Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka paljon teillä menee rahaa ruokaan?

Lähettäjä: Rohmu 
Päivämäärä:   8.1.25 20:09:29

Otsikossa se tulikin. Kuinka paljon teillä menee rahaa ruokaan kuukaudessa? Minkälainen perhekoko ja iät? Onko allergioita tai muuta mikä vaikuttaa määrään?

Välillä mietin että miten ihmeessä meillä menee neljän henkilön perheenä niin paljon rahaa ruokaan! Vähän väliä saa somesta lukea miten esimerkiksi 7hlö perhe syö kuukauden 500€..

Re: Kuinka paljon teillä menee rahaa ruokaan?

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   8.1.25 20:17:03

Noin 550e/kk. Tuosta puuttuu ulkona syöminen, noin 2x/kk.
2 aikuista, 4 ja 7v lapset. Ei allergioita.
Suunnittelen ruuat, kerran viikossa kauppaan, se säästää paljon.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   8.1.25 20:19:13

800-1000 €. Viisi henkeä, yksi laktoositon.

Lähettäjä: Ukko Yli-Ukkonen 
Päivämäärä:   8.1.25 20:21:44

Noin 600€/kk
1 henkilö

Lähettäjä: AMOR 
Päivämäärä:   8.1.25 20:25:07

Paljon menee, mielestäni toimeentulotukeen olisi saatava roima korotus. Rahat voitaisiin ottaa vaikka tunnin juna rahastosta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.1.25 20:34:25

Noin 300e/kk, kolme syöjää. Silloin enemmän, jos matkustellaan ja syödään ulkona.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.1.25 20:41:55

Olen pitänyt kirjaa. Kuukausittain menee 170-300 e/2 hlö. Emme syö lihaa, mutta teen isompia satseja ruokaa kerralla ja töihin evääksi.

Jään odottamaan, koska mut tullaan tyrmäämään, että ei ole mahdollista.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   8.1.25 20:58:21

Noin 400e kuussa, 2 aikuista. Varmaan pystyisi vähän pihistämään jossei ostelisi välillä karkleja sun muuta turhempaa. On kyllä kallistunut ruokakassi viimw vuosina

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   8.1.25 21:00:26

700-900€/kk. 4 syöjää pääasiassa, yksi viikonloppuisin lisää. Ja koira.

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   8.1.25 21:06:54

Sellainen 800-850€/kk, 2 aikuista ja 2 teiniä. Sisältää myös pesuaineet, leivinpaperin ja sellaiset, myös satunnaiset marketista saatavat koiran herkut.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.1.25 21:11:03

Muutama niksi siinä on . Oma peruna- ja kasvimaa, metsästäviä ja kalastavia perheenjäseniä sekä paljon paljon marjoja. Toiseksi lasketaan vain pelkkä ruoka, ei mitään hygieniatarvikkeita, eläintenruokia ym. jota ostetaan samalla kauppareissulla kuin ruokaa. Ja ehkä joku syö koulussa, päivähoidossa tai työpaikalla niin, että se ei näy ruokalaskussa.

Lähettäjä: Iines 
Päivämäärä:   8.1.25 21:14:42

Noin 100, yksi ihminen. Poika tosin lounaskahvilassa hommissa ja tuo usein ruokia minulle jos ovat vanhentumassa...laitan pakkaseen.

Lähettäjä: Rohmu 
Päivämäärä:   8.1.25 21:53:43

Meidän poppooseen kuuluu kaksi aikuista ja kaksi lasta, 7v ja 4v. Ruokaan menee 800-900€/kk.. Lintuja metsästetään ja ne hyödynnetään.

Lähettäjä: no juu 
Päivämäärä:   8.1.25 22:13:43

Yksin asuva 5 kymppinen, Ihan puhtaasti ruokaan alle satku kuussa. On vähän syömisongelmaa eli ei ole nälän tunnetta. kahvia ja jogurttia kupillinen aamulla, kokkaan jonkun ruuan pari kertaa viikossa ja sitten koitan syödä lounastauolla edes vähän, eli aina tulee useammaksi päiväksi kerrallaan ruokaa. Herkkuja en syö, joskus ostan suklaata tai hedelmiä joita napsin pitkään. Mehuja ja limuja sitten kuluukin päivittäin eli ihan persiillen on ruokavalio, kun ei vaan oo nälkä ja sitten unohdan syömisen.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.1.25 22:22:33

Varmaan 100-200€ väliltä yksin asuvalta. Plus sitten kahden pienen koiran ruuat, luut ja herkut. Välillä syön paremmin, välillä paastoilen.

