Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kolmivuorotyö ja pikkulapsiarki

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   8.1.25 13:53:37

Miten muut jaksaa? Itse olen kokoajan aivan poikki. Yövuorot ei muuten tuota ongelmia, mutta niistä jäävää univelkaa en saa koskaan nukuttua pois. Lapsi (2,5v) ei ole vielä päiväkodissa, vaan on vapaapäivinäni kotona kanssani ja tietenkin herää klo 6 joka aamu.

Tunnen syyllisyyttä ajatuksesta, että laittaisin lapsen päiväkotiin että saan välillä nukkua pitkään. Isovanhempia en viitsi enempää kuormittaa, lapsi on heillä hoidossa ne ajat kun olemme molemmat mieheni kanssa töissä.

Miten muut vuorotöitä tekevät vanhemmat jaksavat?

Re: Kolmivuorotyö ja pikkulapsiarki

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   8.1.25 13:58:44

Kyllä sen lapsen voi laittaa päiväkotiin, eihän tuota jaksa kukaan jos ikinä et saa univelkaa kuitattua. Hyvinvoiva vanhempi = hyvinvoiva lapsi.

Voisiko lapsen laittaa päiväkotiin niinä päivinä kun olette miehesi kanssa samaan aikaan töissä päiväaikaan ja sitten isovanhemmat kutsua apuun vapaapäivinä siten, että he hoitavat lasta sen ajan, että saat kuitattua univelat ja nukuttua pidempään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 14:00:46

"Miten muut vuorotöitä tekevät vanhemmat jaksavat?"

Niin että lapselle on hoitopaikka.

Lähettäjä: merituuli 
Päivämäärä:   8.1.25 14:03:40

Teen kaksivuorotyötä ja jaksamisessa ei sinänsä vikaa, mutta harmi lapselle ettei nähdä ja vietetä aikaa yhdessä riittävästi. Lapsi menee päiväkotiin klo 9 jos menen iltavuoroon ja välillä minulla on 12h vuoroja. Lapsi tykkää päiväkodista ja haluaa sinne mennä niin saa siellä käydä myös, vaikka olisin vapaalla.
Esim. tänään minulla vapaapäivä ja lapsi 9-14.15 päiväkodissa. Juuri olen lähdössä hakemaan ja mennään uimaan. Huomenna taas ei juurikaan nähdä, kun olen iltavuorossa. pe-su taas olen vapailla ja lapsen kanssa tulee vietettyä aikaa. Lapsi sanoittaa ikävän tunnetta, mutta pärjää toki hyvin isänkin kanssa.

Laita ihmeessä lapsi päiväkotiin jos tarvitset taukoa lapsesta. Kivaa virikettä päivään ja saa kavereita. Ja vanhempi saa nukuttua, parisuhteelle jää aikaa ja tehtyä omia askarreita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 14:07:07

Ei se lapsi mene rikki siellä päiväkodissa. Pakkohan ihmisen on nukkua.

Lähettäjä: Laikku 
Päivämäärä:   8.1.25 18:16:53

Sinnittelimme siihen asti kun lapsi oli noin 5 vuotias ja sitten haimme hänelle vuoropäiväkodista paikan. Minuun oli iskostunut liikaa päähän se, ettå vain huonot vanhemmat laittavat lapsensa päiväkotiin. Ihan liikaa oli niitä päiviä kun en esim yövuorojen jälkeen nukkunut kuin vasta illalla lapsen mentyä nukkumaan ja yövuorojen välissä saatoin nukkua vain muutaman tunnin koska miehellä oli usein siinä iltavuoro. Ulkoilimme paljon, että pysyn hereillä. Teimme ja teemme mieheni kanssa kumpikin kolmivuorotyötä ja vuorojen säätäminen oli ihan kamala stressi. Jos olisin ollut fiksumpi olisin hakenut lapselle päiväkotipaikkaa aikaisemmin. Ihan turhaan väsytin itseni uupumuksen partaalle kun kaksi vuotta harrastimme tätä säätämistä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.1.25 18:20:28

Ei siitä mitään kunniaa saa, että hoitaa omien uniensa ja jaksamisensa rajoilla lasta kotona. Kyllä tuon ikäinen io voi ihan hyvin päiväkotiin mennä.

Elämä on valintoja, tämä on yksi niistä.

