Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Retkeilyn aloitus

Lähettäjä: Harakka 
Päivämäärä:   9.1.25 12:28:57

Millaisilla varusteilla ja mitä on mukana kun lähdette päivän kestävälle vaellukselle/metsäretkelle? Yhden henkilön osalta kiinnostaa, ei tarvi laittaa kaikkea mitä esim nelihenkinen perhe ottaa mukaan. Ja kävellen tehtävät reissut ja lähinnä sulan maan aikaan.

Joitain retkiä olen tehnyt, mutta tarkoitus aloittaa retkeily "tosissaan" ja panostaa parempiin varusteisiin. Niihinkin saa laittaa vinkkejä. Aluksi päiväreissuja, mutta toki jos tästä kovin innostuu niin miksei yön yli vaelluksia tulevaisuudessa. Joku karhukierroshan olisi sitten jo tosi pro, mutta en tiedä tuleeko lähdettyä yksin kun ei ole edes koiraa kaveriksi.

Varmasti laaja aihe eikä kukaan ehkä jaksa kirjoittaa mitään vinkkejä niin jos on vinkata hyviä blogeja, instatilejä ym aiheeseen liittyen niin nekin tervetulleita. :D

Re: Retkeilyn aloitus

Lähettäjä: pipsa 
Päivämäärä:   9.1.25 12:36:10

Aloita ihan lähimetsästä. Kunhan sulla on suuntavaistoa mutta ehdoton on kännykässä oleva maastokartta-äppi.

Kunnon sisäänajetut kengät ja hyvä reppu hyvillä hihnoilla on kaikista tärkeimmät. Mukaan istuinalusta ja evästä.

Mä aloitin tästä joskus 15 vuotta sitten ja nyt jo keski-ikäisenä naisena vaellan yksin Lapissa sekä ulkomailla. Nyt on jo retkeily ihan eri tasolla kuin aloittaessa, samoin varusteet ja intohimo.

Yksinvaelluksia on mulla takana Käsivarren erämaassa, Yllä-Pallas, Karhunkierros ja taas tänä vuonna lähden UKK-puistoon. Kilometrejä on 60-100 km/vaellus

Lähettäjä: tyhmyri 
Päivämäärä:   9.1.25 12:37:05

Ota reppu ja siihen vaatetta, juomaa, tulentekovälineet, laastaria välipaloja tms syömistä. Käy ekana pikku retkiä niin huomaat sitten, mitä tarvitset ja mitä et. Kiva harrastus, itsekin teen päiväretkiä kun ei ole tarkoitus mitään etelämannerta kiertää.

Lähettäjä: tyhmyri 
Päivämäärä:   9.1.25 12:37:50

Nimimerkillä tarkoitan itseäni :) pipsalla hyvä kommentti kiitos.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.25 12:42:19

Hyvät kengät ja reppu riittää tuohon. Sateen pitävä takki kulkee itsellä aina jos on reppukin. Vettä aina enemmän kun meinasit! Ja puhelimessa täys akku. Valoa tarvitsee elokuusta kesäkuuhun Suomessa jos yön yli aikoo leireillä.

Älä alkuun suotta mieti päivämatkoja ja kilometrejä, nauti luonnosta ja hommaa vaikka joku kasvi- tai lintuopas paikallaolon tekemiseksi, mikä itseä sattuu kiinnostamaan. Joillain on onkivapa, toisilla kiikarit, itse virkkaan aina tauoilla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 12:42:34

kesäretkeilyssä on huomioitava metsäpalovaara, jolloin ei avotulta saa tehdä, eikä reitillä välttämättä ole katollista ja hormillista tulipaikkaa. Trangia on metsäpalovaaran aikaan ok, toki silloinkin pitää huomioida turvallisuus ettei keitin vaikkapa kaadu.

Päivämäärä:   9.1.25 12:50:36

Lähimetsät on koluttu jo moneen kertaan ja pidemmälläkin olen käynyt. Esim kansallispuistoihin tarkoitus suunnata.

Tarkemminkin saa laittaa esim millainen reppu käytössä, mitä evästä.

Reppu ja hyvät kengät siis tiedossa. :D Reppuna mulla ollut kamerareppu mutta tuohon ei mahdu paljon ylimääräistä, joten uusi reppu on ostoslistalla.

Lähettäjä: tymhyri 
Päivämäärä:   9.1.25 12:53:17

Itse en ota nykyään päiväretkelle mukaan keitintä vaan valmiita syötäviä eväitä.

