Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terveellisen ruuan hinta alas!

Lähettäjä: Terveys 
Päivämäärä:   8.1.25 12:40:42

Eikö esim. valmissalaateista, hedelmistä yms. voitaisi laskea alvia ja muita veroja?
Epäterveellisistä nostetaan veroja, mutta silti niiden ostaminen on halvempaa kuin terveellisten vaihtoehtojen. Esim. ostanko 7€ salaatin vai 2€ mikropitsan tai vaikka keksipaketin matkaevääksi/ nopeaksi lounaaksi.

Re: Terveellisen ruuan hinta alas!

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   8.1.25 12:51:19

Salaatin voi tehdä itse. Valmissalaatissa maksaa myös työ ja pakkaaminen.
Porkkana, kaali, lanttu ja vastaavat vihannekset eivät ole kalliita.

Lähettäjä: Terveys 
Päivämäärä:   8.1.25 12:56:06

Me ihmiset ollaan kiireisiä ja mukavuuden haluisia. Joten valmissalaatti on pop.
Eikö niitä salaatin valmistajia voitaisi vaikka tukea rahallisesti, jotta saataisiin edullisempia ja parempia vaihtoehtoja? Tai kauppa ei ottaisi niin paljon välistä terveellisistä tuotteista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.25 12:59:22

Valmissalaatissa maksat paljon pakkauksesta. Se ei valintana ole kovin ekologinen. Ei toki mikropitsa ole sen parempi vaihtoehto.

Päivämäärä:   8.1.25 13:06:57

On jotenkin irvokasta vaatia ihmisiä syömään terveellisesti kun kaupat on täynnä ultraprosessoitua paskaa. On iso työ etsiä sieltä terveellistä vaihtoehtoa. Ja tuo hinnoittelu on loistava idea! Terveelliseltä ravinnolta alv pois.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.1.25 13:10:36

Valmissalaatin saa myös 4 eurolla.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.25 13:22:06

Mä en ymmärrä tätä valitusta terveellisen ruuan kalleudesta. Korjataa nyt jos olen väärässä tai kasvisruokavalioni vääristämä ajatusmaailmaltani, mutta eikö nämä ole aika halpoja ruoka-aineksiä lopulta?

1. Banaanit
2. Mandariinit tähän aikaan - verrattuna vaikka karkkeihin
3. Peruna, sipuli, porkkana, juurekset
4. Näkkileipä
5. Kananliha (jos kanaa syö, minä en)
6. Vehnäjauho (ja ei, en tarkoita mihinkään pullanleivontaan vaan vaikka ruskean kastikkeen suurusteeksi tai kaurajauhoa täydentämään)
7. Tomaattimurska
8. Tofu - yksi pala riittää moneen annokseen
9. Jogurtti litran purkeissa

Monissa S-marketeissa on myös niitä euron laareja, joista oon itse bongannut välillä pussillisen avokadoja eurolla, tai niitä pikkusalaatteja - ja mitä nyt milloinkin on menossa vanhaksi.

Ja kokeilkaapa kasvislasagnea. Vaikka tekisitte sen Härkikseen, jonka hintaa aina taivastellaan, niin ei siihen valtavaan vuoalliseen kyllä montaa euroa saa rahaa uppoamaan. Ehkä noin kymmenkunta euroa, ja se jaettuna 6-8 annokseen, johon yksi vuoka riittää, ei tee montaa euroa per annos.

Päivämäärä:   8.1.25 13:22:48

Ja siis ei ole myöskään minusta erityisen vaikeaa löytää kaupasta hevi- ja säilykepurkkiosastoa.