Lähettäjä: Nibbeli 
Päivämäärä:   8.1.25 18:26:11

Sen lapsen voi esim toinen vanhempi viedä aamulla päiväkotiin töihin lähtiessään. Haet lapsen kotiin kun olet saanut nukuttua, vaikka heti kun heräävät siellä päiväunilta. Osa-aika hoito kun on myös katsos mahdollista :)

Uni on äärimmäisen tärkeää, kukaan ei voita jos olet jaksamisen äärirajoilla. Lapsi häviää siinä eniten.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.1.25 18:45:58

Mikä pakkomielle teillä on siitä, että ei voi vielä laittaa päiväkotiin?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   8.1.25 19:18:14

Lapsi vuorohoitoon. Siellä lapsi saa olla vanhempien työvuoron, ja nukkumisen ajan.

Voit itse paljon paremmin, jaksat tehdä hyväntuulisena lapsen kanssa enemmän kivoja juttuja (esim. mennä pulkkamäkeen, leipoa, pelata ja leikkiä).

Lisäksi ei ole reilua pyytää isovanhemmilta tuollaista lapsen hoitomäärää. Pelkää hyväksikäyttöä.

Kovin sanottu, mutta he ovat jo omansa hoitaneet. Moni isovanhempi mielellään auttaa lastaan hoitamalla tämän lasta, ja toki nauttivat lapsenlapsen seurasta. Tuollainen säännöllisen epäsäännöllinen hoitovastuu on kuitenkin todella kuormittavaa, ja heidän elämään vahvasti rajaavaa.

Päivämäärä:   8.1.25 19:56:33

Pii, isovanhemmat nimenomaan sanoivat, että hoitavat lasta mielellään ettei tarvitse ihan pienenä laittaa päiväkotiin. Aloite tähän on tullut täysin sieltä. Ovat jopa pahoittaneet hieman mieltään, kun olen joskus ottanut päiväkotiasian puheeksi. Lisäksi lapsi on isovanhemmilla vain, kun olemme samaan aikaan töissä miehen kanssa, eli ei mitään 5 x viikossa klo 7-15.

Vuorohoitoon ei meidän kunnassa pääse, ellei molemmat ole vuorotöissä. Mies tekee päivätöitä.

Lapselle on nyt syksylle päiväkotipaikka haettu 60% tunneilla. Sitten varmaan helpottaa.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   8.1.25 21:13:30

Lapsi päiväkotiin yövuoron jälkeisiksi päiviksi.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   8.1.25 21:17:49

No lapsi tavan päiväkotiin, päivätöitä tekevä mies vie aamulla mennessään. Ja heti eikä syksyllä, hyvänen aika.
Jos roolit olisivat toisinpäin niin kukaan ei edes uneksisi vaihtoehdosta että mies valvoisi yövuoron päälle lasta hoitaen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.25 21:26:57

Jos pääset aamulla töistä, niin se päivä on nukkumispäiväsi, ei mikään vapaapäivä. Pistä se lapsi sinne päiväkotiin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 21:27:26

”Lapselle on nyt syksylle päiväkotipaikka haettu 60% tunneilla. Sitten varmaan helpottaa”

Syksyyn on 8 kuukautta. Että jos tuntuu ettet jaksa niin yritä vaan jaksaa. Kai tuosta masokismista nyt jotkut kiksit saa?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   8.1.25 22:05:38

Mä käsitin että molemmat vanhemmat tekevät vuorotöitä. Jos toinen tekee säännöllistä päivätyötä, niin tavis päiväkoti riittää. Yövuorosta tullut saa nukkua, kun lapsi on päiväkodissa.

Ei päiväkoti ole mikään paha paikka.

Lähettäjä: Kumma 
Päivämäärä:   8.1.25 22:09:02

Päiväkoti tai vaikka lastenhoitaja kotiin. Olen itse kolmivuorotyössä, enkä mitenkään ymmärrä miten se voisi toimia esimerkiksi yksinhuoltajana pienen lapsen kanssa. Eihän lasta voi viedä 24/7 päiväkotiin milloin lystää, tai sitten ehkä voi. Onhan niitä perhepäivähoitoja jne.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   8.1.25 22:13:50

Yksinhuoltaja toimii niin, että lapsi viedään päiväkotiin ennen työvuoroa, ja yövuoron ollessa kyseessä mennään ensin kotiin nukkumaan, sitten haetaan se lapsi kun on itse nukuttu. Ihan simppeliä, joskin lapselle tulee tosi pitkiä päiviä. Itse sain onneksi aikanaan sovittua päivä-ja iltapainotteisia vuorolistoja lapsen ollessa pieni, meillä onneksi yövuoroihin oli enemmän halukkaita tekijöitä.
Aloittajalle sanoisin samaa kuin muutkin, lapselle heti päiväkotipaikka, jotta saat nukkua yövuorojen jälkeen. Ihan älytöntä ajaa itsensä piippuun univajeella kun asiaan on ihan yksinkertainen ratkaisu.

