Lähettäjä: Kippo
Päivämäärä: 9.1.25 15:17:46
"Lähettäjä..
Päivämäärä9.1.25 13:17:51
Missähän Helsingin keskuspuistoissa ihmiset täällä retkeilee, jos eivät offline-karttaa ja vara-akkua kanna mukana päiväretkillä?
Aina pitää varautua siihen, että eksyy, loukkaa itsensä tai joutuu viettämään yön ulkona."
Esimerkiksi merkityillä reiteillä. Toki itsellä niin paljon päiväretkiä, metsästyspäiviä, erämaavaelluksia, oikeasti pitkiä vaelluksia (kuukausien reissuja) sekä ihan vaan metsässä tehtävää maastotyötä takana, että varusteet ja varautumisen osaa suhteuttaa olosuhteisiin ja omiin taitoihin. Sekä tosi hyvä sisäinen kompassi ja suuntavaisto jeesaa.
Jos esimerkiksi lähden merkitylle reitille, ja olen arvioinut, että voin aina kävellä samaa reittiä mitä tulin lähtöpisteeseen, mikäli koen eksyneeni, niin voin lähteä päiväretkelle ilman offline-karttaa vieraassakin maastossa. Sitten taas on kansallispuistoja, joita olen kolunnut niin paljon, että muistan reitit ulkoa, niin pärjää ilman karttaakin tarvittaessa.
Vara-akkukin on lopulta aika yhden tekevä kapistus päiväretkillä. Osaan ladata puhelimeni etukäteen ja tiedän paljonko se syö virtaa. Osaan myös laittaa virransäästötilan päälle tarvittaessa tai puhelimen kiinni akun säästämiseksi. Vara-akkua paljon oleellisempaa on miettiä, miten pärjää jos puhelin hajoaa tai tippuu ja katoaa.
Olen kävellyt mm. Hetta-Pallaksen päiväretkenä kesäaikaan. Mukana vyötärölaukussa oli evästä, veden suodatin, pienet ensiapuvälineet, tulitikut, vähän varavaatetta, puhelin, paperikartta, kompassi ja Garminin gps, jolla voi lähettää sateliittiviestejä.
Aloittajalle siis vinkiksi, että tärkeimmät "varusteet" luonnossa liikkuessa on maalaisjärki, ennakointi ja se, että tuntee omat rajansa niin jaksamisen kuin taitojen suhteen. Mieti, millaisia haasteita päiväretkellä voi tulla vastaan ja miten selviytyisit niistä. Alkuun on toki parempi olla hieman ylivarustautunut mutta kokemuksen karttuessa opit, mitä oikeasti tarvitset ja mikä toimii juuri sinulla.
|