Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sääret kipeytyy kun aloitin kävelyn

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 17:50:02

Olen siis rapakuntoinen ja reilusti ylipainoinen. Niin se minullakin vuoden vaihtuminen sai aikaan ajatuksen, että pieni kunnon kohotus auttaisi ehkä auttamaan arkea paremmin ja hoitaisi myös mieltä.
Kehitin systeemin että ajastan puhelimeen ajan x joka kävellään haluamaansa suuntaan ja puhelimen hälyttäessä käännytään kotiin. Ja ajat ovat siis olleet varsin maltillisia. Aikaa on tarkoitus nostaa 2min joka toinen päivä. Ensin oli 2 päivää 8min, sitten 2 päivää 10min ja nyt on ensimmäinen päivä 12min ajastus. Mutta voi rähmä miten sattuu sääriin. Voiko tuota auttaa jotenkin?

Re: Sääret kipeytyy kun aloitin kävelyn

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.25 17:52:55

jatka kävelyä, loppuu kyllä. jos tuntuu pahalta, pidä saman mittainen lenkki kunnes helpottaa ja vasta sitten pidennä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 17:52:59

Paremmat kengät (parempi vaimennus) ja todella rauhalliseen tahtiin kuormituksen lisäys. Toki nuo kävelemäsi ajat ovat todella lyhyitä. Liikutko muuten päivän mittaan? Onko mahdollista mennä kävelemään pehmeämmälle alustalle?

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   8.1.25 17:53:43

Kengistä se johtuu

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   8.1.25 17:53:47

Penikkatauti. Hieronta auttaa ensi hätään.

Päivämäärä:   8.1.25 17:55:20

Nii siis lyhyitähän nää nimenomaan onkin. Toki siis nuo ajat tuplataan mitä tulee kävelyyn, mutta silti.

Päivämäärä:   8.1.25 17:56:45

Ja siis istumatyöläinen olen, että kyllä se liikkuminen muuten päivän aikana on kovin vähäistä.
Nyt olen ihan tietä pitkin kävellyt, oikein muuta paikkaa ei nyt taida olla. Toki lunta täällä on, eli vähän pehmeää.

Päivämäärä:   8.1.25 17:58:01

Aloitit liian rajusti ja kenkäsi on varmaan huonot. Kevennä, penikkatauti on kurja ja paranee vain levolla, kokemusta on.

Voisitko päästä uimaan tai vesijumppaan? Voisitko jumpata ja venytellä kotona ja hieroa sääriäsi? Särkylääkettä kannattaa myös ottaa.

Päivämäärä:   8.1.25 17:58:04

Kävelen myös rauhallista tahtia. Tänään esim tuohon 24min kävelyyn meni matkaa 2km

Päivämäärä:   8.1.25 17:59:34

Miten tätä varovaisemmin voisi aloittaa? Kengätkin pitäisi olla ihan hyvät normaalit talvikengät. Ei toki mitkään juoksulenkkarit.

Periaatteessa pääsisi uimaan, mutta tässä olisi juurikin helppouspointti kun voi kotiovelta lähteä eikä tarvitse nähdä ketään.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.25 18:00:27

Voi liittyä myös käveltytyyliin. Minä saan säären kipeäksi nilkan yläpuolelta jos kävelen nilkka kireänä ja varpaat kohti taivasta. Kun rentoutan nilkan ja annan jalkaterän olla miten on, särkyäkään ei tule.

Lähettäjä: vastaaja1 
Päivämäärä:   8.1.25 18:05:31

Mikä kohta sääristä siis sattuu? Edestä sääriluun vierestä vai jostain muualta?

Jos kyseessä on tuo edessä oleva kipu, se liittynee penikoihin. Olet aloittanut liian rajusti, vaikka määrät kuulostaisivatkin pieniltä. Pidä vähäsen lepoa kävelystä ja aloita sitten uudelleen samalla systeemillä, mutta käy kävelyllä ensin joka toinen päivä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.25 18:09:31

Juu, alussa voi hyvin kävellä vaikka joka toinen päivä että kudokset ehtivät palautua välillä.