Lähettäjä: .m. 
Päivämäärä:   9.1.25 12:54:27

Ns taktiset reput on hyviä, kun kujastoihin saa erilaisia lisätaskuja kiinni mielensä ja tarpeensa mukaan.
Esim.juomapulloille on omia taskuja jotka saa mollekujastoon kiinni, ensiaputasku yms. Jää itse reppuun enemmän tilaa eväille ja vaatteille.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   9.1.25 12:55:08

Mä olen nuorena ollut partiossa eli perusteet kunnossa. Monta vuotta kuitenkin meni niin, että kävin vain koirien kanssa lenkillä metsässä, nyt uudestaan innostunut ja teen sekä päiväretkiä että 1-2 yön vaelluksia.

Päiväretkillä tärkeintä kelin mukaiset varusteet ja hyvät eväät. Mulle tämä tarkoittaa kunnollisia varrellisia vaelluskenkiä, hyvin istuvia ja sään kestäviä housuja ja takkia (ja vastaavasti helteillä sellaisia, mitkä eivät hiosta mutta suojaavat mahdollisilta itikoilta, risujen raapimisilta jne.) sekä hyvin selkään istuvaa reppua, jonne pakkaan retkikeittimen, vettä, kahvia, leipiä ja suklaata. Niin ja täyteen ladattu puhelin sekä varmuuden vuoksi kompassi sekä istuinalusta. Mä harvemmin paistan makkaraa mutta jos se on juttu niin sitten tulentekovälineet myös.

Reppua kannattaa käydä kaupassa testaamassa selkään ennen ostamista. Suosittelen partiokauppaa, siellä hyvä valikoima ja asiantuntevat myyjät.

Lähettäjä: Ukko Yli-Ukkonen 
Päivämäärä:   9.1.25 12:56:14

Päivän metsässä klepparointiin et tarvitse kuin kengät jalkaan ja takin narikasta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.25 13:17:51

Missähän Helsingin keskuspuistoissa ihmiset täällä retkeilee, jos eivät offline-karttaa ja vara-akkua kanna mukana päiväretkillä?

Aina pitää varautua siihen, että eksyy, loukkaa itsensä tai joutuu viettämään yön ulkona.

Päivämäärä:   9.1.25 13:25:24

Lisätäänpä vielä aloittajalle omat kantamukset:

- päälle kelinmukainen vaatetus + kengät reitin mukaan (lenkkarit/varrelliset kengät hyvällä pohjalla)
- hyvä reppu
- roskapussi
- eväät (+ energiageeliä tms. varmuuden vuoksi)
- juomista 0,5 l/h
- tulentekovälineet tarvittaessa, yleensä kyllä kulkee aina mukana
- taukovaatetus (sis. untuvatakki lähes kelistä riippumatta)
- puukko
- pieni lääkelaukku: kierresidos, steriilit taitokset, särkylääke, rakkolaastarit
- puhelimeen reitti/kartta offline, vara-akku ja laturin piuha

Lisäksi helteillä elektrolyyttejä.

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   9.1.25 13:44:42

Kompassi ja kartta vähintään tallennettuna kuvina kännykkään. Känykkä johonkin vedenpitävään koska jos kaadut puroa ylittäessä ja se simahtaa niin mitä sitten...

Kerro jollekin luotettavalle mihin lähdet, mitä reittiä aiot mennä ja koska aiot tulla takaisin.

Harjoittele sitä tulen tekemistä ennen kuin olet hädässä maastossa. Sytytspaloja tms, ja kaikki pakattuna vedenpitävästi.

Päivämäärä:   9.1.25 15:00:58

Kiitos vinkeistä!

Eikö tuo juominen 0,5l/h ole aika paljon kantaa mukana, jos on yhtään pidempään reissussa? Ei mahdu reppuunkaan kovin montaa litraa.

Ei eväsvinkkejä olisi laittaa kenelläkään? Toki ilmankin osaan ottaa evästä mukaan, mutta kiinnostaa mitä muut syö, ja sellaista mitä ei tarvitse valmistaa. Trangiaa tms tuskin alan kuskaamaan mukana.

Päivämäärä:   9.1.25 15:05:41

”Eikö tuo juominen 0,5l/h ole aika paljon kantaa mukana, jos on yhtään pidempään reissussa? Ei mahdu reppuunkaan kovin montaa litraa.”

Ja sitä vettähän kuluu. Pohjoisessa onneki voi täyttää matkalla, jos ei kovinkaan kuivaa ole.. Me oltiin viime elokuussa UKK, tehtiin 14km päiväretki. Iski lähes 25 asteen lämpötilat ja täyttä aurinkoa taivaalta. Purot oli kuivia ja loppumatka talsittiin ilman vettä. Kartan mukaan useampikin ”vesipiste” piti olla matkalla, mutta eipä ollut.

