloinen työterveyslääkäri sanoi, että seurataan ja otetaan sitten seuraavalla kerralla myös T4V.
Hirvittää, keksiikö joku yleislääkäri jossain kohtaa, että syön tyroksiinia turhaan eikä enää uusikaan reseptiä, varsinkin nyt kun käypähoitosuositus muuttui.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 17:58:09

Voit hakea lääkityksen yksityiseltä endokrinologilta. N. 100e kerta, lääkitys uusitaan sitten tk;n kautta.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   9.1.25 18:33:26

Matti Välimäellä kävin itse lukemat oli 2,2 ja 13. Kilpirauhanen kovettunut

Päivämäärä:   9.1.25 18:43:06

Minä taistelin tk lääkäreiden kanssa asiasta lähes 10 vuotta, arvot heitteli vajaatoiminnan puolella jatkuvasti mutta vastaus oli aina ''seurataan tilannetta'' ja ravasin ihan turhaan verikokeissa. Lähes koko tuon ajan olin työkyvytön, lihoin, hormonitoiminta pilalla jne. Lopulta menin yksityiselle joka arvojen perusteella diagnosoi vajaatoiminnan, hän teki lähetteen jossa katsottiin vasta-arvot(?) jotka viittasi autoimmuuni tulehdukseen. Tk lääkärit ei tuota arvoa edes ottaneet. Siitä huolimatta eivät tkssa suostuneet aloittamaan minulle lääkitystä, lopulta tein kantelun ''hoitaneista'' tk lääkäreistä ja johan sain reseptin lääkkeisiin. Eikä muuten mennyt montaa viikkoa niin olo alkoi parantua huomattavasti. Vaikka arvot ei olisi dramaattisen huonot, täytyy lääkärin kuunnella myös potilaan vointia, etenkin jos kilpirauhasongelmia on suvussa.

Sinuna myös menisin yksityiselle joka on perehtynyt kilpirauhaseen, silloin viimeistään saat oikean vastauksen siihen onko sinulla lääkityksen tarve vai ei. Jos tilanteesi on yhtä paha kuin minulla, että vointisi on huomattavasti huonontanut elämänlaatuasi koska et ole saanut hoitoa, tee valitus lääkäreistäsi.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.1.25 18:47:26

Joo tuo autoimmuunitulehdus tuolla taustalla on, riippumatta rauta-arvoista. Ja tuo lihominen lyhyessä ajassa ei oletettavasti liity rautoihin mitenkään.. nyt nuo arvot otettiin työterveydessä, mutta en usko hetkeäkään että määräisi lääkitystä tai laittaisi erikoislääkärille. Ja joo, isällä vajaatoiminta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   9.1.25 19:07:00

Onko aloittajalta otettu myös vasta-ainetesti? Itse aikoinaan sain sen mukaan lääkityksen.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.1.25 19:53:39

Joo se tboab otettiin tuolloin pari vuotta sitten ja se oli korkea, reilu 500

Päivämäärä:   9.1.25 21:19:57

Vasta-aineiden koholla oleminen on tosi tavallista eikä ole aihe lääkityksellä. Itsellä sama juttu. Mutta toki aloittajalla on sen verran koholla TSH että lääkityskokeilu voisi joltain lääkäriltä irrota. Periaatteessa vasta yli 10 arvolla aletaan hoitaa.

Lähettäjä: ,5, 
Päivämäärä:   10.1.25 01:50:45

TSH 6,32 ja T4V 13,2.
Tpoab (vai mikä onkaan) oli todella hyvä ja ns. mittaamattoman alhainen, eli ei koskenut minua.
Subkliininen hypotyreoosi, koska "TSH on alle 10 niin se on aika hyvä, mutta kyllä T4V saisi olla viitearvojen ylimmässä kolmanneksessa".