Lähettäjä: Fem 
Päivämäärä:   8.1.25 22:23:43

200-250e 2 hlöä.
Syödään järkevästi ja välillä herkutellaankin.

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   8.1.25 22:30:58

Asutaan kaksistaan kumppanin kanssa, minä 36v ja hän 26v. Molemmat treenataan ja ketoillaan eli ruokavalio on aika tarkka, meillä menee yhteensä noin 750€/kk ruokaan eli aika paljon, mutta tää on ollut arvovalinta. Eineksiä, karkkia tai alkoa ei osteta koskaan, lähinnä raaka-aineita ja kaikki tehdään alusta asti itse. Itse syön kasviksia ja kalaa, mutta kumppani syö isot määrät myös lihaa. Kauppalasku jakautuu meillä noin 250€ minulle ja 500€ kumppanille, hänellä toki melkein parimetrisenä kulutuskin ihan toista maata kuin mulla.

Lähettäjä: mums 
Päivämäärä:   8.1.25 22:35:20

Noin 400 kuussa kahdelta. Hötönet kivenkovaan väittää ettei ihminen voi syödä ainakaan terveellisesti 50/viikossa eikä varmaan voitaisikaan jos tuo raha olisi pakko käyttää täyshintaisiin valikoiman kalleimpiin tuotteisiin yhdessä lähimmässä pienessä ruokakaupassa, mutta meillä tuleekin koko ruokakori useasta erilaisesta edullisesta lähteestä, mukaan lukien ei-niin-vähän omasta viljelystä.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   8.1.25 22:44:59

Meillä on 2 aikuista ja 2 alakouluikäistä lasta. Ihan pelkkään kotiin ostettuun ruokaan menee noin 500€/kk näin parin vuoden kirjanpidolla. Kesällä ja lasten synttäreiden aikaan menee vähän enemmän ruokatarvikkeisiin, kun tulee ostettua herkkuja enemmän ja on lomia. Toisaalta kesällä saa myös jonkin verran kasviksia omasta pihasta ja omien kanojen munia (tosin niihinkin joutuu muuten sitten laittamaan rahaa), mikä pienentää ruokamenoja.

Tehdään enimmäkseen etätöitä, joten syödään ainakin neljänä päivänä viikossa lounas kotona. Lapset syövät lounaan koulussa ja toisella on vielä lisäksi välipala iltapäiväkerhossa. Usein on kyllä myös lasten kavereita tässä arkena illalla välipalalla, päivällisellä ja väliin iltapalallakin. Viikonloppuisin saattaa myös olla muutama ekstralapsi tai muita vieraita pöydässä.

Tuon kotiostoihin menevän rahan lisäksi ehkä joka toinen viikko tulee käytyä huvikseen ”ulkona” syömässä, sellaista 15-100€ luokkaa. Ja lomareissuilla sitten tietysti ruokaan menee rahaa ihan eri tavalla. Mutta tuolla 500€ summalla pärjätään peruskuukausi ok. Käydään kerran viikossa kaupassa + jotain pieniä täydennyksiä tarvittaessa.

Etätyön hyöty on kyllä se, että ei kulu rahaa työruokailuihin (tulee sekin rahana tilille vielä lounasetuna) ja toisaalta voi vaikka lounastauolla laittaa ison keiton valmistumaan, kun on kotona kuitenkin paikalla hellan lähistöllä ruuan valmistuessa. Ehtii siis paremmin tehdä ruokaa ihan itse - Jos olisi lähityö ja lasten harrastukset ym., niin tuskin tulisi niin paljon lähimainkaan itse tehtyä, kun ei vaan aikataulu taipuisi.