Päivämäärä:   8.1.25 13:25:03

Ja listalta unohtui vielä kaurahiutaleet, raejuusto proteiinilisänä ja pakastemarjat. Salaattikastikkeenkin voi tehdä helposti itse eikä jää niitä typeriä purkkeja kaappiin pyörimään. Siihen riittää öljy, suola, sokeri tai hunaja, ja esim. punaviinietikka. Sinappinen salaattikastike syntyy kun sekotetaan lisäksi joukkoon sinappia.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   8.1.25 13:48:14

Niin että sen mikropitsan sijaan henkilö alkaa kuoria, paloitella ja keitellä juureksia ja tekemään kastikkeen alusta asti itse?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 13:52:23

Epäilen, että ei ole mahdollista pudottaa terveellisen ruuan alvia. Sen sijaan ultraprosessoidulle ruualle voisi kyllä laittaa jonkun haittaveron.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 13:54:42

juu: Oletko koskaan meal preppauksesta kuullut?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   8.1.25 13:55:39

Kaikki hevituotteet pitäisi lätkäistä 0% alville, niin alkaisi kummasti ohjata ihmisiä niitten syöntiin.

Lähettäjä: Nöpö 
Päivämäärä:   8.1.25 13:55:45

”Lähettäjä juu
Päivämäärä8.1.25 13:48:14

Niin että sen mikropitsan sijaan henkilö alkaa kuoria, paloitella ja keitellä juureksia ja tekemään kastikkeen alusta asti itse?”

Ajatella, näin jotkut meistä toimii. Ei tarvitse marista kalliista hinnoista tai lisäaineista.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   8.1.25 13:59:03

"juu: Oletko koskaan meal preppauksesta kuullut?"

Toki. Mutta ei se ihmisryhmä, joka syö mikropitsoja ala kokkaamaan kaikkea alusta asti itse. Usko pois.

Tässähän nyt koitetaan etsiä ratkaisuja lihavuuteen. Ja elintasosairauksiin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 14:10:45

Luin juuri espanjasta jossa oli oliiviöljyn alv laskettu nolliin kun hinnat kohosi huonon sadon takia, nyt alkaneet taas nostamaan, oli jopa jo 2%

Päivämäärä:   8.1.25 14:22:33

Valmissalaateissa maksaa paljon hävikki. Tuoreet kasvikset ja varsinkin salaatti on arkoja menemään pilalle. Ja osittain siitä syystä myös pakkaus on puoli kiloa muoviroskaa. Salaattibuffassa taas täytyy huomioida kalliit raaka-aineet, kylmäkärryn viemä energia, välineiden pesu ja hävikki.

Siksi esim. pakastevihannekset ovat halpoja. Hävikkiä on vähän.

Sen sijaan että yritetään polkea keinotekoisesti valmissalaattin hintaa alas, voisi esittää firmoille toiveen terveellisimmistä valmisruuista. Ruisleipää kananmunalla ja kaalilla? Papupata vihanneksilla? Tällä hetkellä on todella suppea valikoima kasvisvalmisruuista.

Ja jos valmisruokia katsoo niin ei suinkaan kaikki ole täynnä lisäaineita. Ja turha niitä roiskeläppiä on verottaa siksi, että joku ahmii itsensä lihavaksi.

Lähettäjä: Ripi 
Päivämäärä:   8.1.25 14:22:35

Itse ainakin tykkäisin, jos kaupasta saisi vaikka valmista kaali- ja lantturaastetta. Voinhan minä ostaa kaalin ja raastaa itse, mutta sitten joudun syömään sitä niin että tulee korvista, ettei se mene pilalle. Juuresraasteet ja erilaiset soseetkin tekisivät kauppansa. Toki isommissa kaupoissa niitä varmaan onkin.

Lähettäjä: —— 
Päivämäärä:   8.1.25 14:27:09

Valmissalaatit kastikkeineen ei kyllä välttämättä ole terveellisiä. Lisäksi esim. kurkku tai salaatti ei ole taas luonnon kannalta järkevä ruoka talvisin (suomessa kasvihuoneiden lämmityskulut kovat) ja ulkomailta roudaaminen on myös luonnon kannalta huono juttu.

Itse syön valmissalaatteja, mutta olen niistä valmis maksamaan silloin. Maksan siitä että joku muu ne tekee. Joku saarioisen kengänpohjalätty on niin hirveää kuraa, että ei sitä kalliimmalla vois myydäkään.