Oireet oli niin kamalat että jouduin saikulle puoleksi vuodeksi ennen kuin lääkärit suostuivat uskomaan, että kyllä tämä kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuu. Tuossa vaiheessa olin oireillut jo 10 v oireiden vähitellen pahentuessa, eikä aiemmin oltu koskaan edes otettu T4V:tä. TSH oli alimmillaankin melkein 4 ja viitearvojen yläraja oli 4,0. Ja lääkityksellä olevalla pyritään saamaan TSH 1-2 väliin. Tai näin minulle sanottiin.

Ja minä alan oireilla jos T4V tippuu alle 17 kun TSH on yli 2, mutta T4V saa olla jopa vain 16 jos TSH on alle 1.
Eli minulla pitää olla arvot aina liikatoimintaa lähentelevät ennemmin kuin vajaatoimintaa lähentelevät. Ei ihme, että oireilin niin rajusti reilusti paskemmilla arvoilla.

Epäiltiin kyllä ties mitä sydämen vajaatoimintaa oireiden vuoksi, mäkätettiin siitä ja tästä "juotko alkoholia (en), tupakoitko (en), kuvitteletko oireesi (en), onko sulla vaikeet menkat (ei), jos sulla on vaan rankkaa (kyllä, mutta se johtuu tästä karseasta olosta)" jne., mutta ei suostuttu ottamaan myös T4V-arvoa eikä varsinkaan kokeilemaan thuroxinia, koska "TSH on tosi hyvä :)" eli vain vähän yli 6. Vaikka oireeni olivat täysin samat kuin isälläni aikoinaan. Aloitin oireilun 21-vuotiaana ja lääkityksen sain 32-vuotiaana... Kiitti vaan. Ja tuokin vain siksi, että psykiatrisella puolella sanottiin 5 kk jälkeen, ettei minulle voida mitään mt-puolen diagnoosia antaa ennen kuin kilpirauhasarvot on viitteissä. Ramppasin siis siellä kun oli vuosia hoettu että olen täysin terve ja vain kuvittelen oireeni. Uskomatonta, että minua sinne edes otettiin ennen kuin kilpirauhasarvot oli kohdallaan! Jouduin sinne kuitenkin jonottamaan joten hyvin siinä odotusaikana olisi voinut sitä thyroxinia syödä. Ja kun thyrixin auttoi, niin en enää mennyt psykiatriselle puolelle, eli oireeni eivät olleet kuviteltuja.

Ja se thyroxin-reseptin kirjoittanut lääkärikin naureskeli minulle päin naamaa "Tiedätsä, ei kilpirauhasen vajaatoiminta ole vaarallinen. Ei sen hoidossa ole mikään kiire, kyllä sen kerkee :D". Olin aivan loppu ja lähes itkua väänsin kun olin niin loppu, joten ei tuntunut kivalta. Kun sitten aloin syödä thyroxinia, niin muutamassa päivässä olo humpsahti paremmaksi ja nautin siitä, että veri kiertää, en enää ole syväjäässä ja kykenen olemaan rentona peiton alla enkä vain hauko happea elimistö tutisten umpijäässä. Siitä sitten olo vähän tasoittui ja kestikin n. 4 kk että annos oli sellainen, että kykenin sanomaan, että nyt on olo hyvä, oireet aisoissa ja veriarvotkin näyttää hyvältä ja voitiin jättää annoksen säätäminen 9 kk:ksi, kunnes taas olin vajonnut vajikselle...

Lähettäjä: Flee 
Päivämäärä:   10.1.25 06:10:29

Se on kyllä kumma, ettei kilpirauhasen vajaatoimintaan saa lääkitystä, kun niihin oireisiin ollaan tunkemassa sitten mielialalääkkeitä, diabeteslääkkeitä, statiineja, laihdutuslääkkeitä jne. Luulisi, että helpommalla ja halvemmalla selviäisi, kun hoitaisi suoraan sitä oireet aiheuttanutta sairautta eikä oireita, jolloin olo ei edes kohene. Mutta tällaista se nykyään on...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.