Lähettäjä: Emppa 
Päivämäärä:   8.1.25 22:49:29

Meidän lapsi on oikeastaan tosi vähän päiväkodissa. Mulla kolmivuoro ja miehellä 8-16 tunnin liukumalla suuntaansa.

Mulla aamuvuoro 7-15 jolloin mies vie lapsen hoitoon kasiin ja mä haen töiden jälkeen.

Mun iltavuoro on 14- 22. Joten vien klo 13 päiväkotiin pariksi tunniksi leikkimään ja mies hakee siinä 16-17.

Mun yövuoro on 21-7. Yövuoroja edeltävän päivän lapsi on kotona mun kanssa vapaalla. Yön nukkuu miehen kanssa kotona ja mies vie aamulla päiväkotiin. Haen lapsen kun herään, yleensä klo 15.

Mulla on myös paljon arkivapaita, joten on paljon viikkoja että lapsella on vaan 2-3 päiväkotipäivää.

Ilman päiväkotia ei tässä olis mitään järkeä. Ei se mitenkään toimisi että pitäisi yövuoron jälkeen valvoa koko päivä lapsen kanssa. Alkaisin olemaan jo väsymyksen takia vaaraksi töissä... Ehkä myös kotona kun nukahtelisin miten sattuu.

Lähettäjä: Hankalaa 
Päivämäärä:   8.1.25 23:29:33

Kyllähän tuo päiväkotikuvio toimii, kun lapsi on terve. Sitten kun lapsi sairastuu, alkaa ongelmat. Päivätyötä tekevä vanhempi ei saa jäädä kotiin kipeän lapsen kanssa, jos vuorotyötä tekevä vanhempi on kotona. Sillä ei ole mitään väliä, että vuorotyötä tekevä tulee yövuorosta ja pitäisi saada nukkua. Päivätyötä tekevä ei saa jäädä kotiin.

Sama toisin päin: Kolmivuorotyötä tekevä ei saa jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta esim. iltavuoron ajaksi, koska päivätyötä tekevä on kotona. Hankalaa silloin, kun iltavuoro alkaa klo 15 ja töihin pitäisi lähteä klo 14, mutta puoliso pääsee töistä vasta klo 16 ja on kotona klo 16.30. Siinä sitten arvotaan, voiko päivätyöläinen lähteä töistä muutamaa tuntia aiemmin vai voiko vuorotyöläinen mennä töihin muutamaa tuntia myöhemmin.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   8.1.25 23:49:52

Hankalaa: mutta noita vaikeita aikoja jaksaa juuri sen takia kun normaalisti kuitenkin saa tarpeeksi unta. Suurimmalla osalla niitä kipeänä olo aikoja ei ole ihan tolkuttomasti (ja toki joillain käy huono tuuri ja on tosi paljon mutta voi hyvin olla niinkin että ei ole). Miksi aloittaja ei jaksaisi tuota jonkun viikon siellä täällä kun nyt hän pyörittää sitä samaa rumbaa koko ajan?

Lähettäjä: miisu 
Päivämäärä:   8.1.25 23:51:27

Kyllä lähes 3-vuotiaan paikka on ehdottomasti päiväkodissa, haloo!!! Luulin että kyse jostain vuoden vanhasta...

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   9.1.25 07:26:26

Ihanaa että lapsi on voinut olla kotihoidossa lähemmäs 3v ikään, varmasti hänen kehitykselleen parempi, kun päiväkotien nykymenot tiedetään ( ja juu ei tietenkään koske kaikkia). Omani meni 3vnä ja onneksi en aiemmin laittanut.

Oman jakdsmisen kannalta varmasti helpottaa kun saat päivällä nukkua ja lapsi on jatkossa hoidossa, tsemppiä arkeen!

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   9.1.25 07:33:24

Joo ja kaikkein kivointa että mies on kuitenkin saanut unta koko ajan, kuten tuolla edellä joku sanoikin, jos mies tekisi yövuoroa niin lapsi olisi hoidossa myös sen aikaa että mies saisi nukkua, mutta kyllähän äiti nyt joutaa yötyön päälle valvomaan päivän vilkkaan taaperon kanssa. Tsemppiä siis vain enää ei tarvitse valvoa kuin vähän yli puoli vuotta ;)

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   9.1.25 07:42:40

Vuorokauden valvominen vastaa promillen humalatilaa. Hirveen kiva että omien henkisten ongelmien takia halua riskeerata itsesi ja muiden hengen matkalla töihin (tuohon aikaan luultavasti mennään omalla autolla) ja töissä vaarannat työympäristön.
Lapsi päiväkotiin nyt.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   9.1.25 07:52:39

Oikein hyvin. 18 päivää on vähintään vapaata kuukaudessa. Lapsi on tarhassa 80h kk silloin kun ollaan molemmat töissä. Ja muutaman päivän silloin kun olen vapaalla että tulee kaikki maksetut tunnit käytettyä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.25 08:23:31

Tottakai lapsi hoitoon siksi aikaa kun nukut. Ei sen lapsen siellä hoidossa tarvitse msksimiaikoja olla tai joka päivä. Vain silloin kun oikeasti tarvitset unta.