Lähettäjä: .m. 
Päivämäärä:   9.1.25 15:12:25

Ainiin kevyt tarppi kannattaa olla hätätilanteen varalta repussa. Siitä saa nopean sateensuojan jos iskee vaikka myräkkä matkalla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.1.25 15:16:25

0,5l/h on kyllä liioittelua. Tällä kelillä 1-2 kpl 0,5l pulloa riittää koko päiväretkeen, riippuen vähän kestosta.

Päivämäärä:   9.1.25 15:16:52

Trangia on kömpelökin. Joku kaasukeitin mieluummin, on kevyempikin.

Eväät ihan oman maun mukaan. Kylmälaukussa kulkee kylmäsäilytettävät, ruokatermarissa lämpimänä syötävät. Ihan voi ottaa vaikka sitä samaa ruokaa mitä kotonakin söisi. Trailmap-sovellusta käytän itse metsässä suunnistamiseen.

Lähettäjä: Kippo 
Päivämäärä:   9.1.25 15:17:46

"Lähettäjä..
Päivämäärä9.1.25 13:17:51

Missähän Helsingin keskuspuistoissa ihmiset täällä retkeilee, jos eivät offline-karttaa ja vara-akkua kanna mukana päiväretkillä?

Aina pitää varautua siihen, että eksyy, loukkaa itsensä tai joutuu viettämään yön ulkona."

Esimerkiksi merkityillä reiteillä. Toki itsellä niin paljon päiväretkiä, metsästyspäiviä, erämaavaelluksia, oikeasti pitkiä vaelluksia (kuukausien reissuja) sekä ihan vaan metsässä tehtävää maastotyötä takana, että varusteet ja varautumisen osaa suhteuttaa olosuhteisiin ja omiin taitoihin. Sekä tosi hyvä sisäinen kompassi ja suuntavaisto jeesaa.

Jos esimerkiksi lähden merkitylle reitille, ja olen arvioinut, että voin aina kävellä samaa reittiä mitä tulin lähtöpisteeseen, mikäli koen eksyneeni, niin voin lähteä päiväretkelle ilman offline-karttaa vieraassakin maastossa. Sitten taas on kansallispuistoja, joita olen kolunnut niin paljon, että muistan reitit ulkoa, niin pärjää ilman karttaakin tarvittaessa.

Vara-akkukin on lopulta aika yhden tekevä kapistus päiväretkillä. Osaan ladata puhelimeni etukäteen ja tiedän paljonko se syö virtaa. Osaan myös laittaa virransäästötilan päälle tarvittaessa tai puhelimen kiinni akun säästämiseksi. Vara-akkua paljon oleellisempaa on miettiä, miten pärjää jos puhelin hajoaa tai tippuu ja katoaa.

Olen kävellyt mm. Hetta-Pallaksen päiväretkenä kesäaikaan. Mukana vyötärölaukussa oli evästä, veden suodatin, pienet ensiapuvälineet, tulitikut, vähän varavaatetta, puhelin, paperikartta, kompassi ja Garminin gps, jolla voi lähettää sateliittiviestejä.

Aloittajalle siis vinkiksi, että tärkeimmät "varusteet" luonnossa liikkuessa on maalaisjärki, ennakointi ja se, että tuntee omat rajansa niin jaksamisen kuin taitojen suhteen. Mieti, millaisia haasteita päiväretkellä voi tulla vastaan ja miten selviytyisit niistä. Alkuun on toki parempi olla hieman ylivarustautunut mutta kokemuksen karttuessa opit, mitä oikeasti tarvitset ja mikä toimii juuri sinulla.

Lähettäjä: Ripi 
Päivämäärä:   9.1.25 15:19:34

Opettele käyttämään karttaa ja kompassia, ellet osaa jo. Jos olet reitiltä sivussa, pimeä yllätti tms. ja puhelin sippaa, niin et ole ihan hädässä.

Päivämäärä:   9.1.25 15:43:19

"0,5l/h on kyllä liioittelua. Tällä kelillä 1-2 kpl 0,5l pulloa riittää koko päiväretkeen, riippuen vähän kestosta."

Niin, aloittaja kertoi retkeilevänsä sulan maan aikaan. Nythän todellakin on sellainen.

Veden tarpeen voi arvioida ihan itsekin. Toiset kestää janoa paremmin kuin toiset. Ja on aivan eri asia, onko pilvistä +10 astetta vai aurinkoa +30 astetta. Puoli litraa tunnissa on suuntaa antava tarve.