Päivämäärä:   8.1.25 18:13:00

Itsellä oli sama 10v sitten, sain rasitusmurtuman. Onko hullumpaa kuultu. Sitä paranneltiin sitten pitkään ja en saanut koskaan aloitettua lenkkeilyä uudelleen. Onneksi nykyään tiedetäänkin ettei liikunnalla ole käytännön merkitystä laihdutukseen.

Päivämäärä:   8.1.25 18:38:17

Juu tiedän kyllä ettei tällä laihdu, mutta toivoisin kunnon kohoavan

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   8.1.25 18:40:24

Onko siellä liukasta? Se ettei pysty kävelemään niin kuin kesäkelillä, voi aiheuttaa lihasten kipeytymistä myös.

Päivämäärä:   8.1.25 18:43:55

No ei sikäli kun on lunta eikä jäätä, mutta ei nyt tietty kesäkelikään.

Päivämäärä:   8.1.25 18:56:23

Hyvä aloittaja, hienoa että olet päässyt alkuun! Sanoisin samaa, että kannattaa varmistaa että kengät ovat hyvät ja vielä keventää starttia, jos/kun sääret oireilevat. Mitä jos nostat kävelymatkan pituutta vaikka kerran viikossa joka toisen päivän sijaan? Kokonaan levossa olokin alkuun voi auttaa, mutta tietenkin harmi keskeyttää hyvään vauhtiin lähtenyt uusi rutiini.

Päivämäärä:   8.1.25 18:58:44

Se on oikeasti tosi kurjaa että pitää heti keventää tai jopa ottaa taukoa kun keho ei kestä, mutta pakko mikä pakko. Minulla aina välillä oireilee penikat ja parantuminen on huomattavasti nopeampaa jos otan ihan kunnolla lepoa kuin jos yritän puskea sen kivun läpi, vaikka se usein hetkeksi helpottaakin kun pääsee alkuun.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   8.1.25 19:00:52

Lihakset kipeytyy kun ne eivät ole tottuneet liikuntaan. Sitä mukaa kun liikunta jatkuu ja lihakset tottuvat tekemään työtä kivutkin hellittävät. Jos lihakset kipeytyvät, minusta ei kannata ihan joka toinen päivä liikkua. Ainakaan itselläni ei yksi välipäivä riitä kipeytyneiden lihasten palautumiseen, vaan alkuun meni pari kolme päivää ennen kuin oli järkeä lähteä lenkille uudestaan. Kunnon kasvaessa voi sitten tihentää lenkkipäiviä, mutta tämä toki yksilöllistä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   8.1.25 19:10:07

Itse aloitin juoksuharrastuksen tauon jälkeen ja penikat tuntui alkuun estävän koko homman! Valmentajan suosituksesta kokeilin hieroa jalkapohjia hetken aikaa ennen lenkkiä faskiapallolla. Eli pallo lattialle ja siitä vaan jalalla pyörittelemään. Se auttoi kyllä pahimman yli ja penikat eivät kipeytyneet lenkillä enää niin pahasti ja lopulta helpotti kokonaan. Kannattaa kokeilla jos kotoa löytyy faskiapallo tai vastaava! Kyllä se aikanaan helpottaa, mutta tietysti pitää muistaa myös palautua lenkeistä, vaikka kevyesti aloittaakin.

Päivämäärä:   8.1.25 19:14:30

Aloittaja, hienoa että olet aloittanut lenkkeilyn! On normaalia, että kehoon tulee tuntemuksia kun se tekee jotain, mitä se ei ole tottunut tekemään. Googlaa penikkatauti, kuulostaa siltä. Löydät googlaamalla ohjeita venyttelyyn. Jatka vaan, se menee kyllä ohi kun jalkasi tottuvat.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.1.25 22:51:06

Sanoisin samaa kuin triplaviiva: rentouta nilkka joka askeleella niin, että nilkka pääsee myös rennosti ojentumaan. Mulla kipeytyy sääret juostessa, kun jään helposti pitämään nilkkaa koukussa, jos pohja on hiemankin huono. Nilkan rentoutus askeleessa auttaa heti.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   8.1.25 23:05:34

Penikkataudilta munkin korviin kuulostaa, se voi olla yllättävän kivulias vaiva. Mulle tuli joskus kun yritin hölkätä lenkkejä silloin, kun vielä olin jotakuinkin terve. Enää ei siis onnistu yksikään juoksuaskel kun toinen jalka pettää alta (selän takia). Googlaa ohjeita, älä vaan lannistu!! Minäkin sanoisin, että lisää sitä kävelyn määrää maltillisemmin jos kerran aloituskunto on huono. Ehkä kerran viikossa olis hyvä tahti lisätä? Ja pidä myös lepopäiviä ainakin nyt alussa.