Päivämäärä:   9.1.25 10:11:01

Sen verran tarkennan, että lapsi on kyllä hoidossa sen ajan kun nukun yövuoron jälkeen. Mutta rytmi menee karkeasti näin: ensimmäisen yövuoron aamuna herään klo 8 maissa, siitä valvon n. 22h putkeen yövuoron takia. Kotona nukun 6-7h, kauemmin ei saa nukuttua. Siitä toiseen yövuoroon, jonka jälkeen nukun 3-4h. Jos nukun tokan yön jälkeen kauemmin, menee unirytmit aivan sekaisin. Illalla ajoissa nukkumaan ja lapsen kanssa viimeistään 6.30 ylös.

Yövuorojen jälkeen on 4 vapaata, mutta tuntuu etten enää lapsen synnyttyä ole pystynyt palautumaan yövuoroista kunnolla.

Eli ei ole kyse siitä että painelisin samoilla silmillä yövuorojen läpi. Kirjoitin huonosti tuon aloitusviestin.

Lähettäjä: typy 
Päivämäärä:   9.1.25 10:34:25

Mulla on vuorot siten, että aina kuuden päivän putki ja sitten neljä vapaata. Pelkästään tuo kuuden päivän putki aiheuttaa sen, että ensimmäinen vapaa on aina ihan hyödytön, olen puhki ja nukun sekä makaan sohvalla telkkaa katsellen ja torkun. Toisena päivänä piristyn ja saan asioita tehtyä. Eli mulla on aina 2x aamu (6-14), 2x ilta (14-22), 2x yö (22-6). Mies tekee ns. virka-aikaa 8-16 mutta heillä käytössä liukuma. Lapset ovat päivähoidossa arkisin eli mies vie lapset hoitoon mun aamuvuoroina, minä haen heidät kun tulen töistä. Mun iltavuoroissa lapset ovat aamun kotona mun kanssa ja vien heidät lounaalle eli n. klo 11 hoitoon, jonka jälkeen otan vielä päikkärit tarpeen vaatiessa tai sitten teen muuta, käyn lenkillä tms. Mun ilta- ja yövuoron välinen päivä (eli olen tullut töistä illalla klo 23 ja menen tietysti suoraan nukkumaan, seuraavana päivänä työvuoro alkaa vasta klo 22) on rankin koska pitäisi pystyä lepäämään ennen yövuoroa. Mies vie siis lapset hoitoon aamulla ja minä nukun, haen lapset hoidosta lounaan jälkeen. Niin kauan kun lapset nukkuivat päkkäreitä niin tämä toimi mutta nykyään eivät enää nuku ja mun tarvitsee tässä välissä saada nukkua päikkärit niin nyt ollaan mietitty josko lapset olisivat koko päivän päikyssä, siis jos on arkipäivänä tuo. Iltavuorojen välissä menen nukkumaan kun pääsen kotiin n. klo 7 eli lapset menevät päiväkotiin silloin lähes koko päiväksi. Haen heidät yleensä n kolmen aikaan.

Meillä isovanhemmat asuvat sen verran kaukana, että heitä ei voi käyttää ja vaikka voisi niin en usko, että joka päivä hekään jaksaisivat lapsia hoitaa. Plus meillä on lapsilla niin hyvä päivähoito (lähellä, pienet ryhmät, kivat hoitajat ja kisoja kavereita), että en koe mitään huonoa omaa tuntoa tästä asiasta.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   9.1.25 11:47:45

"Niin kauan kun lapset nukkuivat päkkäreitä niin tämä toimi mutta nykyään eivät enää nuku ja mun tarvitsee tässä välissä saada nukkua päikkärit niin nyt ollaan mietitty josko lapset olisivat koko päivän päikyssä, siis jos on arkipäivänä tuo."

Tottakai lapset voivat olla päikyssä tuon ajan. Mieti nyt meitä kaikkia, jotka tekevät säännöllistä päivätyötä: lapset ovat joka arkipäivä koko päivän päiväkodissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.