Meillä syödään aika paljon kasviksia, mikä on ehkä edullisempaa lihojen sun muiden nykyiset kilohinnat huomioiden. Pääsääntöisesti ostetaan kyllä aina kotimaisia elintarvikkeita ja osin luomua, mikä ei ole se edullisin vaihtoehto. Jos ei ole kotimaista, ulkomaisista tuotteista ostetaan usein luomua, jos sellaista on mahdollista saada. Aamuisin meillä on yleensä puoliksi maitoon tehtyä puuroa tai maustamatonta jogurttia itse poimituilla marjoilla / omenasoseilla ja muutamilla muroilla. Juodaan pääsääntöisesti vettä (aikuiset kahvia ja teetä myös). Lasten suosiossa ovat erilaiset kasvispohjaiset keitot, pasta/riisi/peruna/riisiohra tms. + jotain kalaa tai kanaa ja siihen aina puolet lautasesta kasvista kylkeen. Suosikkeja ovat mm. Kaalilaatikko, tomaattilinssikeitto, kasvisgratiini, pinaattikeitto ja ”mitä jämiä kaapeista löytyy kasvissosekeitto”. Noita saa helposti tehtyä pariksi päiväksi kerralla, ei edellytä isoa aktiivista kokkausaikaa & kokonaishinta on varsin edullinen. Tehdään suht usein myös aikuisille, ja väliin lapsillekin, sellaisia ruokaisia salaattiannoksia illalla (juustoja,pähkinöitä,kanaa,kalaa,kastiketta yms. ja jotain muita erilaisia ainesosia). Usein tehdään myös rahkaa, jossa on marjoja, persikkaa tai vaikka luumusosetta seassa. Joskus laskin huvikseni, että 3 litran kippo marjarahkaa maksoi noin 6€ ja se on aika täyttävää ruokaa kuitenkin verrattuna vaikka litran maustettuun jogurttipurkkiin. Usein ostetaan pakkaseen isompia leipäpaketteja edullisemmalla kilohinnalla leipomosta, väliin tehdään itse leivät. Hedelmät ostetaan sen mukaan mitkä ovat edullisia mihinkin aikaan, banaaneja tosin on aina.

Säästöä tullee, kun ei osteta useinkaan valmiita juomia, leikkeleitä, mitään pieniä maustettuja jogurttipurkkeja tms., valmiita aterioita, leivonnaisia, keksejä ja sipsejä yms. Niissä nopeasti pieni ruokamäärä maksaa monta euroa. Leivotaan kyllä itse kaikenlaista hyvää ja jäätelöä tulee ostettua. Isoin turhake lie erilaiset homejuustot, joilla on helposti suht suuri kilohinta määrään nähden.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.25 23:01:26

Miten voi mennä vain 100€ yhdeltä hengeltä kuussa? Eihän se tee kuin hiukan reilun 3€/pävä. Piimäpurkki vajaa 2€, leipä 1-3€, maksalaatikko 2€, kananmunapaketti 2€...

Lähettäjä: tippa 
Päivämäärä:   9.1.25 06:15:57

450-550e/kk, enpä ole tätä ennen ajatellut, nyt aloin laskemaan alimman summan mukaan, kun käyn joka päivä kaupassa ja sinne menee se 15-25e ainakin. Pitäisi varmaan alkaa miettimaan paremmin näitä syömisiä ja sen tuomia ongelmia :D .

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   9.1.25 07:48:54

200-300€ 3 syöjää

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   9.1.25 07:55:17

Ruokakauppaan menee tonnin pintaan 2 henkeä.. Itse ruoka varmaan 600, paljon kahvia ja liikaa limuja ja herkkuja, viime hetken pikkuostoksia tai erillisiä reissuja hakemaan tuore leipä tms. Kaikki ruoka tehdään kyllä itse alusta asti, mutta vaaleat viljat aiheuttavat ongelmaa ja moni yksittäinen raaka-aine on allergialistalla.

Päivämäärä:   9.1.25 08:00:03

En ole niin tarkkaan laskenut. Minulle ykkösasia on ruuan kotimaisuus ja tarkistan aina tuotteesta joutsenlippu merkin hintaa en niinkään.

Päivämäärä:   9.1.25 08:15:31

Mulla meni viime vuonna 200 € / kuussa, mutta yritän tänä vuonna saada tota tiputettua. Olisin ihan tyytyväinen jos pääsisin tänä vuonna 150€ / kk kulutukseen ja sitten voisi ensi vuonna taas parantaa siitä mikäli tarvitsee.

Päivämäärä:   9.1.25 08:24:09

En laske koiraa mukaan.

Ehkä 300 e kk 2 aikuista. Kohta muuttuu kun vauva syntyy. Välillä menee varmasti enemmän, kun on kokoajan nälkä.