Lähettäjä: Pikkumyy 
Päivämäärä:   8.1.25 14:29:55

Ripi, ylipäätään yksinelävät voisi huomioida pakkauskoossa. Joskus oli pakkauksia jotka oli jaettu pariin osaan, joten toinen puoli säilyi suojakaasussa tms päiväykseen asti eikä kaikkea tarvinnut syödä heti tai peräkkäisinä päivinä.

Päivämäärä:   8.1.25 14:38:56

Ripi, kaupastahan saa ostettua valmista kaaliraastetta ja se ei edes ole kallista

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   8.1.25 14:42:53

Terveellinen ruoka on tosi kallista. Meillä ei syödä juuri mitään ---:n luettelemasta listasta, ainoastaan juurekset ja kumppani syö kanaa. Ei koskaan osteta eineksiä, karkkia, alkoa tai pullamössöä, käytännössä pelkkiä raaka-aineita ja isot määrät ruokaa tehdään alusta asti itse. Molemmat treenataan aktiivisesti ja ollaan tosi tietoisia kuluttajia ja ruokakulut on vakiintuneet kahdella ihmisellä 750€:n hujakoille per kk, mikä on ihan hullun paljon. Mä pärjään vähän vähemmällä, mutta kumppani on melkein parimetrinen ja jo lepokulutus ylittää oman maksimitreeneillä tehtynä eikä tää oo kiinnostunut täyttämään vatsaansa riisillä ja perunoilla. Tingitään sit muista jutuista, ruoka on aika korkealla arvoasteikossa, mutta kallista on. :(

Päivämäärä:   8.1.25 14:51:28

Meilläkin tarvittas pienempiä salaatteja. Punajuuria täällä ei missään myydä yksittäin, aina on se kilon puntti vain. Mutta kyllä me niitä hevejä ostellaan, mutta monissa on pakkauskoot niin isoja että sen takia jää pois. Kun ei samaa käärylettä viikkoa viitsitä syödä eikä voida, pilallehan ne menee. Meilläkin kun toinen arkena syö lounaan töissä ja toinen on joka toinen viikko reissutöissä, niin siksi olisi tarve pienemmille pakkauksille.

Sitten on niitä valmiiksi pilkottuja pusseja mutta niissä on ollut usein todella huonokuntoista tavaraa sisällä ettei niitä voi syödä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   8.1.25 14:58:36

Kasvikset ja hedelmät pitäisi tosiaan saada edullisemmaksi.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   8.1.25 17:58:52

Ihan vaan mielenkiinnosta, mikä olisi mielestänne oikea,kilohinta esimerkiksi kasviksille, kanalle tai lihalle? Itse en koe, että varsinkaan kasvisten hinta olisi mitenkään järkyttävä jos nyt yhtään osaa katsoa satokaudikalenteria.
Juurekset ovat halpoja, samoin sipuli ja tällä hetkellä sitrushedelmät, meillä päin noin 2,50e/kilo Prismassa Kanan kilohinta pyörii Halvimmillaan vajaassa 10 eurossa, sianliha ei paljoa kalliimpaa. Nauta ja kala sitten kalliimpia.
Onnekkaasti meidän lähi-Prismassa kala laitetaan usein alennukseen jo pari päivää ennen viimeistä käyttöpäivää eli sekään ei ihan hirveästi köyhdytä.
Syön hyvin kasvispainptteisesyi, kalaa 1-2 kertaa viikossa, nautaa,lammasta tai riistaa varmaan keskimäärin kerran kuukaudessa. Jonkun verran kananmunia, soijaa rouheena ja tofuna ja 1,5 hengen ruokiin menee ehkä 200e/kk.

Päivämäärä:   8.1.25 20:34:45

Joo annoskoot eivät palvele yksin asuvia juurikaan. Esim kaalia saa monesti hyvin halpaan kilohintaan mutta ne ovat sitten jotain kolmen kilon mötiköitä. Ei kaikilla ole suurta pakastinta jossa säilyttää kymmentä rasiallista kaalilaatikkoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.