Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kitaransoitto - onko hankalaa opetella itse?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.1.25 15:19:39

Haluaisin opetella kitaransoittoa. Miten päästä alkuun? Ostaa kitara (mikä?) ja sitten vaan opettelemaan? Voiko oppia itse? Joskus musiikintunneilla ollaan soiteltu, muistan että kitarassa on kielet EADG, siihen se jää... :D tykkään laulaa ja voisin ottaa kitaran siihen rinnalle.

Re: Kitaransoitto - onko hankalaa opetella itse?

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   8.1.25 15:26:25

Riippuu ihan ihmisestä. Mies on opetellut soittamaan kitaraa youtubevideoiden opastuksella ja soittaa niin sanotusti kotitarpeisiin oikein hyvin. Itse taas menin aivan ehdottomasti liveopetuksen pariin kun ukulelea halusin oppia soittamaan ja olen kokenut sen todella hyödylliseksi ainakin nimenomaan näin ihan alussa. Opettaja pääsee heti korjaamaan asioita kuten ranteen asentoa tai sitä, millä sormella milloinkin kannattaa kieliä painaa. Myöhemmin kun perusteet on hyvin hallussa, on helpompi opetella yksin kotona lisää. En väitä, etteikö tähän mennessä opittuja asioita olisi voinut mitenkään muuten oppia, mutta olen tosiaan tykännyt. Tekniikan lisäksi tunneilla opettaja kertoo mielenkiintoisia asioita musiikin parista ja on esimerkiksi opettanut lukemaan monenlaisia soitto-ohjeita.

Lähettäjä: Poseidoni 
Päivämäärä:   9.1.25 07:31:29

Nuorempana ostin akustisen Fenderin halpiskitaran ja yritin myös opetella YouTuben tutoriaaleilla.
En vain saanut sitä sorminäppäryyttä millään toimimaan. Ja unohtelin sormien paikat kielillä ja nuottien paikat.

Osaan soittaa tällä hetkellä ainoastaan Metallican Nothing Else mattersin alun :)

En oo jaksanu vuosiin yrittää enää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.25 07:35:55

On vaikeaa ja vaatii opettelua ja harjoittelua.
Olen käynyt sekä tunneilla, että katsonut kotona videoita.

Kitaran virittäminen on myös oma lukunsa

Päivämäärä:   9.1.25 07:39:35

Aloita nyt ap vaikka ymmärtämään ensin se, että kitarassa on 6 kieltä.

Päivämäärä:   9.1.25 07:44:00

Opettelin itsekseni "soittamaan" kitaraa joskus lapsena. Muuten meni hyvin, mutta soitin oktaavia liian alhaalta. Pianonsoittoa opettelin vielä nuorempana koskettimien kuvilla, kun ei ollut kosketinsoitinta.

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   9.1.25 07:56:38

Tai vaikka 12.

Itse aikoinaan opettelin tabulatuureista ja levyjen samalla soidessa, en ole vuosiin ja taas vuosiin soittanut ja tavallaan vähän ottaa päähän kun minusta olisi voinut tulla ihan asiallinenkin ja nautin soittamisesta. Oli halpis akustinen ja sitten ostin halpis sähkiksen joka taitaa olla vieläkin tallessa.

Sormethan siinä kovilla on alkuun ja soittoaika pitenee sitä mukaa kun sormenpäät kovettuu. Kitaroissahan on tietenkin eroja joten jos bongaat vaikka kirppiksellä niin älä suin päin osta. Kaula voi olla mutkalla ja kielet niin korkealla että ne sormenpäät menee ensin halki kuin saa mitään ääntä ulos.

Myös viritys pitää opetella heti mutta siihen on laite.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.1.25 09:04:23

Pitääkö soittaminen aina opetella ensin soinnuista? Osaan nyt neljä. Miten tästä edetä ja miten voi päätyä soolokitaristiksi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.1.25 09:04:53

Tai siis mitä tulee harjoitella että ei tarvi olla se komppikitaristi

Lähettäjä: kokeiltu 
Päivämäärä:   9.1.25 09:34:47

JOs haluat kokeilla niin voin myydä kitaran (akustinen)
elektronisella virittimellä jopa, täysi aloituspaketti :D

Kokeilin opetella, en onnistunut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.