Lähettäjä: Tötterö 
Päivämäärä:   9.1.25 08:27:20

Noin 800 e kaksi henkeä. Iso raha mutta ostetaan mitä milloinkin tekee mieli. Ja minä joudun ottamaan kotoa töihin eväät.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.25 08:32:50

S-pankista helppo katsoa: vuonna 2024 on mennyt keskimäärin 506,16 euroa kuukaudessa ruokaan. Kaikki ostokset keskitetään Prismaan, paitsi gluteenittomat leivät ja vastaavat K-kaupasta (parempi tarjonta). Lisäksi muutamia lounaita ja ravintolakäyntejä per kk.

Perheessä 3 henkeä eli vanhemmat ja alakouluikäinen lapsi. Ruoka ostetaan kerran viikossa, kauppalista suunnitellaan huolella ja syödäön kasvispainotteisesti. Ruoka valmistetaan 90% itse.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   9.1.25 09:02:52

2 aikuisen talous, n. 330/kk ja siinä mukana osa kissan ruuista. Itse valmistetaan lähes kaikki ruuat, syödään kasvispainotteisesti. Aika paljon viljellään itse, marjastetaan, sienestetään, kalastetaan, metsästetään. Molemmilla lääketieteellinen erikoisruokavalio, jotka hoituu hyvin suunnittelemalla ja itse tekemällä. Harvoin käydään ulkona syömässä/ kahvilla tms, ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa.

Lähettäjä: Tallattu 
Päivämäärä:   9.1.25 09:16:11

Ruokatilille siirrän 350e/kk ja pärjään sillä yksinäni. Samasta rahasta menevät marketista ostettavat hygienia- ja siivoustuotteet, koiran palkkamakkarat ja kakkapussit. Varmaankin 300e paikkeilla siis yhden ihmisen ruokaan menevä summa.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   9.1.25 10:36:51

Noin 400e/kk, yksi aikuinen ja kolme alakouluikäistä lasta. Tavallista kasvisvoittoista ruokaa, kotimaista kaikessa missä mahdollista, leipä (ja vähät lihat) yleensä punalaputettuja.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   9.1.25 10:38:23

Kahdelle ihan maksimissaan 200 euroa kuussa. Ei käytetä maitotuotteita muuten kuin mies sö juustoa, joten kaupassa ei tarvitse käydä kovinkaan usein. Kahvimaito eli Oatlyn iKaffe ostetaan aina tarjouksesta, joten se säilyy iäisyyden.

Ei syödä eineksiä, ei limuja ja kasvikset syödään pääasiassa pakasteista ruokahävikin välttämiseksi. Ruuat tehdään itse suhteellisen yksinkertaisista aineksista. Tänäänkin mies teki aamulla pikasämpylät airfryerissä, nam!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.1.25 13:02:10

"Miten voi mennä vain 100€ yhdeltä hengeltä kuussa? Eihän se tee kuin hiukan reilun 3€/pävä. Piimäpurkki vajaa 2€, leipä 1-3€, maksalaatikko 2€, kananmunapaketti 2€..."

Toisaalta mainitsemallasi setilläkin pärjää kyllä aika pitkään. Minulla kestäisi tyypillisesti piimäpurkki viikon, iso leipä noin kolme päivää, maksalaatikosta 2 päivän pääruoka (jos söisin sitä, mut joku vastaava), 6 munan paketti kolme päivää...

Sitten kun vielä lasketaan että kaikki mainitsemasi olisivat löytyneet S-ryhmän -60% ilta-alesta (ei mikään mahdottomuus meilläpäin) niin eivätpä ne maksa juuri mitään :)

Päivämäärä:   9.1.25 13:14:15

OP:n lalvelusta helppo katsoa kuinka paljon on ruokakauppoihin mennyt vuodessa. Ja muihinkin kauppoihin.

Päivämäärä:   9.1.25 13:17:45

100-300e/kk. 200e varmaan aika totuudenmukainen. En usko, että kukaan (terve) oikeasti pärjää kuukautta 100 budjetilla pitkän päälle ilman että kerää, kasvattaa tai saa ruokaa.