Mä oon tässä nyt toipumassa 2,5 vuoden vuodelevosta, aloitin touko/kesäkuun vaihteessa liikkumisen siis aivan nollasta, ja alkuun mun kävelyt oli lyhyitä sieniretkiä eli tosi tosi hissukseen menin. Nyt kun kävelen jo mulle reippaasti (kyynärsauvan kanssa), on vauhti sellasta 4 km/h ja pisin lenkki tähän mennessä ollut reilu 5 km. Mulla vaikuttaa vähän kyllä noi nastat (ekat nastat mitä kokeilin, kipeytti sekä alaselkää että lonkkia ja vähän myös sääriä, toiset paljon paremmat kun nastoja on enemmän eivätkä ole ihan niin suuret. Ilman nastoja en kyllä oikein tänä talvena uskalla mennä, kun jatkuvasti jäätä). Mutta huomasin jo, että kun alkaa olla lenkit yli 4 km niin saakin varoa, ettei käy liian usein ettei penikat ärsyynny. Tai sit pitää osa lenkeistä pitää lyhyenä ja rauhallisena.

Päivämäärä:   9.1.25 05:57:20

Minulla kipeytyy sääret tai lähinnä nilkkoja olevat lihakset joka syystalvi kun siirryn lenkkareista sukkasillaan kävelyyn (lumien tultua). Vaikka olen kävellyt/juossut aina niin se muutos pois kengistä on lihaksille suuri.
Olen vaan jatkanut ja se kipu on hellittänyt viikossa, tosin tiedän että esim rasitusmurtuma voi oireilla samallalailla joten tarkkana pitää olla.

Paljasjalkakävely on jalalle niin paljon erilaista kuin kengät jalassa että siinä lihakset joutuu erilailla töihin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.25 07:02:09

Olet aloittanut liian raskaasti omaan kuntoosi nähden + ylipaino lisää kuormitusta.
Kävelet väärällä tekniikalla ja huonot kengät.
+ jos nyt liukasta niin varot joka askeleella sitä ja jännität = joka kipeyttää entisestään.

Joku ohje taitaa olla ollut, että aloitetaan 5 min ja kun aika täynnä käännytään kotiin. Tätä niin kauan, että tuntuu helpolta jos tarve vaatii niin vaikka kuukausi taaperretaan tuota.
Sitten lisätään 5 min aikaa ja sama homma.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   9.1.25 08:13:21

Ettei vaan ihan lihakset ole kipeät?

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   9.1.25 08:30:10

Onko mahdollista kokeilla eri kenkiä?
Määrät on kyllä niin vähäiset, että en ihan hevillä lopettaisi, eihän tuon nyt pitäisi olla homma eikä mikään.. oletko käyttänyt hierontarullaa ennen ja jälkeen lenkin?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   9.1.25 08:35:04

Minulla kipeytyy sääret, jos kengät ovat liian löysällä tai liian pitkät. Molemmissa tapauksissa jännitän nilkkaa joka askeleella ja lisäksi joudun nostamaan jalkoja liioitellussa kaaressa, että kengät eivät osu maahan kesken askelkaaren. Epänormaali askellus kipeyttää lihakset.

Nauhojen kiristys auttaa jonkin verran. Mutta kengän pituuteen ei voi vaikuttaa jälkikäteen. On vain tullut kompensoitua liian kapeaa lestiä valitsemalla turhan iso koko. Juuri arvon viime vuonna ostamieni goretex-lenkkareiden kanssa, tottuuko niihin vai ei.

Voin muuten lämpimästi suositella kenkien päälle laitettavia liukesteitä. Eihän se kumi-nastaviritelmä kauniilta näytä, mutta parantaa pitoa pakkasella huomattavasti. Polvet kiittävät, kun jalat eivät lipsu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.