"Esimerkiksi merkityillä reiteillä. Toki itsellä niin paljon päiväretkiä, metsästyspäiviä, erämaavaelluksia, oikeasti pitkiä vaelluksia (kuukausien reissuja) sekä ihan vaan metsässä tehtävää maastotyötä takana, että varusteet ja varautumisen osaa suhteuttaa olosuhteisiin ja omiin taitoihin. Sekä tosi hyvä sisäinen kompassi ja suuntavaisto jeesaa."

Itselläkin on paljon päiväretkiä, metsästysreissuja ja pidempiäkin vaellusreissuja takana, ja juuri niiden vuoksi olen todennut, että merkitty reitti ei tarkoita mitään. Merkinnät voi olla puutteellisia, voi olla ylimääräisiä risteyksiä, voit vain vahingossa kävellä merkistä ohi, voi olla huoltotöitä, tulvia, tie poikki muusta syystä ymymym. Ei ole kerta tai kaksi, kun olen mennyt harhaan merkityllä reitillä. Ja sun kokemus ei taida aloittajaa hänen päiväretkillä auttaa :D

Ja aloittaja: älä IKINÄ luota muiden suunnistusneuvoihin, vaan ole aina itse kartalla siitä, missä olet ja minne olet menossa. Nimim. Kokemusta tästäkin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.1.25 16:00:44

Pieni karhunkierros, 12 km, "vaellettiin" joululomalla.
Jokaisella oli säänmukainen asustus kerrospukeutumis taktiikalla.
Hyvät, sisäänajetut vaelluskengät, vettä pitävää goretexia.
Kunnollinen reppu, missä vaihtosukat, tulentekovälineet = "takkasytkäri", paketti kosteuspyyhkeitä, vesipullo ja eväät.

Tuollaisella pikku retkellä eväänä termospullossa kahvia, pari voileipää, hedelmä ja makkarapaketti + sinappi, ja servettejä.
Kännykkä myös mukaan.

Muuta on turha päiväretkellä raahata mukanaan.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   9.1.25 16:31:15

"Missähän Helsingin keskuspuistoissa ihmiset täällä retkeilee, jos eivät offline-karttaa ja vara-akkua kanna mukana päiväretkillä?"

No vaikka missä tahansa kansallispuistossa merkityllä reitillä. Tässähän puhuttiin päiväretkistä, ei mistään viikon vaelluksesta Käsivarren erämaassa. Itse olen tähän mennessä käynyt kaikki paitsi neljä kansallispuistoa, jokaisessa useampi reitti, ihan normi päivärepulla, jossa eväät, pari juomapulloa ja kännykkä. Kyllä ne reitit on niin hyvin merkittyjä, että tosissaan saa yrittää että eksyisi, jos vähänkin on ajatus mukana ja ympärilleen katselee.

"juomista 0,5 l/h"
Jaa että kahdeksan tunnin päiväretkellä kantaisin mukana neljän litran vesipönikkää? Joo ei.

Päivämäärä:   9.1.25 18:20:53

E: sama kokemus mulla niistä kansallispuistoista joissa olen käynyt, että hyvin merkittyjä reitit ovat. Lisäksi olleet niin sakeana ihmisiä (ikävä kyllä), että vaikea yksinään harhautua mihinkään senkään takia.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   9.1.25 20:52:49

Mulla on yhdestä hyvin tunnetusta ja suositusta kansallispuistosta kokemus että siellä oli tosi epäselvä opaste taukopaikalta. Ei oltu kaverin kanssa ainoita, jotka lähti täysin väärää reittiä ja siellä oli vielä valtavat portaat mitkä saatiin kiipeillä myös takaisin 2x2x2. Eli kahdet notkossa käyvät kaksi kertaa. Oli aika inhottavaa. En tiedä onko sitä opasteita muokattu, ainakin kansallispuistoryhmässä oli joskus samasta asiasta.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   9.1.25 22:46:56

Päiväretkille minulla on yleensä vaelluskengät (huonot nilkat), kevyet ulkoiluvaatteet, kiikarit ja reppu. Repussa on lantio- ja rintavyöt, eli painon saa pois hartioita. Mukana yleensä vesipullo, sadetakki, hyttysmyrkky, ampikyy, joku laastaripaketti ja istuinalusta. Päiväretket teen paikoissa joihin riittää tuo kevyt varustus, en ihan keskellä erämaata. Tutustun kohteisiin etukäteen ja yleensä reitit menee järvien tai jokien rantoja pitkin, eli suunnistus on helppoa ilman karttaakin.

Eväänä on yleensä välipalakeksejä, banaani, suklaata tms. Harvoin pakkaan päiväretkille varsinaista ateriaa, helpoilla hankinnoilla mennään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.1.25 07:43:13

+ kiinnostaisi tietää missä puistossa on/ollut noin epäselvä opaste?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.