Päivämäärä:   9.1.25 13:21:17

Ihmiset ymmärtää myös kysymyksen erilailla.
Jotku saa (maksaa sekin) työpaikalla ruuan ja kahvit. Se on iso osa ravinnosta jos syö lounaan ja välipalan työpaikalla/koulussa. Parhaimmillaan ei tarvi kotona muuta kuin aamupala ja iltapala.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   9.1.25 13:27:56

700€ keskimäärin, 2 aikuista ja yks 11v lapsi. Sisältää kaikki pesuaineet ja muut. Lisäksi syödään lounasta toisinaan ulkona.

Päivämäärä:   9.1.25 13:28:41

Yksi ihminen. Noin 100€/kk. Hieman vähemmälläkin pärjää jos on pihistelykausi päällä, joskus taas menee vähän reilummin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.1.25 13:42:44

Noin 650e/kk kolme henkeä. Sisältää kaikki pesuaineet ym. mitä kaupasta samalla ostetaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.1.25 13:45:26

Nelihenkinen perhe, kaksi aikuista ja kaksi teini-ikäistä.
Näyttää olevan ruokakauppamenot pankin sovelluksessa 800-1000e/kk. Tässä tosin mukana hygienia tarvikkeet myös.

Päivämäärä:   9.1.25 13:46:11

”En usko, että kukaan (terve) oikeasti pärjää kuukautta 100 budjetilla pitkän päälle ilman että kerää, kasvattaa tai saa ruokaa.”

Mä taas uskon, että hyvinkin pärjää 100 € budjetilla kun sellaisen oppii omaan elämäänsä tekemään. Ja uskon, että sillä oppii syömään terveellisestikin halutessaan. Ainakin oma tavoite on päästä satasen kuukausi budjettiin ruoan suhteen tinkimättä terveellisyydestä. Mutta välietappi itselle olisi se 150 €.

Päivämäärä:   9.1.25 13:52:39

Jos ajatellaan että terveelliseen päivään kuuluu se 800g kasviksia/hedelmiä /marjoja niin vaikea on satasella pärjätä.

Päivämäärä:   9.1.25 13:55:12

Joo ihan mielenkiinnosta joku voisi tähän laittaa esimerkin miten pärjää 100e 31pvää.
Mitä söisit?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.1.25 13:57:22

Ja kuinkakohan monella niistä 400 käyttävistä on se 800g kasviksia päivässä?

Lähettäjä: Ninnu 
Päivämäärä:   9.1.25 14:29:28

Noin 350 €/kk, 2 aikuista yli 50 v. Ja kasviksia reilusti joka aterialla, itse tehdään yleensä ruuat ja usein leivotaan leipää. Punalaputettuja ostetaan aina kun voidaan.

Päivämäärä:   9.1.25 14:54:24

"Mä taas uskon, että hyvinkin pärjää 100 € budjetilla kun sellaisen oppii omaan elämäänsä tekemään."

Laita ihmeessä vaikka 5 päivän erilaiset ruuat, jotka saa alle 3 eurolla ja jotka ovat ravintosuositusten mukaiset edes karkeasti. Jos se on helppoa reseptejä pitäisi olla pilvin pimein. Ja ei kiitos sitä iän ikuista makaronilaatikkoa. Sen kaikki pienituloiset tietää varsin hyvin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   9.1.25 15:16:30

Hyvin tulee vihannes tarve täyteen, kun kerää itse mustikat yms marjat ja syö niitä pakastimesta päivittäin. Myös porkkanat, kaaalit, juurekset yms muu on tosi halpaa. Alle 1 e kg.

Myös muita kasviksia, marjoja ja hedelmiä voi säilöä, ihan ilmaiseksi. Pitää vaan nähdä vähän vaivaa.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   9.1.25 15:20:31

"Nelihenkinen perhe, kaksi aikuista ja kaksi teini-ikäistä.
Näyttää olevan ruokakauppamenot pankin sovelluksessa 800-1000e/kk. Tässä tosin mukana hygienia tarvikkeet myös."

Haluaisin tietää, mitä tällaisessa perheessä syödään. En ymmärrä, miten ruokakauppaan saa menemään noin paljon rahaa, jollei sitten osta lohta joka päivä. En tietenkään voi sanoa juuri tästä perheestä mitään, mutta kun suomalaiset syövät varmaan eniten eineksiä maailmassa, niin jonkun niitä on pakko myös syödä.

