Lähettäjä: Veeras
Päivämäärä: 8.1.25 23:05:34
Penikkataudilta munkin korviin kuulostaa, se voi olla yllättävän kivulias vaiva. Mulle tuli joskus kun yritin hölkätä lenkkejä silloin, kun vielä olin jotakuinkin terve. Enää ei siis onnistu yksikään juoksuaskel kun toinen jalka pettää alta (selän takia). Googlaa ohjeita, älä vaan lannistu!! Minäkin sanoisin, että lisää sitä kävelyn määrää maltillisemmin jos kerran aloituskunto on huono. Ehkä kerran viikossa olis hyvä tahti lisätä? Ja pidä myös lepopäiviä ainakin nyt alussa.
Mä oon tässä nyt toipumassa 2,5 vuoden vuodelevosta, aloitin touko/kesäkuun vaihteessa liikkumisen siis aivan nollasta, ja alkuun mun kävelyt oli lyhyitä sieniretkiä eli tosi tosi hissukseen menin. Nyt kun kävelen jo mulle reippaasti (kyynärsauvan kanssa), on vauhti sellasta 4 km/h ja pisin lenkki tähän mennessä ollut reilu 5 km. Mulla vaikuttaa vähän kyllä noi nastat (ekat nastat mitä kokeilin, kipeytti sekä alaselkää että lonkkia ja vähän myös sääriä, toiset paljon paremmat kun nastoja on enemmän eivätkä ole ihan niin suuret. Ilman nastoja en kyllä oikein tänä talvena uskalla mennä, kun jatkuvasti jäätä). Mutta huomasin jo, että kun alkaa olla lenkit yli 4 km niin saakin varoa, ettei käy liian usein ettei penikat ärsyynny. Tai sit pitää osa lenkeistä pitää lyhyenä ja rauhallisena.
|