Kasvisten syöminen ei ole kallista, lihan syöminen on. Avokadoja ei ole pakko syödä päivittäin, kuten nykyään kuvitellaan.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.1.25 15:24:25

3henkeä ja noin 400e/kk

Päivämäärä:   9.1.25 15:25:14

”"Mä taas uskon, että hyvinkin pärjää 100 € budjetilla kun sellaisen oppii omaan elämäänsä tekemään."

Laita ihmeessä vaikka 5 päivän erilaiset ruuat, jotka saa alle 3 eurolla ja jotka ovat ravintosuositusten mukaiset edes karkeasti. ”

Voin laittaa esimerkin miten ajattelisin käyttäväni sen satasen kuussa. Menee vaan hetken aikaa kun kokoan sellaisen.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   9.1.25 15:26:22

"Myös porkkanat, kaaalit, juurekset yms muu on tosi halpaa. Alle 1 e kg."

Mutta juuri sanottiin ettei voi mitenkään satasella kuussa pärjätä jos aikoo syödä niitä sen 800g päivässä? Nyt ei taas compuuttaa tää juttu niinku ollenkaan.

Päivämäärä:   9.1.25 15:27:54

"Haluaisin tietää, mitä tällaisessa perheessä syödään."

Ihan normaalia kotiruokaa syödään.
Kun on kaksi aikuista ja kaksi teini-ikäistä niin kerralla saa tehdä reilusti ruokaa, jotta riittää esimerkiksi seuraavaksi päiväksi töihin meillä aikuisilla.
Ja suositus nykyään 800g kasviksia per henkilö, 4 hengelle se tekee 3,2kg/pvä. Siihen saa euroja aikalailla laitettua jo jos niitä kasviksia haluaa syödä monipuolisesti.

Päivämäärä:   9.1.25 15:29:07

S-mobiilin mukaan 225e/kk, jonkun verran menee myös k-kauppaan, joten sanotaanko 250e/kk. Toki syödään yleensä viikoittain jotain noutoruokaa, jotka luonnollisesti tässä ei näy. Nordean seuranta sanoo ruokaan menneen keskimäärin 270e/kk. Pääasiassa minä maksan ruuat, mies tekee satunnaisia pikkuostoksa. Eli oisko 300e/kk kokonaisuudessaan?

Kaksi nuorta aikuista, ei syödä ravintosuositusten mukaan. Aika paljon tulee ostettua lihoja ja leipiä -30/-50% tarralla. Hedelmiä/kasviksia ei käytännössä syödä. Kurkkua löytyy jääkaapista. Joskus salaattia ja tomaattia.

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   9.1.25 15:37:45

2 lasta ja 2 aikuista. Ruokabudjetti 500e, yleensä menee 400-450e.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.1.25 15:45:21

Suunnilleen 200€ kuussa kahden henkilön ruokiin. Ei syödä ravintosuositusten mukaista määrää kasviksia päivässä ja ollaan suht pieniruokaisia, siksi menee näin vähän.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.25 16:34:44

Yksin asun, 150-200 e kk

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 17:00:03

Aika lailla 400 euroa kuussa, asun yksin. Aika paljon menee hedelmiä ja kasviksia, sekä marjoja (tosin keräsin viime kesänä ja syksynä itse marjoja ja olen nyt syönyt niitä mikä on vaikuttanut kauppalaskuun positiivisesti). Lihat ostan aina marinoimattomana. Avokadoja, oliiviöljyä, pähkinöitä... Aika äkkiä niihin hurahtaa se satku viikossa. Herkkuja toki myös, ja yksi suklaalevy kun maksaa nykyään sen viisi euroa niin nekin vie äkkiä budjettia. Leipää en juuri syö, mutta viime syksynä innostuin tekemään itse sämpylöitä. Olenkin syksyn ja talven aikana tehnyt muutaman kerran porkkana-punajuurisämpylöitä oliiviöljyyn.

Typerää että terveelliset vaihtoehdot maksavat enemmän kuin epäterveelliset. Miksi esim. maustetut sokerijogurtit ovat edullisempia kuin maustamattomat? Tai marinoidut lihat edullisempia kuin marinoimattomat? Ihan niin kuin ihmiset haluttaisiin sairastuttaa.

Päivämäärä:   9.1.25 17:00:56

Ja eihän ne pelkät porkkanat juuri maksakaan, mutta kuka niitä syö sellaisenaan. Jos teen uunikasviksia, niin mielellään teen jugurtti-tomaattikastikkeen. Kastikkeen hinnaksi tulee n.5e. Jos teen gratiinia, kerma maksaa n. 2e ja vähintään 1e tulee juuston osuudesta. Jos tekeekin itse leipää, niin margariini maksaa 3-4e ja juusto 5-8e

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   9.1.25 17:11:28

Työpaikka lounaat vajaa satanen -satanen kuussa. Maksimissaan n. 10pv/ kuukausi työpaikkalounaita ja kaikki muut päivittäistavarat ruoan ohella noin. 550€/kk, 1 henkilö. Asioin pienessä kaupassa ja ilta uotot/ viikonloput syön töissä eineksiä. Liikaa kyllä menee rahaa.

Lähettäjä: Kummitus 
Päivämäärä:   9.1.25 18:24:56

Minulla menee yhden hengen taloudessa n. 250€ kk , tässä mukana wc- ja talouspaperit, koiran kakkapussit + namit.
Syön kaikki ruoat kotona eli 3 krt/päivä. Pääasiassa kasvisruokaa, välillä kalaa ja kananmunia. Suurin menoerä on kahvi ja juusto, joiden osalta kärkyn tarjouksia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 18:29:23

Kauppaan menee noin 200e/kk/ yksi henkilö, mutta tässä on siis muutakin kun ruokaa eli wc-paperit sun muut. En syö pääasiassa kalliisti, mutta en myöskään pihistele ruoissa vaan syön sitä mitä milloinkin mieli tekee. Herkkuja ostelen välillä myös.

Päivämäärä:   9.1.25 18:40:45

"Typerää että terveelliset vaihtoehdot maksavat enemmän kuin epäterveelliset. Miksi esim. maustetut sokerijogurtit ovat edullisempia kuin maustamattomat? Tai marinoidut lihat edullisempia kuin marinoimattomat? Ihan niin kuin ihmiset haluttaisiin sairastuttaa."

Sokeri on halvempaa kuin jogurtti. Siksi sokerilla jatkettu on halvempaa. Samoin lihoissa. Se marinadi on huomattavasti halvempaa kuin liha. Jos sitä on paketin painosta esim. 5% voi tuote olla myös lähes 5% halvempi.

Päivämäärä:   9.1.25 18:42:56

Tässä esimerkkini

Ostoslista 99,95 €

Tuoreet kasvikset
Kotimaista porkkana 2 kg 1,69 €
Lanttu 1 kpl (1,29 €/kg) 0,90 €
Palsternakka 1 kpl (2,39 €/kg) 0,51 €
Kotimaista raitajuuri 500 g 1,69 €
Kotimaista keltajuuri 500 g 1,69 €
Kotimaista valkojuuri 500 g 1,69 €
Inkivääri 1 kpl (6,89 €/kg) 0,49 €
Keräkaali 1kpl (1,25 €/kg) 2,69 €
Kotimaista sipuli 1 kg 1,49 €
Kotimaista punasipuli 500 g 0,89 €
Tomaatti 4 kpl (2,89 €/kg) 1,00 €
Rainbow luumutomaatti 500 g 1,89 €
Kesäkurpitsa 1 kpl (3,99 €/kg) 1,60 €
Coop paprika mix 400 g 2,19 €
Sydänsalaatti 200 g 1,19 €
Coop makea suippopaprika 300 g 1,99 €
Munakoiso 225 g 1,59 €
Rainbow tomaatti trimix 500 g 3,59 €
Rainbow valkosipuli 100 g 0,75 €
Chili punainen medium 2 kpl (7,99 €/kg) 0,32 €
Xtra punainen omena 1 kg 1,19 €
Xtra appelsiini 2 kg 3,29 €
Xtra klementiini 1 kg 1,99 €
Coop veriappelsiini 1 kg 2,49 €
Xtra päärynä 1 kg 1,99 €
Kotimaista yleisperuna 5 kg 1,99 €

Säilykkeet, kuivatuotteet, öljyt, mausteet yms.
Xtra punakaali säilötty 1010 g 1,61 €
Rainbow kuivattu herne 500 g 0,55 €
Xtra tomaattimurska 400 g 5 kpl 1,65 €
Xtra kikherneet 400/240 g 0,56 €
Xtra kidneypavut 410/240 g 0,72 €
Coop mustapavut 380/230g 0,79 €
Coop papusekoitus 380/230g 0,89 €
Xtra paprikatahnatäytteiset vihreät oliivit 935/550g 2,15 €
Gogreen punaiset linssit 400 g (kuiva) 2,09 €
Gogreen vihreät linssit 400 g (kuiva) 2,09 €
Xtra kookosmaito 400 ml 1,15 €
Xtra säilötty punajuuri viipaleina 670/430 g 0,75 €
Xtra voileipäkurkku 1600/880 g 1,89 €
Vegesun soijarouhe 500 g 2,99 €
Hernis safkarouhe 100 g 2,89 €
Vegesun härkäpapuproteiinirouhe 100 g 3,49 €
Kotimaista 4 viljan hiutale 750 g 2 kpl 1,98 €
Coop auringonkukansiemen 400 g 1,48 €
Sallisen salaattimix 400 g 4,45
Xtra 1 l rapsiöljy 2,60 €
Xtra sinappi 980 g 1,95 €
Xtra ketsuppi 1 kg 0,75 €
Xtra spagetti 1 kg 0,76 €
Xtra pitkäjyväinen riisi 1 kg 0,85 €
Coop maissinjyvät 500 g 1,45 €
Rainbow maapähkinä 1 kg 3,25 €

Juomat
Coop appelsiini irtotee 150 g 2,55 €

Kylmätuotteet
Rainbow tofu luomu 200 g 1,29 €

Pakasteet
Xtra pinaatti 1 kg 1,95 €
Coop vihreät pavut 500 g 1,06 €
Coop kukkakaali 400 g 0,90 €
Coop parsakaali 500 g 1,19 €
Xtra wokmix 1 kg 2,45 €

Kasviksia yli 25 kg (sis. tuoreet, pakasteet, säilykkeet)
Hiilarit 8,5 kg (peruna, riisi, spagetti, puuro)
Siemenet & pähkinät 1,8 kg
Kuivat proteiinit 2 kg (soija, linssit, herneet, pavut)
Märät proteiinit 1,1 kg (tofu, pavut)

Lämpimät ruoat

Hernekeitto
(Kuivatut herneet, soijarouhetta, porkkana, sipuli, valkosipuli)

Linssikeitto
(Linssejä 400 g (puolet ja puolet), paprika, kookosmaito 200 ml, tomaattimurska, sipuli, valkosipuli, chiliä, inkivääriä)

Kasviskeitto
(Perunoita, porkkana, lanttu, palsternakka, valkojuuri, sipuli, valkosipuli sekä proteiiniksi jotain rouheista)

Cowboykeitto
(Perunoita, paprika, vihreitä papuja, soijarouhetta, sipuli, valkosipuli, tomaattimurska)

Chili sin carne
(Tomaattimurska, härkäpapurouhetta, kidneypapupurkki, porkkana, sipuli, valkosipuli)

Wokki
(Wokmix, tofu, maapähkinä, kesäkurpitsa, sipuli, valkosipuli)

Papucurry
(Papupurkki, hernistä, vihreitä papuja, tomaattimurska, inkivääriä, sipuli, valkosipuli, chiliä)

Mustapapuvuoka
(Mustapapupurkki, soijarouhetta, pinaattia, porkkana, tomaatti, raitajuuri, kookosmaito 200 ml, keltajuuri, valkojuuri, punasipuli, valkosipuli)

Kikhernepaistos
(Kikhernepurkki, parsakaali, kukkakaali, sipuli, porkkana, maapähkinöitä, munakoiso, paprika)

Kaalipaistos
(Keräkaalia, punakaalia, soijarouhetta, härkäpapurouhetta, porkkana, perunoita, sipuli, valkosipuli)

Lisukkeet
Uunijuurekset
Keitetyt juurekset
Spagetti
Riisi
Peruna

Salaattimahdollisuuksia runsaasti

Aamupala/välipala/herkut
Puuro
Hedelmä
Popcorn

Päivämäärä:   9.1.25 19:05:59

^äkkiseltään näyttää aika vähältä. Puuron kanssa ei ilmeisesti ole mitään hilloa/ marjoja. Lupaan kuitenkin kokeilla.

Päivämäärä:   9.1.25 19:20:19

” Puuron kanssa ei ilmeisesti ole mitään hilloa/ marjoja.”

Puuroon voi laittaa rouheita, siemeniä, maapähkinöitä ja hedelmiä :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.